Gå till innehåll

Pokersajt för välgörenhet?


D.H.

Recommended Posts

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

godel bah...

 

"vi skall hålla lägsta möjliga pris, men överskottet går till välgörenhet"...

 

Om man håller lägsta möjliga pris... då blir inte överskottet speciellt stort, det är inte svårt att räkna ut...

 

De säger att de ska erbjuda samma pris som det lägsta priset av de 3 stora aktörerna Fortum, EON och Vattenfall. Eftersom de företagen strävar efter att göra vinst är det rimligt att tro att GodEl också kan göra det.

 

Sen skulle de givetvis kunna pressa priset ännu mer och inte göra någon vinst. Men planen är ju att få in pengar till välgörenhet och det är lättare på det viset än att ge absolut lägst möjliga pris och sedan vädja till kunderna att skänka bort pengarna de sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte i reklamen, i reklamen säger de: "vi skall hålla lägsta möjliga pris..."

 

OK, de uttrycker sig annorlunda på hemsidan. Hur som helst är ju resultatet ett bättre alternativ än de andra. Antingen får du lägsta möjliga pris och företaget gör ingen vinst eller så får du inte riktigt lägsta möjliga pris men överskottet går till välgörenhet. Så att avfärda dem med "godel bah..." förstår jag inte riktigt.

 

När det gäller pokersajten kommer vi iaf att ligga på en rake jämförbar med andra sajter (ingår vi i ett nätverk har vi knappast något val) och låta överskottet gå till välgörenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej D.H!

 

Det du vill dra igång här tycker jag låter skitbra! Vilken jäkla idé om jag får säga det själv! Haha :D . Jag respekterar värkligen personer med en sådan drivkraft att göra gott som du har. Tänk om fler arbetade som du!? :-o

 

Du verkar vara mycket pålitlig och har rätt inställning när det handlar om att lösa de problem man kan tänka sig möta i framtiden.

 

Problem kommer- Bra. Då fixar vi dem! =)

 

Du vill värkligen infria idén också! Behöver jag säga något annat än att jag är dödspå?

 

Jag hjälper gärna till där jag kan, men det ända jag är bra på egentligen

är att spela HU-Sng:s..

 

Det är väl att du är skicklig på att formulera dig och ta kritik och jag kan bara se det som att du är hederlig och siktar mot toppen. Min fråga är snarare: Varför skulle någon tveka till detta?

 

Det finns massor med anledningar att tveka, men komigen nu! När detta inte går att ifrågasätta längre bör vi inse att det är en bra idé, spinna vidare på den och förverkliga den.

 

Många vinnande spelare känner att de inte gör något meningsfullt. De sitter bara där och vinner pengar från tiltade och lättlurade galningar dagarna i ända. Det sätter sig på samvetet som gnager mer och mer, men vad kan man göra åt det? Det är trots allt mycket pengar i plånboken och om de inte ska in därifrån var ska de då komma ifrån? Svaren är ingenting och ingenstans. Alternativen är lika med noll. Många tvingas mer eller mindre till detta "ohderliga arbete" för inte hjälper vi väl många andra än våra egon under våra sessioner?

 

Jag är väldigt på på idén som sagt, men vet inte hur mycket jag orkar eller kan hjälpa till med. Men jag gör gärna vad jag kan. Jag mår bra av att få hjälpa till, även om det bara är litet. En och annan krona mer eller mindre skadar inte och VIP klubben låter frestande.

 

Ps: Du har samma bild som jag på msn :P bra val. ds

/gestir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en bra idé, men den finns ju redan. Det finns ju redan en rakebacksajt som ger vinsten till välgörenhet. Använd den istället så slipper du jobba själv :D

 

Klockrent som jag ser det :D Vad heter den?

 

Tror det är emot reglerna att posta namn/länkar på rakebacksidor här, så du får PMa mig om du vill ha reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre en vinst i elbolaget som går till löner, skatter och annat som konsumeras i sverige än att det doneras till en bananrepublik som köper kärnvapen för pengarna. ;)

 

Det var en ganska tråkig inställning till välgörenhet det där. Naturligtvis finns det massor av bra organisationer där pengarna kommer fram till de ändamål de är avsedda för, man får anstränga sig en aning för att hitta rätt bara. Fast ditt inlägg kanske var lite ironiskt sådär, jag är inte säker.

