Gå till innehåll

Nu är det tid att sluta!


VillInteTalaOm

Recommended Posts

Hej hej

Jag är en kille runt omkring 20års åldern som nu har spelat poker på diverse sidor i 2 år. Jag har under dessa två år jobbat under sommrarna och tjänat bra, samt jobbat på lite andra ställen. Jag har därför inte haft några ekonomiska problem. Nu kanske ni tänker; 'Jaha, men herregud, detta är ett forum angående spelberoende'. Saken är den att under dessa två år har jag tjänat cirka 80,000 sek, skattat och klart. Av dessa 80 har jag förmodligen, bit för bit spelat bort 40,000 sek. Jag sätter dag för dag in 200-1000kr som jag _nästan_ alltid minst fördubblar upp men sedan förlorar p.g.a "tilt". Jag är en rätt duktig pokerspelare och jag har lärt mina kompisar att spela. (Det går bättre för dem än mig kan jag tillägga). Saken är dock den att jag håller dem i mörkret. Dom vet att jag ligger back totallt, men det är inte alls nära sanningen. Jag kan ge ett konkret exempel på hur en kväll såg ut för drygt 2 veckor sedan.

 

Jag satte in 200:- och satt igång med spelandet. Efter ungefär 3h spel hade jag vunnit upp till nästan 800 dollar och därmed la jag av. Klockan var då 4-5 på natten och jag tänkte sova och ta upp kampen igen morgonen efter. Jag la mig i sängen och kunde verkligen inte tänka på något annat än pokern. Efter drygt 30 minuter av vridande och vändande bestämde jag mig för att starta upp datorn igen och spela lite till. Denna gång var det inte de vanliga 0.25/0.50 - 0.5/1 borden. Nej, nej - jag satte mig med rubbet på ett 4/8 bord. Spelade mkt bra i början men efter en misslyckad bluff, 250 dollar mindre i stacken och ett sjujäkla revansch-humör var det dags. Om jag inte missminner mig spelade jag 4st händer till innan pengarna var slut. (Helt värdelösa och jag försökte bluffa hem varenda en av dem). Jag la mig i sängen igen, utan att tänka speciellt mycket på att jag precis hade förlorat bort över 5000 sek med tanke på att jag ändå bara hade börjat med 200kr, jag menar det kan jag inte ens köpa en snygg t-shirt för.

 

I alla fulla fall har jag under de senaste månaderna vunnit tillbaka lite och lyckats ta ut pengarna när jag ha varit plus och nu har jag även insett att 200kr varje dag under en längre tid slutar med att jag ringer socialen och tigger om bidrag där. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om dagen kom och jag inte kunde betala min hyra och behövde ljuga för mina föräldrar för att få ekonomisk hjälp. Detta har jag än så länge kunnat undvika, för ack, den självkontrollen har jag faktiskt.

 

Jag hoppas jag inte har tråkat ut någon nu med min sorgliga historia, jag har läst här på forumet under några månaders tid och det finns helt klart folk som har det bra mycket värre än mig men sanningen är oftast den att om man inte slutar i tid så slutar man aldrig och därför har jag nu bestämt mig för att aldrig mer spela poker och det är ett löfte jag kommer hålla, det lovar jag.

 

Jag vill bara tillägga ett litet tips som jag testade själv för drygt ett år sedan. Räkna ut ungefär hur mycket du själv sätter in varje dag på pokerkontot, och istället för att göra detta går du till en bankomat varje dag och tar ut samma summa som du sedan sparar i en skål eller liknande. När en månad har passerat kan du kolla i skålen och upptäcka hur mycket mindre pengar du hade haft om du skulle ha spelat bort dessa istället. Jag bör även tillägga att detta fungerar endast om du kan låta bli att spela poker i en månad, och gäller även till största del er killar och tjejer som förlorar förjämnan. Jag svär, ni kommer själva se på pengarna på ett helt annat sätt när ni står där och håller i flera tusen kronor. Detta kan ge er en tänkare och kanske påverka eran framtid vad gäller pokerspelandet.

