Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är ingen expert men jag skulle prova följande

1. kolla om någon mer är inne o bökar i ditt wlan. lättast är att logga in på routern och kolla dhcp-table om du kör det. borde finnas loggar också, annars kan du slå på det.

2. grannen kanske har investerat i någon störande maskin, prova att byt kanal på wlanet

3. kolla över dina inställningar i router och dator. om du lätt kan återställa allt så kör en reset på routern och ställ in igen. något kanske har gått fel?

4. uppdatera firmware från din tillverkare

5. fundera igen om du har gjort något med dator, så som att installera något program. man kan tänka sig att din dator är infekterad av något som kanske ligger och mass-spammar eller liknande, vilket förmodligen överflödar din router. kör lite säkerhetsprogram så som "spybot search and destroy", "windows defender" etc.

6. Prova med en kompis bärbara dator, får han samma problem? Om nej så är det din dator och då har du iaf lokaliserat en källa.

Postad
Jag är ingen expert men jag skulle prova följande

1. kolla om någon mer är inne o bökar i ditt wlan. lättast är att logga in på routern och kolla dhcp-table om du kör det. borde finnas loggar också, annars kan du slå på det.

2. grannen kanske har investerat i någon störande maskin, prova att byt kanal på wlanet

3. kolla över dina inställningar i router och dator. om du lätt kan återställa allt så kör en reset på routern och ställ in igen. något kanske har gått fel?

4. uppdatera firmware från din tillverkare

5. fundera igen om du har gjort något med dator, så som att installera något program. man kan tänka sig att din dator är infekterad av något som kanske ligger och mass-spammar eller liknande, vilket förmodligen överflödar din router. kör lite säkerhetsprogram så som "spybot search and destroy", "windows defender" etc.

6. Prova med en kompis bärbara dator, får han samma problem? Om nej så är det din dator och då har du iaf lokaliserat en källa.

Hur kan man byta kanal om datorn inte längre känner av trådlösa routern? Jag har det problemet. Går det pilla på hårdvaran?

Postad
Hur kan man byta kanal om datorn inte längre känner av trådlösa routern? Jag har det problemet. Går det pilla på hårdvaran?

Kan vara att någon snorunge varit inne och ändrat i din router. Gör en factory reset. Brukar sitta någon knapp på routern som du kan trycka in ett par sekunder.

Har din router vanliga ingångar (TP-kabel) så kan du ju koppla in dig där och i browsern slå in routerns ip-adress. Brukar vara antingen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.

Edit: Kom ihåg att alltid filtrera accessrättigheterna till routern på mac-adress. Det gör att du slipper de flesta skriptkidz som hackar din router eftersom de inte vet hur man klonar en mac-adress.

Vill du veta MAC-adressen till ditt nätverkskort så tryck start och sedan run/kör. Där skriver du

cmd

och trycker return. Sedan i dos-fönstret skriver du

ipconfig -all

Sedan letar du upp wlan-korter och kollar vad Physical Address är.

En MAC adress kan se ut så här 00-e4-55-f2-2e-a4

Lycka till

Postad

Kan vara att någon snorunge varit inne och ändrat i din router. Gör en factory reset. Brukar sitta någon knapp på routern som du kan trycka in ett par sekunder.

Tryckte in resetknappen och min dator kunde då ansluta till nätverket. Skype kopplas upp och jag kan logga in på SS men ingen webläsare fungerar. Skumt. Kommer ihåg hur det gick förra gången jag var inne i routern och pillade och det resulterade i en vecka fri från Internet. :cry:

Edit: Extra kul är det när lösenordet inte stämmer längre till routern...

Postad

Låter som om du har trafiken tunnlad via en proxy tycker jag.

Kör du Norton på datorn? Vissa har fått problem med senaste säkerhetsuppdataringarna från Microsoft som kom för några dagar sedan. Rota runt i inställningarna där och detektera ev. felaktigheter.

Kolla i Internet inställningarna i kontrollpanelen och i fliken "anslutningar" där du hittar en ruta om proxy. Om det står något där (och det inte är medvetet från din sida) så ta bort det.

Prova också att releasa och förnya ditt ip och dnser genom att köra igång en prompt (Win->Run..-> cmd)

ipconfig -renew (alternativ -release)

och starta om datorn.

För att komma åt routern utan tillgång till den:

koppla in via sladd och anropa routern via ip-sträng som tidigare beskrivits. lösenord efter en reset är något i stil med "admin/admin", tomt eller kanske "admin/1234" eller "admin/password". Kör en Google på ditt router-märke och kolla upp.

Postad

Har resetat routern.

Har tankat ner "Search n' Destroy" - hittade inget ovanligt.

Det konstiga är att under mina 5-minuters-sessioner så fungerar enbart IE och inte Mozilla.

Får testa att releasa IP:n.

EDIT: Har releasat IP:n men inget har förbättrats. Behöver komma åt standard p/u men hittar det inte, så som nå vet vad det är till en DI-624+ så säg gärna till.