Bodinarn Postad 11 Oktober , 2006 Rapport Postad 11 Oktober , 2006 Du kan ju omöjligt mena att man skall raisa varenda hand man går med i? Kan inte riktigt förstå resonemanget att det är fel att limpa med denna handen UTG och lägga mot raise? Nej det är ok att limpa om ngn annan limpat innan dig. Först in så är det enligt mitt tycke raise som gäller. Citera
eurythmech Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Utnyttja hellre din stack för att sätta press på folk, än tvärt om.Men inte här va? KQs, Utg och så många bakom oss... (du menar preflop?) Nej, inte här. Men limpar vi så låter vi ju folk bitchslappa runt oss... Du kan ju omöjligt mena att man skall raisa varenda hand man går med i? Kan inte riktigt förstå resonemanget att det är fel att limpa med denna handen UTG och lägga mot raise? Kan jag omöjligt mena att vi ska spela bra? edit: på 50/100 är det nog gränsfall om man nånsin ska limpa bakom. Knappast på högre nivåer än så iaf. Citera
ogredani Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 För det första, att limpa med en hand som KQs UTG är att be om trubbel. KQ är en problemhand över huvud taget i tidig position. Så jag hade antingen foldat pre eller höjt med syftet att sätta press snarare än att försöka träffa nåt. Fråga 1: Vad sätter man han på här? Känns som att han har ett set och vill göra det svårt för mig eller så har han också ett flushdrag och är desperat, känns som ett väldigt vekt spel dock. På $5-nivån kan han ha i stort sett vad som helst. Skulle inte förvåna mig om han sitter på JTo. Ärligt. Men om vi antar att spelaren är någorlunda bra så tippar jag på 33 eller TT. AA hade han garanterat höjt pre med. När någon relativt bra spelare limpar UTG (du i det här fallet) så tycker jag alltid att det luktar AA/KK. Så vad gör man med händer som 33 och TT bakom? Jo, man synar bara i hopp om att träffa trissen (om man inte är shortstack såklart) och har UTG AA/KK lär man få betalt såvida inte UTG också trissar. Så nä jag hade iaf inte höjt med TT (som någon antog tidigare) efter att UTG limpat. Fråga 2: Om det hade varit samma flop fast A hade varit säg en 7a istället. Hade det förändrat något? Då hade folden varit ännu lättare eftersom 77 då blir en trolig hand. I det här läget som du ställs inför hade jag foldat. Sitter han på trissen har vi förvisso outs, men det har även han eftersom han kan sätta kåk och döda våra outs. Han är väl ungefär 70% favorit i det läget om han har trissen och jag hade helst sparat mina marker. Citera
eurythmech Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Eh...det är inte setfrekvens som är den stora skillnaden om A vore en sjua... Om det inte ligger ett A kan han inte ha nötflushdrag och toppar. Citera
LiftWaffe Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Men om vi antar att spelaren är någorlunda bra så tippar jag på 33 eller TT. AA hade han garanterat höjt pre med. När någon relativt bra spelare limpar UTG (du i det här fallet) så tycker jag alltid att det luktar AA/KK. Så vad gör man med händer som 33 och TT bakom? Jo, man synar bara i hopp om att träffa trissen (om man inte är shortstack såklart) och har UTG AA/KK lär man få betalt såvida inte UTG också trissar. Så nä jag hade iaf inte höjt med TT (som någon antog tidigare) efter att UTG limpat. Så om du sitter bakom en limpare med TT/JJ/QQ så höjer du inte för limparen har AA/KK, kommer floppen 257 så foldar du för du inte träffa settet? Om BB går all-in och UTG foldar då? Jaha han hade inte AA/KK men du lät BB knacka ner med 5-7 på handen. Vägvinnande spel alltså... Då hade folden varit ännu lättare eftersom 77 då blir en trolig hand. Alla händer som innehåller en tia blir helt otroliga då eller? Det blir ju tvärtom svårare att folda. Populära limphänder är SC så T9/JT är ju inte otroliga precis vilket gör att han skulle kunna räkna fler outs än med ett A på floppen. Citera
pnyxtr Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Om vi pratar postflop... det enda du rimligtvis leder mot är ett lägre färgdrag. De flesta händer är du en liten dog mot (ca 40/60). Den enda handen som är riktigt farlig är Ax färdraget. Potoddsen tillåter precis syn för 40/60 så det lutar väl åt fold. Troligast är väl att han har ett A och sätter dig på drag. Edit: Just för att Ax färgdraget är så pass förödande med bara 3 outs så måste det sammataget bli fold. Det känns som en rätt trolig hand om fi är kompetent. Citera
eurythmech Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Vi har väl klart bättre än 40/60 mot många händer? Citera
