Gå till innehåll

Hur resonerar ni kring att stjäla blindarna?


loka2

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Efter att ha sett Toppace filmer som han lägger upp här på forumet och hans resonemang kring stackdjupets betydelse för hur FI spelar, har jag börjat fundera djupare på om man ska hård granska sitt eget stöldspel.

Jag undrar helt enkelt hur ni ser på att stjäla blindarna.

 

-Ifrån vilken pos. Stjäl ni blindarna?

Jag såg i Toppace film att han gjorde en stöld från MP (SH) och jag tycker det är lite väl tidigt att försöka roffa åt sig blindarna.

- vilken image har ni vid borden när ni stjäl? Är ni tight/loose aggro mm

- med vilka händer stjäl du med?

-Hur resonerar ni kring stackdjupen hos FI:

o Vid vilka stackdjup stjäl du?

o Hur resonerar du om fi har en liten eller stor stack?

 

PS. kan tillägga att jag spelar nästan enbart SH så jag uppskattar om ni kan klargöra vad ni själva spelar och vilken nivå. Själv spelar jag NL50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Efter att ha sett Toppace filmer som han lägger upp här på forumet och hans resonemang kring stackdjupets betydelse för hur FI spelar, har jag börjat fundera djupare på om man ska hård granska sitt eget stöldspel.

Jag undrar helt enkelt hur ni ser på att stjäla blindarna.

 

-Ifrån vilken pos. Stjäl ni blindarna?

Jag såg i Toppace film att han gjorde en stöld från MP (SH) och jag tycker det är lite väl tidigt att försöka roffa åt sig blindarna.

- vilken image har ni vid borden när ni stjäl? Är ni tight/loose aggro mm

- med vilka händer stjäl du med?

-Hur resonerar ni kring stackdjupen hos FI:

o Vid vilka stackdjup stjäl du?

o Hur resonerar du om fi har en liten eller stor stack?

 

PS. kan tillägga att jag spelar nästan enbart SH så jag uppskattar om ni kan klargöra vad ni själva spelar och vilken nivå. Själv spelar jag NL50.

 

Uppenbarligen har ju inte trådskaparen insett syftet med en höjning först in i sen position...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Det beror på hur spelarna kring bordet spelar, och allra mest på hur bb spelar. På ett tight NL hold'em bord stjäl jag varje gång jag får chansen. Får jag syn fortsätter jag på floppen, om det inte ligger allt för många kort som den tighte spelaren kan ha träffat.

 

Ett ess brukar funka ganska bra som skrämselkort, något som är bra med att stjäla med vad som helst är att det är lite större chans att det dyker upp ett Ess på floppen än om man "stjäl" med Ess hög.

 

Vid ett aggresivt bord får man vara lite försiktigare.

 

Vid ett löst bord är det bättre att hålla sig till bra händer, som Ess hög etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På senare år har det varit ett fruktansvärt ståhej runt att stjäla från dealers. Det har gjort att många (oftast svagare) spelare ställer in från BB så fort någon höjer från dealers. Detta gör att jag helst inte stjäl från dealers (om inte bordet är riktigt tajt) utan hellre stjäl från cut off. Det skapar mycket mindre misstankar. Denna taktiken kräver förstås på att spelaren till vänster om dig (dealern) inte är galet aggresiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På senare år har det varit ett fruktansvärt ståhej runt att stjäla från dealers. Det har gjort att många (oftast svagare) spelare ställer in från BB så fort någon höjer från dealers. Detta gör att jag helst inte stjäl från dealers (om inte bordet är riktigt tajt) utan hellre stjäl från cut off. Det skapar mycket mindre misstankar. Denna taktiken kräver förstås på att spelaren till vänster om dig (dealern) inte är galet aggresiv.

 

Knappen/Button, plz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På senare år har det varit ett fruktansvärt ståhej runt att stjäla från dealers. Det har gjort att många (oftast svagare) spelare ställer in från BB så fort någon höjer från dealers. Detta gör att jag helst inte stjäl från dealers (om inte bordet är riktigt tajt) utan hellre stjäl från cut off. Det skapar mycket mindre misstankar. Denna taktiken kräver förstås på att spelaren till vänster om dig (dealern) inte är galet aggresiv.

 

Vilket leder till att man fortsätter steala från D och 4-betar med kassa händer från folk som 3-betar light.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största anledningen till att höja i sen position är att få spela en stor pott i position, inte att stjäla blinds, tycker jag.

Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Du hade ju knappast höjt med J8o på knappen om du vet att du får syn varje gång (och de inte ger upp typ alltid post).

Att sno mörkar ger faktiskt rätt mycket över 100 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att höjningar från knappen är rätt enkla att läsa som stöldförsök. Men vid ett tight bord höjer jag nästan alltid om mörkrarna är attraktiva (brukar gå in då blindsen totalt sett är lika med 10% av startstacken) och jag är först in i potten. Hitintills har detta varit lönsamt.

 

Vid aggressivt bord funkar detta inte givetvis. Det fina med att höja med varje hand är ju att du blir omöjlig att läsa. Förhoppningsvis sitter du med stål när motståndaren lackar ur.

 

Jag pratar om sng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visserligen. Ett dumt exempel för vad jag menade. Ville bara säga att man (åtmindstånde jag) höjer en del händer på knappen där jag hellre tar mörkarna på en gång istället för att få syn.

 

Tycker att man kan jämföra det med en semibluff, tar man potten direkt så är man nöjd, får man syn så har man outs/position/fortsatt FE etc etc, och då är man också rättså nöjd.

 

Men å andra sidan är ju allt utom AA en semibluff preflop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket intressant artikel om blindsförsvar finns här:

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=8840241&an=0&page=0#Post8840241

 

Det förklaras också varför det är så svårt att försvara sig mot folk som stjäl. Syna är det sämsta alternativet alltsomoftast.

 

Edit:

Den här är också en godbit:

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=mlplnl&Number=89http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=mlplnl&Number=8944375

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att man kan jämföra det med en semibluff, tar man potten direkt så är man nöjd, får man syn så har man outs/position/fortsatt FE etc etc, och då är man också rättså nöjd.

 

Men å andra sidan är ju allt utom AA en semibluff preflop. :)

 

Höj med KK preflop - det kan ju komma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att man kan jämföra det med en semibluff, tar man potten direkt så är man nöjd, får man syn så har man outs/position/fortsatt FE etc etc, och då är man också rättså nöjd.

 

Kass jämförelse mtp att man ibland/ofta också har bäst hand och då blir det rena värdehöjningar. Men iaf: Tar man ner blindsen så är det 1.5bb rakt av. Höjer man till 3.5bb och får syn så måste vi ha mer än 0.1875% equity i potten för att det ska vara mer värt än att ta blindsen. Äsch, också helt otillräckligt exempel då det finns så mycket mer att ta hänsyn till mtp på allt som händer postflop för att få en rättvis värdering av hur mycket equity man egentligen har i en HU-pott. Men kontentan: Jag har inget emot att spela i position, i en höjd pott, mot folk som gör massa misstag postflop, be it att de synar för mycket eller att de viker för mycket etc etc (även om det tidigare ställer högre krav på handstyrkan). Men jag gråter ju absolut inte om jag bara får blindsen heller.

 

Meh... blev mest blaj...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...