Gå till innehåll

Grundläggande pokertermer i Texas hold'em?

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag har just upptäckt Texas hold em och internetpokern så jag är väldigt grön i området.

Som rubriken lyder, jag har några frågor angående några pokertermer och regler.

Call betyder väl att man lägger samma insats som personen innan?

Raise betyder ju att man höjer.

Folding menas väl med att man drar sig ur?

Check betyder att man vill se antingen the turn eller the river? (Lite svårt att utrycka sig på svenska)

Men om man vill checka, kan man bara begära det och kortet vänds upp eller dras "begäran" in om nästa person höjer?

Jag ber om ursäkt om jag formulerade mig lite otydligt. Men jag vore väldigt tacksam för svar.

* RP, lite kortare - QoS *

Postad

Om du tar Check, och personen efter dig lägger in pengar i potten, så innebär det att allting går ett varv till runt bordet, och den här gången, när det blir din tur igen har du att välja på Call, Raise eller Fold.....

Du har förstått allting ganska tydligt annars tycker jag.. :)

Om du känner dig osäker när du spelar på vad du håller på med, sela ett tag under playmoney som dom allra flesta poker-rum har till du har förstått allt fullt ut....

Enjoy!!

Postad

Fold betyder att du kastar dina kort och inte är med i denna giv

Check är något du endast kan göra ifall ingen har satsat pengar innan dig. Att checka innebär att varken satsa pengar eller att folda, man avvaktar helt enkelt. I svensk mun kallar vi detta ibland för att "passa".

Call innebär att du satsar samma summa marker som den som senast betade.

Raise betyder att satsar mer pengar.

Postad
Ett Bet är den första höjningen (raise).

- QoS

Jag märkte det efter lite analyserande men tack för hjälpsamheten. Så den första insatsen efter flopen, turnen, eller rivern är bet?

Postad

Kan passa på att poängtera att man alltså inte "höjer" på floppen om man är först att satsa, och man "re-raisar" inte om man satsar mer än den som först satsade på floppen. Även om typ halva forumet skriver så ;)

Postad

Varför går det inte att checka mitt under spelet? Är det så reglerna är? Jag kan bara checka under den första rundan efter floppen,turnen eller rivern. Inte annars.