 

Hur som helst, jag tror jag förstått att du inte är alltför entusiastisk inför projektet och det respekterar jag. Nu ska jag försöka få till lite diskussion med de som tycker det verkar vara en bra idé istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag också ett heltidsjobb om jag investerar mina pengar i ditt företag? Eller får jag bara chans att vinna tillbaka en del av dem i en frirulle?

 

Vi kommer naturligtvis inte att hitta på jobb som inte behövs för att på så sätt ge tillbaks pengar till de som "investererar". Jag sätter det inom citationstecken eftersom jag tycker att det är lite fel inställning. Om du ser det som en investering som du måste tjäna pengar på så är det kanske inte en grej för dig. Tanken är att de som väljer att ge pengar till stiftelsen ska se det som en donation till välgörenhet, en donation som i praktiken blir betydligt större än utgångsvärdet om projektet blir lyckat.

 

Men, för att visa hur uppskattade och betydelsefulla folks bidrag har varit hoppas jag också att vi kan ge tillbaks en del till dem, genom t.ex. freerolls. Kanske får du t.o.m. tillbaks det du "investerade" på det här viset men det är verkligen inget jag vill garantera.

 

Hur mycket pengar tänker du skänka?

Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer att skänka, men det blir en summa som känns i plånboken iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en bra idé, men den finns ju redan. Det finns ju redan en rakebacksajt som ger vinsten till välgörenhet. Använd den istället så slipper du jobba själv :D

 

Japp, jag känner till den (om det inte är så att det finns flera och du tänker på en annan), det är en bra grej, helt klart. Men det finns inget som säger att vi inte kommer att använda affiliates till vår sajt. Affiliates som erbjuder rakeback, som kan gå till välgörenhet om man vill. Vi hoppas kunna konkurrera med samma erbjudanden som andra sajter har. Utöver detta går också pokerbolagets vinst till välgörenhet, jag tror att vi på det viset kan generera betydligt mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej D.H!

 

Det du vill dra igång här tycker jag låter skitbra! Vilken jäkla idé om jag får säga det själv! Haha :D . Jag respekterar värkligen personer med en sådan drivkraft att göra gott som du har. Tänk om fler arbetade som du!? :-o

 

Tack gestir, det var många uppmuntrade ord.

 

Jag är väldigt på på idén som sagt, men vet inte hur mycket jag orkar eller kan hjälpa till med. Men jag gör gärna vad jag kan. Jag mår bra av att få hjälpa till, även om det bara är litet. En och annan krona mer eller mindre skadar inte och VIP klubben låter frestande.

 

Härligt. Det är sånt här jag vill höra. Jag kommer att vara bortrest i en vecka fr.o.m. imorgon men jag lovar att återkomma till de som visat intresse när jag är tillbaka. Ni är åtminstone några stycken och jag tror det kan bli fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé, absolut. Tråkigt med alla gnällspikar som tar för givet att du tänker blåsa fonden samt att alla hjälporganisationer är kapitalistiska drägg som bara existerar som täckmantel ol.

 

Fastän jag inte är intresserad av att bidra på något sätt har jag ett par frågor.

 

Vad är summan du behöver för att komma igång med stiftelsen?

 

Ska stiftelsen drivna egna biståndsprojekt om den blir framgånsrik?

 

Ska, om medlen vidarebefodras, användarna själva kunna bestämma vart "deras" cut ska gå?

 

Kan stiftelsen vara svenskregistrerad? med tanke på lagstiftningen här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är summan du behöver för att komma igång med stiftelsen?

 

Att starta stiftelsen skulle jag kunna göra direkt. Tanken är att sedan bilda ett bolag som ska driva pokersajten och som då är helägt av stiftelsen. Det är där utgifterna börjar och då måste vi ha fått in en del pengar i stiftelsen. Jag har ganska bra koll på vad start av företag och dylikt kostar (har bl.a. kollat på Malta) och vad det skulle kosta att gå med i B2B-nätverket men vad totala siffran blir beror mycket på vad man budgeterar för reklam etc. Jag vill diskutera detta med några personer innan jag ger nån siffra.

 

Kan stiftelsen vara svenskregistrerad? med tanke på lagstiftningen här?

 

Stiftelsen (ägaren) bör kunna vara svensk så länge bolaget som driver pokersajten är utländskt. Finns ju en del svenskar som äger (åtminstone stora delar av) pokersajter på marknaden idag.

 

Ska stiftelsen drivna egna biståndsprojekt om den blir framgånsrik?

