Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en 4500-guarrantee igår och är fortfarande lite förvirrad över huruvida jag gjorde rätt eller inte. Kanske borde postas i HH-tråden, men det är inte så mycket handen som den turneringsspecifika tankegången som jag är intresserad av att reda ut, så....

Vi kommer in i handlingen när det finns 23 spelare kvar i turneringen. 20 platser betalar och jag ligger 22:a med en stack på runt 4800. Blindsen är 400/800. Jag är shortstack på bordet, som annars har en jämn fördelning. Sex pers ligger och ruvar på 15000 och två ligger runt 10000 och en har 7000. Stämningen är bubbel-tight. Nästan inga floppar, folk turas om att stjäla blinds, men aktar sig för konfrontationer. 19e plats i resultatlistan sitter på 5600 i chips, så det är jämnt i botten.

Jag har spelat passivt ett tag, eftersom det såg ut som att jag kunde folda mig in i pengarna. Men ett par shortstacks på andra bord hittade jackpoten och dubblade upp. Nu är det touch and go om jag kan klara mig utan att samla lite chips.

Ödeshanden börjar med att jag landar två fyor i CO. Alla foldar till mig, och på knappen sitter en 10000-stack som verkar vara i "vänteläge", i lillla blinden har vi 7000-stacken, som har gjort något lite underligt move tidigare, och i stora blinden en stabil spelare på 15000. Jag trycker in med fyrorna, knappen lägger sig. lilla blinden funderar länge, men trycker till slut in sina 7000. Aj då, tänker jag. Ville ju inte ha syn där egentligen. Stora blinden vill inte blanda sig i, och lilla blinden vänder upp KJo. Kunde vara värre för mig, nu ligger jag ju före iaf. Han träffar dock floppen och jag är ute.

Det första jag är något chockad över är hur han kan spela där med KJo, när han synade förutsatte jag ess eller kungar. Vad tror han att jag trycker in med i det läget? Svor på den synen ett bra tag, även om den väl var så bra som jag kunde hoppas på för min hand...

Huvudfrågan är dock om jag gjorde rätt som tryckte in där. Har jag tillräcklig "fold-equity" för att göra det draget, eller ska jag släppa fyrorna och hoppas att någon annan klantar sig så jag får prispengar? Får jag syn så är det ju en rimlig chans att det blir en coinflip där jag ligger marginellt före. Skillnaden mellan att bubbla och komma ITM är ändå runt två inköp.

* RP, la till tag - QoS *

Postad
Jag har spelat passivt ett tag, eftersom det såg ut som att jag kunde folda mig in i pengarna. Men ett par shortstacks på andra bord hittade jackpoten och dubblade upp. Nu är det touch and go om jag kan klara mig utan att samla lite chips.

Varför spelar du passivt för att komma ITM? om det är några desperata småstackar och fega storstackar är det ju bara att ställa sig på gasen och se till att skaffa sig läge för turneringvinst.

Det första jag är något chockad över är hur han kan spela där med KJo, när han synade förutsatte jag ess eller kungar. Vad tror han att jag trycker in med i det läget?

Ganska exakt två kort... Det är ju näst intill obligatorisk blind-steal där.

Huvudfrågan är dock om jag gjorde rätt som tryckte in där.

Ja, det tycker jag. Att folda sig till 20:e plats känns ju inte jättehett direkt och att inte ta ett skott med 44 känns lite fegt.

Skillnaden mellan att bubbla och komma ITM är ändå runt två inköp.

Skillnaden mellan plats 20 och vinst är mycket större, så skit du i att folda dig till prisplats. Sakta inte ner nästa gång det närmar sig ITM, satsa på vinst istället!

Postad
Spelade en 4500-guarrantee igår och är fortfarande lite förvirrad över huruvida jag gjorde rätt eller inte. Kanske borde postas i HH-tråden, men det är inte så mycket handen som den turneringsspecifika tankegången som jag är intresserad av att reda ut, så....

Vi kommer in i handlingen när det finns 23 spelare kvar i turneringen. 20 platser betalar och jag ligger 22:a med en stack på runt 4800. Blindsen är 400/800. Jag är shortstack på bordet, som annars har en jämn fördelning. Sex pers ligger och ruvar på 15000 och två ligger runt 10000 och en har 7000. Stämningen är bubbel-tight. Nästan inga floppar, folk turas om att stjäla blinds, men aktar sig för konfrontationer. 19e plats i resultatlistan sitter på 5600 i chips, så det är jämnt i botten.

Beroende på pristruktur borde du ha ett högre mål än in-the money. Top3 eller finalbordet är en smaksak men du bör ha ett mycket högre mål. Runt bubblan kan man tjäna mycket marker=pengar om man kan fortsätta vara aggresiv alt. skruva upp aggrisiviteten ytterligare.

