Gå till innehåll

NL - Funderingar återigen om poker är nåt för mig?


Fong

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Ja skrev en tråd häromdan. Alltså sist jag satte in 500 kr klara jag mig på dem i 2 veckor. Nu satte jag in 500 o klara mig i 3 dar. Jag spelar på Expekt 0.25/0.50 NL. Jag börjat ärligt talt tvivla på om poker ärligt talat är något för mig. Har läst Theory of poker och håller på med texa holem av samma författare. Jag förstår priceis allt killen skriver o jag måste säga att han måste vara pro på poker. Dock har jag lite svårt o se hur man skall kunna tillämpa det man lär sig i böckerna mot folk som synar alla preflopraises. Dvs har man en bra hand limpar ändå massa in på skit o vinner, naturligtvis dock inte jämt. Sen har vi snubbarna som är MR all in. Säg att ja raisar eller bara callar blind. Han limpar in o ja ser att ja har top pair. Då gör personen i fråga all in 50 dollar. Jag foldar för jag vill inte gambla på ett jävla par. Sen gör snubben samma sak mot mig 5 ggr i rad. Har skit alla gångerna. Sjätte gången sitter jag med AK o får 2 pair. KIllen gör all in gång Nr 7 och nu tänker jag aja no flush no straight ok den här gången tar jag han. Nej ops han råkade få trissen. Därefter sitter jag o lirar lagom sur och en annan snubbe raisar 2 dolalr preflop o jag har AK så ja callar. Tänker aja ja testar en bluff. De gick inte han calla. OKEJ tänkter jag han har bra par på hand floppen var bara bottenkort. Så ja tänker aja ok då ja är så förbannad nu så ja bluffar AA KK för ja tror han har mycket sämre. Satsar fett 20 dollar killen går all in. Visar sig vi showdown att han vinner med par i JJ på hand. Är det bara jag eller callar man inte en sån raise som jag gjorde med JJ? jag skulle inte gjort de. Sen sitter jag med mina sista slantar och försöker slippa gå gul. har 35 dollar så ja sätter mig o lirar på ett annat bord. Jahapp får par 5 ggr på ca 15 händer. Enda felet är att de andra turas om att ha AA KK o ja säter aldrig trissen. Eller jo föressten ja satte en gång men då ägde full house mig trots att ja betta ut fett för o slippa draw. Jaha då blir jag lite ledsen och sitter där med skitlite o spelar "safe" efter ca 1h får jag en bra han AK raisar prflop en callar flop: 88A aja tänker jag chansen att snubben har en åtta är väl minimal så ja bettar can callar. Ett ess till kommer o jag ler o tänker att ja kanske slipper att gå till 0. Han synar mina bets hela vägen o de visar sig att han satte fyrtalet o jag har 4 dollar kvar. Jaha tänker jag då får ja väl chansa lite. Får 10/10 så ja gör en all in blir synad med 22 o han sätter trissen.

 

efter denna lilla histora har jag några frågor som jag vill ställa er :)

 

1.Är jag den sämsta pokerspelaren som nånsin gått på denna jord?

 

2.Varför loosar jag konstant? Spelar jag de händer som bäckerna och inklusive jag själv tycker är bra så tjänar jag 4 dollar i timmen om jag ens får nått på floppen. OM ja får nått är det ca 66% att nån annan floppat bättre och ca 20% chans att nån har flush på hand o de finns ett sådant kort på bordet. Eftersom de kan komma två i rad på slutet callar han 2 st 5 dollar bets o sätter den. Vips var 2 h snyggt pro gamer aka Sklansky play ner i toalettfan.

 

3.Hur skall man kunna vinna om de man spelar emot i princip callar, bettar, raisar och gör all in på random? börjar undra om de sitter hemma o singlar slant? o när man väl har en hand värd att betta på foladar de eller så drawar de ut en.

 

4.Jag vet att man skall vinna i LÄNGDEN ja.......men om man sitter vid ett bord med 5 st dårar som gör precis vadsomhellst närsomhellst. OM spelare agerar så reduceras ju spelet till en gissningstävlig? eller?

 

5.Ja vet inte om ja vill slösa bort mer pengar....har bränt mb 2000 kr sen i julas mb lite mer + 900 kr på böcker som jag läser. Tyckte de delarna där han skriver om odds var bäst. Hela systemet är genialt. Men hey om potten är 2 dollar vid floppen så är uppenbraligen folks standardraise 3 dollar om man skall ha odds att calla det måste man ju gissa eller floppa nötter.

