Gå till innehåll

FLT - Mellanpar och hålstege på floppen


Smygaren

Recommended Posts

Raise för att isolera alltså.

Om UTG+5 3-betar, hur fortsätter man då?

 

Tja, beroende på hur vid HD han trebettar med så gäller syn och sen antingen donk på turn vid miss eller check-calla ner handen till showdown (hans HD-distribution avgör inte syn på hans trebet, utan huruvida vi donkar eller check-callar turn). Att UTG+5 trebettar floppen med ex. AK eller AQ där kan väl hända, han kan också göra det med färgdraget och han kan definitivt göra det med överparet. Sen beror det ju på hur frekvent han höjer preflop också, finns ju de som pluppar höjningar med alla händer mellan jord och himmel.

 

Det hjälper alltså att ha någon form av read på hur han spelat innan, och bedömningen hur man går vidare på turn får väl vara baserad på hans tidigare raisefrekvens. Dessutom, är han en trixig spelare så är kanske donken på turn vid miss inte någon höjdare, utan check-call kan då vara bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(hans HD-distribution avgör inte syn på hans trebet, utan huruvida vi donkar eller check-callar turn).

Ja, det är jag med på. Och kommer vi till turn HU så blir ju spelet rätt standard och vi har siktet inställt på SD.

 

Det jag funderar på är de ggr vi kommer till turn 3-händigt med en 3-betad eller cappad flop, då sitter vi ju i samma situation igen (om vi fortfarande inte förbättrat handen), och riskerar att få betala dyrt för en SD. Kanske inte händer så ofta iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst kan man ju fråga sig varför han bettar och inte checkar. Bettet betyder ju att det blir ett bet till dig, istället för två om han hade check-raisat ursprungshöjaren.

 

Personligen skulle jag vara mer rädd nu än om han hade check-raisat. Att han vill ha två bets till dig betyder ju att han vill isolera och spela headsup. De flesta spelare (kanske duktiga främst) bettar inte ut med drag eller mediokra par här, eftersom det är tre spelare i potten. Vad bettet betyder för denna spelare vet jag inte, kanske är det tvärtom att han faktiskt brukar betta ut med mellanpar eller drag, vad vet jag.

 

På en nivå som 5-10 så är detta en enkel defaultraise, och jag skulle också vilja lägga till att folden mot en trebet är lika enkel. [Edit: missade hålstegedraget... synen är enkel]

 

För övrigt är UTG+5 (eller 2 innan button) inte direkt en position där man höjer med bara stål. Detta talar ju mer för att SB bettar ut med ett ensamt par, eftersom han inte direkt kan vara säker på att hijack cb:ar denna flopp.

 

Å så en sak till: finns det nån speciell anledning till att du inte höjer preflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, att check/raisa är ju definitivt mer standard för SB, så det förbryllar mig också.

 

På en nivå som 5-10 så är detta en enkel defaultraise, och jag skulle också vilja lägga till att folden mot en trebet är lika enkel.

 

Menar du att vi ska raise/folda floppen? Det låter ju helt absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, att check/raisa är ju definitivt mer standard för SB, så det förbryllar mig också.

 

På en nivå som 5-10 så är detta en enkel defaultraise, och jag skulle också vilja lägga till att folden mot en trebet är lika enkel.

 

Menar du att vi ska raise/folda floppen? Det låter ju helt absurt.

 

Nä, jag läste brädan fel och missade hålstegedraget. Blev lurad pga att handen nu är så enkel att spela att det inte behövs nån analys... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är väl en klar raise. Jag fick dock för mig att trixa lite genom att bara syna. (Tanken var att turnkortet antingen är riktigt bra eller riktigt dåligt för mig. Men jag tror det är viktigare att höja floppen, jag har ju säkert bra pot-equity.) Dock är det alltid nyttigt att läsa i vilka banor en bra spelare resonerar.

 

UTG+5 synade. På turn kom [4h]. SB bettade, jag höjde, båda synade. På river kom [4d]. SB checkade, jag bettade och båda foldade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...