Gå till innehåll

NLT - SnG, $11, floppad triss på enfärgad bräda.

Recommended Posts

Postad

Utan att orka räkna noga så tycker jag en push här är ett intressant alternativ. Jag tror att det är $EV+ att pusha, fast den väsentliga frågan är bara om man har ett högre väntevärde genom att checka och spela vidare (och då menar jag alltså $/h). Det beror lite på bordskomposition, t.ex. var storstackarna sitter och hur lösa/tajta folk är, i synnerhet de till vänster om oss. Men i ett vakuum skulle jag rangordna check före push, och sist en mindre höjning). Ska poängteras att jag inte betraktar något av de båda sistnämnda alternativen som på något sätt bajsdåliga, inte någon massiv läcka med andra ord.

• Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Myssion:

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag tämligen övertygad om att det marginella $EV vi vinner vid en push vägs upp av en större edge på senare levels.

Däremot på högre nivåer då alla vid bordet ligger närmare varandra i kunnande så behöver man säkerligen ta till vara på varje chans man får och då bör en push i det här läget vara att föredra?

Tänker jag rätt?

Och lite semi-OT: vid vilken nivå bör det i så fall vara rätt att pusha?

Postad

Däremot på högre nivåer då alla vid bordet ligger närmare varandra i kunnande så behöver man säkerligen ta till vara på varje chans man får och då bör en push i det här läget vara att föredra?

Nja, på senare nivåer lär du knappast få syn av A8s lika ofta liksom.

Postad

Conspiracy du som runtresande cirkus. Jag har svårt att inte dra på smilbanden bär jag läser dina inlägg. Nu väntar jag bara på att clownen Manne ska komma in och för ett extra nummer.. Keep it up!

Jag anser det vara ett grovt fel att pusha TT här
Sammanfattningsvis tror du att;

A) Det kan vara korrekt att pusha TT på någon nivå, men du har ingen aning om vilken nivå detta är korrekt.

B) Det är är fel att pusha här.

Tänker jag rätt?
:roll:

Du kommer gå upp mot överpar säkert 50% av gångerna du blir synad.
Om det skulle vara sant är det ju en klockren anledning att pusha. Hur ofta kommer du då inte ta potten direkt?
Postad
Conspiracy du som runtresande cirkus. Jag har svårt att inte dra på smilbanden bär jag läser dina inlägg. Nu väntar jag bara på att clownen Manne ska komma in och för ett extra nummer.. Keep it up!

Jag anser det vara ett grovt fel att pusha TT här

A) Det kan vara korrekt att pusha TT på någon nivå, men du har ingen aning om vilken nivå detta är korrekt.

Tänker jag rätt?
:roll:

Om det skulle vara sant är det ju en klockren anledning att pusha. Hur ofta kommer du då inte ta potten direkt?

Jag får erkänna att jag ändrat uppfattning under trådens gång men jag anser fortfarande det vara ett fel att pusha TT i det här läget i en $11 SNG. Själva syftet med ett forum är ju att man ska lära sig något och det är väl det jag har gjort. Den uppfattning jag fick av ditt inlägg tidiigare var att du gärna tar en 50/50 så här tidigt medan jag är av en annan uppfattning. Pushar du TT här så gör du ju det för att du hoppas ta potten med en gång och det blir $EV+ eftersom folk kommer syna för sällan.

Det må vara $EV+ (om än marginellt dock) att pusha TT på den här nivån i det här läget. Men som jag skrev tidigare så tycker jag ändå det är fel eftersom vi kommer ha en större edge på senare levels. Kanske uttryckte/uttrycker mig oklart men jag hoppas du och de andra som läser här förstår vad jag menar.

A. Eftersom jag i dagsläget spelar SNG's med inköp mellan $22-$33 så har jag ju självklart inte en aning om när spelarna börjar bli bättre och inte syna pushen med AJ, KQ osv. Det säger väl sig självt? Därmed är jag övertygad om att på högre nivåer när vår edge minskar så måste man leta marginella $EV+ situationer.

B. Ja, eftersom jag har spelat en hel del SNG's på låga buy-in så anser jag mig ha rättså bra koll på vad folk synar pushar med.

Postad

Nej, det är ett jätteargument mot push.

Tack!

Postad
Myssion:

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag tämligen övertygad om att det marginella $EV vi vinner vid en push vägs upp av en större edge på senare levels.

