Gå till innehåll

Tips till nybörjare, vad är felet?

Joppish

Recommended Posts

Hallu alla...

har glidit runt o läst i detta forum ett bra tag, mkt intressant och nyttig lässning må ja säga. Det tackar ja för (:

Kan ta o pressentera mig oxå.

Heter Jonas är 20 bor i en bit från sveriges metropol och sitter på konsum som kassör 40timmar i månaden. Något jag hatar men uppskatar all fritid man får :P

Spelar en härenjävlas massa q3 och wow men har insätt att det mest är slöseri med tid. Tänkte att ja skulle andvända den tiden till nå bättre. Ja mina vänner ni kanske kan gissa vad tiden ska andvädas till... Texas Fold'em... ehum menna texas hold'em ;)

Spelar på en sida som ni förmodligen inte är bekantad me men wgi heter den. Eller World Games Inc som det egentligen heter, har fått uppfattningen om att det är ett väldigt löst aggro sida me tanke på att bodren visar 30-80% playeres flop på samtliga bord. På dom borden ja lirar är NL 0.5$/1$ - 25$/50$ insatts där avg pot ligger runt 30-50$ ... Mennar det är lös spel så det skriker om det =))

Jag annser mig själv som en hyffsat tight spelare, spelar på händer som AA ner till K9o ibland Q8o (med tanke om nån har höjt eller inte) spelar även nästan alla Suited connectors ner till 56-45 ibland kan en o annan unsuited connector slinka in och en o annan Axs Axo, men det är väll mest när ja börjar närma mig tiltning stadiet :P

Känner att jag kan hyffsat mycket om poker, dock så har jag ingen anning om vad EV och hur man räknar pot odds. Litar fullständigt på magkännslan...

Satte in 70$på mitt konto och lyckades dubbla upp det till ca 400$ (dock nere på 80$ nu :shock: ) på nån vecka. Kännde att jag hade hittat min plats i livet med tanke på att det var första gången jag spelade poker på riktigt, har annars bara testat nån home party tour nån gång (vann min första mot morbo;)) men är inte rutinerad som sagt. Har dock vart med och kollat och lyssnat mycket på när bra poker spelare spelat, så jag känner att jag har ett viss försprång där till skillnad mot dom riktiga tomtarna...

Har ingen anning om vad jag gör för fel nu när jag spelar, känns som det bara går skit skit och åter skit. Vinner upp till 100$+ och sen torskar det, känns som om när jag har en god stack så försvinner den direct. Spelar nog lite dummare då, letar mina hål stegar och callar för höga bets med mitt TP.

Callar all in med AKs och åker på spö av 27o

Callar all in med QJo mot samma kille åker på spö av 85o

Callar all in med QQ mot samma kille åker på spö av T7s när han träffar fyrtalet...

Min stack var borta med vinden och en del av rullen eftersom jag limpar in mer från rullen till bordet för att ta tomten me den otroliga turen. Men åker bara på bad beats.

Känns som jag ALLTID åker på bad beats. Där jag torskar mäst pengar, sitter på favorit hand, nöt färg. Top 2 pair osv och dom har alltid bättre.

Kåk, triss fan vettja! =) jag tiltar :twisted:

Kankse inte blir så lätt för er att svara på detta eftersom jag inte skriver nån direct fråga att få besvarad =)

är väldigt frustread och almänt tiltad eftersom jag precis losade min ihopkämpade 130$ stack till en annan på bad-beats + lite där till i ett SH bord på 3 pers...

aja =) vafan (:

Undrar om nån snäll själ vill förklara vad EV står för och impaild odds (vad det nu är?! :D)

Skulle gärna vilja ha synpunkter på mitt spel och tips hur ja ska kunna ta dessa tomtar, läckor har jag det vettja.

