Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena, tjena

Under det här året skall jag skriva en uppsats 30poäng. Jag hade tänkt att det skall handla om poker, och främst då om matematiken i poker.

Jag vill gärna ha lite hjälp, tankar och ideer om arbetet. Jag får inte skriva om tex var spelet kom från och hur det utvecklades etc etc, utan atrbetet skall vara av analyserande och utredande art. Jag skall alltså ha en stor huvudfråga som jag skall utgå ifrån. Vad skall det vara?

Postad

En 30-poängsuppsats är ett rejält arbete, så "vanliga matematiken i poker" duger inte.

Kan du skriva något om komplexiteten i att göra en vinnande bot exempelvis, det låter som ett lagom arbete.

Postad

Okej ni skall inte behöva gissa längre...

JAG GÅR PÅ GYMNASIET! :P

Jag är inte så insatt i det här med hur man räknar poäng osv, men jag vet att skolan har något som heter specialarbete som är på 100poäng. Dock får skolorna bestämma hur de vill fördela dem på de tre gymnasieåren, och jag har redan gjort mina 70p.

Jag skall hållla på med uppsatsen hela läsåret och det skall vara minst 8000(!) ord.

Postad

En tre sidor lång tråd där snillen spekulera huruvida det är gymnasie eller universitespoäng?

Allvarligt. Skall man skriva 30 universitetspoäng går man inte in på ett forum och ber om hjälp för att hitta huvudtemat på detta sätt. Klarar man inte det så har man inte klarat introkursen på 2 poäng.

//

Om det nu är relaterat till matematik så skall du väl skriva om just det. Olika oddsberäkningar. För att göra det lite mer avancerat kan du ta med handfördelningen. Alltså odds för att given hand vinner mot fiendens troliga olika händer.

Varför inte ta med olika sannolikhetsberäkningar för att träffa olika saker på floppen, att AA går upp mot AA, bad beats osv. Olika sätt att räkna? Gör en lathund.

Det där med 8000 ord vilket inte är speciellt mycket skall du nog ta med en grov nypa salt. Det beror helt på vad man gör för arbete.

Postad
Vad skall jag läsa för litteratur?

Om du vill vara seriös så ska du helt skita i publicerade böcker. Samtliga är teoretiskt ointressanta. Vill du bara hafsa ihop något kan du ta Theory of Poker eller Pokerhandboken och halvplanka dessa.

Vill du vara seriös bör du skriva något i stil jämnviktsstrategier, botprogramering, fuskpotential vid samarbete, nätpokerns utveckling, spelkomplexitet (alltså hur olika pokerspel skiljer sig åt exempelvis NL mörkpoker vs NL texas), översikt över olika spel, strategiska perspektiv (fokus på spelaranpassning vs jämnvikt, mm), en kontrastering gentemot exempelvis bridge eller schack, omöjligheten i att ranka händer, skicklighetsintransitivitet, värdet av position och relativ position.

Finns otroligt många infallsvinklar. Det är därför jag tycker det är lite onödigt att be om förslag på just det istället för att bara börja diskutera några. Iom att de som läser knappast kommer vara särskilt intresserade av poker så är det ju bäst om du beskriver egenskaper hos spelet istället för att tala om specifika strategier och liknande.

Är det något jag absolut inte får missa att ta med?

Nä, ämnet är så pass brett och ofokuserat att det inte direkt finns någon obligatorisk kärna. Hästräserparadoxen känns exempelvis ganska ointressant.

Du kanske kan förklara verkligt ingående hur det här med pottodds och EV fungerar i poker.

Är du allvarlig? Det är ju extremt ointressant och att lägga 8000 ord på att förklara vad ett medelvärde är för något är ju aningen löjligt.

Postad

Okej, nu är det gymnasiuppsats, och det skiljer ganska mycket från universitetens dylika... Annars vore en intressant idé att analysera ICM i turneringar och sng. Finns en hel del att börja på i SNGPT-forumen.

Postad
8000(!) ord

Är inte direkt mycket. 15-20 sidor text i word bara.

8000 ord är trots allt en ganska rejäl uppsats för att vara på gymnasienivå... det är ju vad B-uppsatser brukar ligga runt i universitetsvärlden. Fast det är ingen omänsklig uppgift att skriva så mycket på gymnasiet heller, långt därifrån. (Jag vill minnas att mitt specialarbete i trean, då 20 p, var på 28-29 sidor... och jättedåligt. :-P)

Postad
Allvarligt. Skall man skriva 30 universitetspoäng går man inte in på ett forum och ber om hjälp för att hitta huvudtemat på detta sätt. Klarar man inte det så har man inte klarat introkursen på 2 poäng.

Fast nu var det inte universitetspoäng utan gymnasiepoäng, där en poäng motsvarar cirkus en timmes jobb har jag för mig.

Postad
Okej ni skall inte behöva gissa längre...

JAG GÅR PÅ GYMNASIET! :P

Jag är inte så insatt i det här med hur man räknar poäng osv, men jag vet att skolan har något som heter specialarbete som är på 100poäng. Dock får skolorna bestämma hur de vill fördela dem på de tre gymnasieåren, och jag har redan gjort mina 70p.

Jag skall hållla på med uppsatsen hela läsåret och det skall vara minst 8000(!) ord.

Överabeta inte. Låt huvudfrågan vara t.ex

tillämpningar av matematiska sannolikheter vid pokerspel(du kan ju putsa på den ett tag om du vill :))

- Skriv lite om potodds, implied odds etc.

- Förklara ev. skillnaden mellan chans och odds.

-Kolla igenom 1-3 grundläggande pokerböcker så att du kan hänvisa till olika källor, t.ex pokerhandboken, ToP, WLLH,SSH + någon källa på nätet.

- Ta upp ett par exempel hur oddsen kan appliceras på spelet.

- Ha med fina färgbilder med kort där du i slutet genom olika exempel visar praktiskt hur de matematiska oddsen används.

- Se till att använda en stilig proffessionell layout i word(i princip lika viktigt som innehållet).