Gå till innehåll

Spel på bubblan, hur agera om dålig position?


-8A-

Recommended Posts

Lirade en sit & go ikväll som jag inte kan sluta grubbla på. Det var 6-manna NL TH. Enbart 1:an & 2:an får vinstpengar (såklart :roll:). Vi var tre stycken kvar i spelet, fördelade enligt följande ordning & marker:

 

HERO: 2500

FI1: 1500

FI2: 5000

 

För mig kändes det som den absolut sämsta positionen jag kunde ha vid bordet. Varje gång jag satt på knappen satt storstacken på BB. Dvs att försöka stjäla då kändes riskabelt. Att försöka stjäla i small SB, när storstacken foldat på knappen (vilket han gjorde för ofta), för att på så vis minimera lillstacken kändes inte heller bra. Anledningen var att varje gång han synade hamnade jag helt ur position på honom, och jag tvingades att agera först resten av handen.

 

Hur fasiken spelar ni i dessa sitationer? Vad är den bästa strategin? Stjäla mer på knappen, fastän man då riskerar ett blodigt möte med storstacken? Försöka stjäla mer på small blind, fastän jag då ofta hamnar ur position? Problemet var ju att storstacken inte tog sitt 'ansvar' och snodde tillräckligt när han satt på knappen. Därmed tvingades jag till action, eftersom jag såklart ville få bort lillstacken.

 

Å ena sidan kan man argumentera för att jag borde stjäla mer från knappen, för om ett eventuellt blodigt möte med storstacken går hem så ökar mina chanser markant för att komma etta.

 

Å andra sidan kan man argumentera för att jag borde stjäla mer från small blind, eftersom jag då har ett 'extra liv' om det skulle gå helt fel.

 

Å tredje sidan kanske jag överdriver vikten av position mot lillstacken? Skyller det isf på att jag vanligtvis spelar heads-up SnG's.

 

Tacksam för era funderingar!

 

Mvh, Leif (glad amatör)

 

EDIT:

BB var c:a 120,

SB c:a 60,

Och det var en regular, ej turbo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur du ska spela beror lite på 2 saker:

*hur pengarna fördelas (party e 60/60% inte sant? crypto t.ex e 75/25%. då måste man gå för första plats mer än för itm)

*hur storstacken o lillstacken spelar. önskescenariot är att storstacken är lite rädd för då kan ni turas om o sno blinds, men är han aggresiv o går all in på dina raisar kommer du snart få leka blinds-döden med lillstacken.

 

mattematiskt sett vill de flesta författare (harrington, sklansky osv) att du ska spela ubertight, men sällan som det funkar i verkligheten om inte korten kommer perfekt.

 

sen är du såklart mer aggresiv mot lillstackens bb för du vill hålla avståndet större. men även att höja på knappen kan hindra lillstacken att gå all in o förbättra stacken. viktigt o förutse lite om de ställer any2 plus hur tighta de är på synknappen.

 

ok, just till din specifika fråga, med så låga blinds skulle jag försöka spela några floppar. försöka sno några små potter (inte riskera hela stacken) för att komma ikapp storstacken så han blir rädd att du ska bubbla honom.

 

edit, lirar 120-220d 6manna på crypto. oftast turbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig kändes det som den absolut sämsta positionen jag kunde ha vid bordet. Varje gång jag satt på knappen satt storstacken på BB. Dvs att försöka stjäla då kändes riskabelt. Att försöka stjäla i small SB, när storstacken foldat på knappen (vilket han gjorde för ofta), för att på så vis minimera lillstacken kändes inte heller bra. Anledningen var att varje gång han synade hamnade jag helt ur position på honom, och jag tvingades att agera först resten av handen.

 

Å ena sidan kan man argumentera för att jag borde stjäla mer från knappen, för om ett eventuellt blodigt möte med storstacken går hem så ökar mina chanser markant för att komma etta.

 

Å andra sidan kan man argumentera för att jag borde stjäla mer från small blind, eftersom jag då har ett 'extra liv' om det skulle gå helt fel.

 

Å tredje sidan kanske jag överdriver vikten av position mot lillstacken? Skyller det isf på att jag vanligtvis spelar heads-up SnG's.

 

du kan limpa mkt från sb, både bra o dåliga händer o sen beta ut allt förutom monsterträffar. limp kan betyda massa händer, om du raisar o får syn har han oftast bättre hand än du. plus han är mer sugen på att floata, dra, bluffa, spela lägsta paret.

 

varje gång du raisar på knappen o bb synar har du position på honom, beta o hoppas han missa. (han verka inte så aggresiv direkt)

raisar du kommer inte sb reraisa med skit, du stoppar hans moove.

 

man kan inte lita på ngn annan i poker, som jag ser det får du en chans att jaga ikapp storstacken genom att spela lite fler händer. Positionen är inte hopplös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej? motivera lite. första pris ger 3x andrapris. kommer du 1a en gång extra för varje 3 bubblor du gör som du annars skulle kommit (nästan garanterad) 2a går det jämnt ut.

 

säg att du tar en coinflip som vid vinst ger dig 90% seger o förlust bustar dig alternativt spelar safe o 85% itm. (överdriver siffrorna åt tight hållet, tror det är mkt värre siffror. snarare 15-70-15)

(tänk stackar 2500, 750, 2750)

 

45% 75kr 33,75

5% 25kr 1.25

50% 0kr

35kr väntevärde

 

25% 75kr 18.75

60% 25kr 15

15% 0kr

33.75

 

tror verkligheten ser åt det hållet, iaf har det aggresiva tänkandet funkat bra för mig o gett mig många sköna första platser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självfallet finns det situationer där det är korrekt att satsa på förstaplatsen, men så är det ju med andra strukturer också. Skillnaden med en 75/25-struktur är att bubbeleffekten är mindre och det är oftare korrekt att spela för förstaplatsen, men det finns fortfarande en bubbla.

 

Har för mig att det gdaily fick fram att det är först vid 80/20-struktur som det blir korrekt att spela för förstaplatsen, oavsett situation.

 

 

Men visst, det är ju ingen gigantisk skillnad på 75/25 och 80/20, och om man alltid spelar för förstaplatsen i en 75/25-struktur så lär det ju knappast vara någon nämnvärd läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är en läcka skulle jag gärna vilja veta vad i resonemanget som är en läcka? 75/25 är så nära att det måste finnas massor med lägen att gå för förstaplatsen.

 

är det extremt jämt mellan stackarna el o 1 är alldeles för tight o liknande ska man först se till att hamna itm. om jag kan hamna itm med drygt en tredjedel av chipsen spelar jag tightare, spec på syner. spelar man så man hamnar itm med under 1/4 av chipsen tror jag man gör fel. höga blinds plus att du vinner så sällan.

 

teoretiskt vill jag få mothugg mot tesen att varje x% oftare 1a och 3x% oftare bubbla är ett nollsummaspel. är förhållandet mindre vinner man på det. (man får höfta med några förstaplatser oxå, jag vet)

 

edit. spela för många bord, kan inte skriva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...