Ödeshanden börjar med att jag landar två fyor i CO. Alla foldar till mig, och på knappen sitter en 10000-stack som verkar vara i "vänteläge", i lillla blinden har vi 7000-stacken, som har gjort något lite underligt move tidigare, och i stora blinden en stabil spelare på 15000. Jag trycker in med fyrorna, knappen lägger sig. lilla blinden funderar länge, men trycker till slut in sina 7000. Aj då, tänker jag. Ville ju inte ha syn där egentligen. Stora blinden vill inte blanda sig i, och lilla blinden vänder upp KJo. Kunde vara värre för mig, nu ligger jag ju före iaf. Han träffar dock floppen och jag är ute.

Det första jag är något chockad över är hur han kan spela där med KJo, när han synade förutsatte jag ess eller kungar. Vad tror han att jag trycker in med i det läget? Svor på den synen ett bra tag, även om den väl var så bra som jag kunde hoppas på för min hand...

Han har dig på lågt par eller Ax alt Kx. Då du är i dålig form med marker så ser han detta som en steal med en medelgod hand och då har han i sämsta fall två levande kort dvs runt 45% chans. Med storra mörkens pengar ger detta honom potodds för en syn. Det är inte heller förvånande att just han synade då han inte ligger så bra till i sammandraget med sina 7000. Ända kommentaren är att han kanske borde höjt för att säkerställa att BB lägger sig. Om han springer in i ett högt par är det olyckligt men han kan få ett antal bättre händer än KJ att lägga sig med en höjning. Spelar han för vinst borde han höjt med den handen.

Huvudfrågan är dock om jag gjorde rätt som tryckte in där. Har jag tillräcklig "fold-equity" för att göra det draget, eller ska jag släppa fyrorna och hoppas att någon annan klantar sig så jag får prispengar? Får jag syn så är det ju en rimlig chans att det blir en coinflip där jag ligger marginellt före. Skillnaden mellan att bubbla och komma ITM är ändå runt två inköp.

Jag tycker du gjorde rätt att trycka där. Om du inte trycker har du 4 händer på dig att hitta något bättre eller att 3 personer skall åka ut under de 4 händerna. Då det bara finns en med mindre marker än du så är det inte troligt så din push är antagligen ett helt korrekt spel.

* RP, la till tag - QoS *

MVH

Lamby

Postad

Tack för svaren! Klart tänkvärt.

Och Lamby, det kanske var lite oklart, men givetvis höjde han mig för att trycka ut stora blinden.

Borde definitivt jobba på att spela aggresivare i de här lägena, har antagligen ett jättehål i mitt turneringsspel här.

Är dock lite förvånad över att ni tycker att det är en så pass lätt syn med KJ där. Småstackar som ändå har en del chips kvar brukar ju vara snortighta runt bubblan, iaf i dessa turneringar.

Beroende på hur tight han tror jag spelar där så borde det vara allt ifrån en lätt syn till en fold. Lägre par har jag ganska ofta. Händer han inte vill se som AA, KK, JJ, QQ, AK och AJ är ju ändå inte helt ovanliga i detta läget. Händer han har dominerade, visst, men det ska väl vara JQ eller KT... Körde lite pokerstove på handen, och kom fram till följande...

Säg att jag gör spelet med följande händer:

AA-22, AKs-A2s, KQs-K2s, AKo-A2o, KQo-K2o.

D.v.s alla par, alla ess och alla kungar. I så fall så har han 48,5% att vinna. Med extrapengarna i potten är det en syn. Han behöver 44,5% chans för att syna.

Låt oss nu säga att jag bara spelar kungar ner till KT, i så fall har han bara 40%, alltså är en syn inte korrekt.

Min slutsats blir att det är ett svårt val med KJ där...

Postad

Håller med dig om att synen med KJ var lite väl loose. Det man kan tänka på är att dåliga spelare synar mycket hellre ens all-in kring bubblan än vad bra spelare gör. Så gå hellre all-in mot bra spelare. Men jag tycker fortfarande du spelade helt rätt...

Postad
Säg att jag gör spelet med följande händer:

AA-22, AKs-A2s, KQs-K2s, AKo-A2o, KQo-K2o.

D.v.s alla par, alla ess och alla kungar. I så fall så har han 48,5% att vinna. Med extrapengarna i potten är det en syn. Han behöver 44,5% chans för att syna.

Låt oss nu säga att jag bara spelar kungar ner till KT, i så fall har han bara 40%, alltså är en syn inte korrekt.

Min slutsats blir att det är ett svårt val med KJ där...

Om jag var KJ-killen skulle jag sätta dig på en mycket större handdistribution: Alla par, alla ess, alla kungar, alla broadwaykort och alla suited connectors ner till 76s ungefär, kanske några Qxs också. Vill man ha en chans att vinna turneringen är det en hyfsat enkel syn, vill man komma på plats 20 är det en enkel fold.