Tänker jag rätt?

Jag tycker inte att man kan tänka riktigt på det viset, eftersom typen av motstånd kan variera så mycket beroende på sajt och tillfälle, och korrekt strategi är mycket mer typ-beroende än skill-beroende, om du fattar vad jag menar. Mot ultramuppigt motstånd som synar alldeles för mycket, och som är alldeles för passiva så har man mindre värde att hämta på bubblan. Det har man även mot riktigt slipat motstånd. Men å andra sidan kommer man ju inte sitta i BB mot fyra limpare på level II mot slipat motstånd särskilt ofta. Om motståndet däremot är väldigt passivt och även väldigt vekt, då har man mycket värde att hämta vid bubblan, och bör vara mer konservativ här, vilket även gäller när motståndet är löst och aggressivt. Framförallt kommer man också att ta sig till bubblan mycket lättare och fortare mot en massa LAG-tomtar som kastar marker på varandra, och det finns därmed mycket mindre anledning att ta risker tidigt (eftersom värdet av en fold ökar).

Därutöver beror det som sagt även på den specifika bordskompositionen. Med storstackade synmuppar till vänster har man t.ex. mindre värde att hämta på bubblan, och tvärtom: med veka medelstackar till vänster har man mycket värde att hämta på bubblan. Ju aggressivare spelarna till höger om en är, desto mindre värde har man också på bubblan. Etc.

Postad

Tyckte bara att det verkar osannolikt att man skulle få syn överhuvud taget och om man skulle få syn så är man sannolikt stor favorit. Har man otur är man bara knapp favorit. Hur kan det bli fel i nån typ av poker?

Asså du tänker du inte helt fel men det där stämmer inte...

Det är en $11 SnG. Tillåt mig tvivla. Hade det varit cash game på typ NL100 och högre så håller jag med. Men nu?

Postad

Hur ofta uppskattar du att ett överpar finns ute? SB synar efter 3 limpers, Button synar efter två, EN person som limpar i EP osv. Ända spelaren som har viss potential att ha oss dominerade är UTG+1. Är vi dominerade 50% av gngerna vi blir synade, tar vi hem potten utan showdown väldigt ofta, vilket är helt ok för mig. Även om jag inte har ngt emot en hög synfrekvens från händer typ Ax...

Den uppfattning jag fick av ditt inlägg tidigare var att du gärna tar en 50/50 så här tidigt medan jag är av en annan uppfattning.

Undra hur det kan komma sig. Du kanske borde läsa lite nogrannare.

Preflop:

Kan man inte köpa potten med en normal höjning hade jag inte haft något emot att gå all in preflop. 300 chips hade varit ett välkommet tillskott till din stack. Mkt troligt att du har bästa handen här, blir du synad *säger min erfarenhet* att det oftast är av dåliga ess samt låga pockets, vilket är precis den typ av händer som du inte har något emot en konfrotation med.

A. Eftersom jag i dagsläget spelar SNG's med inköp mellan $22-$33 så har jag ju självklart inte en aning om när spelarna börjar bli bättre och inte syna pushen med AJ, KQ osv. Det säger väl sig självt? Därmed är jag övertygad om att på högre nivåer när vår edge minskar så måste man leta marginella $EV+ situationer.

Antog att du i föregående inlägg syftade på blindsnivå och att de västa tomtarna bustat. My bad.

B. Ja, eftersom jag har spelat en hel del SNG's på låga buy-in så anser jag mig ha rättså bra koll på vad folk synar pushar med.

Har frågat dig 2 gnger redan men du har undvikit att svara... Mot den range för limp-syn all in jag sätter upp för Fi här är TT ~70% favorit. Vilken range sätter du upp?

Postad

Hur ofta uppskattar du att ett överpar finns ute? SB synar efter 3 limpers, Button synar efter två, EN person som limpar i EP osv. Ända spelaren som har viss potential att ha oss dominerade är UTG+1. Är vi dominerade 50% av gngerna vi blir synade, tar vi hem potten utan showdown väldigt ofta, vilket är helt ok för mig. Även om jag inte har ngt emot en hög synfrekvens från händer typ Ax...

Jag uppskattar ingenting, jag bara vet att jag är uppe mot ett överpar påfallande ofta här. Om det vore 50% av gångerna så är belöningen för liten i relation till risken imho.

Postad

Handlar om att ge ett exempel för att göra en poäng.

