Gå till innehåll

PLO8 - Valuebetande i trolig (?) split-pot


Hjort

Recommended Posts

(blinds $1/$2) Pot Limit Omaha Hi/Lo 8 - 2005/01/18-12:21:19.7 (CST)

Table "Castara" (real money) -- Seat 1 is the button

Seat 1: Hjort ($197.00 in chips)

Seat 2: jeff2funi ($95.25 in chips)

Seat 3: gretch687 ($174.75 in chips)

Seat 5: Unikorn ($100.00 in chips)

Seat 6: fatbeer ($243.75 in chips)

Seat 7: MASSA ($137.00 in chips)

Seat 8: bigpaddy ($109.50 in chips)

Seat 9: Dakotajr ($291.75 in chips)

Seat 10: spacerangler ($292.50 in chips)

jeff2funi: Post Small Blind ($1)

gretch687: Post Big Blind ($2)

Unikorn : Sit out

Dealing...

 

***Pre-Flop***

 

Dealt to Hjort: Ad 8c 7s 4d

fatbeer : Call ($2)

MASSA : Fold

fatbeer said, "tx for not raising, dakota :)"

bigpaddy: Fold

Dakotajr: Fold

spacerangler: Call ($2)

Hjort : Call ($2)

jeff2funi: Call ($1)

gretch687: Check

 

Här synar jag bara med för den avlägsna möjligheten att jag ska få nötlåg och färgdrag, eller en flopp i stil med 256 eller 236, alternativt nötfärgen. Alltså jag är med för att det är billigt.

 

 

*** FLOP *** : [ 3s 8s 7d ]

Pott: $10

 

Dakotajr said, "you too"

jeff2funi: Check

fatbeer said, "at least we got our money back"

gretch687: Bet ($3)

fatbeer : Fold

spacerangler: Call ($3)

Hjort : Raise ($13)

jeff2funi: Fold

gretch687: Call ($10)

spacerangler: Call ($10)

 

Här är ju situationen lite knepig, jag kan mycket väl vara uppe mot en färdig nötlåg och ett färgdrag. Jag gör en förhållandevis liten höjning för att få value och kanske information om vart jag står. Det behöver inte heller vara så att nötlågen är ute 100% av tiden här.

 

*** TURN *** : [ 3s 8s 7d ] [ 7h ]

Pott: $49

 

gretch687: Check

spacerangler: Check

Hjort : Bet ($24)

gretch687: Call ($24)

spacerangler: Call ($24)

 

Här har jag alltså plockat in vad som väldigt ofta är nöthögen. 888 skulle väldigt ofta, felaktigt, höjt på floppen. Återigen valuebetar jag och gissar på att jag plockar halva potten.

 

*** RIVER *** : [ 3s 8s 7d 7h ] [ 6d ]

Pott:

gretch687: Check

spacerangler: Check

Hjort : Bet ($50)

gretch687: Call ($50)

spacerangler: Call ($50)

Pott: $111

 

 

Här betar jag kanske i lägsta laget, men eftersom jag antar att jag är uppe mot åtminstone en A2 så vill jag ju ha syn av båda, får jag syn av enbart A2 så blir det ju bara pengarna tillbaka på mitt riverbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls någon van plo8 spelare och kommer många ggr i situationer där jag inte riktigt vet hur jag ska agera. Men det är ju det HHs är till för ;)

 

Hur som helst så tycker jag att handen är är inte är mycket värd före floppen. Vet inte riktigt om jag skulle syna trots den bästa positionen. Nu var det ju ohöjt men det är fortfarande en dålig hand.

 

Jag kanske är en aning weak men spelet på floppen ser jag som lite vågat. Du har förmodligen den bästa höga handen nu men det ligger ett färgdrag och en låg ute. Du har andra nötlågen och ligger riktigt bra till om en tvåa dimper ner. Men eftersom många spelar låga kort så skulla jag vara rädd för ännu ett lågt kort som kan ge stege. Vill gärna höra andras kommentarer på detta. Jag kulle alltså syna. Vill inte bygga en för stor pott då det finns massor av scare cards som kan komma som resulterar i att du inte vet alls var du står varken på höga eller låga. Å andra sidan så beror det på bordstämning också. Hur var det med mallen? ;)

 

På fjärde gatan så kommer ju ett dröm kort som ger dig nötterna, ja förutom om någon 88 på handen (vilket är väl de sämsta paret man kan tänka sig spela i PLO8). Nu kommer det jag tycker är svårast, hur mycket man ska betta ut. Om båda motspelarna har A2 så vill du inte skrämma bort dom men å andra sidan så får dom inte dra för billigt. Det kan ju finnas en A2XX eller en A27Xdär X>8 som kan slå din kåk. Jag tror båda händerna synar ett pottbet här och kanske sämre också. Få in så mycket pengar du bara kan här. Om det kommer en tvåa på river lär du inte få mycket action av en sämre låg.

 

Om båda har synat till river så känns det som du kan trycka in ett pot bet här.

 

Det kanske blev lite svammel från en PLO8-student...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan när jag höjde floppen var att ta kontroll över betandet, rensa lite bland de galnaste dragen, och hålla potten liten på senare gator. Det hjälper också att jag faktiskt har nästnötlågen, det är ju dels inte 100% att mina motståndare har nötlågen och dels kan de komma en tvåa och ge mig nötterna åt det hållet.

 

Förutsatt att jag vet att någon har A2 så är det nog en vansinnig höjning. Då har jag bara ett kasst drag för den höga delen av potten och ett ännu kassare drag för den låga delen av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slask, slask slask !

 

 

Preflop är handen hyfsat sunkig men jag gör också sådana där syner ibland när jag har position för att se vad som floppar. I sämre position är det kast direkt fullhanded.

 

 

Det är ofta svårt att vinna hela lågen när man vinner den med A2 därför tycker jag det är bra att gå in med A3, 23, A4 ibland för att ha större chans att ta lågen själv men det skall helst vara i position och gärna med ett suited ess eller en väldigt koordinerad hand i övrigt..

 

Floppen är ganska bra men också ganska jobbig.

 

Klar låg med drag till nötlåg samt en halvduglig hög.

 

Jag vet faktist inte vad jag skulle göra på floppen. Till skillnad mot förra handen skulle jag kuna flat-calla här, men även folda. Kanske gjorde du det allra bästa för att se var du står men handen är inte rolig om turnen skulle sett annorlunda ut. Frågan är om du slår bort så många händer som leder mot dig, kanske något tvåpar med Esset.

 

Value på att du har en draghand till kåk/nötlåg ?

 

Valuebettet tyckte jag var bra. Enda anledningen till att dunka till mycket mer är om man tror att de övriga inte har nötlåg eller kan släppa nötlågen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slask, slask slask !

 

 

Preflop är handen hyfsat sunkig men jag gör också sådana där syner ibland när jag har position för att se vad som floppar. I sämre position är det kast direkt fullhanded.

Va? Floppen kan ju komma 235, fatta vad jag är i smöret då!

 

 

Det är ofta svårt att vinna hela lågen när man vinner den med A2 därför tycker jag det är bra att gå in med A3, 23, A4 ibland för att ha större chans att ta lågen själv men det skall helst vara i position och gärna med ett suited ess eller en väldigt koordinerad hand i övrigt..

Potlimit + väldigt slaskiga motspelare + position + hyffsat djupa pengar = mycket slask.

 

Jag vet faktist inte vad jag skulle göra på floppen. Till skillnad mot förra handen skulle jag kuna flat-calla här, men även folda. Kanske gjorde du det allra bästa för att se var du står men handen är inte rolig om turnen skulle sett annorlunda ut. Frågan är om du slår bort så många händer som leder mot dig, kanske något tvåpar med Esset.

 

Det är inte så mycket för att få bort bättre händer som jag höjer, utan för att få bort alla de där olycksdragen till färg och högre tvåpar. Jag vill ju också att de ska checka till mig på turn.

 

Förutsätter man att jag är uppe mot två nötlågar så har betet ett nominellt EV på ungefär 0. Men det borde ge mig lite plus eftersom jag har position.

 

Om vi förutsätter att jag är uppe mot en taskig låg + färgdrag, samt nötlågen så tjänar jag ganska rejält på betet.

 

 

Valuebettet tyckte jag var bra. Enda anledningen till att dunka till mycket mer är om man tror att de övriga inte har nötlåg eller kan släppa nötlågen.

Här är resultatet, jag blev lite förvånad:

 

Pot: $268 | Rake: $3

Board: [ 3s 8s 7d 7h 6d ]

Hjort bet $89, collected $268, net +$179 (showed hand) [ Ad 8c 7s 4d ]

LO: 7,6,4,3,A

HI: a full house, sevens full of eights

jeff2funi lost $2 (folded)

gretch687 lost $89 [ 6s 5d 4h 4s ]

LO: 7,6,5,4,3

HI: a straight, four to eight

spacerangler lost $89 (showed hand) [ 6c 9s 2c 5s ]

LO: 7,6,5,3,2

HI: a straight, five to nine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla wannabenamn - Censur :lol:8-):shock:

 

Ska jag begära procent på dina potter från och med nu? Alla vill ju spela med dig om dom tror att du är RaMz123!

 

Edit av Hjort: Skyddar min hemliga identitet. Det är inte särskilt viktigt och om någon verkligen vill veta mitt paradisenick så är det bara att PM:a. Jag föredrar bara att spela så anonymt som möjligt. Går att vara mycket drygare i chatten då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...