Gå till innehåll

Allt om hockey!


Amauri*

Recommended Posts

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Jahapp. Idag tappade LHC sina två bästa spelare Huselius och Tallinder pga den massmediala hysterin som varit senaste dagarna. Då får vi hoppas Luleå får dem i kvarten. Vill ändå slippa Frölunda.

 

Spelarna + Lilja blev avstängda från Tre Kronor resten av säsongen. Det tycker jag var rätt beslut eftersom de inte uppfyllt de krav man bör kunna ställa på spelarna när de representerar sitt land. Man går inte ut och dricker 4-6 öl förrän efter turneringen. LHC valde också att stänga av spelarna från klubblaget. Men oh my God, de har ju bara varit otrogna. Ingen har ju bevisligen gjort något brottsligt (även om alltid medierna gör allt för att frossa i sånt för att sälja lösnummer). Ändå ska de straffas. Straffet de får från sina familjer och vänner är tillräckligt och det straffet är nog inte nådigt... Jag förstår inte, vem ska avgöra vad som är moraliskt eller inte i sänghalmen? Ska spelarna måsta gå i god för att leva efter kyrkliga normer för att få spela hockey.

 

 

* Alkohol är bara tillåten vid nattvarden.

* Sex får inte ske efter nattvard då inte sinnes fulla bruk kan garanteras.

* Sex får enbart ske under täcket och enbart med laga vigd partner, endast i syfte att göra barn.

 

men :lol:

 

 

Såg ni förresten Aftonbladets poll igår. Den visade att 50% tyckte att spelarna skulle få stanna i landslagstruppen trots drevets vinkling i fallet. Tycker iofs inte jag men är rätt intressant att se hur det skiljer sig så mycket från mediernas uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oh my God, de har ju bara varit otrogna.

Problemet är ju att de varit anklagade för våldtäckt, otroheten är väl inte särskilt intressant i sig. Att det sen inte blev något åtal betyder ju inte att de är oskyldiga, inte heller behöver hockeyförbundet använda sig av samma höga krav på sannolikhet att vara skyldig som en domstol måste använda sig av.

 

Faktiskt tycker jag det är helt ok att använda en ganska låg bevisbörda för att sätta åt spelarna från förbundets sida. Dels för att idrottsmän ofta framhålls som viktiga förebilder, och då ska sånt här fan inte hända, och dels för att konsekvenserna av sanktionerna från hockeyförbundet är mycket mildare än sanktionerna från en domstol. Alltså är det inte lika illa när en oskyldig döms.

 

Se det så här, hockeyförbundet kan nöja sig med 60% eller 30% chans att de är skyldiga, medan en domstol ofta är någonstans kring 95%. Det beror helt på vad man vill uppnå.

 

Nu kan man ju hävda att det ställer orimliga krav på spelarna, men jag håller inte riktigt med om det. Jag tycker det är helt ok att kräva ett visst mått av uppoffring av elitidrottsmän om de nu ska fylla någon annan funktion än att peta in puckar i mål (något som synes minst sagt meningslöst i sig).

 

Sådana här mål syns och jag tycker hockeyförbundet går ett steg i rätt riktning för att något lite grann öka tjejers och kvinnors möjlighet till skydd mot utnyttjande och våldtäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja Kubo! Heja Björklöven! ;)

 

Ni vet verkligen inte när det är dax att rulla över på ryggen och självdö!

Det blir inge elitserien i år heller för eran del.

 

Däremot kan ni få se oss på hockykväll nästa år.(när vi spelar i eliten där vi hör hemma)

 

AIK AIK AIKAIKAIK vad vi älskar skellefteå!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oh my God, de har ju bara varit otrogna.

 

Det är ju galen skillnad mellan vad jag kallar en vanlig otrohet och att tillsammans med tre kompisar dra hem en tjej som knappt vet vad hon heter och ha sex med henne. Dessutom är det ju helt uppenbart att något har gått jäkligt snett när kvinnan efteråt anmäler männen för våldtäkt. Lilja hade ju i alla fall vett att be om ursäkt till kvinnan vilket hedrar honom.

