MrSmith Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Bakgrundsfakta: Party Poker 0.5/1 Hold'em (10 handed) converter Bordsstämning Hyfsat tight, ibland såg vi inte ens på floppen! standard kanske 2-4 pers på floppen. BB nedan verkade hyfsat icke-tomtig... OpeningBetRound Preflop: Hero is MP2 with J:spade:, J:diamond:. 4 folds, Hero raises, 4 folds, BB calls. Ja, jag tar väl i så gott jag kan... Flop Flop: (4.50 SB) 7:diamond:, 8:club:, 2:heart: (2 players) BB checks, Hero bets, BB calls. Här borde det väl vara befogat att betta? Jag vill ju inte att nån skall få dra mot stegen helt gratis väl? Turn Turn: (3.25 BB) 9:diamond: (2 players) BB checks, Hero bets, BB calls. Ja stegdraget är ju ännu hemskare.. check/fold eller bara ånga på? (Även om det finns ett ruter-drag här, så bedömer jag det som mindre troligt. Rätt eller Fel?) Nån slags connector var ju min gissning här. Den skulle iofs lika gärna kunna inneburit ett eller två par där i mitten, men då borde man väl få starkare respons? River River: (5.25 BB) 5:diamond: (2 players) BB bets, Hero calls. jamen v*f*n! hade hellre sett en 10:a här! Jag antar typ 75% chans att han har stegen, men tjur-synar ändå! Showdown Final Pot: 7.25 BB BB has 6s 6d (straight, nine high). Hero has Js Jd (one pair, jacks). Outcome: BB wins 7.25 BB. Avslutning Hur sjutton gör man för att undvika sådant här? Överspelade jag mitt (över)par eller? Var ju trots allt 1 mot 1, vilket ju känns bra mot ett (troligt) drag. Tacksam för tips... -- Smith * RP - QoS * Citera
iller Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Om du vet att killen bara betar med stål på river går det att folda där. I övrigt helt rätt spelat inte mycket att göra åt att det blev som det blev. Kommer nya potter... Citera
Hjort Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Hur sjutton gör man för att undvika sådant här?Överspelade jag mitt (över)par eller? Var ju trots allt 1 mot 1, vilket ju känns bra mot ett (troligt) drag. 1) Man kan inte undvika sånt här. 2) Jag tycker absolut inte du överspelade ditt par. 3) Det är en HU-pott så han borde ju kunna ha lite vad som helst. Andra synpunkter: Din motståndare är apdålig, självklart att höja på antingen floppen eller turn när han har par + stegdrag. Så vitt han vet så har du ju bara överkort och att låta dig komma billigt undan då känns väldigt onödigt. Citera
toppace Postad 8 Februari , 2005 Rapport Postad 8 Februari , 2005 Jag tycker det en solklar RAISE på den rivern! Orkar inte bifoga matten tyvärr. Citera
ayecappy Postad 8 Februari , 2005 Rapport Postad 8 Februari , 2005 att checka bakom på vare sig flop eller fjärde vore värt ett pris i timiditet i denna höjda hu pott, på sistagatan kan man nog valuebetta om det hade checkats till dig då även om han missat sitt drag så kan man inte vara säker på att ens hade ett från början och bara beslutat sig o syna ner handen med ett lägre par. Hade han haft tvåpar eller bättre hade han definitivt höjt på fjärde och definitivt inte checkat på femte så man får anta man har bäst hand, nu när han bettar rakt in i dig så känns det som syn är bäst o som redan skrivits så var det ju du som faktiskt sparade ett/flera bets. Citera
Knapp_0 Postad 8 Februari , 2005 Rapport Postad 8 Februari , 2005 Andra synpunkter: Din motståndare är apdålig, självklart att höja på antingen floppen eller turn när han har par + stegdrag. Så vitt han vet så har du ju bara överkort och att låta dig komma billigt undan då känns väldigt onödigt. Det här är ju ingen ovanlig situation, och jag betar nog 100% av fallen då jag har par + öppen stege/färgdrag på turn. Rent teoretiskt innebär väl det att man bedömer risken att Fi har högre än 66 till mindre 44%? Om mitt resonemang stämmer så är det väl inte altid klockrent att raisa vid låga PP? Citera
Toan Postad 9 Februari , 2005 Rapport Postad 9 Februari , 2005 Bakgrundsfakta: Party Poker 0.5/1 Hold'em (10 handed) converter Bordsstämning Hyfsat tight, ibland såg vi inte ens på floppen! standard kanske 2-4 pers på floppen. Ajaj, tänk på att välja rätt bord innan du slår dig ner. Party poker över huvud taget är känt för att ha LÖSA spelare, 0.5/1 i synnerhet. Ett tips är alltså att leta lite bland borden innan du slår dig ner. Hade inte med din hand history att göra iofs, men tyckte det var viktigt. Citera
Hjort Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Det här är ju ingen ovanlig situation, och jag betar nog 100% av fallen då jag har par + öppen stege/färgdrag på turn. Rent teoretiskt innebär väl det att man bedömer risken att Fi har högre än 66 till mindre 44%?Om mitt resonemang stämmer så är det väl inte altid klockrent att raisa vid låga PP? Jag förstår faktiskt inte vad ditt resonemang går ut på. Menar du att om man alltid betar igen på turn så tror man inte att motståndaren har ett par, eller vad? Naturligtvis är det inte alltid klockrent att höja låga pockets. Men både flopp och turn är jättetypiska brädor för en preflopphöjare att missa, och i de fallen är det bättre att trycka tillbaka på honom så att han inte får något gratis igenom sin aggressiva stil. Citera