Raisar inte preflop om jag inte har en bra hand som AA AK KK QQ JJ KQ AQ AJ QJ TT 99 88

känns som det oftast dom händer ja torskar på förutom AJ som blitt min tur hand då :D

well well =) hoppas det ploppar upp nå svar (: väntar me spänning..

//JoppE

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog skippa händer som K9, Q8 helt o hållet oavsett om nån raisat eller inte, det är självklar fold. finns massa händer däremellan som du kan gåt o väl skippa, QT o liknande. Samt raise pre flop med QJ inte heller det är så smart vid full bord.

Suited connectors som 67 o liknande endast då och då från sen position.

Folk som går mycket plus väldigt snabbt är nästan endast spelare som haft mycket tur. Det var bara några tankar så här tidigt på morgonen.

Länk till kommentar

NL .5/1 är för högt bord jämfört med din rulle. Tycker du ska gå ner ett snäpp till .25/.50 tills du har byggt upp din bankrulle samt fått lite mer rutin.

För mig tog det ett år av spelande innan jag kände att jag bemästrade spelet, trots att jag hade läst flera pokerböcker innan jag började spela.

Länk till kommentar

På dom borden ja lirar är NL 0.5$/1$ - 25$/50$ insatts där avg pot ligger runt 30-50$ ... Mennar det är lös spel så det skriker om det =))

Jag kanske missuppfattar, men lirar du på 05/1-bord och 25/50-bord? Det är ju en sjuk skillnad, känns lite konstigt om du skulle variera mellan dem.

Länk till kommentar

Spelar på en sida som ni förmodligen inte är bekantad me men wgi heter den. Eller World Games Inc som det egentligen heter

Råd nr 1: Spela inte via WGI. World Games Inc (ett slags pyramidspelsnätverk*) tjänar massor med pengar på ditt pokerspel. Jag tror att WGI använder Primanätverkets bord, men jag är inte säker. Hur som helst är det bättre att utnyttja pokersajternas bonussystem direkt och inte låta pyramidspelsnätverket ta de pengarna. Gå in i forumet för Onlinepoker och läs om de olika sajterna och deras bonusar. Du kan tjänas hundratals dollar bara på bonusar, utan att behöva gå plus på själva pokerspelet.

Jag annser mig själv som en hyffsat tight spelare, spelar på händer som AA ner till K9o ibland Q8o (med tanke om nån har höjt eller inte) spelar även nästan alla Suited connectors ner till 56-45 ibland kan en o annan unsuited connector slinka in och en o annan Axs Axo

Råd nr 2: Du måste tajta till ditt spel och spela färre händer. Din spelstil är långt ifrån "hyfsat tight", tvärtom spelar du alldeles för loose.

*Hittade detta citat på WGIs hemsida: "The WGI system is not a pyramid scheme". Mer bevis än så behövs inte. :)

Länk till kommentar

NL .5/1 är för högt bord jämfört med din rulle. Tycker du ska gå ner ett snäpp till .25/.50 tills du har byggt upp din bankrulle samt fått lite mer rutin.

För mig tog det ett år av spelande innan jag kände att jag bemästrade spelet, trots att jag hade läst flera pokerböcker innan jag började spela.

Eftersom att han har ett jobb på Konsum finns det knappast någon relevans i bankrulleresonemang, eftersom att han varje månad får nya pengar att använda till pokern om han förlorar allting.

Valet av nivå har mer att göra med att maximera sin vinst (eller minimera sin förlust) och vilka svängningar i sin privatekonomi han är komfortabel med.

Länk till kommentar

Tja.

Antagligen så är anledningen bakom dina stora förluster att du helt enkelt inte räcker till, ett väldigt vanligt problem är att dåliga spelare lyckas ha tur sina första gånger de lirar poker, sen överskattar de sina förmågor och tror att de har otur när de börjar förlora.

Du måste definitivt tighta till ditt spel, och strunta i händer som K9o, och gärna även K9s vid höjd pott(beror iofs på läget).

Låga vanliga connectors brukar sällan löna sig att lira, och AXo är helt värdelösa.