 

Som Hjort säger är det ju inget som säger att det inte var en våldtäkt bara för att de inte blir fällda, detta beror ju bara på brist på bevis. För övrigt är det skrämmande att se hur många som verkligen tror att tjejer anmäler våldtäkter lite då och då, bara för skoj skull, ungefär som att det skulle vara enkla pengar.. finns nog roligare saker att göra så jag är övertygad om att de allra flesta anmälningarna har stor bäring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det skrämmande att se hur många som verkligen tror att tjejer anmäler våldtäkter lite då och då, bara för skoj skull, ungefär som att det skulle vara enkla pengar.. finns nog roligare saker att göra så jag är övertygad om att de allra flesta anmälningarna har stor bäring.

Det känns ju som viktningen mellan att någon döms oskyldigt och att en tjej drabbas utan någon som helst upprättelse är extremt mycket i killens favör. Det är ju tveksamt i sig, men när man också tar hänsyn till att oskyldiga som döms fortfarande kommer vara mycket ovanligare än skyldiga som går ostraffade så blir det snudd på absurt.

 

Konsekvensen av en sänkt bevisbörda i våldtäktsmål är ju rimligen att det bland extradomarna fortfarande till allra största delen utgörs av skyldiga. Sen är det ju helt klart hemskt för de oskyldiga som drabbas, men om det leder till en ökad respekt och försiktighet gentemot tjejer och kvinnor i krogsammanhang är det nog värt det.

 

Det är helt enkelt ingen lagstiftning som man behöver bekymra sig för så länge man beter sig någorlunda sansat. Visst gruppsex med halvt medvetslösa 20-åringar går bort, men jag kan inte se det som någon direkt dålig sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är grymt svårt med våldtäktsmål. I den stora majoriteten av fallen är det helt enkelt ord mot ord, och även om det i de flesta fallen är tjejen som talar sanning så har jag svårt att se hur man ska kunna döma folk utifrån sån bristfällig bevisning. Det som behövs mest är nog en attitydförändring hos män. Något är snett i ens syn på sexualitet om man som kille inte förstår att tjejen inte vill ha sex, även om hon inte gör fysiskt motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Expressen idag. En klar majoritet (66%) av läsarna tycker att det var fel av LHC att sparka spelarna. Linköpings supporterklubb kommer också att hylla spelarna med en banderoll med texten Tack för det som varit

 

Jag tycker också som majoriteten dvs att det har fått orimliga proportioner.

 

 

Vi tar en liknelse:

 

Antag att du är på företagskonferens i en av Sveriges största städer. På kvällen går ni ut och svingar mellan 4-6 öl. Du lyckas med bedriften att ragga upp en 22 årig kvinna. När hon ska gå frågar du om du får följa henne hem. Hon frågar då tillbaka. Är det ok om mina två 22 åriga tjejkompisar följer med? Du nickar tillbaka. Varför inte?

 

Det hela slutar med att ni alla har gruppsex på hotellrummet. De 22 åriga kvinnorna i fråga tror inte att du har något emot detta och du ger inte direkt tecken på det heller.

 

Vi tar ett par frågor då:

1) Bör du efter detta agerande sparkas från ditt jobb på grund av att du skött ditt jobb dåligt och inte respekterat de oskrivna regler företaget satt upp?

2) Har de tre kvinnorna som du följde hem och hade gruppsex med dålig manssyn?

3) Om de tre kvinnorna varit fotbollsspelare i Svenska landslaget, ska de då straffas genom att sparkas ur fotbollslaget och sina respektive klubblag?

4) Hur hade du reagerat som kompis om det var en av dina vänner som efter en kväll på krogen när han varit full gått hem med tre svenska fotbollslandslagsdamer och haft gruppsex med dem?

 

 

 

Själv tycker jag det låter orimligt. I mina ögon har ingen misskött sig annat än att det möjligtvist varit ett omoraliskt beteende utifall någon av dem haft familj. Att gå ut och dricka är också omoraliskt varför de kan bannas från Tre Kronor denna säsong men vad som sker i sänghalmen har vär för fasen bara de själva med att göra så länge inget olagligt sker...

