Gå till innehåll

Chans att floppa par?


tammys

Recommended Posts

hej,

en kort fråga, vad är egentligen chansen att man floppar ett par om man inte har pocket par innan flop?

 

svara gärna med nån form av uträkning eller nåt annat belägg... har läst och hört på olika ställen att det ska vara ung 2:1 men det verkar helt osannolikt, eller så har jag haft otur i 2 år;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du har ett ess och en kung. Sannolikheten att det första kortet inte är ess eller kung är 44/50. Sannolikheten att det andra inte är det om det första inte var det är 43/49. Analogt för tredje kortet 42/48. Sannolikheten för inget ess eller kung alls = 44/50*43/49*42/48 = 0,676. Sannolikheten för minst ett ess eller minst en kung = 1 – 0,676 = 0,324.

Om du vill ha det som odds blir det 676:324 vilket är ungefär 2,1 : 1.

 

 

PS bordet kan ju para sig men jag förmodar att du inte var intresserad av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...oddsen är ungefär 2:1 på floppen, men vad blir oddsen om man ser alla 5 kort?

Det enklaste sättet att räkna ut sannolikheten att få minst ett par senast på the river är att ta 1 minus sannolikhen att man missar sina outs fem gånger.

 

P = 1-44/50*43/49*42/48*41/47*40/46 = 0.4874... = 48.7%

 

Oddsen är 1/P-1 mot 1, alltså 1.05 mot 1.

 

Om du vet vilka kort motståndaren har, och han inte har några av dina outs, så blir det istället

 

P = 1-42/48*41/47*40/46*39/45*38/44 = 0.5032 = 50.3%

 

Oddsen blir 0.987 mot 1.

 

Båda dessa beräkningar inkluderar de gånger man får två par, triss, kåk eller fyrtal också, och de gånger man träffar minst en av sina outs men också får stege eller färg. Det är betydligt knepigare att räkna ut sannolikheten för "exakt ett par, varken mer eller mindre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet slarvfel, vilket de flesta säkert förstår men som kanske förvirrar nån. Det ska såklart vara 40/46 i slutet... vilket ändrar svaret till 48.7% om jag slog rätt i hastigheten.

Tackar, jag har rättat till det nu. Jag postade först med 42/48 som sista faktor och såg snabbt att det var fel, så jag rättade till 48 men missade att rätta till 42. :roll: Kanske för att jag egentligen borde sova nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...