 

Tack för mig och skriv gärna några kommentarer om ni har blivit berörda eller känner igen er i det som har sagts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta in 20-30 inköp direkt?

Ditt system med att sätta in 200kr ofta är ett bra sätt att "smygförlora" utan att ha någon koll alls på hur mycket.

Ett annat problem med att sätta in 200kr ofta och casha ut när man plussat är att det förvinner väldigt mycket i växlingsavgifter (Iaf på de flesta sajterna).

 

Sen tycker jag även att det är fel sätt att tänka att man förlorat 200kr bara för att man har startat på den summan. Totalresultatet för dagen blir -200kr, men man har ändå torskat nästan 5000.

 

+800$ är ett mycket bra resultat, men varför kliva upp högre och högre för? Det är fortfarande en knapp rulle för 0,25/0,50

 

"Girighet är roten till allt elände"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du "är en rätt duktig pokerspelare". Vad får dig att tro det? Du har spelat i 2 år och harvar ännu på väldigt låga nivåer och går back där. Du verkar ju emellertid inse att du är en torsk eftersom du anser att det bästa du kan göra är att sluta. Nästan inga pokerspelare tror att dom är dåliga fast dom allra flesta förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sluta spela om pengar - det är få som lyckas med det och utan att få magsår och alla möjliga problem.

 

Spela gratisturneringar istället. Då kan man vinna mycket utan att sätta in en spänn. Det finns mycket freerolls och satelliter som inte kostar något, ger massor med roligt och utmanande spel samt ger bra priser. Man vinner inte ofta, men det kan bli stort om man är bra och har tur.

Prova Ultimatebet eller pokerstars m fl.

 

Men satsa inte en spänn mera av dina pengar.

 

/ Ha roligt gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller spela inte alls... freerolls är där för att dra in spelare...

 

Jag sätter dag för dag in 200-1000kr som jag _nästan_ alltid minst fördubblar upp men sedan förlorar p.g.a "tilt". Jag är en rätt duktig pokerspelare

 

Precis som några påtalat, money management, är en del av att vara duktig pokerspelare. Det verkar uppenbart att du saknar vissa kunskaper inom det området och därmed kanske inte är så pass "duktig" som du trots allt tror att du är...

 

Men det är bra att du kommer till insikten om att du är en förlorande spelare iaf och därmed kan bestämma dig för att sluta, det är starkt. Många kommer till den insikten alldeles försent om de nu gör det överhuvudtaget dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du "är en rätt duktig pokerspelare". Vad får dig att tro det? Du har spelat i 2 år och harvar ännu på väldigt låga nivåer och går back där. Du verkar ju emellertid inse att du är en torsk eftersom du anser att det bästa du kan göra är att sluta. Nästan inga pokerspelare tror att dom är dåliga fast dom allra flesta förlorar.

 

Hallå där!

0,5/1 NL är inte "väldigt låg nivå"

En skicklig spelare där kan dra in minst 30papp i mån på de borden.

 

 

Jag hakar upp mig lite på det här också:

Det här hade varit ett perfekt läge att varva ner med nån freeroll eller lite playmoney.

 

 

Klockan var då 4-5 på natten och jag tänkte sova och ta upp kampen igen morgonen efter. Jag la mig i sängen och kunde verkligen inte tänka på något annat än pokern. Efter drygt 30 minuter av vridande och vändande bestämde jag mig för att starta upp datorn igen och spela lite till. Denna gång var det inte de vanliga 0.25/0.50 - 0.5/1 borden. Nej, nej - jag satte mig med rubbet på ett 4/8 bord.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla sluta tipsa honom om andra "billigare" sätt att spela, money management etc etc!!!!

 

Ni är ju värre än spelsidorna med sina spam för fan!

