Gå till innehåll

NL - Försvara blinds i cash games?


Stoneburg

Recommended Posts

När jag spelar SnG's och turneringar är jag naturligtvis medveten om hur viktigt det är att försvara sina blinds när deras storlek ökar, men behövs det i cash games?

 

Själv spelar jag just nu .25/.5 No Limit, det innebär att big blind är 50 cent. Jag är totalt ointresserad av att "försvara" den. Om nån försöker en uppenbar steal, och jag inte har en hand som jag vill spela i en höjd pott, låter jag honom gärna sno. Själv försöker jag också sällan sno blinds om inte läget är alldeles för bra för att ignorera.

 

Jag tycker att summorna är för små, och riskerna för stora. När jag spelar cashgames vill jag känna att jag har kontroll, och jag vill helst vara den som antingen har bäst hand preflop, eller en uppenbart spekulativ hand (låga par och suited connectors), när jag försöker sno eller försvara med en hand jag annars inte skulle ha spelat mot en raise känns det som om jag har ett underläge, såvida jag inte har en riktigt bra read på motståndaren. Jag slänger hellre en halvdan hand i BB och spelar nästa.

 

I och med att min taktik går ut på att vinna stora potter när jag har bäst hand, helst dubbla upp mot någon som är för aggressiv eller en synstation, så känns det som att petitesser som att försvara blinds distraherar mer än något annat. Sen utsätts jag i och för sig inte så ofta för steals eftersom jag brukar ha en stor stack och är väldigt aggressiv, trots att jag egentligen är en perfekt spelare att sno av (oftast foldar jag och reraisar jag så har jag en bra hand så det är en easy fold för den som snor)

 

Så, är det egentligen så viktigt att försvara sin blind i No Limit där potterna kan vara flera hundra BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att du inte fått något svar, så jag får väl berätta lite om mina tankar.

 

Jag spelar korten så som de är. Motiverar korten mig att syna, då synar jag. Är de dåliga så lägger jag mig. Jag sätter ingen prestige i ett cash game att försvara mina blinds.

 

Man hamnar i en väldigt dålig situation när man synar en höjning med kort som egentligen inte berättigar en syn. Förutom att korten kanske inte är de bästa har dessutom den som har höjt position på dig.

 

Träffar man floppen på något sätt så har man ingen aning ifall man är slagen eller ej, men måste ändå beta för att försöka ta hem potten. Risken är att man sätter upp en fälla för sig själv. Vad gör man ifall man träffar floppen, betar ut och får en syn. Turn-kortet hjälper dig inte. Betar du igen?

 

Position är otroligt viktigt, att dessutom spela med antagligen sämre kort än den som har höjt innebär att en syn före floppen mest troligt bara innebär att man skänker mer pengar till den spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm om jag är i BB, alla foldar till sb som synar så höjer jag garanterat direkt 1 eller 2BB på en hand som 67o J4o T6o. 24o är väl bara checka.

Check vid floppen så är det bet nästan oavsett flopp.

 

Jag skulle försvarar blindsen också om SB höjer preflopp och raisar mot 1bb bettet på floppen.

 

Om knappen höjer så är det väl en annan femma och då skippar jag nog dom flesta händerna men K10o Q10o J9o känns ganska självklara.

 

Om jag är sb och alla foldat till mig så är det bet som gäller fold mot reraise. Om call bettar jag floppen på vilken träff som helst men checkar utan träff.

 

På knappen raisar jag händer som K10o Q10o J9o.

 

Sen så beror det ju givetvis vem man är uppe imot.

Vet inte om detta är ett smart spel?

Jag spelar så här på 0.25/0.50 NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...