zamora Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 I den här tråden kan kanske alla ni som befinner er i Thailand ge oss andra intresserade lite info om hur ni upplever det och hur snacket går där ni är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologen Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 WTF! // Helt sjukt. Jag tror dock inte det är någon större fara. Det är nog "bara" det en liten klick missnöjda militärer som fått spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 måste hänt precis nu, fattar inget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rai Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 någon som kan sammanfatta vad som hänt? såg på aftonbladet lite också om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 Att detta kommer som en chock visar vilken koll gemene man har pa det sakerhetspolitiska laget i varlden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 http://www.thaiphotoblogs.com/ usch usch, 10dagar går mitt plan.... nu är man orolig.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
zamora Postad 19 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2006 Att detta kommer som en chock visar vilken koll gemene man har pa det sakerhetspolitiska laget i varlden. Koll eller inte, ingen vet ju ens vad som har hänt än. Men tror du verkligen att thailands premiärminister skulle ha åkt på ett FN-möte i USA om han hade anat vad som skulle kunna hända? Han bör väl ändå ha koll på det säkerhetspolitiska läget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
VikingSW Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 Heltok: Ingen fara. Här är det mycket lugnt. Armen har "tagit makten" mycket fredligt. Jag var runt Sukhumvit 11 vid 23.00 tiden och där märktes ingenting. Just nu på Thai tv var det ett uttalande att armen har gjort detta för att ge makten tillbaka till Thailands befolkning och kommer sitta kvar tills ett nyval har skett. Tror att detta löser sig förhållandesvis fredligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showtopic=84072 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
VikingSW Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 Att detta kommer som en chock visar vilken koll gemene man har pa det sakerhetspolitiska laget i varlden. Jag tror inte detta kommer som en chock för någon som är någorlunda insatta i Thailändsk inrikespolitik, allra minst Taksin själv. Han har försökt placera om högt uppsatta armégeneraler under en längre tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 Heltok: Ingen fara. vikingsw: skönt att höra. hoppas allt löser sig utan våldsamheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 "Just nu på Thai tv var det ett uttalande att armen har gjort detta för att ge makten tillbaka till Thailands befolkning och kommer sitta kvar tills ett nyval har skett. " ja just det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 "Just nu på Thai tv var det ett uttalande att armen har gjort detta för att ge makten tillbaka till Thailands befolkning och kommer sitta kvar tills ett nyval har skett. " Det var inte en demokrati innan heller va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 "Just nu på Thai tv var det ett uttalande att armen har gjort detta för att ge makten tillbaka till Thailands befolkning och kommer sitta kvar tills ett nyval har skett. " Det var inte en demokrati innan heller va? inte en folklig demokrati, som democratic peoples republic of korea, democratic republic of congo eller peoples democratic republic of china Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pisak84 Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 är också i thailand nu... polarn har fått panik och vill hem snabbt som fan... själv är jag kluven, men lite orolig är man givetvis. hur tänker ni andra göra som är i thailand nu? hem fortsomfan eller avvakta och se hur det utvecklar sig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 är också i thailand nu... polarn har fått panik och vill hem snabbt som fan... själv är jag kluven, men lite orolig är man givetvis. hur tänker ni andra göra som är i thailand nu? hem fortsomfan eller avvakta och se hur det utvecklar sig? nu är jag inte i thailand. men hade jag varit i thailand vilket ska jag antagligen kommer vara om 8dagar så hade jag legat lite lågt. köpt mat för någon vecka(nudlar) och allmänt hållt mig inomhus och försökt följa rapporteringar. om någon dag borde det klarna ungefär vad som kommer ske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albert Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 är också i thailand nu... polarn har fått panik och vill hem snabbt som fan... själv är jag kluven, men lite orolig är man givetvis. hur tänker ni andra göra som är i thailand nu? hem fortsomfan eller avvakta och se hur det utvecklar sig? Det första ni bör göra är att kontakta svenska ambasaden och följa nyheterna. Eftersom det råder undantagstillstånd (tror det eheter så) så kan ni om möjligt få husrum hos ambasaden om det krisar till sig. Som sagt så bör ni vara inomhus om det skulle bli upplopp eller värre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 inte en folklig demokrati, som democratic peoples republic of korea, democratic republic of congo eller peoples democratic republic of china Känns som "democratic" börjar bli lite urholkat. Kanske är dags att börja med "Really Democratic Republic of..." för att sedan följas av "Really Democratic Republic of (...) And This Time We Mean IT". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 19 September , 2006 Rapport Share Postad 19 September , 2006 the really democratic democracy of ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 Rykten säger att stridsvagnar nu närmar sig CAT Telecombyggnaden. Internet och mobiltelefoner kommer att klippas inom kort. Om det ligger någon sanning bakom detta vet jag inte. Det går mycket rykten just nu huh? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
VikingSW Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 Just nu är internationell kabeltv nedsläckt, vilket innebär att vi inte får några nyheter via CNN. Internet fungerar bra och även mobiltelefoner. Det mesta är stängt idag; de flesta myndigheter inklusive skolor, domstolor etc. Taksin har tydligen vetat om detta länge. Hans finansiella tillgångar har han flyttat ut sedan länge, hans familj befinner sig i London och han hade tydligen upp emot 30 väskor med sig till New York vistelsen. För er som är här på semester osv så skulle jag ta det lugn. Stanna kvar njut av tiden här. Det enda jag inte skulle göra är att åka till området runt regeringsbyggnaderna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
VikingSW Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 Angående demokrati. Thailand är nog ett av världens mest kapitalistiska länder och det är pengar som styr de politiska besluten. Jag läste en intressant undersökning där man hade studerat företagsägandet av personer med politisk anknytning i olika länder. I Sverige som ligger mycket bra till på listan ägs under 1% av alla företag av personer med politisk anknytning. I USA ägs ungefär 10% av alla företag av personer med politisk anknytning. Detta är väldigt högt och är naturligtvis en av många förklaring till deras utrikespolitik. I Thailand ägs ungefär 50% av alla företag av personer med politisk anknytning. Väldigt sjukt och det mesta i politiken går ut på att se till att det aldrig blir en medelklass, som kan konkurrera med de redan rika. Alla politiker har ett ekonomisk egenintresse och det är inte mycket som beslutas här som verkligen hjälper folket. Lite virrigt inlägg men ni fattar förhoppningsvis poängen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
chapman Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 En kompis ringde just från Thailand och han tyckte inte läget var speciellt oroande. Hade han dragit vidare från Bankok till Pattaya idag och sett lite militärfordon på vägarna men inte mer än så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tetris Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 Thailand ägs ungefär 50% av alla företag av personer med politisk anknytning. Väldigt sjukt och det mesta i politiken går ut på att se till att det aldrig blir en medelklass, som kan konkurrera med de redan rika. Alla politiker har ett ekonomisk egenintresse och det är inte mycket som beslutas här som verkligen hjälper folket. Lite virrigt inlägg men ni fattar förhoppningsvis poängen. För att utveckla detta lite kan jag berätta att hört att Taksin äger alla 7 eleven, McDonalds och en hel del annan affärsverksamhet i thiland. Jag var själv i thailand (tror det var 92) då de senast hade en militärkupp. Det må ha varit lite spänt läge, men att komma hem var det inga som helst problem. Men detta gällde främst bara området kring regeringsbyggnader. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
VikingSW Postad 20 September , 2006 Rapport Share Postad 20 September , 2006 Thailand ägs ungefär 50% av alla företag av personer med politisk anknytning. Väldigt sjukt och det mesta i politiken går ut på att se till att det aldrig blir en medelklass, som kan konkurrera med de redan rika. Alla politiker har ett ekonomisk egenintresse och det är inte mycket som beslutas här som verkligen hjälper folket. Lite virrigt inlägg men ni fattar förhoppningsvis poängen. För att utveckla detta lite kan jag berätta att hört att Taksin äger alla 7 eleven, McDonalds och en hel del annan affärsverksamhet i thiland. Jag var själv i thailand (tror det var 92) då de senast hade en militärkupp. Det må ha varit lite spänt läge, men att komma hem var det inga som helst problem. Men detta gällde främst bara området kring regeringsbyggnader. Det här stämmer inte. Taksin och hans familj var tidigare storägare i Shin Corporation som är ett holding bolag som bla. är storägare i AIS, den största mobiletelefonoperatören, Thai AirAsia mm. Han äger inte 7 Eleven, McDonalds i Thailand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts