Gå till innehåll

NLT - Blir check-raisad på flopp i två liknande lägen

Recommended Posts

Postad
Akim, det är ju faktiskt du som säger emot dig själv.

"Men tänk så har han triss? Då kan vi kanske komma undan på turn i fall han visar styrka. Samt de gånger han sitter på den AK-AQ och skjuter igen på turn får vi mer betalt. "

Hur ska du veta vad han har av detta om du bara synat floppen, han lär betta ut oavsett...

Som jag tidigare skrev eftersom att han är så överaggro så får du räkna med att ibland bli stackad med en hand som denna och vara slagen. Jag skrev KANSKE komma undan. Men de gånger HERO leder(flesta fall) så får vi ut mer pengar av Fi.

Postad

Du sätter honom för det första på en alldeles för snäv HD. Ett överaggro slår om med ALLT på denna typ av flopp så att sitta och försöka reducera hans HD så som du ha gjort är helt meningslöst. Vår hand är stor favorit mot hans HD men förmodligen så är en alldeles för stor del av hans HD rena bluffar som det inte finns någon möjlighet att spela vidare mot en raise så därför ger vi upp så enormt mycket värde genom att slå om.

Jag vill gärna ha en förklaring på hur du först kan säga

Pengarna ska in om man tror att man leder

och sedan säga

Få reda på var jag står, ev folda om han re-raisar allin.

Jag hoppas du ser hur otroligt fel det där resonemanget är.

Postad

sulla, syna och omvärdera innebär att man tar turn+fi:s agerande i beaktande. Inte ens en överaggro fi lär bomba på heltom på any turn om du synar flopp, eftersom du genom din floppsyn representerar en stark hand eller ett drag. I vissa fall är det läge att lägga och i andra läge att syna. Allt handlar om att extrahera värde i de fallen du verkligen leder och minimera förlusten i de fall du ligger under. Att potta om på flopp är inte lösningen på problemet.

Postad
sulla, syna och omvärdera innebär att man tar turn+fi:s agerande i beaktande. Inte ens en överaggro fi lär bomba på heltom på any turn om du synar flopp, eftersom du genom din floppsyn representerar en stark hand eller ett drag. I vissa fall är det läge att lägga och i andra läge att syna. Allt handlar om att extrahera värde i de fallen du verkligen leder och minimera förlusten i de fall du ligger under. Att potta om på flopp är inte lösningen på problemet.

WORD!

Postad
Vad betyder AGR?

Agressionfactor, en siffra från Pokertracker (och PokerOffice?) som ger en indikation om hur aggressivt någon spelar. Har för mig att det beskrivs som att "under x = passiv, över 1.5 = aggressiv" (minns inte x), så typ nån med 2.5 brukar anses mycket aggressiv, om jag inte missminner mig. 24 är iaf...ja, helt galet.

(Kan ju passa på att dra hela while I'm at it: när du ser nån skriva typ 20/10/1.5 är 20 VPIP (Voluntary Put Money In Pot), 10 PFR (PreFlop Raise), och 1.5 alltså Aggressionfactor. Finns nog bättre beskrivet i nån FAQ-tråd om du söker).

Postad
Kanske kan lägga in KQ och KJs om man vill också...

Glöm din HD helt. För det första är detta antagligen en kille som slår om stora par och höga Ax pre, speciellt i andra handen när det är fyrhänt.

Och för det andra så kommer han spela så här på floppen med en väldigt stor del av hand HD, även händer som har tokmissat floppen, eftersom han skiter i vad han sitter på här och koncentrerar sig på att få Hero att folda eftersom det är svårträffade floppar.

Som de flesta redanhar påpekat faller ditt resonemang på flera punkter.

Genom att ställa så får vi ALLTID syn när han har oss slagna, och ALLTID fold när vi leder. Om vi stället synar så ger vi han chansen att skjuta turn också även när han är tom. Visst, ve ger honom ett frikort men det kan vi leva med då vi får så mycket värde från hans bluffar på turn.

Syn är bästa spelat här, och det är inte ens nära.

Postad

Till alla som vill ha en bra analys, läs vad jag skrivit, vad gyre skrivit och punkrock_kid. Rekommenderas att ignorera allt vad Sulla skrivit då det är motsägelsefullt lite här och där, samt väldigt veka och bleka analyser.

Kram

Postad
Till alla som vill ha en bra analys, läs vad jag skrivit, vad gyre skrivit och punkrock_kid. Rekommenderas att ignorera allt vad Sulla skrivit då det är motsägelsefullt lite här och där, samt väldigt veka och bleka analyser.

Kram

Bara en sista fråga som jag hoppas ni alla kan svara på. VAD kan få er syna på turn när FI betar ut vilket han kommer göra, har aldrig sett en aggro som viker ner sig bara för att han råkar få syn på floppen.