 

jag hadde i alla fal önskat att jag kunde spelat bra o vunnit några kronor. Har nämligen ett jobb där ja går upp kl halv fem på morgonen jämt och jag är nattmänniska så det hadde vart kul o slippa det. Antigen är jag totalt blåst o har totalt 0 pokertalang eller så vettifan. Vill inte slösa mer pengar iaf som jag jobbar ganska hår för. Är fanemej redan ledsen för det jag slösat bort.

 

Vet nån om börckerna är bra brasved?

 

tyck till nu.

 

Såga mig helt o säg att jag är värdelös så jag slutar slösa pengar. Eller tipsa mig med nån totalt superfet strategi.

 

Ha de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett första snabbt svar bara:

 

500kr = ungefär 70 dollar.

 

70 dollar ungefär lika med ett drygt inköp. (Inköp = 50$?)

 

 

Ibland har man otur. Då förlorar man. Så är det bara. Idioter får in långsökta drag, proffs bluffar ut dig. Sånt får man leva med.

 

Men om man bara har pengar nog till att köpa in sig en gång... då har man ingen marginal att leva på. Alltså:

 

Spela FL eller så en lägre nivå! Annars är det lätt hänt att "oturen" äter upp dig! Du kanske spelar rätt, men får ändå slut på pengar... men det beror mest på ditt val av bord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det första jag tänkte med, sätter in 500kr och spelar på bord där du inte ens har råd med två inköp? Personligen spelar jag bara där jag har råd med minst tio inköp. För närvarande spelar jag 0.25/0.5, trots att jag "har råd" att spela 0.5/1, det gör att min bankroll tål variationerna.

 

Sen tycker jag ärligt talat det känns mest som gnäll i din post. Du väljer ut några händer där du blivit utdragen och är snabb att släta över de där du spelat dåligt. Om du verkligen tror att du spelar perfekt poker kan väl ingen hjälpa dig, finns ju inget att ändra på i ditt spel då. Om du bara postade för att gnälla av dig, fine, men vill du ha konstruktiv feedback krävs det nog en annan inställning till ditt eget spel.

 

Tänk också på att motståndaren kommer inte att ändra sig och börja spela så som du vill bara för att det ska passa dig, du måste lista ut hur du ska utnyttja motståndarens svagheter. Hör ofta folk gnälla på hur motståndaren spelar "fel" och vinner, "Han borde ju ha lagt sig han hade ju bara XX" när de bluffar en tom hand, eller "Han gick all-in preflop med A4 och jag foldade AQ". Det är ju för fan guld när folk spelar fel, man vinner ju sällan på sina egna kvaliteter utan snarare på motståndarens misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.Jag vet att man skall vinna i LÄNGDEN ja.......men om man sitter vid ett bord med 5 st dårar som gör precis vadsomhellst närsomhellst. OM spelare agerar så reduceras ju spelet till en gissningstävlig? eller?

 

okey mitt råd här är att efter en viss koll av bordet och det är extremt aggresivt så byt då bord, speciellt om deras spel upprör dig, då börjar du spela sämre! men kan du behålla kylan o spela tight tills rätt situation dyker upp så sätter du dem på pottan... :twisted:

 

Nå ett annat råd som sagts är gå ned till microlimit jobba ihop en rulle sedan upp på 0.25/0.5$ eller sälj bilen(om du har nån) sätt in 3000$ och gå till 0.5/1.0$ där folk inte lika ofta tok callar, all-ins hla tiden m.m de spelar mer "riktigt" enligt dina värderingar, även om detta galna spel förekommer även där såklart!!

 

Lycka till.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har också läst de böckerna och just "hold em" av S. är anpassad för low limit och 10 mannabord. En bok som jag faktiskt tycker är minst lika bra är winning holdem av Lee Jones.

 

Hur som helt, du kan använda dessa strategier som beskrivs i böckerna vid NL, men inte hela tiden. Du måste variera ditt spel mycket mer vid dessa bord. Särskilt om du spelar 6 manna (shorthanded).

 

FL och 10 bord = mycket matte och tight spel (som i boken du läser)

NL 6 bord = PSYKOLOGI komb. med tight spel (finns lite litteratur om detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till.

 

2 månader är ingenting i pokersammanhang. Du skall se hela ditt aktiva pokerliv som en enda session och inte från månad till månad.