 

Just my 2 cents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lyckas med bedriften att ragga upp en 22 årig kvinna. När hon ska gå frågar du om du får följa henne hem. Hon frågar då tillbaka. Är det ok om mina två 22 åriga tjejkompisar följer med? Du nickar tillbaka. Varför inte?

 

Det hela slutar med att ni alla har gruppsex på hotellrummet. De 22 åriga kvinnorna i fråga tror inte att du har något emot detta och du ger inte direkt tecken på det heller.

Du inser förstås att de här situationerna inte alls är lika?

 

Män och kvinnor har väldigt olika förutsättningar på väldigt många områden. Drucket gruppsex är nog rätt säkert ett av dem.

 

För övrigt, hur tror du sannolikheten är att det var våldtäkt? Vid vilken sannolikhet bör hockeyförbundet och LHC vidta åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt, hur tror du sannolikheten är att det var våldtäkt? Vid vilken sannolikhet bör hockeyförbundet och LHC vidta åtgärder?

 

Jag kan inte uttala mig om några siffror om sannolikheter, men när en förundersökning redan efter en dag helt avskriver någon brottsmisstanke och åklagaren säger att det inte finns någon bevisning så kan inte jag tro att det förekommit något brott. Jag skulle tro att polisen, åklagare har betydligt bättre insyn i fallet än kvällspressen som är primärkälla för de flesta av oss "dödliga". Så jag tycker LHC ska vidta åtgärder om åklagaren säger att en spelare är misstänkt för brott. En sådan kommentar har så vitt jag vet inte åklagaren fällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom brott inte kunde styrkas så avskrevs fallet, ja. Men varför kunde det inte styrkas? Jo, kvinnan kommer inte ihåg något. Enligt egen utsägelse var det inte hennes intention att följa med någon hem den natten och då är det väl inte helt orimligt att tro att det inte var hennes intention att ha sex med tre, för henne, okända män.

 

Kvinnan kommer alltså inte ihåg något. Männen säger att hon var med på det. Klart det inte går att bevisa våldtäkt då. Jag vete tusan men jag får känslan inombords att de här tre killarna inte har betett sig speciellt reko, för att uttrycka sig milt.

 

Att LHC kickar dem beror ju på att de inte anser att spelarna har uppträtt som de föredömen som de bör vara i sin position. Självklart har man ett ansvar gentemot sin hemmaklubb att inte bete sig på ett sådant sätt som kan komma klubben till skada...

 

Fan, jag är ju inte ens håkkyintersserad :roll:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om tjejen som bara den, spelarna går det ingen nöd på.

 

Tycker iofs att förundersökningen blev nedlagd lite väl snabbt, är övertygad att så inte hade varit fallet om de hade varit " 3 st asylsökande från mellanöstern eller ett afrikanskt land"

 

Jag tycker spelarna får stå sitt kast, dom verkar ha utnyttjat att hon var redlös och betett sig riktigt illa enligt mig, undra vad deras sambos/fruar/flickvänner säger, för visst har väl alla 3 såna? eller har jag hört fel..

 

mvh

zeb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom brott inte kunde styrkas så avskrevs fallet, ja. Men varför kunde det inte styrkas? Jo, kvinnan kommer inte ihåg något
Du tror alltså att det är därför att hon inte kom ihåg nått??! Du tror inte att åklagaren lade ner fallet därför att exempelvis läkarundersökningen inte fann några bevis på att brott förekommit och att det exempelvis i hotellets kameraövervakning som spelade in när de anlände till hotellet kunde se att kvinnan inte alls var så "totalt redlöst utslagen" som vissa verkar tro.

 

Litar ni inte på vårt rättsväsende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig brukat någon annan "drog" än alkohol men en sak kan jag säga dig matteproof; många är de gånger då jag har vaknat upp och haft minnesluckor trots att jag, enligt polarna, inte har betett mig särdeles onyktert... Så att kvinnan eventuellt inte "raglade omkring" i övervakningskameran tar jag med en stor nypa salt...

 

Och lita på vårt rättssystem? Fat chance... En kille som hyrde av mig i 2a hand har fortfarande inte betalt 3 hyror och jag kan fan inte sätta dit honom... Vårt system suger tennisbollar genom trädgårdsslangar...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...