Säga att det är dåligt att gå all in för när att man är stor underdog när man blir synad behöver inte vara korrekt om man nästan aldrig blir synad. Utan att försöka analysera hur ofta det finns ett överpar ute blir ju era argument helt menlösa. "synad 50% av överpar" osv

Eurythmech brukar, om jag inte missminner mig har jag för mig, ha substans i sina inlägg så han får gärna föklara varför det generellt skulle vara riktigt dåligt att ta hem potten ofta påbekostnad av att ha sämre odds när vi väl blir synade. För att konstatera detta i det här handen krävdes det tydlingen inte ens en uppskattning.

Postad

Självfallet handlar det om frekvenser och inte bara hur ofta man får syn av överpar när man får syn. Jag tror att joryttmäkk menar följande: Eftersom du i praktiken får syn här relativt ofta (alltså bra mycket oftare än 1 på 20) så är det inte särskilt bra alls om hälften av de synerna är med överpar.

Postad

Sant. Att dra slutsatsen att Hero blir synad 1/3 och 50% av dessa gnger är Hero dominerad känns dock helt taget ur luften. Antingen blir man synad ofta eller så blir man synad stark. Både och är i detta fallet, enligt mig, helt orimligt.

Chansen att ngn Fi vid ett 10 personers bord har AA-JJ är runt 15%. Efter 3 limpers varav två enligt trådskaparen varit aktiva, spelat många potter samt höjt och bluffat och sitter i LP samt en complete från SB är chansen att ett överpar är ute betydligt mkt mindre.

Som referens kan sägas att sannolikheten att en enskild slumvisvald spelare ska sitta på +JJ ~1,8%. Jag gissar att EP kan ha i närheten av naturligfördelning medan de andra har väldigt mkt lägre (sannolikhet att ha +jj). Skulle jag höfta gissar jag på att ett overpair är ute 1/20-1/50. Men jag har heller inte spelat en $10 tiomanna SnG på ett bra tag och kommer troligen aldig att göra det igen. Har dock spelat tillräckligt många totalt sett för att tro mig ha ett humm om hur SnGs på denna nivå spelas.

Postad

Okej, för att vara trevlig en stund...

Jag tycker det är näst intill lönlöst att utesluta höga par pga limpandet.

Jag har spelat mot SÅ MÅNGA spelare som verkligen inte vet om att det finns en raiseknapp.

Jag inbillar mig att spelare som är 30/0 över 200 händer är typen av spelare som limpar för att sedan syna alla eventuella omslag med QQ+.

Jag tror helt enkelt att vi påfallande ofta är uppe mot en hand, de gånger vi får en syn. Dvs, jag tror att fis syn-hd är bra mycket snävare än vad preflopspelet hitills antyder.

50% överpar är förstås en väldigt hög siffra.

Men i min värld är den mer rimlig än fold 90% av gångerna.

Postad
Okej, 50% var högt, men låt säga 25% istället, 50% flips,25% Ax lägre pocket.

Det är ändå inte värt det i början av en sng..

Hur ofta blir du synad då?

Hugga!

Finns det lediga bostäder i din fantasivärld?
Handlar om att ge ett exempel för att göra en poäng.

Jag inbillar mig att spelare som är 30/0 över 200 händer är typen av spelare som limpar för att sedan syna alla eventuella omslag med QQ+.
Mot 10 sånna motståndare är det självmord att gå all in här (även så har spelet att posivit cEV på t93 om alla alltid limpar med +JJ pf och enbart synar hero som 4:1 favoriter). Om Fi inte kan ta betalt när den har en hand, limpar starkt/svagt/random, aldrig höjer preflop, synar ner så fort den träffat ngt osv så finns det givetvis mkt bättre läge än att stoppa in degen här. . Om Fi vill ge Hero deras chips så är det dumt att göra något som helst som riskerar att de misslyckas (aka busta). Så visst, push/raise/call är motståndarberoende. Nöjer man sig med att ha en stor edge mot dåliga motståndare kan man pusha här men vill man ha en enorm edge mot genom uselt motstånd finns det bättre tillfällen.
Postad
Det går iofs inte att ha en edge i SnGs.

Man bara torskar :)

Skönt.. Dags att spola av buren, dra upp g-stringen och försvinna ut i nattensmörker. Behöver du en extra torsk finns jag alltid till hands.