 

DET HANDLAR INTE OM ATT VINNA MÅNGA POTTER UTAN ATT VINNA PENGAR.

 

Ex. du förlorar 1000 i rad under 8 månader, månad nio vinner du 4000, månad tio förlorar du 1000, månad elva förlorar du 1000 och månad tolv sitter det en maniac vid ett bord som du vinner 8000 kronor av. Kändes surt de månaderna med negativ ritktning men hur som helst ligger du plus efter månad tolv.

 

S. säger ju också att: "SPELA ALDRIG MED PENGAR DU INTE REDAN KAN SE SOM FÖRLORADE".

 

Poker skall spelas för det är kul. Spela aldrig ex. med lånade pengar för att vinna tilbaka osv.

 

Böckerna du köpt är mycket bra så elda inte upp dom ;-)

 

Kom igen, det vänder snart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Är jag den sämsta pokerspelaren som nånsin gått på denna jord?

Nej, men du är med stor sannolikhet inte särskilt bra heller. Tänk igenom de olika situationerna du är uppe så noga du kan så kommer du garanterat bli bättre.

 

2.Varför loosar jag konstant?

Antagligen för att ditt spel inte alls är anpassat till dina motståndare. Sen kommer du ju pga rake förlora även om du spelar jämnt upp mot dem.

 

Spelar jag de händer som bäckerna och inklusive jag själv tycker är bra så tjänar jag 4 dollar i timmen om jag ens får nått på floppen.

Ok, eftersom böckerna nästan bara talar om fixlimit så är det möjligt att du tycker att fel händer är bra. Om du ska upp i mer än $4/timme så är det nog inte starthandsselektionen det hänger på.

 

 

OM ja får nått är det ca 66% att nån annan floppat bättre och ca 20% chans att nån har flush på hand o de finns ett sådant kort på bordet. Eftersom de kan komma två i rad på slutet callar han 2 st 5 dollar bets o sätter den. Vips var 2 h snyggt pro gamer aka Sklansky play ner i toalettfan

Inget du kan göra något åt. Det spelar ingen roll, tänk inte på det.

 

3.Hur skall man kunna vinna om de man spelar emot i princip callar, bettar, raisar och gör all in på random?

Det är extremt enkelt att vinna mot sådana spelare, par är stål och det blir många all-ins.

 

o när man väl har en hand värd att betta på foladar de eller så drawar de ut en.

Tänk igenom ditt och deras spel och leta efter orsaker att det är så. Om du inte hittar några så har du nästan säkert inte kollat ordentligt.

 

4.Jag vet att man skall vinna i LÄNGDEN ja.......men om man sitter vid ett bord med 5 st dårar som gör precis vadsomhellst närsomhellst. OM spelare agerar så reduceras ju spelet till en gissningstävlig? eller?

Det är sjukt enkelt att vinna mot 5 dårar som spelar på vad som helst. Men det bygger på att man antingen får några bra starthänder eller några billiga floppar med draghänder. Men man skall inte vinna i längden, man kan bara vänta sig att vinna så länge man har betydligt sämre motspelare att utnyttja. För övrigt så har dina motspelare mönster, återigen hittar du inte dem letar du inte ordentligt.

 

5.Ja vet inte om ja vill slösa bort mer pengar....har bränt mb 2000 kr sen i julas mb lite mer + 900 kr på böcker som jag läser. Tyckte de delarna där han skriver om odds var bäst. Hela systemet är genialt. Men hey om potten är 2 dollar vid floppen så är uppenbraligen folks standardraise 3 dollar om man skall ha odds att calla det måste man ju gissa eller floppa nötter.

Kan finnas någon poäng med att inte spela poker mer om du förlorar på det. Tror du antagligen läst fel sorts böcker, men oavsett så är de ju inte särskilt bra. För övrigt så är en stor del av boker informerade gissningar. Du kommer med väldigt stor sannolikhet inte kunna vinna genom att försöka spela fasta situationer på ett och samma sätt.

 

jag hadde i alla fal önskat att jag kunde spelat bra o vunnit några kronor. Har nämligen ett jobb där ja går upp kl halv fem på morgonen jämt och jag är nattmänniska så det hadde vart kul o slippa det. Antigen är jag totalt blåst o har totalt 0 pokertalang eller så vettifan. Vill inte slösa mer pengar iaf som jag jobbar ganska hår för. Är fanemej redan ledsen för det jag slösat bort.

