Gyre Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Skrev lite om detta i en annan tråd och eftersom det inte finns någon artikel om detta så tänkte jag skriva om det hela lite och lägga det här för allmän beskådning. Först kommer jag beskriva min syn på hur man bör gå till väga när man är sugen på att gå upp i nivå, detta kommer sedan övergå till lite info om table- och seat-selection och hur jag går till väga med det. Here we go... En inte allt för ovanlig fråga här på PF.nu brukar vara i stil med: "Jag har spelat NL50 i 2 månander nu, när kan jag gå upp till NL100?". Och ett lika vanligt svar brukar vara: "har du xBB/100 efter 15k händer och bankrulle nog kan du gå upp". Enligt mig är detta helt fel approach! Ens resultat och antalet händer på nivån under är faktiskt helt orelevant! Vad man istället ska fokusera på är om motståndarna på nivån man vill spela gör misstag du kan indentifiera, och viktigast av allt, tjäna pengar på. Givetvis måste man också ha en bankrulle stor nog för att klara av den nivå man siktar på, men hur stor den bankrullen bör vara är väldigt personligt. Känner du att du utan problem kan spela NL100 med 20 inköp och har en rulle på 30 just nu, ja då kan du ju faktiskt skotta NL200 med 5 inköp, eller hur? När du har kommit fram till om du har råd att sätta av lite pengar för en högre nivå, öppna då några bord på den nivån och kolla in spelet lite. Hur ser motståndet ut? Hur är fisk/haj-ration jämnför med nivån du brukar spela på? Gör spelarna misstag du vet att du kan tjäna pengar på? Hittar du misstag du kan exploatera så ge det ett försök. Stirra dig inte blind på nivån i sig, utan kolla på motståndarna och deras spel för att se om du kan vinna här eller inte. Nu har du alltså kommit fram till om du tror dig kunna vinna pengar på nivån och att du har bankrulle nog för att göra ett försök. Då vill du givetvis ge dig själv den bästa chansen att lyckas, och det är då vi kommer in på hur viktigt det är att välja rätt bord, och även rätt plats på bordet. Något man alltid borde göra när man sätter sig på ett nytt bord är att hitta fisken och se upp för hajen. Vilken spelare är det jag får mitt värde ifrån och var sitter han/dom? Vilka spelare är duktiga? När du har tagit reda på detta vet du vilka spelare du vill spela en stor pott mot, och mot vilka du kanske vill hålla ner pottstorleken lite om du inte har en väldigt stark hand. En gammal saning som någon utav de stora teoretikerna från Amerikat har kläckt ur sig säger att pengarna på ett pokerbord vandrar i klockans riktigt, alltså hela tiden mot sen position. Utav detta kan vi se att vi vill ha fisken till höger om oss och de bra spelarna till vänster. Detta eftersom fisken oftare stoppar pengar i potten i dåliga lägen och låter dem vandra nerför bordet, åt vårt håll. Kanon! Visserligen kommer vi nu oftast befinna oss ur position när vi spelar en pott mot någon utav de duktiga spelarna men det är smällar vi får ta, och det finns faktiskt fördelar med att ha tightare spelare till vänster om oss. Vi kommer ha knappen oftare! Japp, eftersom de tighta spelarna bakom oss kommer lägga sina händer betydligt oftare än fiskarna kommer vi agera sist betydligt fler gånger än med en fisk bakom oss. Och värdet av position i texas är stort. Det finns lite olika saker man kan göra för att underlätta sitt bordsval. Jag spelar nästan bara på party-nätverket och där kan man datamina händer, alltså spara alla händer som spelas på ett bord utan att man själv behöver delta i spelet. Via dessa händer kan man sedan få upp stats på motståndarna via program som PokerAce HUD och Poker Tracker. (om ni vill veta mer om datamining av party, gå till denna tråden på 2+2 och leta reda på senaste versionen) När man sedan har tillräckligt många händer på en nivå (ett par hundra tusen brukar räcka för hyffsad koll) så har man stats på de flesta av spelarna när man öppnar ett bord. Så det jag gör när jag ska spela är att öppna 12 bord och PAHUD och kolla igenom dessa borden på jakt efter fisk. Eftersom jag har så många händer på nivån jag för tillfället spelar kommer jag ha stats på kanske 80% av alla spelare och kan väldigt snabbt sortera ut borden som är värda att spela på och sätta mig i kölistan till dessa. Men ens jakt på bra bord ska inte sluta bara för att man sitter vid så många bord man vill spela. Att regelbundet kolla sin buddy-list när man spelar kan vara bra, ens favoritfisk kanske har kommit online? När man sedan har bustat fisken på ett bord och det nu bara finns 4 st hyffsade spelare kvar på bordet. Lämna det då och ge dig ut på jakt efter ett bättre. Visst, du kanske är lite bättre än de andra spelarna på bordet men ingen utav dem kommer vara någon större donator och det skapar bara ytterligare oönskad varians att sitta kvar bara för att. Hoppas det inte blev för rörigt och att det kan vara till hjälp för någon läsare! Citera
gdaily Postad 16 Mars , 2007 Rapport Postad 16 Mars , 2007 Här kan du kommentera artikeln http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=29660 Citera
Recommended Posts