huggormen_ Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Spelade på en B2B site under september pga VIP Cash back Gold dealen. När månaden var slut fick jag istället vanlig cashback på $570. Så det blev en massa mailande med supporten innan jag efter 15 dagar fick den rätta Cash back dealen. Var vid det tillfället ganska less på sidan, så jag tog och cashade ut rubbet. Nu har jag alla pengar på Neteller och dom kräver att få tillbaka dom $570 jag har fått för mycket. Måste jag betala tillbaka? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Ja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
@ntonius Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Dom får väl skylla sig själva om dom råkar ge dig för mycket.. Om du ger 1000 kr till din pappa i födelsedagspresent å sedan kom du på att det var 500 kr du hade tänkt ge honom kan du ju inte ta tillbaka pengarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stahl Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Om du ger 1000 kr till din pappa i födelsedagspresent å sedan kom du på att det var 500 kr du hade tänkt ge honom kan du ju inte ta tillbaka pengarna. Men hur kass får man bli? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl_X Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Dom får väl skylla sig själva om dom råkar ge dig för mycket.. Om du ger 1000 kr till din pappa i födelsedagspresent å sedan kom du på att det var 500 kr du hade tänkt ge honom kan du ju inte ta tillbaka pengarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mickol Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Moraliskt, ja. Juridiskt, ja. Men samtidigt så låter det som att det skulle vara ett extremt jobbigt projekt för B2B att stämma dig om du skulle vägra ge tillbaka pengarna. Men å andra sidan lär du ju inte få spela en hand till på det nätverket om du inte betalar tillbaka pengarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cOP Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Betala tillbaks pengarna men lägg in en brasklapp om vilka problem detta åsamkat dig då du faktiskt trodde pengarna var dina. Har du tur för du en symbolisk summa som plåster på såren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokermicke Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 @ntonius InläggSkrivet: 2006-10-17 14:52:38 Tråd: Om du ger 1000 kr till din pappa i födelsedagspresent å sedan kom du på att det var 500 kr du hade tänkt ge honom kan du ju inte ta tillbaka pengarna. Haha, brukar inte du göra så? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
telfs Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Vid betalningsmisstag skall betalningen som huvudregel återgå eftersom det inte finns någon rättsgrund för betalningen. Finns iofs en del undantag, men detta är inte ett sådant. Principen kallas Condictio indebiti om ngn är intresserad. Någon skrev att det blir svårt att kräva pengarna. Nja, dunka in en begäran om handräckning om låt den juridiska processen ha sin gång. Tar säkert lång tid, men de lär ju få sina pengar (med ränta)...... Ta och betala tillbaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
huggormen_ Postad 17 Oktober , 2006 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Okej, tack för svaret! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TheEddster Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Vid betalningsmisstag skall betalningen som huvudregel återgå eftersom det inte finns någon rättsgrund för betalningen. Finns iofs en del undantag, men detta är inte ett sådant. Principen kallas Condictio indebiti om ngn är intresserad. Någon skrev att det blir svårt att kräva pengarna. Nja, dunka in en begäran om handräckning om låt den juridiska processen ha sin gång. Tar säkert lång tid, men de lär ju få sina pengar (med ränta)...... Ta och betala tillbaka. För den lille juristen inom oss alla kan ju även nämnas då att Condictio inebiti principen ej bör bli tillämplig om den som "råkat" ut för misstagsbetalningen kan styrka att han anpassat sig efter pengarna. Dvs. att om han förväntade sig att få en utbetalning (vilket troligen torde vara fallet här om han väntar på sin cash back) och han kan styrka att han ansåg utbetalningen vara korrekt bör c. i.principen ej tillämpas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
@ntonius Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Om du ger 1000 kr till din pappa i födelsedagspresent å sedan kom du på att det var 500 kr du hade tänkt ge honom kan du ju inte ta tillbaka pengarna. Men hur kass får man bli? Sant det var lågt , man ska inte ge pengar till sina nära å kära.. jag kanske ska köpa honom en katt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts