Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå

Skrev ett litet inlägg i en annan tråd men bestämde mig för att göra det lite mer utförligt. Jag har varit en vinnande spelare i ca 2,5 år, har väl lirat ganska tight aggro enkelt och levt på fisk. Nästan uteslutande NL200 på prima/tain, 3-4 bord.

Nu har jag hamnat i en otroligt långdragen svacka, förmodligen utlöst av oflyt men jag inser att dåligt spel har kommit med i kölvattnet. Började Aug med endast 1000$ i rullen, hade lirat ganska lite över sommaren, tog ut en del kosing och tänkte lira NL100. Då började helvetet, gula för första ggn på 2,5 år, satt in 1000$ till, gula, tog de sista 3$ i rakeback och lyckades bygga till ca 1200$. Allt inom en vecka, sen dess har jag nött säkert 20k händer NL100 och ligger på... ja 1200$. Ska tilläggas att Augusti var min 3:e minusmånad nånsin.

Jag har tappat tron på mitt spel, kan inte förstå vad som plötsligt går så fel hela tiden. Önskar att jag kunde ha mig själv i förra årets upplaga ståendes brevid och kommentera mitt spel. Men eftersom jag inte har det så hoppas jag att någon här kan komma med tips och friska ideer.

Har provat allt känns det som;

1. Ultratight, helt utan bluffar, sen överaggro med stål.

2. Loose och sett många billiga floppar för att sen ösa när man väl träffar.

3. Slaskloose aggro

4. Tight men väldigt aggro när väl inblandad.

Förstår att det måste vara omöjligt att kommentera någons spel utifrån en beskrivning, men någon borde ha upplevt något liknande. Finns det något typiskt syndrom som sker med ens spel efter långdragna trögperioder? Som t.ex. att det känns svårare att folda nu, samt att man pressar marginellt starka händer för hårt för man vill vinna mycket.

Kom med ideer.

Tack

/Steinmeyer

Postad

Det syndrom du letar efter stavas dåligt självförtroende. Jag tror att alla känner igen sig i din beskrivning. Det spelar ingen roll hur man varierar sitt spel eller ändrar sin stil, resultaten uteblir trots allt.

Det som händer efter en lång svacka är att du tappar tilltron till dig själv. Man vågar inte lika mycket, tappar aggression osv. Det finns inget enkelt sätt att komma ur det hela, men en approach är att gå ner ett par nivåer. Prova att köra micro igen och försök hitta tillbaka till ditt vinnande spel. Ett annat sätt är att helt enkelt ta en paus från spelandet, men kanske fortsätta att titta på poker, läsa böcker och tidningar osv.

Tidningen Bluff behandlar ämnet i sitt juli nummer på sid 36 under rubriken "Rebuildning your confidence". Du hittar den artikeln här:

http://www.bluffmagazine.com/Magazine/2006_07_36.asp

Postad

I princip samma sak hände mig i våras/somras, efter i princip 22 raka plusmånader funkade helt plötsligt ingenting, rullen sjönk med 2/3 på 5 veckor och jag kunde inte hitta orsaken. Till slut var jag rädd för att sätta mig vid borden, kände redan innan jag satte mig att här skall det blåsas pengar. Allt..gick...fel...

Jag sa upp förhållandet med poker under sommaren, rörde inte en pokerklient under 2.5 månad. Det visade sig vara det bästa jag gjort, när jag körde igång igen var suget, självförtroendet tillbaka och det var till och med 'roligt'. Känslan av total (nåja) kontroll vid borden kom tillbaka och rullen återhämtade sig snabbt.

Har nästan lagt ner att utveckla mig rent speltekniskt, har listat ut att jag spelar/tjänar bättre om jag lär mig att analysera kroppens och knoppens signaler till fullo.