 

 

Gratulera honom till den goda insikt han faktiskt kommit till istället, era äckel. Är fan helt respektlöst att göra som ni gör. Går ni på AA-möten och bjuder på lättöl också eller????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Allt är inte svart eller vitt som vissa idiotiska inläggare hävdar. De flesta av oss kan faktiskt klara av ett sunt läge däremellan.

Är man hyggligt duktig på något ( här poker) kan man faktiskt skifta till något sätt som inte skadar en själv och som kan ge glädje i vad man gör.

Att utnyttja spelsajternas erbjudanden om freerolls och alla de fina priser som där finns är att vara smart.

Mitt råd kvarstår: sätt inte in några pengar i cashspel, men spela hur mycket du vill i freerolls. Det är ett smart sätt att utnyttja det som erbjuds.

 

mvh/ Ha kul ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter som om du har mindre problem än de flesta när det gäller spelberoende. Däremot så är du ju en förlorande spelare så jag menar absolut inte att du ska fortsätta spela.

Grattis till insikten och den extra tid och energi som du nu kan lägga på något vettigare än att förlora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Allt är inte svart eller vitt som vissa idiotiska inläggare hävdar. De flesta av oss kan faktiskt klara av ett sunt läge däremellan.

Är man hyggligt duktig på något ( här poker) kan man faktiskt skifta till något sätt som inte skadar en själv och som kan ge glädje i vad man gör.

Att utnyttja spelsajternas erbjudanden om freerolls och alla de fina priser som där finns är att vara smart.

Mitt råd kvarstår: sätt inte in några pengar i cashspel, men spela hur mycket du vill i freerolls. Det är ett smart sätt att utnyttja det som erbjuds.

 

mvh/ Ha kul ändå

 

Glocalnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrRoland- jo 0.5/1 är väldigt lågt, en av dom lägsta nivåerna på nätet. Det må vara högt jämfört med att inte spela alls och visst kan man dra in slantar där med, men en av dom lägsta nivåerna är det.

 

 

Ja, det är lågt om man tycker att 30papp i mån är skitpengar.

I pokersammanhang anses det kanske lågt men det är precis där det börjar att handla om pengar som man inte kan dra in på ett kneg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är inte svart eller vitt som vissa idiotiska inläggare hävdar. De flesta av oss kan faktiskt klara av ett sunt läge däremellan.

 

Har du sett vilken tråd du skriver i ?

Nu skulle jag vilja kalla dig en hel del idiotiska saker, men det kan jag inte utan att bli bannad.

 

Förstår inte heller problemet med att spela freerollar och playmoney.

Tycker det är ett alldeles utmärkt alternativ för en förlorande spelare.

Samma underhållning utan att bränna en massa pengar så att säga.

Ingen spelar schack på nätet om pengar, få spelar backgammon på nätet om pengar. Othello, hjärter, yatzy, kalaha etc etc

Miljontals spelar de spelen enbart för nöjes skull, men poker det måste spelas om pengar och förlorar man är man en missbrukare och måste sluta helt... Att föreslå folk att klättra ner på lägre bord eller spela utan pengar är tydligen helt "respektlöst"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte heller problemet med att spela freerollar och playmoney.

Tycker det är ett alldeles utmärkt alternativ för en förlorande spelare.

 

Då förstår du inte heller vad ett beroende är. Jag säger inte så till dig nu för att vara dryg, utan för att ge dig en vink om vad det faktiskt handlar om.

 

Pengarna är inte det enda problemet med ett spelberoende, lika lite som det är det för alkohol- eller drogberoende. Att råda en spelberoende till att spela "gratis" är - i det närmaste man kan komma utan att vara exakt samma - samma sak som att tipsa en alkoholist om var han kan få tag på gratis alkohol.

 

-Amen vadå?! Spela freerolls, det är ju gratis, då skadar det väl inte!?

 

Hör ni hur dumt det låter? Lär en alkis hur man bränner hemma också... Du tipsar inte en rehabiliterande alkoholist om var han kan få tag på gratis sprit eller hur?!