ogredani Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Men om vi antar att spelaren är någorlunda bra så tippar jag på 33 eller TT. AA hade han garanterat höjt pre med. När någon relativt bra spelare limpar UTG (du i det här fallet) så tycker jag alltid att det luktar AA/KK. Så vad gör man med händer som 33 och TT bakom? Jo, man synar bara i hopp om att träffa trissen (om man inte är shortstack såklart) och har UTG AA/KK lär man få betalt såvida inte UTG också trissar. Så nä jag hade iaf inte höjt med TT (som någon antog tidigare) efter att UTG limpat. Så om du sitter bakom en limpare med TT/JJ/QQ så höjer du inte för limparen har AA/KK, kommer floppen 257 så foldar du för du inte träffa settet? Om BB går all-in och UTG foldar då? Jaha han hade inte AA/KK men du lät BB knacka ner med 5-7 på handen. Vägvinnande spel alltså... JJ och QQ har jag inte nämnt. Och jag sa aldrig att jag skulle folda TT vid en låg flop, även om målet är att träffa trissen. Varför drar du upp en massa scenarios som inte är intressanta och som jag inte nämnt ens? Då hade folden varit ännu lättare eftersom 77 då blir en trolig hand. Alla händer som innehåller en tia blir helt otroliga då eller? Det blir ju tvärtom svårare att folda. Populära limphänder är SC så T9/JT är ju inte otroliga precis vilket gör att han skulle kunna räkna fler outs än med ett A på floppen. Det har du iofs rätt i, men frågan är om det blir +EV att trycka där med överkort och färgdrag med tanke på HR. Citera
LiftWaffe Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 >>ogredani Ditt scenario var ju att UTG-limp luktar AA/KK, vad blir då skillnaden om du har TT/JJ/QQ?? Om floppen är 257 och UTG höjer vad gör du då förutsatt att du tror han har AA/KK? Synar eller höjer eftersom du tydligen inte ska folda? Det andra som kan hända är ju att BB går all-in och UTG foldar, var står sig dina tior då? Han kan ju ha knackat med 2-7, 5-7 exempelvis. Detta är scenarion som är fullt möjliga med det du skriver. Ditt råd är ju att limpa med TT, vad gör du sen då? Jag tycker det är bättre att höja så blindarna försvinner iaf å sen får man se vad UTG gör. Citera
ogredani Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Detta är scenarion som är fullt möjliga med det du skriver. Ditt råd är ju att limpa med TT, vad gör du sen då? Tja, det blir ju lite off topic här nu eftersom trådens syfte inte är att tipsa fi hur han ska spela sina potentiella TT, men om du vill så. Jag ska säga det att jag i det här fallet gör stor skillnad på TT och JJ/QQ. Jag hade höjt kraftigt med JJ/QQ och tagit risken att UTG har AA/KK. Anledningen att jag gör denna särskiljning är mycket pga av de händer BB skulle trycka med. BB kan lätt trycka med AJ t ex, men många trycker ogärna med AT från BB (även om de borde). Det är nåt visst med klädda kort i medelmåttiga spelares ögon. Så för att svara på din fråga angående limp med TT så hade jag faktiskt foldat den om BB trycker med en stack som är c:a 40% eller mer av min egen stack grovt räknat. Jag förlorar bara en big blind och TT är ingen övertygande hand att syna med. Sen att du vill höja. Visst, det får du väl göra. Men TT är en av de mest svårspelade händer som finns i hold'em så jag väljer hellre vägen att behandla den som 88 än som QQ. Vilket innebär att jag hellre ser familjepotter där jag sitter på trissen än att jag velar med en fi och ett överkort på brädan. Att ta reda på var man står med TT kostar ofta mer än det smakar i min mening. Du hamnar lätt i svårare beslut med TT på en krånglig bräda än om BB skulle pusha preflop. Sen ska jag säga det också att det finns aldrig ett allmängiltigt rätt beslut. Hade bordet varit svagt eller UTG ultralös hade jag höjt med TT, men hade jag satt mig vid bordet utan reads så anser jag limp vara en bättre lösning. Citera
Agar Postad 12 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Utnyttja hellre din stack för att sätta press på folk, än tvärt om.Men inte här va? KQs, Utg och så många bakom oss... (du menar preflop?) Nej, inte här. Men limpar vi så låter vi ju folk bitchslappa runt oss... Du kan ju omöjligt mena att man skall raisa varenda hand man går med i? Kan inte riktigt förstå resonemanget att det är fel att limpa med denna handen UTG och lägga mot raise? Kan jag omöjligt mena att vi ska spela bra? edit: på 50/100 är det nog gränsfall om man nånsin ska limpa bakom. Knappast på högre nivåer än så iaf. Jag tycker inte det känns som att en raise är berättigad på den här nivån UTG för mardrömmen är ju att du får en eller två synar och du inte träffar något, då måste du ju i princip beta ut och representera förslagsvis ett A(om ett sånt kommer) för check är ju självmord. Det känns som att folk ofta bara synar ner ända fram till showdown. Tycker inte om situationer där man är UTG och de som synar bara fortsätter att syna. Detta kan(är) ju vara ett argument varför man inte skall spela KQs UTG så relativt tidigt i en SnG. Förstår absolut argumentet att man skall raisa pre, hade jag suttit i mitten eller sen pos hade jag raisat utan tvek men jag försöker att spela så jag får så få svåra beslut efter floppen. Om jag limpar och någon raisar är det ju bara att slänga handen till kostnad av en blind, vilket jag med tanke på min stacksize tyckte att jag kunde ha råd med. Jag ville se floppen billigt och försöka träffa nåt, nu gjorde jag ju detta dock blev det svårt ändå Tycker du att jag skall kasta handen och inte ens spela den? Citera
Recommended Posts