 

Det är inget jag har funderat över men det låter ju inte som nån omöjlighet. Ska tänka på detta.

 

Ska, om medlen vidarebefodras, användarna själva kunna bestämma vart "deras" cut ska gå?

 

Ja, jag tycker absolut att spelarna ska få påverka var pengarna går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker för välgörenhet - mycket bra tanke.

 

 

Kommentar om Godel:

 

En vanlig missuppfattning att de skulle skänka hela vinsten till välgörenhet. Därmed inte sagt att trådskaparen inte vet det.

De skänker överskjutande del, dvs avkastningen. Givetvis är det ett vinstdrivande företag med en grundare från gratis-telefonins barndom.

 

För att klara upp det hela lite saxar jag en del från hemsidan:

 

GodEl ägs av en stiftelsekoncern som heter GoodCause. All utdelning*, som i en normal företagsgrupp skulle ha delats ut till aktieägarna, kommer i vårt fall att gå till välgörande ändamål.

 

* Vad utdelning är:

Vanliga bolag som t ex Volvo ägs av aktieägare. Det man i första hand äger rätten till som aktieägare är ”sin andel” av bolagets framtida utdelningar. Det vanliga är att bolag delar ut en del av sin vinst till aktieägarna och återinvesterar en del i verksamheten. Om ett bolag inte återinvesterar något utan delar ut all vinst år efter år kommer bolaget i de flesta fall stagnera och snart inte göra någon vinst längre. Alla bolag har därför viktiga avvägningar att göra när det gäller just hur mycket som skall delas ut varje år.

 

GoodCause kommer likt andra bolag behöva göra denna svåra avvägning när vinster uppnås. Ambitionen är att snabbt göra både vinst och påbörja utdelningar.

 

De skänker med andra ord överskottet till välgörenhet och därmed inte sagt att överskottet är parallellt med vinsten.

 

Att de skänker något är givetvis bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men det är andra gången du omnämner Stadsmissionen i nedsättande ordalag. UFF är svartlistat på många ställen, men att kalla Stadsmissionen svin som roffar åt sig massor är riktigt grovt. Du bör nog snarast uppdatera dina fakta om organisationen och inte blanda ihop dem med agerande kopplat till privatpersoner som är knutna till den. Eller är det månne Janne Josefsson som skriver under pseudonym? (Janne J var en respekterad journalist för 10 år sedan för dem som inte känner till honom, men föll hårt i trovärdighet för några år sedan efter ett felaktigt reportage om Stadsmissionen)

 

Ska man kritisera en organisation som sysslar med en god sak så ska man i alla fall ha torrt på fötterna. Och nya strumpor på.

 

Vet inte riktigt.

 

Men jag vet att UFF, Stadsmissionen och många många andra är "profithungrande kapitalistsvin" som gömmer sig bakom välgörenhet. Att vilja gå med vinst och tjäna bra med pengar är i och för sig bara en naturlig drivkraft, men att göra det i skymundan bakom en fasad av välgörenhet är rätt lumpet anser jag (som tex Stadsmissionen som beter sig som svin och roffar åt sig massor, lägenhets-skandaler osv).

 

Sorry om jag kom in med fel inställning, men jag har blivit skeptisk mot välgörenheter efter att ha läst om för många svindlerier med "välgörenhetstankar" bakom. Kanske är jag för kritisk och intolerant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skänker med andra ord överskottet till välgörenhet och därmed inte sagt att överskottet är parallellt med vinsten.

 

Jag är medveten om detta så formuleringen icke-vinstdrivande är kanske lite klumpig ur ett strikt företagsekonomiskt perspektiv. Att företaget är vinstdrivande är ju på sätt och vis förutsättningen för att några pengar ska gå till välgörenhet.

 

Dock tyckar jag inte det förändrar så mycket i praktiken. Pengar som inte delas ut stannar i företaget för att man bedömer att de behövs för framtida investeringar (som är nödvändiga för att företaget ska överleva eller för att man vill växa och senare kunna uppvisa större vinst). Det är ägaren (stiftelsen) som styr företaget och stiftelsens mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller företag så är entreprenören och företagsledaren minst lika viktig som affärsidén. Om jag vore dig så skulle jag lägga ut en presentation om vem du är, vilken utbildning du har och vilken erfarenhet du har av att driva startupföretag och dylika kunskaper som är relevanta för projektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tyckar jag inte det förändrar så mycket i praktiken. Pengar som inte delas ut stannar i företaget för att man bedömer att de behövs för framtida investeringar (som är nödvändiga för att företaget ska överleva eller för att man vill växa och senare kunna uppvisa större vinst). Det är ägaren (stiftelsen) som styr företaget och stiftelsens mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

 

Fast problemet med idén är ju just att stiftelsens mål är att INTE tjäna pengar.