 

Visst är det så att vissa kan klara av att trappa ned på ett spelande till en lagom nivå. Förmodligen handlar det då om någon som inser att han spelar lite väl mycket men för någon som verkligen är/har varit beroende är det i princip omöjligt. OP här anser sig som spelberoende och då f-n accepterar man det och kommer inte med kommentarer som de jag angripit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni ens läst första posten förresten?

 

Börjar undra... det är alltså inte Nybörjardelen på forumet ni befinner er i, där man tipsar varandra om hur man kan komma igång och spela fast man inte är så duktig ännu. Ni är i Spelberoende! Första posten är skriven av en person som insett att han är spelberoende och har bestämt sig för att sluta helt med poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni ens läst första posten förresten?

 

Börjar undra... det är alltså inte Nybörjardelen på forumet ni befinner er i, där man tipsar varandra om hur man kan komma igång och spela fast man inte är så duktig ännu

 

Den enkla sanningen är att ytterst få av oss kommer att bli så pass duktiga att vi slår bord som 4/8NL. Men det är inget större problem för oss eftersom vi inte sätter oss där. Av någon anledning som inte jag och flera andra här kan förstå, så gör han det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrRoland, eftersom du verkar ha problem med att förstå uttrycket spelmissbruk kommer här en definition från Wikipedia, bara för dig.

 

Spelberoende, eller spelmissbruk, är ett psykologiskt och/eller socialt beroende av hasardspel. Även kallat ludomani eller spelmani i psykiatriska sammanhang. Problemet liknar på många sätt ett substansberoende, till exempel så är det vanligt att man ofta behöver spela med större och större summor för att uppnå samma "kick", och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. Problemen behandlas också på liknande sätt, till exempel så finns det Anonyma Spelare-grupper med samma tolvstegsprogram som Anonyma Alkoholister.

 

Typer av spel som anses extra starkt kopplade till spelberoende är snabba spel där tiden mellan instats och vinst är kort. Detta inkluderar spelautomater av olika slag, som enarmade banditer, pokermaskiner, Jack Vegas och de illegala Las Vegas-automaterna.

 

Om du mot all förmodan ids läsa vidare kan du göra det via denna länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är oerhört överdrivet att jämföra med alkoholism. Det är så vida skillnad på att vara beroende av en substans och att vara spelberoende.

 

Nog om detta.

 

Varför är det fel att ge tips om skademinimering? Tror du inte det är en härlig känsla att överkomma jakten på rusher och börja spela poker som ett kul och GRATIS tidsfördriv?

 

Personligen tror jag att det är drömmen om ett liv i sus och dus som drar, denna, och många andra pokerspelare i dyngan.

 

För att utrycka sig lite mindre sofistikerat: VAD I HELVETE SKA HAN UPP PÅ 4 8 NL och göra? Det finns proffs som spelar betydligt lägre...

 

Om han bara kunde nöja sig med spela free rolls och eventuellt lite Ultra low limit (typ NL 10) så vore väl problemet löst?

 

Om det visar sig att han inte klarar det utan återfaller gång på gång så är det nog dags att sluta.

 

En sak vill jag också säga emot det han säger: Om man sparar en viss summa istället för att sätta in på en poker site så får man en helt annan bild av pengarna när de har växt till sig:

 

- Jo du kan ställa in varje biobesök och andra nöjen också och sedan efter ett förbannat tråkigt år ha en massa pengar över som du kan förundras över.

 

Om du mår dåligt av att spela poker så ska du självfallet inte spela. Inte en enda hand. MEN - och detta är viktigt - om du tycker att poker är roligt, spännande, avslappnande, whatever och kan behärska dig: Låt det kosta en summa som du personligen tycker är värt att satsa.

 

Låt pokern vara din Golfklubb, men med en helt personlig medlemsavgift. Tycker du att poker är värt 250 kronor i månaden, så sätt in 250 kronor.

 

Spela då på nivåer där dessa räcker ett tag och när pengarna är slut så kan du lira free rolls.

