Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Cryptologic

Limit Holdem Ring game

Limit: $2/$4

9 players

Converter

Pre-flop: (9 players) Hero is MP3 with 9:spade: A:club:

4 folds, Hero raises, CO calls, 3 folds.

Gör ett stöldförsök från MP3 men får tyvär en kallsyn från CO som är en okänd fi.

Flop: 6:spade: 4:club: Q:club: (5.5SB, 2 players)

Hero bets, CO calls.

Missar totalt men mot en okänd fi så gör jag ändå ett continuation bet. Rätt eller fel?

Turn: 9:heart: (3.75BB, 2 players)

Hero bets, CO calls.

Förbättrar till andraparet med topkicker, väljer att betta ut för att inte ge frikort om jag leder.

River: Q:heart: (5.75BB, 2 players)

Hero ???

Efter att ha blivit synad på flop och turn känner jag att det är ett svårt läge här. Kan man värdebetta A99QQ här och vågar man i så fall betfolda? Antar att de alternativ som är aktuella är betfold, betsyn eller checksyn? Hur få ut bästa värdet?

/Bjorn

Postad
Jag tycker du ska beta river med. Jag hade inte orkat folda mot en rasie då jag tycker hans spel är ganska skumt, vad synar han med hela vägen?

Öppet färgstegedrag, 5 :club: 7 :club: , så där sa jag det :)

Eller bara färgdrag, eller bara stegdrag, eller typ A7 :club: kanske?

Själv har jag svårt att välja mellan bet eller check.

Har han dragit mot färgen/stegen, ja då är ju ett bet ingen nytta. Jag gillar att checka här för att låta honom bluffa och representera damen. Plus att du sparar ett bet om han faktiskt har damen som han hade raisat med om du hade betat.

Blir du höjd känns det som att du loosar rätt många gånger, och då loosar du 2 bets, check kostar dig max 1 bet.

Men, nej fan jag är kluven :)

Postad
Jag tycker du ska beta river med. Jag hade inte orkat folda mot en rasie då jag tycker hans spel är ganska skumt, vad synar han med hela vägen?

Har han dragit mot färgen/stegen, ja då är ju ett bet ingen nytta. Jag gillar att checka här för att låta honom bluffa och representera damen. Plus att du sparar ett bet om han faktiskt har damen som han hade raisat med om du hade betat.

Blir du höjd känns det som att du loosar rätt många gånger, och då loosar du 2 bets, check kostar dig max 1 bet.

Tror du han bara hade synat med drag då? Hero har för övrigt :Ac: i denna handen.

Postad

Vad kallsynar Fi med? Qx? Vad är X som är tillräckligt högt att kallsyna med, men inte tillräckligt för att höja i pos? Damen borde han imo försvara på en dragvänlig bräda som denna. Att Fi. inte är 100% kompetent blir väl en inte alltför vågad slutsats att dra pga coldcallen i en pott som det inte alls varit action i preflop. Visst, en dam är möjlig, men inte trolig då den andra faller på river. Vad gör ett värdebet från dig? Du blir höjd om han har damen, sitter han på draget som vi hoppas (eftersom vi inte vill folda denna river) så kommer han förmodligen inte syna ditt VB om han inte är övertygad om att A hög står, isf. förlorar vi ett BB. Är då en eventuell check i denna situation mot okänd Fi. ett långsiktigt -EV beslut? Personligen tror jag inte det, utan checkar hellre till Fi. för att inducera eventuell bluff med en missad draghand, alternativt A-hög.

Detta pga flera anledningar.

1. som jag precis skrev så ger vi Fi. möjlighet att bluffa eftersom vi garanterat tänker syna river

2. Fi. blir inte längre okänd då vi får tonvis med information om vilka händer han coldar med, vilka händer han håller en passiv linje med ända till river, hur aggro etc han är helt enkelt.

3. Betfoldar vi får vi helt enkelt inte ovanstående info

I detta specifika fallet, givet nivån, känns den troligaste handen som ett mellanpocket eller Ax där X är en siffra under tio som inte träffat. Tror Fi. synar ned med A-hög ca 50% av fallen då han ändå tagit sig till river och viker 50%, lägg till att du får ett par extra nedsyningar av mellanpocketparet de gånger du betar ut, och dra ifrån de gånger Fi sitter på en Q så tror jag checklinjen väger över några procent.

Postad

Spelar inte så mycket FL själv, men kollar på en del sändningar från Live@TheBike.

Känns som ett givet bet, motståndaren visar svaghet genom att bara syna hela vägen, och du har en bra hand. Vad ska Fi ha? Det finns ingen färg, ingen stege, inget högre tvåpar.

Foldar han har du vunnit värde i att du slipper visa din hand, och har han en sämre nia kommer han förmodligen syna.

Jag är FL-fisk, så jag kan givetvis ha fel.

Postad

Håller med omduvoresomjag. Om man i den här situationen kör en tumregel att inte värdebeta en hand man inte vill vika mot ett omslag, så tycker jag checksyn är ett rätt enkelt val. Min uppfattning är att det också inducerar bluff oftare än nedsyn av en sämre hand då du betar (inte minst som den här brädan ser ut). Och som omduvoresomjag skriver så är det värt en del att få se fi:s hand.

Checkfold finns inte och jag skulle inte vilja betfolda, alltså blir det checksyn.

Postad

Håller verkligen med omduvoresomjag, checksyn är absolut att föredra. Enligt min erfarenhet finns det mycket värde att hämta i såna här lägen där man tjänar ett extra bet tack vare att man låter Fi betta mer eller mindre tom i de lägen där han garanterat hade foldat för ett bet.

Postad

Tror fi raisar med Q på turn.

Betfold finns inte på världskartan för mig.

Hade nog i detta läge valt checksyn för att ge fi möjlighet att bluffa på river.

Knepig situation för att veta hur du ska få ut mest värde av handen, känns dock som du leder eftersom fi spelat passivt handen igenom, men en bättre hand borde han ha slagit om på tidigare gator.

Postad

Detta pga flera anledningar.

1. som jag precis skrev så ger vi Fi. möjlighet att bluffa eftersom vi garanterat tänker syna river

2. Fi. blir inte längre okänd då vi får tonvis med information om vilka händer han coldar med, vilka händer han håller en passiv linje med ända till river, hur aggro etc han är helt enkelt.

3. Betfoldar vi får vi helt enkelt inte ovanstående info

Jag tror inte det gör något även om vi missar informationen vad fi cc och bara synar ner med. Han har ju redan visat att han troligtvis har några störningar vilket räcker för mig. Jag får bara en känsla av att fi sitter med PP JJ-22, en sexa eller fyra och jag tror han endast betar med JJ-TT och de händerna är osanolika. Jovisst kan han ha ett färg/stegdrag men frågan är om han skjuter ett bet på rivern med det om vi checkar? Jag tror inte det. Han kommer ju folda om han satt på ett drag men då är ju itne det så svårt att list ut, så jag tycker inte vi missar så mycket information. Vi får ju in nästan lika mycket information plus att vi får 1BB mer de gågnerna fi checkar bakom med en sexa t.ex. Ibland kommer fi ju givetvis sitta med en Q vilket gör att vi får betala 2BB istället för 1BB. På mig känns inte denna spelare som en som betar med BP eller något annat lågt par.

Tycker du jag är helt ute och cyklar?

Postad

Tycker inte drag är så jätte vanligt på den brädan, speciellt när vi sitter på A :club: . Någon form av mellanpar känns absolut mest troligt.

Checkar vi så checkar han bakom med lägre par än 9, men bettar med TT,JJ och vi synar.

Om vi bettar så synar han med alla par under Q.

Mao så förlorar vi ett bett genom att checka när han har par <9 och tjänar inte något om han har par>9 då han kommer betta.

Som jag ser det har han något par bra mkt oftare än Q eller drag så jag ser det absolut som ett bett.

Postad

När jag tänker efter så tror jag ändå bet är bäst då fi säkert kans syna med en 6:a, 55, 77 och 88. Händer som han annars antagligen checkar ner.

Tror säkert Fi kan syna ner med A hög också. Har svårt att sätta fi på en hand som slår dig.

Postad
När jag tänker efter så tror jag ändå bet är bäst då fi säkert kans syna med en 6:a, 55, 77 och 88. Händer som han annars antagligen checkar ner.

Tror säkert Fi kan syna ner med A hög också. Har svårt att sätta fi på en hand som slår dig.

Tycker fortfarande din första linje är bättre, eftersom den överrensstämmer med min. Jag har också svårt att sätta Fi. på en hand som slår oss, just Därför ska vi inducera bluff. Tror det är större möjligheter att få ut värde av Fi. genom detta spel än genom att bluffa. Inte så mycket för "de gånger vi är efter fölorar vi två bet osvosv" eftersom man kan anamma det i princip på varje spel, utan för att det kommer generera mest långsiktigt värde i liknande situationer. Som jag skrev i mitt första inlägg gäller det att se till det långsiktiga resultatet, varför jag i detta specifika fall fortfarande förespråkar en check.

Postad

Tycker fortfarande din första linje är bättre, eftersom den överrensstämmer med min. Jag har också svårt att sätta Fi. på en hand som slår oss, just Därför ska vi inducera bluff. Tror det är större möjligheter att få ut värde av Fi. genom detta spel än genom att bluffa. Inte så mycket för "de gånger vi är efter fölorar vi två bet osvosv" eftersom man kan anamma det i princip på varje spel, utan för att det kommer generera mest långsiktigt värde i liknande situationer. Som jag skrev i mitt första inlägg gäller det att se till det långsiktiga resultatet, varför jag i detta specifika fall fortfarande förespråkar en check.

Sett långsiktigt är en av de största luckorna hos många FL spelare att inte värdebetta river. Är han någorlunda kompetent så checkar han bakom med alla ess och par <9 och vi tappar ett stort bett.

Postad

Tror du han bara hade synat med drag då? Hero har för övrigt :Ac: i denna handen.

Ah, miss av mig där med :Ac: ...

Omvärderat lite, hatar att missa ett bet på river bara för att man blir lite skraj. Har han en dam, varför höjer han isf inte flop alt. river? Är lite inne på ruterkungs linje att han har nått PP, TT/JJ känns ju inte helt omöjligt och därför som han är så passiv. Känns som att ett mellanpar är mest troligt, så därför, beta river. Samtidigt älskar jag att inducera bluffar,men det känns lite för tricky mot en sån här passiv synstation som ändå kommer att checka bakom med allt som är sämmre än trissen?

Postad

Sett långsiktigt är en av de största luckorna hos många FL spelare att inte värdebetta river. Är han någorlunda kompetent så checkar han bakom med alla ess och par <9 och vi tappar ett stort bett.

Situationen i sig kommer ju upp relativt ofta och är mycket read beroende.

* Hur spelar Fi sina mellan pp?

* Färgdrag?

* Monster?

Eftersom vi inte har någon read på fi så får det bli nån form av casual read och ju mer jag tänker på situationen desto svårare har jag att sätta fi på en hand som slår oss.

Skulle t o m kunna checka river för få fi beta med 6, 55, 77, 88 sämre 9. Tvåbeta river och tvinga fi att gråtsyna vårt raise. Alternativt gråtsyna hans trebet men i såfall är jag totalt utspelad. Bara gratulera fi då.

Jag säger inte att jag skulle spela såhär försöker bara se situationen ur lite olika vinklar.

Postad

Situationen i sig kommer ju upp relativt ofta och är mycket read beroende.

* Hur spelar Fi sina mellan pp?

* Färgdrag?

* Monster?

Eftersom vi inte har någon read på fi så får det bli nån form av casual read och ju mer jag tänker på situationen desto svårare har jag att sätta fi på en hand som slår oss.

Skulle t o m kunna checka river för få fi beta med 6, 55, 77, 88 sämre 9. Tvåbeta river och tvinga fi att gråtsyna vårt raise. Alternativt gråtsyna hans trebet men i såfall är jag totalt utspelad. Bara gratulera fi då.

Jag säger inte att jag skulle spela såhär försöker bara se situationen ur lite olika vinklar.

Den linjen gillar jag mkt bättre

Postad

Jag är nybörjare på FL men jag tycker man ska checksyna. Får så mycket mer värde för oftast är han helt tom här känns det som?, plus i sällsynta fall har han damen och du förlorar ett bet. Check syn tycker jag. Kan liksom inte se att han har ett par. Möjligen par i 6 eller fyror men känns som han är väldigt passiv och inte försvarar sin hand på flop eller turn, eller är du lös-aggro och går ändå alltid till showdown så han kan bestämma sig för att bara syna ner?.

Postad
Jag är nybörjare på FL men jag tycker man ska checksyna. Får så mycket mer värde för oftast är han helt tom här känns det som?, plus i sällsynta fall har han damen och du förlorar ett bet. Check syn tycker jag. Kan liksom inte se att han har ett par. Möjligen par i 6 eller fyror men känns som han är väldigt passiv och inte försvarar sin hand på flop eller turn, eller är du lös-aggro och går ändå alltid till showdown så han kan bestämma sig för att bara syna ner?.

Klart fi kan ha många marginella händer såsom sämre 9x, 6x, 77, 88 som måste syna eftersom HERO kan vara på draget.