Gå till innehåll

Investors substansrabatt


Zjdanov

Recommended Posts

Börje Ekholm gör affärer på löpande band.

 

WM-data säljs, Gambro köps, Scania säljs, Lux-bud sägs vara på G und so weiter...

 

Öresund och Ratos handlas idag över sitt substansvärde medan trötta investmentbolag som Latour, Industriv och Investor handlas till en ganska rejäl rabatt.

Men vad händer nu när Investor inte längre är gammalt och trött?

Det är väl knappast en fråga OM rabatten kommer minska utan snarare hur mycket.

Dela gärna med er av er insiktsfulla tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investor har inte rabatt för att den är gammal och trött utan för att den är ett intrument för att säkra Wallenbergarnas maktposition inom svenskt näringsliv. Det är en maktrabatt för att Invester kan handla på sätt som inte är ekonomisk försvarbart ibland bara för att säkra sin maktposition inom vissa bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investor har inte rabatt för att den är gammal och trött utan för att den är ett intrument för att säkra Wallenbergarnas maktposition inom svenskt näringsliv. Det är en maktrabatt för att Invester kan handla på sätt som inte är ekonomisk försvarbart ibland bara för att säkra sin maktposition inom vissa bolag.

 

Självfallet har du rätt i det. Det är definitivt en bidragande orsak till rabatten. Läser du mitt inlägg ser du också att inlägget inte motsäger det.

Kanske skulle jag däremot skrivit "....gammalt, trött och maktlystet".

 

Rätta mig om jag har fel men visst spelar aktivitet och trackrecord även en tongivande roll när investmentbolag prissätts i förhållande till substansvärdet.

 

Som en liten parentes visar väl även Investors agerande på senare tid att makten åsidosätts i viss mån samt att (knappt) inga innehav är heliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...