Gå till innehåll

NLT - 3bet med AK vs miniraise


y0

Recommended Posts

NL1000

 

$1400 effektiv stack

 

Knappen är regular tror jag. Verkar inte speciellt bra och har flera gånger openlimpad i sen position. Han känner förmodligen igen mig trots att vi inte mötts på länge och vet att jag kan göra en del sjuka moves. Jag har inte suttit så länge vid bordet bordet, höjt en del pre i position, visat bra händer mot shortstacks all in.

 

6-max

 

Fold till knapp, raise 35, jag på bb slår om till 110 med A :club: K :diamond:, syn

 

Flop: A :spade: 8 :club: 2 :heart: (225)

 

bet 175, han minirasar, syn

 

Turn: J :club: (920)

 

check, bet 445, jag har drygt 900 kvar.

 

 

Känns jävligt mycket som fold imo. Standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spontana reaktion är att han spelar handen jävligt konstigt. Varför skulle han minivrida på den torra brädan vad han än har träffat? Känns väldigt mycket som en bluff. Det är ju iofs en anledning för fi att göra så, men om han är halvkass undrar jag om han tänker så långt. Jag hade nog tryckt, men inte tyckt om det.

 

EDIT: Har du dessutom sett honom openlimpa, lär nog 22 oftast ligga i den HD:n, så sannolikheten för bottenset går ner lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska mycket till om jag inte synar här. Normalt sett går inga varningssignaler i mitt huvud i detta läge direkt. Inte direkt världens sämsta bräda att bara plaincalla ett set på, och som sagt ovan så går ett set med tvåorna ner i sannolikhet. Är mest rädd för A8 eller AJ, men känns som att det lika gärna kan vara en dåligt spelad AQ, AT, A9, A7, kanske ännu lägre, eller ett pocketpar som vill veta var det står (yeah..).

Då förutsätter jag att motståndaren är rätt fiskig av sig förstås.

 

Om man säger såhär också, att jag är mer rädd för A8 om han instaraisade floppen, och mer rädd för set om han tänkte länge. (Och mer rädd overall om han tänkte ett tag...)

 

Ser ingen anledning default till att göra nåt annat än att syna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

all_ur_horses, han tänkte lite lagom länge innan miniraisen, som är ganska oortodox. AT och sämre går bort för det synar han inte preflop med. Han är inte så fiskig.

 

Jag tycker inte man kan syna, för då synar man river också (om man inte tänkt beta sista 450 själv, men ser ingen anledning att spela så). Har skitsvårt att ge honom en hand som jag slår, med AQ borde han checka bakom turn. Möjligt att han har samma hand som jag, eventuelt med klöverdrag.

 

När jag synar hans miniraise känns min hand väldigt genomskinlig och jag tycker han visar otrolig styrka med halvpottbeten på turn. VAD SLÅR JAG LIKSOM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag synar hans miniraise känns min hand väldigt genomskinlig och jag tycker han visar otrolig styrka med halvpottbeten på turn. VAD SLÅR JAG LIKSOM?

Här kommer ju read in naturligtvis, men du slår ju (nästan) alla bluffar/"se var jag står"-händer. Om han aldrig har följt upp en bluff tidigare på turn är de nog dags att släppa, men många är nog sugna på att fullfölja när du checkar turn. Knekten är lite jobbig, eftersom AJ är en hand han mycket väl kan vilja se var han står på flop med, men jag undrar om det inte är tryck som gäller ändå, om inte annat för att undvika att bli alltför exploaterbar. Sen verkar du ju gilla att tre-beta med ganska många händer preflop, så din hand kanske inte är så väldefinierad som du tror.

 

En alternativ linje till ditt spel skulle väl kunna vara att check-syna flop och check-syna/check-raisa turn. Kanske är ett bättre sätt att extrahera värde ur handen om fi är dålig/bluffbenägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteendemässigt känns det ju jobbigt att syna ned eftersom han reppar så mycket styrka.

 

Jämnviktsmässigt är ju problemet att du slagit om pre så AK ligger jäkligt högt över händerna du kan ha. Rankingen är ju AAA, 888, AK, AQ, KK, QQ, JJ, TT, 99, osv. Med reservation för A8 och 22 som jag gissar att du inte slår om med så väldigt ofta.

