Klyka Postad 27 September , 2006 Författare Rapport Postad 27 September , 2006 Sitter just nu och skriver från CC i sthlm. Finns datorer i pokerrummet. Jag har knappast bankroll för spel på PL 20/20 eller FL 50/100 som är det minsta som erbjuds här (jfr med den nivå jag spelar på SS, FL 2/4 och PL/NL 200), men när CSN-pengarna droppar in så tar jag gärna en sväng till hufvudstaden o skottar lite. Spelade kortstackad PL 20/20 idag, köpte in med 50 BB (=1k). En av de absolut första händerna: Stackar: Jag o fi (BB) har ca 1k, han har lite mer. Plockar upp KK från CO. 2 limpare, bettar pot (120). Knappen och BB synar, limparna synar. Floppen faller 996 med två i nån färg som jag inte har. Bettar ut pot (620). Något slaskigt kanske. Erfarenheten är dock att du ofta kan få syn där även om du har bästa handen på CC. Dumt dock i brist på read. Knappen foldar och BB slår om, all in. Foldas fram till mig. Jag har nu ca 260 kvar o potten är ca 2k. Känner mig slagen men kan knappast folda. Eller kan man hitta folden där? Kvällen i stort var nog ett av mina lågvattenmärken. Fick inga löv att tala om, men gjorde ingenting bra av det jag hade. Spelade sjukt weak-passivt o skäms att tänka på vilken fisk jag var. Bortsett från handen ovan, vars resltat jag inte avslöjar än (hmmm...), så vann jag inte en enda pott, o jag förtjänade det inte heller. Sjukt. Backade 2k, slutade där för jag har inget värde av att fortsätta spela när jag är så fiskig. Det är inte min dag idag... Citera
boil42 Postad 27 September , 2006 Rapport Postad 27 September , 2006 Floppen faller 996 med två i nån färg som jag inte har. Bettar ut pot (620). Något slaskigt kanske. Erfarenheten är dock att du ofta kan få syn där även om du har bästa handen på CC. Dumt dock i brist på read. Knappen foldar och BB slår om, all in. Foldas fram till mig. Jag har nu ca 260 kvar o potten är ca 2k. Känner mig slagen men kan knappast folda. Eller kan man hitta folden där? Nej, fold finns ju inte. Med tanke på hur slaskigt det brukar vara på CC finns det massor av händer du leder mot här: TT-QQ, färgdrag, stegdrag ... Och även om han har dig slagen med A9 eller liknande så har du ju nästan odds till din tvåoutare (jag avrundar optimistiskt; både 8 % och 13 % blir ca 10 % ) Citera
Klyka Postad 27 September , 2006 Författare Rapport Postad 27 September , 2006 Funderar dock mest på min pot-bet på floppen. Hade jag kunnat komma ifrån handen om jag gjort annorlunda där? EDIT: Känner att jag indirekt avslöjat att jag förlorade handen. Han satt på AA som stog. Mao så vann jag inte en enda pott på hela kvällen. Snacka om antiklimax. Citera
Klyka Postad 29 September , 2006 Författare Rapport Postad 29 September , 2006 Liten tvåbords-session FL 2/4 på SS idag. Ganska bra plus. Båda borden var tighta med SS-micro-mått mätt (vilket är ett ganska bizarrt mått, me tanke på att de var ca 35% spelare per flopp). Hittade plusset efter ganska mycket wobblande. Var inte riktigt på maxfokus. En HH: Hero i mittenposition med , UTG+2 lägger extra blind Pre-flop: 1 fold, UTG+1 calls, UTG+2 checks, Hero calls, 3 folds, BTN calls, SB calls, BB checks. Flop , , , 6 spelare, potten = 6 SB. 4 checks, Hero bets, BTN calls, SB calls, BB calls, 1 fold, UTG+2 calls. Hoppsan, floppar suckerstegen. Är faktiskt ganska dålig på hur jag ska spela den. Ska jag syna ned den billigt eller försvara min hand? Hur benägen ska jag vara att lägga den vid motstånd? Väljer att beta ut för att försvara. Turn , , , , 5 spelare, potten = 5,5 BB SB bets, 1 fold, UTG+2 calls, Hero raises, BTN 3-bets, 1 fold, UTG+2 calls, Hero calls. Ledde jag förut så leder jag iaf troligen fortfarande. Vill definiera min hand samtidigt som jag vill försvara mot eventuella drag, så re-raisar. När det trebettas känner jag att jag troligen är slagen, men jag lyckas inte riktigt släppa där. Borde jag det? River , , , , , 3 spelare, potten = 15 BB UTG+2 checks, Hero checks, BTN bets, 1 fold, Hero calls. Satsar på en blillig SD. Har jag över huvud taget nån showdown value? Citera
Klyka Postad 2 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 2 Oktober , 2006 En hand från dagens session. Uppställd på ett lite klurigt sätt (se tråden i länk ovan). Hero sitter på knappen med , Brädan: Flop: 7 spelare, potten = 7 SB Turn: 4 spelare, potten = 9,5 BB River: 4 spelare, potten = 13,5 BB Pre Flop Turn River SB Sc kf BB Bk kf UTG c kf UTG+1 f UTG+2 f MP1 c kCc kc kc MP2 c b3 b kf LP1 c rc c kf CO f Hero c Cc c b Legend: . = ante, dead blind S = small blind B = big blind P = post k = check c = call (C indicated calling more than one bet) b = bet r = raise 3 = 3-bet 4 = Cap (4-bet when no cap) a = all-in T = timeout f = fold På floppen fångas jag i en sandwich men tycker mig ha tillräckliga odds att gå vidare. Det jag funderar mest på är min donk på river... O en annan hand.. Låter det vara osagt vad jag tänkte här, men kul att det gick vägen... Hero är CO med , Pre-flop: UTG calls, 1 fold, UTG+2 calls, 3 folds, Hero raises, 3 folds, UTG calls, UTG+2 calls. Flop (Board , , ) 3 spelare, potten = 7,5 SB UTG checks, UTG+2 checks, Hero bets, UTG calls, UTG+2 calls. Turn (Board , , , ) 3 spelare, potten = 5,25 BB UTG checks, UTG+2 checks, Hero bets, 2 folds. Hero skrapar hem 5.125 BB (0.125 BB rake). Citera
Klyka Postad 4 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Sluta mobba min dagbok nu! En liten skottning på 5/10 på SS (känns lite löjligt att kalla så låga nivåer för skott, men med min BR, så...). Gick rätt bra, o sen fick jag en kille på tilt o då rullade det snabbt uppför. Dessa händer utspelade sig alla omedelbart efter varandra. Jag filtade killen: -------------------------------------------------------------------------------- Hero , Pre-flop: Fi2 folds, Fi raises, Hero 3-bets, Fi calls Flop (Board: , , ): Fi bets, Hero raises, Fi 3-bets, Hero calls Turn (Board: , , , ): Fi bets, Hero raises, Fi calls River (Board: , , , , ): Fi bets, Hero raises, Fi calls Showdown: Hero visar: , (två par, kungar och nior) Huvudpott: Hero vinner potten blablabla -------------------------------------------------------------------------------- Hero , Pre-flop: Fi raises, Hero 3-bets, Fi2 folds, Fi caps, Hero calls Flop (Board: , , ): Hero bets, Fi raises, Hero calls Turn (Board: , , , ): Hero checks, Fi bets, Hero calls River (Board: , , , , ): Hero checks, Fi bets, Hero calls Showdown: Fi visar: , (två par, femmor och treor) Hero visar: , (två par, nior och treor) Huvudpott: Hero vinner potten på 102.40 med två par, nior och treor -------------------------------------------------------------------------------- Hero , Pre-flop: Hero raises, Fi2 folds, Fi 3-bets, Hero calls Flop (Board: , , ): Fi bets, Hero calls Turn (Board: , , , ): Fi bets, Hero calls River (Board: , , , , ): Fi bets, Hero calls Showdown: Fi visar: , (par i nior) Hero visar: , (två par, nior och sexor) Huvudpott: Hero vinner potten på 80.45 med två par, nior och sexor -------------------------------------------------------------------------------- Hero , Pre-flop: Fi2 calls, Fi raises, Hero 3-bets, Fi2 calls, Fi All in Flop (Board: , , ): Hero bets, Fi2 calls Turn (Board: , , , ): Hero bets, Fi2 folds River (Board: , , , , ): Hero vinner potten på 10.31 Showdown: Fi visar: 10c, Ah (två par, ess och tior) Huvudpott: Hero vinner potten på 42.51 med färg med ess i topp Citera
Nizse Postad 4 Oktober , 2006 Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Jag har två funderingar ang. frånvaron av cap: 2) I vissa situationer kan det hända att man inte vill 4-betta mot någon av rädsla för att bli 5-bettad, något som inte skulle kunna hända om det fanns en cap. Dessa situationer torde vara sällsynta då man sällan är rädd för en raise när man 4-bettar, men det lär ju kunna hända iaf. 1) När du sitter på tex andranöten och man har turats om att höja några gånger - hur långt måste raisandet gå innan man bestämmer sig för att man är slagen med tillräckligt stor sannolikhet för att man bara ska syna ned? Mao, hur vet man när man ska slu hem | skicka ett svar | trådad vy | hjälp » Forum Lista Pokerhistorier Pokerpotter Brukar väl normalt höja eller slänga den här handen beroende på hur bordet är men den här gången var jag (och dom andra vid bordet) svårt tiltad och ville bara få en drömflop och straffa Walrus. Walrus hade lagt sig före flop tre ggr på 50min och hade plockat av mig ca35£ med risiga tvåpar och andra tiltframkallande händer, inte mycket pengar men korten han slog mig med fick fram grottmänniskan i mig. Game #1444681373: Hold'em FL (£1/£2) - 2005/11/28 - 18:13:34 (ET) Table "Bluebell" Seat 