King_ingo Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Som det redan har sagts. Sånna här situationer går inte att undvika. Så till vida att du inte har en grym read på killen så måste du syna ner sådana här tillfällen. Jag hade synat ner mot en höjning på rivern också. Varför jag skulle ha gjort det är för att många spelare på de här nivåerna tror att poker handlar uteslutande om att bluffa. Vissa missar sin hålstege och bettar in i dit top-pair bara för att dom förstår inte bättre. Citera
Knapp_0 Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Hjorten: Jag förstår faktiskt inte vad ditt resonemang går ut på. Menar du att om man alltid betar igen på turn så tror man inte att motståndaren har ett par, eller vad? Nej, det menade jag inte. Den här HH'n fick mig bara att ifrågasätta om det är så självklart att alltid beta/höja på turn när man sitter med pp+ färg/stegdrag. Väl medveten om att jag ifrågasätter mitt eget beteende. Jag bygger resonemanget på att om jag sitter på 66 + öppet stegdrag. En Fi som betat hela vägen till turn. Jag har callat och han sitter som sämst med två höga kort. Här finns det en massa olika scenarion. Men om vi antar att Fi just har högt par eller höga kort och: 1) Jag höjer på turn. Fi synar och jag träffar triss eller stege. Jag betar igen och Fi callar. Jag vinner 3 BB. 2) Om jag istället callar på turn för att sen check-raisa på rivern så vinner jag samma belopp förutsatt att Fi synar, vilket jag håller för troligt. Om jag däremot inte träffar på river så kan jag med alternativ: 1) Fullfölja med ett bet i förhoppning om att Fi lägger sig. (Dvs han har inte högt par eller mer). Utfall -3 BB eller +2 BB. 2) Dra mig ur med -1BB. Om jag väljer 1) så träffar jag ca 22% av fallen på rivern, och har ett förväntat utfall på -1,68 BB. Om Fi alltid har högre par. Det innebär väl att jag måste anta att Fi inte har högre par 28% av gångerna för att jag ska gå jämt ut. Skrev 44% tidigare. (Hm lite löst det här . Skyller på att jag antog ett tillägg för lyckade bluffar). Jag förutsätter här att alla andra scenarion går jämt ut. Dvs det jag vinner när t ex får stege och Fi triss tas ut av det jag förlorar när jag får triss/tvåpar och Fi får in högre. Naturligtvis otroligt grova och felaktiga förenkligar och det enda korrekta är nog egentligen att spela tillräckligt många händer för att sedan emperiskt utvärdera situationen. Jag kan ha helt fel i min matematik, och rätta mig gärna. Jag är egentligen ute efter att ifrågasätta mitt eget beteende eftersom jag alltid raisar i sådan här lägen samtidigt som situationen uppkommer rätt så ofta. Det är ju inte fråga om att ge upp potten, utan att maxa BB/timma. Citera
Bjorn_ Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Skulle vilja påstå att PP plus stegdrag är MYCKET bättre än PP plus färgdrag i dessa lägen. Sannolikheten att en motståndare som höjt preflop och bettat flop/turn skall bli hjälpt av dina stegouts är rätt små, däremot finns det säkert en 30-40% chans att han sitter med ett kort i den färg du drar till. Skall väl också sägas att med PP + stegdrag vs två överkort är du i runda slängar 86-14 favorit på turn. Om fi däremot har ett överpar är du underdog ca 23-77. Om vi antar att P(överpar)+P(två överkort) = 1 (Dvs vi antar att det finns inga andra möjliga händer) Vi antar också följande: både överpar och två överkort synar på turn Du vinner 1½ bets på rivern de gånger du har bäst hand och synade turn Du vinner 1 bet på rivern de gånger du har bäst hand och synade turn Han vinner 1 bet på rivern då han har bäst hand och du synade turn Han vinner ½ bet på Då följer att om du höjer så vinner du EV1 = P(överpar)*(0.23-0.77) + P(överkort)*(0.86-0.14) => EV1 = P(överpar) *(-0.52) + (1-P(överpar))*0.72= 0.72 - (1.24 * P(överpar)) Sätter vi då upp olikheten EV1 > 0 så får vi att EV > 0 om och endast om P (överpar) < 0.72/1.24 dvs ca 58% Detta tar dock ingen hänsyn till bettningen på rivern som rimligtvis gynas av att man bara synar turn de gånger man är före med stege vs överpar, däremot missgynas man antagligen de gånger man är före med PP vs två överkort. (Dvs risken att bli utbluffad ökar.) Å andra sidan tycker jag inte man skall förakta att det faktiskt finns en chans att man bluffar till sig potten på turn mot överpar och en ännu större chans att man får två överkort (med odds att syna) att lägga sig. Ta bara potten i exemplet, BB har varit passiv både preflop och på floppen. Drar han då till med en checkraise på turn är det ju väldigt obehagligt för en motståndare med JJ-AA. Klonkade han stegen? Har han ett slöspelat set? Kan mycket väl se folk lägga ner överpar här eller i alla fall nöja sig med att bara checka ner på rivern när de borde bettat ut. /Bjorn Citera
Recommended Posts