 

Som avslutning: Blunda och tänk efter. Spelar du poker för att få kickar, eller spelar du för att du tycker att själva spelet är kul?

 

Om det bara är kickar du är ute efter sluta med poker och gör det nu. Det spelar ingen roll hur bra du blir (om du inte blir BÄST) därför att du kommer bara att gå upp i nivå tills du träffar på spelare som är bättre än dig och tar dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår i alla mina bemötanden av inlägg i den här tråden från att OP faktiskt är SPELBEROENDE.

 

 

Tycker att det är oerhört överdrivet att jämföra med alkoholism. Det är så vida skillnad på att vara beroende av en substans och att vara spelberoende.

 

Anser inte jag. Din hjärna är full av substanser och det är när dessa "släpps friare" än normalt som du får dina kickar i poker. Jag ska ta ett annat exempel då: När du tar drogen extacy t ex så är det inte enbart substansen i sig själv som gör dig hög. Det du stoppar i dig fungerar som en katalysator som hjälper till att frisätta onormala mängder av sinnespåverkande substanser som du redan har i din hjärna (serotonin tror jag det heter i fallet med xtc). Spel fungerar likadant för en spelberoende person, det lösgör substanser i din hjärna som ger dig "kickar". Det är dessa substanser som du blir beroende av, inte av att stoppa 5kr i en automat eller att posta en blind. Alla beroenden är i grunden mycket mer lika än vad de flesta tror. Alkohol har iofs den motsatta effekten att det dövar dina sinnen, dvs delvis blockerar samverkan mellan substanser i din hjärna. Men det är nog det enda sätt på vilken en jämförelse med alkoholism inte riktigt höll.

 

Se f ö det som saxats från Wikipedia i en föregående post. Och följ länken.

 

Varför är det fel att ge tips om skademinimering? Tror du inte det är en härlig känsla att överkomma jakten på rusher och börja spela poker som ett kul och GRATIS tidsfördriv?

 

Skadan är redan skedd och den är irrepabel. Den "härliga känslan" som du nämner nöjer sig inte en spelberoende med, det bara är så.

 

Om han bara kunde nöja sig med spela free rolls och eventuellt lite Ultra low limit (typ NL 10) så vore väl problemet löst?

 

Igen, alkoholister kan inte dricka folköl eller gratis sprit, heroinister kan inte nöja sig med en sil om året osv osv.

 

Om det visar sig att han inte klarar det utan återfaller gång på gång så är det nog dags att sluta.

 

Läs OP:s berättelse en gång till. Det var ett tag sedan det var dags för honom att sluta.

 

Om du mår dåligt av att spela poker så ska du självfallet inte spela. Inte en enda hand. MEN - och detta är viktigt - om du tycker att poker är roligt, spännande, avslappnande, whatever och kan behärska dig: Låt det kosta en summa som du personligen tycker är värt att satsa.

 

Låt pokern vara din Golfklubb, men med en helt personlig medlemsavgift. Tycker du att poker är värt 250 kronor i månaden, så sätt in 250 kronor.

 

Spela då på nivåer där dessa räcker ett tag och när pengarna är slut så kan du lira free rolls.

 

Dessa är alla goda råd till någon som du tycker kanske spelar lite väl mycket. Riktat till en spelberoende person som valt att sluta är det tyvärr bara rent respektlöst.

 

Som avslutning: Blunda och tänk efter. Spelar du poker för att få kickar, eller spelar du för att du tycker att själva spelet är kul?

 

Om det bara är kickar du är ute efter sluta med poker och gör det nu. Det spelar ingen roll hur bra du blir ("...") därför att du kommer bara att gå upp i nivå tills du träffar på spelare som är bättre än dig och tar dina pengar.

 

Riktigt vettigt sagt. Det är dock detta som är så svårt för en spelberoende att göra, att försöka se på sig själv objektivt. OP står precis på gränsen till att inse det här om sig själv och det är också därför jag anser att man borde ha spö när man försöker dra honom tillbaka till "the dark side" med tips om freerolls etc.