Jag förstår att det är tungt, och det är faktiskt inte så att det är hur enkelt som helst att lära sig spela poker och sedan tjäna $100 i timmen. Däremot så ska vem som helst kunna lära sig att slå de lägre borden. Men för att vi ska kunna hjälpa dig med det så behöver vi veta hur du spelar, och då hjälper inte poster som den här. Det gör däremot poster i HH-forumet.

 

Vet nån om börckerna är bra brasved?

Njae, brukar bli en tråkig, plastig rök från många av dem.

 

 

Såga mig helt o säg att jag är värdelös så jag slutar slösa pengar. Eller tipsa mig med nån totalt superfet strategi.

Superfet strategi = lär dig motståndarnas vanor och få in pengarna när du har stor fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dem sitter med fyrtal när du har kåken det är ju lite otur, men det är sånt som händer var glad att det inte var 100/200 i limit då hade du loosat mycket.

 

jag tycker också du ska vara glad att dem callar och spelar ganska vilt när du verkligen får något tar du väldigt mycket utav deras pengar. man får räkna med nåra utdragningar osv.

Samt vet du att dem spelar galet och lägger all in på skit, så är det väll bara att calla dem.

 

Bluffa är kanske inte rätta receptet på denna limit, höjningarna tas sällan på allvar.

 

Det är bara att jobba på och komma igen

 

you can do it :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej grabbar har läst allt ni skrivit. Många bra poänger. Jag skall fanemej spela på ännu lägre nivå. Den lägsta som finns faktiskt. VA behöver man för bankrulle för den? och skall jag lägga ned no limit o börja med PL?

 

Tack för alla svar.

 

Ps. jag börjar inse att jag förmoderligen behöver större bankrulle och mycket mera skill antagligen är enda lösningen att spela på de lägsta borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej grabbar har läst allt ni skrivit. Många bra poänger. Jag skall fanemej spela på ännu lägre nivå. Den lägsta som finns faktiskt. VA behöver man för bankrulle för den? och skall jag lägga ned no limit o börja med PL?

 

Alltså, så länge du inte är en bevisat vinnande spelare behöver du inte en bankrulle. Du behöver pengar som du kan förlora, men mängden pengar du har att tillgå spelar ingen större roll. Det är (nästan) enbart när du ska försörja dig på poker som det är relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var likadant för mig i början.. Satta in en mindre summa pengar och spelade bort dem på några dagar.

 

Det vände när jag fick min första lön, 4k, satte in $500 och började spela på party poker.. Spelar numera bara SnG 50 buy-in. har sedan den 1:an januari ökat min BR från $500 till $1600..

 

Känns dock lite fegt att bara lira massa SnG man jag tycker det är rolig och jag är nöjd med det lilla jag vinner. Hoppas bara dena uppgång fortsätter ett bra tag till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var likadant för mig i början.. Satta in en mindre summa pengar och spelade bort dem på några dagar.

 

Det vände när jag fick min första lön, 4k, satte in $500 och började spela på party poker.. Spelar numera bara SnG 50 buy-in. har sedan den 1:an januari ökat min BR från $500 till $1600..

 

Känns dock lite fegt att bara lira massa SnG man jag tycker det är rolig och jag är nöjd med det lilla jag vinner. Hoppas bara dena uppgång fortsätter ett bra tag till :D

 

Lilla du vinner? $1100+ på 22 dagar på reletivt låga SnG's när du startade med $500. Tycker det är ganska mycket jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att vinna pengar på poker är ett jävla hästjobb. de går inte att räkna med att dra in en herrans massa pengar på låga nivåer.

2-3bb/h i FL är riktigt bra och spelar du då 0.5/1 betyder de alltså 2-3$ per timme. alltså inget drömjobb.

 

NL kan du ligga bättre till, kanske 10bb/h men fluktationerna är större, alltså du kan förlora ett par inköp lika lätt.

 

Ja skulle rekommendera att du spelar FL på en låg nivå.

du kan inte förlora allt för mycke i varje pott och spelar du någolunda bra är de inge problem att gå lite plus. du kommer även bli utdragen massor me ggr, och själv dra ut lika många vilket kan va bra för huvet. efter x antal utdragningar så lär man sej att det är vad poker handlar om och blir inte helt galen och tiltar bort alla pengarna.

 

Ja började på ny kula efter nyår. satte in 50$ på party och har nu 140$. har spelat ungefär 15 timmar. ger runt 6$/h.

 

själv är ja skitnöjd me resultatet, men man blir tametusan inte miljonär på en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...