Det finns inga incitament att tjäna pengar, eftersom all vinst direkt skall iväg från företaget. Min gissning är att det efter ett tag blir som i många idéella föreningar, att man snarare satsar på att ha en stor omsättning, men att man inte går med vist.

Alternativt att man gör som i GodEl fallet, eftersom det är ett lite rimligare upplägg. Skriver du att all vinst skall gå till välgörenhet så måste ju verkligen ALL vinst gå till välgörenhet. Du kan alltså inte bygga upp ett eget kapital.

Fast då kan ju stiftelsen styrelse besluta helt själva hur mycket som ska utdelas, och har alltså incitament att minska den utdelningen och istället ge sig själva större arvoden, eftersom det är det mest rimliga.

 

Å andra sidan. Jag tycker att välgörenhet är en ganska dålig idé överlag, så jag är kanske onödigt kritisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast problemet med idén är ju just att stiftelsens mål är att INTE tjäna pengar. Det finns inga incitament att tjäna pengar, eftersom all vinst direkt skall iväg från företaget. Min gissning är att det efter ett tag blir som i många idéella föreningar, att man snarare satsar på att ha en stor omsättning, men att man inte går med vist.

 

Låt mig klargöra lite. Tanken är alltså att det ska fungera som hos GodEl, formuleringen i ursprungsinlägget var inte helt korrekt. Överskottet/utdelningen går till ägaren som alltså är stiftelsen. Stiftelsen har ett incitament att tjäna pengar eftersom hela anledningen till att den existerar är en vilja att generera pengar till välgörenhet. En stiftelses syfte definieras i dess stadgar och jag ser inget hinder i att även definiera hur/om styrelsen får ta ut arvoden ur stiftelsen.

 

Fast då kan ju stiftelsen styrelse besluta helt själva hur mycket som ska utdelas, och har alltså incitament att minska den utdelningen och istället ge sig själva större arvoden, eftersom det är det mest rimliga.

 

Man skulle t.ex. också kunna begränsa på vilket sätt stiftelsens styrelse får eller inte får ha jobb i pokerbolaget och därmed hindra dem att ta ut pengar till sig själv den vägen.

 

Alltså, det går säkert inte att till 100% garantera att någon i framtiden försöker använda stiftelsen till att själv roffa åt sig pengar men jag ser verkligen inte det som en anledning att lägga ner projektet.

 

Å andra sidan. Jag tycker att välgörenhet är en ganska dålig idé överlag, så jag är kanske onödigt kritisk.

 

Vi kan diskutera detta också om du vill, men då tycker jag vi tar det via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller företag så är entreprenören och företagsledaren minst lika viktig som affärsidén. Om jag vore dig så skulle jag lägga ut en presentation om vem du är, vilken utbildning du har och vilken erfarenhet du har av att driva startupföretag och dylika kunskaper som är relevanta för projektet.

 

Jag kan återkomma med mer detaljer senare. Kan säga direkt att jag inte har någon egentlig erfarenhet av startupföretag, men jag inser vikten av erfarenhet och ska göra mitt bästa för att inhämta hjälp till projektet från mer erfarna personer. Man kan inte låta sig stoppas från att göra något bara för att man aldrig gjort det förut. :)

 

Den utbildning jag har är som civilingenjör i datateknik, vilket jag tror har ganska liten relevans för projektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en bra idé! Visst finns det många pokersiter, visst finns det många "bra/snälla" projekt... Det är dock synd att man har en alltför negativ inställning innan man vet vad det kommer handla om. Oron finns ju alltid att det blir som vissa andra projekt där merparten av vinsten äts upp av administration. Det gäller bara att se till att få in rätt människor så det inte rinner ut i sanden efter många arbetade timmar.

 

 

Jag ska följa denna och se vad den tar vägen!

 

Tyvärr sitter jag själv inte på några kunskaper du behöver ha med förutom möjligen vettiga åsikter om var pengarna ska ta vägen för att göra mest nytta. Inte bara till mig alltså! ;)

 

/miljöingenjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...