5 is the button. Seat 1: smalfet (£106.50 in chips) Seat 2: GomerPyle (£107.25 in chips) Seat 3: Walrus (£45.37 in chips) Seat 4: drystone (£71.24 in chips) Seat 5: smudgex68 (£53.64 in chips) Seat 6: Cglock (£117 in chips) Cglock: posts small blind £0.50 smalfet: posts big blind £1 ----- HOLE CARDS ----- dealt to GomerPyle [Q 10d] GomerPyle: calls £1 Walrus: calls £1 drystone: folds smudgex68: calls £1 Cglock: calls £0.50 smalfet: checks ----- FLOP ----- [8sJh9s] Cglock: checks smalfet: checks GomerPyle: bets £1 Walrus: raises £2 smudgex68: folds Cglock: folds smalfet: folds GomerPyle: raises £2 Walrus: raises £2 GomerPyle: calls £1 ----- TURN ----- [2h) GomerPyle: bets £2 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: raises £4 GomerPyle: raises £4 Walrus: is all-in £0.37 Returned uncalled bets £1.63 to GomerPyle ----- RIVER ----- [7s] ----- SHOW DOWN ----- GomerPyle: shows [Qd10d] (A Straight, Queen high) Walrus: shows [6d7c] (A Pair of Sevens, Jack high) GomerPyle collected £90.74 from Main pot ----- SUMMARY ----- Total pot £93.74 Main pot £90.74 Rake £3 Board [8s Jh 9s 2h 7s] Seat 1: smalfet (big blind) folded on the Flop Seat 2: GomerPyle showed [Qd Td] and won (£90.74) with A Straight, Queen high Seat 4: drystone folded before Flop (didn't bet) Seat 5: smudgex68 (button) folded on the Flop Och ja, jag var rädd att han satt på färgdrag men är man tiltad så är man. ta raisa med andranöten? svårt konstigt d blev här ovanför!? Citera
loka2 Postad 4 Oktober , 2006 Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Du har säkert sagt detta thur många ggr som helst på forumet men jag kommer inte ihåg vilken nivå du spelar NL på. Lycka till med dagboken Citera
Klyka Postad 4 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Ett långt citat av mig där jag dock bara skrivit den första hälften va? Vad hände? Citera
Klyka Postad 4 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Du har säkert sagt detta thur många ggr som helst på forumet men jag kommer inte ihåg vilken nivå du spelar NL på. Lycka till med dagboken Allt mitt spelande sker på micronivå än så länge. NL 200 SEK har det varit på sistone. Tackar för lyckönskningarna! Citera
Djens Postad 4 Oktober , 2006 Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Kolla gärna in din idoltråd! http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=576446#576446 Citera
Klyka Postad 4 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2006 Kolla gärna in din idoltråd! http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=576446#576446 vackert! Tycker dock att det är lite för lite glorifierande i nämnda tråd. Citera
Klyka Postad 21 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Pokern tillfälligt på is. Spelar Backgammon nu, och har snöat in mig riktigt ordentligt på det. Nybärjare än så länge, men tänkte man ska bli bra på det innan fisken upptäcker spelet... Citera
loka2 Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Vilken sida är det gu lirar BG på? Har nämligen funderat på att börja lira det som variation men har aldrig tagit tag i det och satt mig in i det ordentligt. Detta kanske kan bli PFs första BG dagbok Citera
Klyka Postad 23 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Vilken sida är det gu lirar BG på? Har nämligen funderat på att börja lira det som variation men har aldrig tagit tag i det och satt mig in i det ordentligt. Har inte rktigt valt site än... Än så länge är jag i lärostadiet o spelar gratis på Windows inbyggda "Backgammon på internet" (där nivåerna Amatör och Expert ger ganska lagom motstånd för det mesta), Yahoo (rätt sunkigt, men det funkar samt mot GNUBG (ett mkt kraftfullt program på datorn). Kan säga att mitt sätt att spela mot GNUBG är sjukt lärorikt: Väljer ett move, kollar med GNUBG vad den tycker och om den tycker annorlunda försöker jag lista ut varför. Spelar sen ändå det move som jag hade tänkt, för då får jag en känsla för vilka problem det leder till samt att jag får en korrekt bedömning av min spelstil i GNUBG's analys (efter mitt första parti kallade den mig "World class", men därefter har det varit mindre smickrande omdömen...) Detta kanske kan bli PFs första BG dagbok Kanske det! Men isf vore det tredje gången på tre sidor som dagboken byter skepnad... Citera