 

Alltså bara ~6/70 händer som du spelar vidare i en pott som är på 1/6 av stacken. Det är inte riktigt försvarbart då de enda rimliga händer han kan ha som slår dig dessutom är en väldigt liten del av hans hd, alltså A8s, A2s, AA, 88 samt 22. Spelar han alla dessa händer måste han ju även kunnat haft alla andra suitade ess, alla pockets, ett helt gäng suited connectors, samt ett gäng stora kort i stil med AJo och KQo. Dvs, antalet kombinationer som slår dig av hans flopphd är 13 av kanske 200 totalt möjliga.

 

Spelteoretiskt är du alltså antagligen i en bit av spelträdet där man blöder och betalar av. Eftersom det på strateginivå är väldigt ovanligt att du faktiskt hamnar i den här situationen så är det något du får leva med. Alltså, att du betalar av med en låg andel av dina händer mot en låg andel av hans händer är egentligen inte ett problem. Det är ju inte i de endarna man hittar värde egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag synar hans miniraise känns min hand väldigt genomskinlig och jag tycker han visar otrolig styrka med halvpottbeten på turn. VAD SLÅR JAG LIKSOM?

Här kommer ju read in naturligtvis, men du slår ju (nästan) alla bluffar/"se var jag står"-händer. Om han aldrig har följt upp en bluff tidigare på turn är de nog dags att släppa, men många är nog sugna på att fullfölja när du checkar turn. Knekten är lite jobbig, eftersom AJ är en hand han mycket väl kan vilja se var han står på flop med, men jag undrar om det inte är tryck som gäller ändå, om inte annat för att undvika att bli alltför exploaterbar. Sen verkar du ju gilla att tre-beta med ganska många händer preflop, så din hand kanske inte är så väldefinierad som du tror.

 

En alternativ linje till ditt spel skulle väl kunna vara att check-syna flop och check-syna/check-raisa turn. Kanske är ett bättre sätt att extrahera värde ur handen om fi är dålig/bluffbenägen?

Vi har inte haft några större duster ännu så jag har egentlignen ingen anleding att tro att han ska gå speciellt out of line mot mig. Visst, min 3bet-range är ganska stor men efter jag SYNAT hans miniraise finns det egentligen inte så många händer jag kan ha. AK väl är iofs den 3:e bästa handen jag kan ha så det talar ju för ställ. Han linje är känns dock som den starkaste han kan välja.

 

Angående att checka flop för att inducera action så funkar det också. Jag uppfattar honom inte som speciellt aggro eller bluffig så bet känns ganska standard, speciellt då jag missar den här floppen hyffsat ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteendemässigt känns det ju jobbigt att syna ned eftersom han reppar så mycket styrka.

 

Jämnviktsmässigt är ju problemet att du slagit om pre så AK ligger jäkligt högt över händerna du kan ha. Rankingen är ju AAA, 888, AK, AQ, KK, QQ, JJ, TT, 99, osv. Med reservation för A8 och 22 som jag gissar att du inte slår om med så väldigt ofta.

 

Alltså bara ~6/70 händer som du spelar vidare i en pott som är på 1/6 av stacken. Det är inte riktigt försvarbart då de enda rimliga händer han kan ha som slår dig dessutom är en väldigt liten del av hans hd, alltså A8s, A2s, AA, 88 samt 22. Spelar han alla dessa händer måste han ju även kunnat haft alla andra suitade ess, alla pockets, ett helt gäng suited connectors, samt ett gäng stora kort i stil med AJo och KQo. Dvs, antalet kombinationer som slår dig av hans flopphd är 13 av kanske 200 totalt möjliga.

 

Spelteoretiskt är du alltså antagligen i en bit av spelträdet där man blöder och betalar av. Eftersom det på strateginivå är väldigt ovanligt att du faktiskt hamnar i den här situationen så är det något du får leva med. Alltså, att du betalar av med en låg andel av dina händer mot en låg andel av hans händer är egentligen inte ett problem. Det är ju inte i de endarna man hittar värde egentligen.

Bra analys.

Menar du alltså att man mot en typisk motståndare ska comitta sig redan när man ser floppen här? Ja så vida inte också Q kommer förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slå om pot.

kan vara ett förslag!

Jag kan ju säga så pass att det knappast är min första tanke som lösning på snäv synHD.

 

Menar du alltså att man mot en typisk motståndare ska comitta sig redan när man ser floppen här? Ja så vida inte också Q kommer förståss.

