jojje2k Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Låt oss säga att vi spelar NL100 på ett 6-mannabord. Vi får KQ på BB alla foldar fram till knappen som raisar 4 x BB sb foldar vi synar. Knappen har varit TAG så här långt. Flop K74 rainbow vi bettar 8 och FI raisar till 20 hur spelar ni vidare då? Fold? Call? Raise? hur spela turn och river? Citera
iamivar Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Standardspelet för mig: Call Check-syn Bet-fold Maximerar vinstar och minimerar förluster på ett lagomt avvägt sätt. Citera
Sansrom Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-syna floppen istället, finns ingen anledning att beta ut här. Håll en passiv linje genom hela handen så länge du inte förbättrar och var beredd att lägga dig i något läge beroende på hur fi agerar. EDIT: Fold preflop behöver inte heller vara helt fel... Citera
Gyre Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Finns det någon anledning till att vi donkar floppen? Känns ju rätt dumt att göra det då han lägger alla helmissar som han annars hade cont-bettat med. Jag hade antingen check/synat floppen och funderat på turn-spelet beroende på vad som kommer och vad man read av knappen säger. Men att donka floppen på en sån här torr bräda måste väl vara ett misstag? Citera
jojje2k Postad 18 September , 2006 Författare Rapport Postad 18 September , 2006 vad gör ni om det är en farlig bräda? check/synar ni då också? Citera
jojje2k Postad 18 September , 2006 Författare Rapport Postad 18 September , 2006 Och hur ni gör ni om det är flera spelare med i potten Citera
dr_kvist Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-syna floppen istället, finns ingen anledning att beta ut här. Håll en passiv linje genom hela handen så länge du inte förbättrar och var beredd att lägga dig i något läge beroende på hur fi agerar. EDIT: Fold preflop behöver inte heller vara helt fel... Kan det inte vara aktuellt med en check-raise på flop? Dels för värde (vi leder väl förmodigen?) och dels på en indikation på var man står? Citera
Brage Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-syna floppen istället, finns ingen anledning att beta ut här. Håll en passiv linje genom hela handen så länge du inte förbättrar och var beredd att lägga dig i något läge beroende på hur fi agerar. EDIT: Fold preflop behöver inte heller vara helt fel... Kan det inte vara aktuellt med en check-raise på flop? Dels för värde (vi leder väl förmodigen?) och dels på en indikation på var man står? Check-raise känns ganska uteslutet. Händer som du slår, som du kan få värde av genom att check-syna, foldar. Som Sansrom påpekar. Citera
dr_kvist Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-raise känns ganska uteslutet. Händer som du slår, som du kan få värde av genom att check-syna, foldar. Som Sansrom påpekar. Jo, men hur spelas då resten av handen om Fi fortsätter att betta? Säg att turn kommer x och han bettar knapp pott. Och om vi synar den och möter ett likadant bett på River? Syna där med? Då blir ju handen relativt dyr utan att vi har en aning om var vi står... Eller är det ett där Sansrom menar att vi ska vara beredda på att folda? Eller ska vi möjligen testa fi genom att slå om på turn för att indikera större styrka? (Ett alternativ som jag faktiskt hade kunnat tänka mig och som måste vara jobbigt för fi då han kan sätta oss på t.ex set) Frågar för att lära mig. Citera
iamivar Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-raise känns ganska uteslutet. Händer som du slår, som du kan få värde av genom att check-syna, foldar. Som Sansrom påpekar. Jo, men hur spelas då resten av handen om Fi fortsätter att betta? Säg att turn kommer x och han bettar knapp pott. Och om vi synar den och möter ett likadant bett på River? Syna där med? Då blir ju handen relativt dyr utan att vi har en aning om var vi står... Eller är det ett där Sansrom menar att vi ska vara beredda på att folda? Eller ska vi möjligen testa fi genom att slå om på turn för att indikera större