Att J kommer, visst, eller kanske Q för det stoppar ett ev färgdrag. Men allt annat tar han hem där.

Sen ser jag att vissa misstolkat det jag skrivit, ser iofs att jag utryckt mig klumpigt på vissa inlägg "pengarna ska in" var i mitt huvud att raisa potten, inte att gå allin.

Hur som finns motsägningar i mina inlägg, men samma finns i era, ni som förespråkar syn. För det finns inget i era motiveringar som stöder att vi skulle förlora mindre om vi är slagna eller vinna mer om vi leder.

Valet måste ändå göras på turn, och vi har inge direkta outs som slår honom om han har en hand.

Och fortfarande har ingen vågat svara på vad de gör i de tre påståenden jag skrev.

Postad

Som några andra här tycker jag också att syn är bästa spelet. Tyvärr så upptäckte jag inte att han hade 24 i AF förrens jag kikade på Fi i PT. Därför såg jag honom som en vanlig TAG/Grinder. Jag valde att folda båda, dåligt spel såhär i efterhand. Även en sådan bör man ju syna och omvärdera på turn. Eller vad tycker ni?

Postad

Kram

Bara en sista fråga som jag hoppas ni alla kan svara på. VAD kan få er syna på turn när FI betar ut vilket han kommer göra, har aldrig sett en aggro som viker ner sig bara för att han råkar få syn på floppen.

Att J kommer, visst, eller kanske Q för det stoppar ett ev färgdrag. Men allt annat tar han hem där.

Sen ser jag att vissa misstolkat det jag skrivit, ser iofs att jag utryckt mig klumpigt på vissa inlägg "pengarna ska in" var i mitt huvud att raisa potten, inte att gå allin.

Hur som finns motsägningar i mina inlägg, men samma finns i era, ni som förespråkar syn. För det finns inget i era motiveringar som stöder att vi skulle förlora mindre om vi är slagna eller vinna mer om vi leder.

Valet måste ändå göras på turn, och vi har inge direkta outs som slår honom om han har en hand.

Och fortfarande har ingen vågat svara på vad de gör i de tre påståenden jag skrev.

Lol osv.

Vi synar och försöker ta oss till showdown så billigt som möjligt i de allra flesta fall. Detta är det enda sättet att få betalt de gånger vi leder, vilket är sjukt ofta. Hans HD är i princip allt, och den fullkomligt krossar vi. Visst kommer vi att vara slagna då och då, men vi ger ju upp allt värde som finns genom att inte ta risken.

Postad

Gah varför försöker ni ens diskutera med sulla? Det verkar ju vara som att prata med en vägg. Jag blir arg på honom och jag är inte ens med i diskussionen. Kan du inte bara inse att ditt sätt att tänka är fel och ditt spel är kass?

Postad
Som jag sa gillar jag när Fi gör sådana här spel. Slår du om får du med största sannolikhet fold, enbart syn med damen, kåken eller färgdraget. Allt annat slängs nog, om han inte tror att han kan floata dig. Vilket han kanske tror för du verkar uppenbarligen lite rädd för hans omslag.

ps: ser gärna kommentarer på min analys.

Tror du verkligen att fi foldar något par på någon av brädorna? Är man överagro måste man ta lösa syner med svaga händer för att inte falla offer för resteals. Överagro/weak är ingen lyckad kombination.

I övrigt håller jag med att syn är bättre än reraise då stackarna är relativt djupa. Mitt standard spel skulle nog vara att låta Fi skjuta en salva till på turn, potten kommer då troligtvis ha växt sig stor och då kan det vara bra tillfälla att trycka tillbaka. Beror iofs på hur ofta Fi skjuter en tredje lös salva i relation till hur ofta Fi synar om han har "något" (drag,två par, överkort) på turn.

• 3 weeks later...
Postad

Händerna är helt fel spelade (fold eller raise). Men framför allt är hand 2 tokfelspelad.

Vi möter en överaggressiv spelare som precis checkraisat ut oss på floppen QQ2 med två spader. Sedan kommer TT4 regnbåge, och han kör exakt samma spel. I alla fall hand två måste vi vara med och slåss, och det bästa sättet är att bara syna (så han exempelvis får bluffa på turn också).

Första handen, här valde OP att lägga sig. Jag hade aldrig lagt mig mot denne spelaren, men jag kan förvisso förstå de som vill höja på denna floppen (här finns det exempelvis spader som kan komma på turn som sätter oss i ett besvärligt läge. Syn är nog bäst dock. Men i hand 1 är det inte riktigt lika klart att syn är bäst, i hand två är det inte ens diskutabelt.