Jag menar att man själv ligger någonstans kring den övre 10% av sin hd och att motståndaren måste ligga kring den övre 5% för att slå en när det inte finns så mycket utrymme för betande.

 

Angående typiska motståndare vet jag inte vad som är typiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slå om pot.

kan vara ett förslag!

Jag kan ju säga så pass att det knappast är min första tanke som lösning på snäv synHD.

 

Menar du alltså att man mot en typisk motståndare ska comitta sig redan när man ser floppen här? Ja så vida inte också Q kommer förståss.

Jag menar att man själv ligger någonstans kring den övre 10% av sin hd och att motståndaren måste ligga kring den övre 5% för att slå en när det inte finns så mycket utrymme för betande.

 

Angående typiska motståndare vet jag inte vad som är typiskt.

Bra. Säg att du har 1300 i stacken när du ser floppen och fi har en bättre hand 5% av gångerna. Och inga större utdragningsmöjligheter. Degar du(nu blev det 175 istället) och bara får syn av en bättre hand och det ligger 235 i potten så är EV 235x19-1300= $160/20hand. Sedan får man väl lägga till lite i de fall man skulle lyckas dra ut ocksåFår man syn av en sämre hand så blir EV ännu högre och det kan man ju få ibland.Så det är ju helt klart att det skall till en extrem read för att vika ner här i något skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, tack för analysen!

 

Eftersom jag kan ha en del ess sämre än AK kände jag mig "tvungen" att pusha men det kändes inget vidare eftersom min motståndare typ alltid har nöten givet hans linje.

 

När jag synar han miniraise känns min hand ganska väl definierad som ett bra ess eller set. Alltså kan han agera därefter och borde ju inte bluffa då AK utgör en ganska stor del av min hd och han kan inte förvänta sig att jag ska lägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag synar han miniraise känns min hand ganska väl definierad som ett bra ess eller set. Alltså kan han agera därefter och borde ju inte bluffa då AK utgör en ganska stor del av min hd och han kan inte förvänta sig att jag ska lägga.

Över huvud taget så har jag väldigt svårt att klura ut en bra strategi mot minraisen på A-högam torra brädor. Jag är säker på att det måste finnas, men jag kommer inte på vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteendemässigt känns det ju jobbigt att syna ned eftersom han reppar så mycket styrka.

 

Jämnviktsmässigt är ju problemet att du slagit om pre så AK ligger jäkligt högt över händerna du kan ha. Rankingen är ju AAA, 888, AK, AQ, KK, QQ, JJ, TT, 99, osv. Med reservation för A8 och 22 som jag gissar att du inte slår om med så väldigt ofta.

 

Alltså bara ~6/70 händer som du spelar vidare i en pott som är på 1/6 av stacken. Det är inte riktigt försvarbart då de enda rimliga händer han kan ha som slår dig dessutom är en väldigt liten del av hans hd, alltså A8s, A2s, AA, 88 samt 22. Spelar han alla dessa händer måste han ju även kunnat haft alla andra suitade ess, alla pockets, ett helt gäng suited connectors, samt ett gäng stora kort i stil med AJo och KQo. Dvs, antalet kombinationer som slår dig av hans flopphd är 13 av kanske 200 totalt möjliga.

 

Spelteoretiskt är du alltså antagligen i en bit av spelträdet där man blöder och betalar av. Eftersom det på strateginivå är väldigt ovanligt att du faktiskt hamnar i den här situationen så är det något du får leva med. Alltså, att du betalar av med en låg andel av dina händer mot en låg andel av hans händer är egentligen inte ett problem. Det är ju inte i de endarna man hittar värde egentligen.

 

Som vanligt en pedagogisk analys av läget; nyttig läsning för undertecknad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, läget suger rätt hårt. Speciellt här när det finns så lite kvar att beta. Funderade lite på om man kan gå för checkraise turn och river med fler händer. River blir lite klurigt bara om man synat med flera starka händer (och då borde syna river om han bluffar) eftersom han kan värdebeta en del ess när man checkar två gånger. Rivercheckraisebluff är ju ett väldigt sexigt spel annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen miniraisar han för info (antagligen Ax) eller så gör han det för värde (främst då AA, 88 eller A8). Yo säger att A8 inte är en trolig hand för Fi att syna preflop med och även AA är ganska osannolikt. Med tanke på detta tror jag att vi oftast leder flop (precis som någon sa är det nog dessutom ganska troligt att 888 eller AAA endast synar på denna torra floppen).