kfluffie Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Varför postar så lite folk HH's? More FL-HH's! Yours truly, KF! Citera
Klyka Postad 23 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Varför postar så lite folk HH's? More FL-HH's! Yours truly, KF! Jag postar väl ändå en o annan HH? Här följer forumets kanske första backgammon-"HH": EDIT: Det är money game, så glöm poängställningen. +13-14-15-16-17-18------19-20-21-22-23-24-+ O: gnubg (Cube: 2) | X | | O O O O O | 7 points | X | | O O O O O | | | | O | | | | | | | | | v| |BAR| | | | | | | | | | | X | | X | | X X O | | X X X | Rolled 31 | X O X O | | X X O X X | 3 points +12-11-10--9--8--7-------6--5--4--3--2--1-+ X: user Player Opponent EPC 108.384 125.985 Pip count 98 118 Wastage 10.384 7.985 Här hade jag oerhörda problem med att komma på vad som var bästa draget, men till slut hittade jag rätt (iaf enligt GNUBG på expert-nivån). 8/4 blev mitt drag, och de bästa dragen var enligt GNUBG: 1. Cubeful 0-ply 8/4 Eq.: +0.131 0.612 0.097 0.003 - 0.388 0.060 0.001 0-ply cubeful prune [expert] 2. Cubeful 0-ply 4/1 2/1 Eq.: -0.059 ( -0.190) 0.551 0.068 0.001 - 0.449 0.077 0.001 0-ply cubeful prune0.449 0.077 0.001 0-ply cubeful prune [expert] 3. Cubeful 0-ply 10/9*/6 Eq.: -0.122 ( -0.253) 0.527 0.170 0.005 - 0.473 0.184 0.006 0-ply cubeful prune [expert] Var det ett uppenbart drag, eller var det faktiskt ett svårt läge? Det skiljer ju ändå en hel del equity mellan bästa o näst bästa draget... Citera
niqlas Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Då motståndaren har ett väldans läskigt prime(bo) så måste man spela säkert här. Då du redan har en blotta i boet så finns det inga andra säkra drag än det ultrasäkra 8/4. Jag tycker detta drag är det enda då alla andra alternativ antingen sabbar din ställning ännu mer eller är för riskfyllda. Citera
Klyka Postad 23 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 23 Oktober , 2006 Det drag jag övervägde var 4/1 2/1. Tanken var att det ger större flexibilitet för att eventuellt kunna slå fi vid ett senare skede. Men jag fastnade för 8/4 för att det lämnar möjlighet att befästa 2-punkten för det fall att man skulle slå fi vid ett senare skede, för att det ger en bättre distribution för bear-off och det drar in en snubbe i home board (kanske lite tidigt att bry sig om sånt). Citera
niqlas Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Postad 23 Oktober , 2006 håller med om att man har mer flexibilitet efter det "fula" draget 4/1 2/1 iaf på kort sikt. Dock så skaffar man sig permanenta svagheter i boet som kan bli viktiga framöver. En tilltäppt 2punkt kan ha stor betydelse för säker hemflyttning framöver och den möjligheten sabbar man ju med det flyttet. Citera
Klyka Postad 24 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 24 Oktober , 2006 håller med om att man har mer flexibilitet efter det "fula" draget 4/1 2/1 iaf på kort sikt. Dock så skaffar man sig permanenta svagheter i boet som kan bli viktiga framöver. En tilltäppt 2punkt kan ha stor betydelse för säker hemflyttning framöver och den möjligheten sabbar man ju med det flyttet. Där hängde jag inte riktigt med... Citera
niqlas Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 menade bara att om du snor nån av hans pluttar när han måste börja springa hem så kan den extra punkten i boet göra att han har betydligt färre slag som hittar tillbaks Fan vad det är svårt att prata om bg på svenska Citera
Sansrom Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 Får flashback till när jag försökte läsa bridgespalten i tidningen här om veckan. Total rappakalja, ger mig lust att försöka förstå... Citera
niqlas Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 Backgammon är ett fantastiskt spel!! Det mest fantastiska spelet faktiskt tillsammans med poker. Jag borde dessutom veta då jag snöat in på både schack, bridge, backgammon och poker i den kronologiska ordningen. Det som är bra med poker och backgammon jämfört med shcack och bridge är att också vanliga personer utan möjlighet att räkna 14 drag framåt i schack eller komma håg motspelarnas händer 3 dagar efter spelet i bridge kan bli bra i backgammon och poker. Det som behövs är tid, erfarenhet och idogt arbete vilka de flesta människor kan ha eller skaffa sig. Citera
Recommended Posts