styrka? (Ett alternativ som jag faktiskt hade kunnat tänka mig och som måste vara jobbigt för fi då han kan sätta oss på t.ex set) Frågar för att lära mig. Ett tips, glöm bort allt någon någonsin lärt dig om att "checkraisa för att se vart man står" med TPGK. Det är, och kommer alltid att vara, ett horribelt spel. Det finns ungefär 17 sätt som är bättre ur ren informationssynpunkt om man nu har tänkt spela vidare handen. Att visa större styrka än du har med den handen är typ det sämsta man kan göra, främst för att du jagar bort alla potentiella bluffar men även för att du endast får mothugg av händer som du i princip drar dött mot. Detta gäller bara realtivt torra brädor nudå, men ska du checkraisa en hand som tpgk så ska det nästan uteslutande vara för att straffa drag, eller om du har någon sjuk read. Vi vill hitta värde från marginellt sämre händer, samtidigt som vi inte vill stoppa in allt för många marker när vi ligger långt efter. Att checkraisa floppen sabbar allt detta. Vi behöver heller inte donka floppen, men det är lite upp till var och en. Vill man mixa upp sitt spel så tror jag man ha mycket vunnet om man ser till att ha lagom frekvens mellan att vara helt tom, ha decent, och ha monster när vi gör det. Men gör vi det bara för att "vi har en halvbra hand som vill känna sig fram" så spelar vi dålig poker, helt klart. Då blir man överkörd Citera
Sansrom Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=34009&highlight= The big boys snackar om i stort sett samma hand. Citera
dr_kvist Postad 18 September , 2006 Rapport Postad 18 September , 2006 Check-raise känns ganska uteslutet. Händer som du slår, som du kan få värde av genom att check-syna, foldar. Som Sansrom påpekar. Jo, men hur spelas då resten av handen om Fi fortsätter att betta? Säg att turn kommer x och han bettar knapp pott. Och om vi synar den och möter ett likadant bett på River? Syna där med? Då blir ju handen relativt dyr utan att vi har en aning om var vi står... Eller är det ett där Sansrom menar att vi ska vara beredda på att folda? Eller ska vi möjligen testa fi genom att slå om på turn för att indikera större styrka? (Ett alternativ som jag faktiskt hade kunnat tänka mig och som måste vara jobbigt för fi då han kan sätta oss på t.ex set) Frågar för att lära mig. Ett tips, glöm bort allt någon någonsin lärt dig om att "checkraisa för att se vart man står" med TPGK. Det är, och kommer alltid att vara, ett horribelt spel. Det finns ungefär 17 sätt som är bättre ur ren informationssynpunkt om man nu har tänkt spela vidare handen. Att visa större styrka än du har med den handen är typ det sämsta man kan göra, främst för att du jagar bort alla potentiella bluffar men även för att du endast får mothugg av händer som du i princip drar dött mot. Detta gäller bara realtivt torra brädor nudå, men ska du checkraisa en hand som tpgk så ska det nästan uteslutande vara för att straffa drag, eller om du har någon sjuk read. Vi vill hitta värde från marginellt sämre händer, samtidigt som vi inte vill stoppa in allt för många marker när vi ligger långt efter. Att checkraisa floppen sabbar allt detta. Vi behöver heller inte donka floppen, men det är lite upp till var och en. Vill man mixa upp sitt spel så tror jag man ha mycket vunnet om man ser till att ha lagom frekvens mellan att vara helt tom, ha decent, och ha monster när vi gör det. Men gör vi det bara för att "vi har en halvbra hand som vill känna sig fram" så spelar vi dålig poker, helt klart. Då blir man överkörd Point taken. Efter att också ha läst lite i den avancerade tråden (link från Sansrom ovan) så verkar det förespråkas att som sagt syna ner på alla gator i princip, om det inte överbettas för mycket (och kanske även då om man har en read på spelaren att bluffa genom hela handen). Jag känner mig dock helt och hållet "blind" genom den här handen. Fi ha precis vad som helst här imho. Så jag skulle gärna vilja höra lite mer om dina 17 sätt att få information i den här handen Citera