Att lira utan att ens kunna potodds är väldigt farligt, så du bör passa på att läsa på lite, köpa hem nån nybörjarbok samt läsa lite artiklar på nätet(Olas är att rekommendera).

Att sedan pasta upp 3 enstaka händer som du förlorat utan resterande HH ger oss inte mkt utrymme till att hjälpa dig, men det ut som du blir lite för kär i dina bra hålkort.

Försök reflektera ditt spel lite, och om du bestämmer dig för att fortsätta lira poker rekommenderar jag mer läsning.

Lycka till i framtiden!

Länk till kommentar

På dom borden ja lirar är NL 0.5$/1$ - 25$/50$ insatts där avg pot ligger runt 30-50$ ... Mennar det är lös spel så det skriker om det =))

Som någon sagt, sänk dig till .25/.50 - om det inte finns, överväg att byta till Prima-nätverket.

Jag annser mig själv som en hyffsat tight spelare, spelar på händer som AA ner till K9o ibland Q8o (med tanke om nån har höjt eller inte) spelar även nästan alla Suited connectors ner till 56-45 ibland kan en o annan unsuited connector slinka in och en o annan Axs Axo, men det är väll mest när ja börjar närma mig tiltning stadiet :P

Händer som K9 och Q8 borde du sluta spela över huvudtaget longhanded. Händer som KJ, QJ osv kan du också skippa enligt, dock fungerar de att lira om de är suited och du sitter i bra position. Samma sak tycker jag med KQo, jag vet att många tycker om att lira den, men jag gör det endast den på knappen, annars foldar jag. KQs lirar jag däremot mer frekvent.

Känner att jag kan hyffsat mycket om poker, dock så har jag ingen anning om vad EV och hur man räknar pot odds. Litar fullständigt på magkännslan.

Man inbillar sig ofta det ;) Man behöver inte vara matematisk hela tiden, men en del saker måste sitta, och det kommer antagligen sitta i rygmärgen. Pottodds behöver inte vara krångligare än vad man gör det till, man behöver inte sitta med miniräknare och räkna ut EXAKT.

Men du kan ju göra kort överslagsräkning, du kan oftast inte syna färgdrag eller öppna stegdrag i en ohöjd pot om inte flera synar, det är just därför suited connectors blir så värdefulla i höjda pottar. Sen bör du även veta vad sk 'Implicita odds' är, om din motståndare redan bidragit med 80% av sin stack i potten, kan du räkna med att han ofta kommer slita in resten, så du kan "lägga till" dessa $$$ när du räknar.

Har dock vart med och kollat och lyssnat mycket på när bra poker spelare spelat, så jag känner att jag har ett viss försprång där till skillnad mot dom riktiga tomtarna.

Om du menar att du sett på WPT så är du fel ute ,) Man lär sig inte så mycket om att vinna på 05/1-bord genom att kolla på dem.

Ofta kan det kännas som man har ett försprång, du resonerar precis som jag gjorde innan jag gula ner min bankrulle. Inte för att jag är någon vis man nu, men jag känner igen mycket av tänket 'Jag lirar på känsla'-resonemanget, men faktum är att efter jag började läsa lite om det så insåg jag hur fel ute jag var.

Däremot är det inte fel att tänka så; jag tror nämligen att vinnande poker bl a måste grundas på genuint intresse. Det finns en artikel på Howard Lederers sida om de olika faserna en pokerspelare går igenom . Läsvärd även om den ibland blir lite väl wannabe-shi-gong-yoga-shit ;)

Länk: http://www.howardlederer.com/article9.html

Callar all in med AKs och åker på spö av 27o

Nu vet jag inte något specifikt om handen, men AK är generellt sett någon hand du vill vara in pre-flop med.

Callar all in med QJo mot samma kille åker på spö av 85o

Vet inte hur handen såg ut, men QJo är verkligen inte en hand du vill vara all-in med preflop.

Min stack var borta med vinden och en del av rullen eftersom jag limpar in mer från rullen till bordet för att ta tomten me den otroliga turen. Men åker bara på bad beats.

Känns som jag ALLTID åker på bad beats. Där jag torskar mäst pengar, sitter på favorit hand, nöt färg. Top 2 pair osv och dom har alltid bättre.

Kåk, triss fan vettja! =) jag tiltar :twisted:

är väldigt frustread och almänt tiltad eftersom jag precis losade min ihopkämpade 130$ stack till en annan på bad-beats + lite där till i ett SH bord på 3 pers...

Känner igen det, en stor brist i mitt spel är min disciplin, jag lirar när jag är trött och inte riktigt borde lira, det låter som det kan vara samma sak här. Försök att lägga av när du känner dig trött.

Undrar om nån snäll själ vill förklara vad EV står för och impaild odds (vad det nu är?! :D)

Länk: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=2123

Implied odds (eng) eller Implicta odds är det som jag beskrev ovan. När du räknar potten och funderar över om du ska syna eller inte så kan du ibland (NL/PL främst) räkna med att tjäna mer pengar än det som ligger nu i potten.

Länk till kommentar

tack för dessa tips =)

Hmm torin det jag menna med mina all in preflop mot killen var att han gick istort sätt all in på allt preflopp och muckade korten eftråt, och det var nästan bara dåliga kort, därför calla jag all in me samtliga händer :P

Njaa har aldrig kollat på WPT faktist, suttit med morbo o kollat när han spelat några kvällar irad och sugit ur han tips och tankar kring poker =)

Där av så tanken med försprång mot andra eftersom jag inte spelar alla kort och har någorlunda koll på när ja ska folda o när ja ska räjsa.. ;)

Har nog tjänat ett par $$ påt eftersom jag sluppit lära mig av mina egna misstag då...

Ska tänka på att inte spela dessa lömska K9s/o och Ax, men har endå svårt att folda tex en A9-7s om jag får se folden billigt, däremot känner jag att jag hamnar i en kivig situation om tex ett A kommer upp på floppen me tanke på att min kicker. Försöker då istl ta reda på om nån annan sitter på ess genom att cheaka, callar oftast en höjning på 1-2bb men lägger mig direct på en rase... Gör jag rätt där?

Gillar av nån dum anledning även A2s me tanke på steg/färgchansen ;)

dock spelar jag även dessa billigt och foldar vid farliga floppar.... Gör ja rätt där?

Har inte riktigt förstått det bra/dåliga med tidig sen poss i poker. Förutom att det är livsfarligt att spela UTG =) Mennar har jag en bra hand så höjer jag ovasätt possition, har jag en dålig hand foldar jag vart ja en sitter.

Visst så förstår jag att det är bra att se dom andra handla innan mig, då jag vet ungefär vilken styrka dom har på sina kort. Men ändå svårt att spela då om jag inte har en riktigt bra hand.. Vad tjänar jag på att räjsa dom med en hand som 98s (vilket jag anser som en ok hand) när jag misstänker att fi sitter på en lika stark hand? Är det skrämmsel effekten som är med o leker då eller?...

Länk till kommentar

Positionen är mycket viktig. Tex i sådana situationer där du sitter på en 8,9s så bör du inte calla om någon höjt i tidig possition och resten lagt sej efter som att du vill ha flervägspott och få så goda pottodds som möjligt. Alltså du bör endast spela Suited connectors i sen position och slänga dom i tidig.

Poker går mycket ut på att skaffa så mycket information som möjligt. I sen position har du mycket mer information en i tidig, därför blir ditt beslut hur du ska agera mycket änklare. Ex en hand som A,6o är en solklar fold i tidig position men kanske en spelbar hand i sen position.

Ett hett tips är att läsa pokerhandboken av Dan Glimne. Då kommer du att lära dej mycket.

Länk till kommentar