 

punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du också att en extremskidåkare ska sluta åka skidor för att han får kickar av det han gör? Tycker du att det är dåligt att tipsa honom om att ha hjälm och annan säkerhetsutrustning, bara för att det minst farliga är att inte åka skidor alls?

 

Man kan självfallet leva sitt liv instängd i en glaskula, men man kan också ge sig ut i livet och ta lite risker... Det är en högst personlig fråga hur man väljer att göra. Den som sitter inne riskerar inte mycket, men har inte heller så mkt att vinna.

 

Det finns människor som inte klarar av alkohol, precis som det finns människor som inte klarar av att spela poker (ur ett spelberoende-perspektiv). Dessa bör givetvis i möjligaste mån hålla sig borta från det de inte klarar av.

 

Dock är min fasta övertygelse att människan inte är så oformlig att den inte har någon som helst förmåga att ändra ett skadligt beteende hos sig själv. Delvis beror detta på egna upplevelser.

 

Skadan är redan skedd och den är irrepabel. Den "härliga känslan" som du nämner nöjer sig inte en spelberoende med, det bara är så.

 

För att försöka få dig att inse att det hela inte är helt igenom så svart på vitt som du försöker påskina:

 

Jag kan erkänna att jag har haft tydliga spelberondetendenser. Jag har spelat bort cirka 150 000 på cosmopols black jack. Visserligen vunna (poker-)pengar, men likväl otroligt onödigt. Jag har vid vissa tillfällen inte kunnat motstå att pröva lyckan vid black jackborden, nästan dragits till dem likt en magnet. Jag har också under perioder spelat poker på ett sätt som inte kan beskrivas som annat än maniskt.

 

MEN - och det är viktigt - jag har fått ökad självkännedom och har genom trial and error blivit bättre på att behärska mig själv. Jag märker när det börjar gå utför och jag skärper mig för det mesta långt innan det hela går överstyr.

 

Vem av alla pokerspelande personer i denna värld har inte någon gång lirat på alldeles för hög nivå för sin bankrulle och losat mer än de har haft råd med? Skulle väl vara Hjorten i så fall.

 

Poängen är iallafall: om han klarar av att inse att han har problem, vilket uppenbarligen är fallet så är han halvvägs framme till en lösning.

 

En av lösningarna är att aldrig mera spela poker. Det är den säkra lösningen.

 

Den andra lösningen är att ta tjuren vid hornen. Om det ska gå vägen så kräver det av honom att han inser sina brister och att han är beredd att kämpa emot och inte låta den mörka delen av personligheten ta över.

 

Angående spelberonde kontra beroende av substanser så har du, gissningsvis, missförstått en sak: Substanser kan ge ett fysiskt beroende. Nikotinisten, alkoholisten, heroinisten kan inte fungera normalt utan drogen. Att bli av med ett sådant beroende kräver någon typ av nedtrappning (om inte den beroende ska må rent fysiskt dåligt).

 

En spelberoende, som egentligen är beroende av själva kicken kan, normalt sett, byta ut spelandet mot något annat. Exempelvis bungeejump (kasst exempel, men kom inte på ngt bättre).

 

En faktor som bör nämnas i sammanhanget är att vissa är s.k. beroendepersonligheter (tror att det är den rätta psykologiska termen). Dessa karaktäriseras av att de dels är betydligt mer lättpåverkade/triggade av stimulantia såväl som stimuli dels att de saknar vissa spärrar när de har hamnat i affekt.

 

Denna personlighetstyp bör i regel hålla sig borta ifrån i princip alla droger samt spel om pengar etc.

 

Som avslutning vill jag nämna att jag har den största respekt för dina åsikter Sevenfeet, men jag anser bara att det hela inte är så svart och vitt som du påstår.

 

Jag ber för övrigt om ursäkt om jag upprepat mig ngn gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...