Gå till innehåll

Boktips om kognitiv psykologi?


ades_va

Recommended Posts

Alla boktips om tolkning av beteende och gester uppskattas.

Kogpsyk behandlar sådant mycket lite och rör mer hur man tänker.

 

Inte nödvändigtsvis poker-relaterat, vill bara ha läsning angående tolkning av kroppspråk etc.

Jag är rätt säker på att det är sin egen lilla vetenskap, typ kinesologi eller något sånt. Eller så var det bara någon mumbojumbobok jag bläddrat i som kallades så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, du har antagligen rätt Hjort, men i såna fall, kan du rekommendera nån litteratur inom din definition av kognitiv psykologi?

Orkar inte med att läsa nån mattematik, men vill samtidigt läsa nått lite mer intressant, så jag valde kognitiv psykologi, nu behöver jag bara finna en bok inom detta ämne! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte med att läsa nån mattematik, men vill samtidigt läsa nått lite mer intressant, så jag valde kognitiv psykologi, nu behöver jag bara finna en bok inom detta ämne! :)

 

Nu har jag faktiskt läst lite kognitiv psykologi, så jag borde ju kunna komma med något förslag. Men det kan jag inte faktiskt eftersom jag rätt snabbt blev avtänd. Det var för lite matte helt enkelt. ;-)

 

Det finns en översiktsbok av Sternberg som heter just "Cognitive Psychology". Jag tror den kan funka ok som introbok, den är åtminstone väldigt vanlig i sådana sammanhang. Som billigast hittar du den nog för 300-400. Kolla bokfynd.nu.

 

Det kan tänkas vara så att klinisk kognitiv psykologi är mycket intressantare. Det vet jag inte tillräckligt mycket om för att kunna ge boktips.

 

Om du har en högskola/universitet i närheten så är det en bra idé att sticka dit och gräva bland böckerna, det går oftast att hitta något intressant på sådana ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. På adlibris fann jag två stycken böcker, listar dem nedan :

 

4. Readings in Cognitive Psychology

Sternberg, Robert J.

1998, Engelska

Häftad, Tillfälligt slut

Pris: 388:- Tipsa en kompis!

 

 

5. Cognitive Psychology

Sternberg, Robert J.

2002, Engelska

Inbunden

Pris: 789:-

 

 

Och måste erkänna att bägge var lite för dyra, några andra förslag?

I värsta fall får jag beställa hem enbart "Book of tells" och utgå från att det är basen bakom all psykologi ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den boken är dessutom både bra, pedagogiskt uppbyggd, intressant och aktuell, vilket är väldigt svårt att kombinera. Det smartaste om du är seriöst intresserad måste vara att läsa den och sedan be en föreläsare i ämnet om förslag på litteratur inom den specifika gren som tilltalar dig mest (själv tänker jag om jag får tid skaffa böcker specifikt om minne).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...