iamivar Postad 19 September , 2006 Rapport Postad 19 September , 2006 Man kan inte spela poker och i varje hand försöka ta reda på med vad Fi har genom att raisa honom. Poker är ett mycket komplext spel, och i lägen som detta måste man kunna använda sig av reads och känsla för att extrahera mest värde. En raise fyller helt enkelt ingen direkt positivt funktion. Du får reda på vad Fi har efter showdown. Några gånger kommer du att vara slagen, men fler gånger kommer du att ha tagit hem en lagomt stor pott med en lagomt bra hand. Att spela gigantiska potter med mediokra händer är heller itne särskilt ofta bra. Det är det som handlar om att slå motståndarens förmodade HD, vilket jag ordar för att vi gör i detta läge. Citera
Sansrom Postad 19 September , 2006 Rapport Postad 19 September , 2006 Jag känner mig dock helt och hållet "blind" genom den här handen. Fi ha precis vad som helst här imho. Det här är en jättebra anledning att lägga handen preflop när en tight och aggressiv spelare (brukar betyda duktig också) höjer på knappen. Tänk på att din hand ligger under mot en tight motståndares raise-HD och du har inga implicita odds, snarare massiva omvända sådana + att du är ur position hela handen igenom. Visst, det kan vara en blindstöld med en medioker hand, men är han tight är det inte det särskilt ofta, och om du träffar TP sätter du dig i en jobbig sits. Mot en tight spelare är check-syn på flop och check på turn (oförbättrat givetvis) bäst imo. Om han betar igen är det dags för en ordentlig tänkare på vad han kan ha. Har du inte sett honom skjuta två skott tom tidigare, är det nog dags att lägga handen här. Får du ändå för dig att syna turn, gillar jag antingen check-fold på river eller blockbet-fold, som iamivar föreslog. Citera
jojje2k Postad 19 September , 2006 Författare Rapport Postad 19 September , 2006 Så tipset är altså att checksyna när hela vägen om han inte bettar livet ur sig. (alt blockbet) Men vad gör man om det är fler fi's i potten eller att det är en farlig bräda? Citera
iamivar Postad 19 September , 2006 Rapport Postad 19 September , 2006 Så tipset är altså att checksyna när hela vägen om han inte bettar livet ur sig. (alt blockbet) Men vad gör man om det är fler fi's i potten eller att det är en farlig bräda? Det är omöjligt att göra den generaliseringen. Vi måste ha någon idé om struktur på brädan och vad öfr typ av motstånd vi är uppe mot. Citera
Jessica Postad 19 September , 2006 Rapport Postad 19 September , 2006 Är det jätte dåligt att folda pf där med KQo mot en TAG?? Citera
iamivar Postad 19 September , 2006 Rapport Postad 19 September , 2006 Näe det är det inte, men det var väl inte pf-spelet som efterfrågades i denna tråden... Citera
Gekko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Är det jätte dåligt att folda pf där med KQo mot en TAG?? Nej, jag primerar en fold här med den här typen av hand, alt. att re-raisa (men givetvis inte pga. vår hands enorma styrka). Detta är ofta en problem hand och specielt ur position mot en TAG spelare som troligtvis inte kommer att släppa så mycket värde post-flop. Den är väldigt ofta dominerad av hans HD de få ggr vi får action, således har vi oftast omvänt implecita (som någon tidigare nämde) istället för implecita som vi vill ha då vi synar en raise. Btw, så är blind spel generellt en väldigt stor läcka hos majoriteten av on-line spelarna och detta är ett typiskt exempel på de. Citera
dr_kvist Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Btw, så är blind spel generellt en väldigt stor läcka hos majoriteten av on-line spelarna och detta är ett typiskt exempel på de. Hur menar du då? Att man är för benägen att syna på BB? Det var ju en annan tråd här där vi diskuterade bluffar i NLT SH där det sas att pga av risken att fi försöker stjäla blinds så ska man oftare försvara den (i SH). Detta behandlade väl iofs inte en specifik TAG spelare och då föresrpåkades väl också en reraise iofs... men det hade varit kul att höra dig utveckla lite... Citera
Recommended Posts