 

Precis som Hjort så reagerar jag lite negativt på synen på flop. Jag är rätt övertygad om att Fi oftast sitter med Ax här och frågan är väl i så fall hur man kan få ut mest pengar. Kanske att syn och sedan checkraise allin är det bästa sättet men såklart får man betala av de gånger Fi spelar så här med 88, AA och A8. Risken finns ju dessutom att han träffade sin J kicker på turn. Alternativet är väl att slå om tillbaka vilket jag tycker är helt ok också. Lite readberoende hurvida man kan få betalt av AQ, AJ e dyl.

 

Ur Fi:s perspektiv tror jag att han mycket möjligen kan tro att han leder på turn när du bara synade hans flopraise och sedan checkar till honom om han sitter på A10+. Därav kan han om han inte är helt hundra ( vilket antyddes) bomba turn på det sätt han gör. Jag tror att du oftast skall syna turn och omvärdera turn men det jag är mest rädd för är J och kanske hade en raise på flop besparat dig en del huvudbry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteendemässigt känns det ju jobbigt att syna ned eftersom han reppar så mycket styrka.

 

Jämnviktsmässigt är ju problemet att du slagit om pre så AK ligger jäkligt högt över händerna du kan ha. Rankingen är ju AAA, 888, AK, AQ, KK, QQ, JJ, TT, 99, osv. Med reservation för A8 och 22 som jag gissar att du inte slår om med så väldigt ofta.

 

Alltså bara ~6/70 händer som du spelar vidare i en pott som är på 1/6 av stacken. Det är inte riktigt försvarbart då de enda rimliga händer han kan ha som slår dig dessutom är en väldigt liten del av hans hd, alltså A8s, A2s, AA, 88 samt 22. Spelar han alla dessa händer måste han ju även kunnat haft alla andra suitade ess, alla pockets, ett helt gäng suited connectors, samt ett gäng stora kort i stil med AJo och KQo. Dvs, antalet kombinationer som slår dig av hans flopphd är 13 av kanske 200 totalt möjliga.

 

Spelteoretiskt är du alltså antagligen i en bit av spelträdet där man blöder och betalar av. Eftersom det på strateginivå är väldigt ovanligt att du faktiskt hamnar i den här situationen så är det något du får leva med. Alltså, att du betalar av med en låg andel av dina händer mot en låg andel av hans händer är egentligen inte ett problem. Det är ju inte i de endarna man hittar värde egentligen.

 

Som vanligt en pedagogisk analys av läget; nyttig läsning för undertecknad!

 

instämmer! tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beachalban, men om han minicheckraisar för info med Ax där x<K tror jag verkligen inte han stackar av på floppen. Han borde ju checka bakom på turn med dessa (om han inte träffade J förstås). Han verkar inte helt bright, men jag tror han förstår att han bluffar turn med tex AT.

 

Antar att du menar syna flop och omvärdera turn, vilket också var min tanke. Turn var väl näst sämsta kortet i leken och han visar max styrka. Har han AK/AQ är väl bet väldigt dåligt, eftersom han som bäst får mig att läga en split.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som spelat allin, syn åstadkommer inte så mycket då du har 400~ kvar på rivern, då kan du lika gärna ställa in på turn eftersom pengarna ändå hamnar där om du bestämmer dig för att spela vidare. Skulle säga att du leder flop då Fi säkerligen skulle synat bakom med något som har dig slagen (AA, 88, A8, 22) känns troligast att han miniraisar dig för info med något du slår och då antagligen med Ax som beachalban påpekade men skulle inte bli helt förvånad om han spelat JJ såhär och dragit ut på turn alt. AJ, det skulle förklara turnbetet.

Då är det bara att bita i det sura äpplet och betala av.

Visserligen definierar du din hand för Fi genom flop synen och det borde bromsat honom på turn om han suttit med en hand som har showdownvalue.. halvpottsbet tycker jag i regel tyder på stål eller tom men du beskrev honom som "Verkar inte speciellt bra" (openlimp i sen pos styrker väl det), då är det väl inte helt uteslutet att han skulle kunna skjuta på turn med något du har slagen som ett sämre A?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...