Gå till innehåll

NLT - AKo mot reraise och stenhård read på Fi1 och Fi2

Recommended Posts

Postad

Tar upp denna fråga då jag är en riktig CG-tomte, som sällan fattar rätt beslut i några händer jag spelar. Kanske ni kan hjälpa mig?

Har ingen handhistorik sparad så jag kör från minnet. NL100 på Sportingbet. Jag har fullt inköp (100BB)

Fi1 är en kass tomte på tilt som spelar any two, synar alla höjningar och känns benägen att syna med hela stacken om han träffar flop hyfsat.

Sitter just under 100BB

Fi2 har postion på mig och raisar samt reraisar med alla par, eller två höga kort från knappen. Verkar inte speciellt kompetent heller, har inte sett honom folda något ännu direkt. Jag har ganska tajt image på bordet, har lirat en stor pot mot Fi2 då mina QQ torskade mot hans 54o då han jagade vidare efter träff på bottenparet på flop. Han har ca 140BB just nu.

Preflop: Fi1 calls $1, MrX folds, MrY folds, Hero raises to $5 (AKo), Button (Fi2) raises to $12, SB folds, BB folds, Fi1 calls, Hero ???

Här finns det tre rimliga alternativ tycker jag.

1. Ställa rakt av. Vinner förmodligen potten direkt, eller så har jag någon typ av racesituation mot en eller två spelare. Fi2 kan faktiskt ha en hand här, men chansen känns inte så stor. F1 kan som sagt ha precis vad som helst.

2. Call. Kika på floppen och tvingas troligen vika om jag missar.

3. Reraise till $35-40 och dega in på träff eller på "ofarlig" flop (dvs en utan damer eller nån J10-kombo av nåt slag.

Hur maximerar jag värdet på handen i ett fall som detta? Jag valde alternativ 3 här, är det ett katastrofspel eller helt ok mot två tomtisar?

Postad

Här finns det tre rimliga alternativ tycker jag.

1. Ställa rakt av. Vinner förmodligen potten direkt, eller så har jag någon typ av racesituation mot en eller två spelare. Fi2 kan faktiskt ha en hand här, men chansen känns inte så stor. F1 kan som sagt ha precis vad som helst.

2. Call. Kika på floppen och tvingas troligen vika om jag missar.

3. Reraise till $35-40 och dega in på träff eller på "ofarlig" flop (dvs en utan damer eller nån J10-kombo av nåt slag.

Hur maximerar jag värdet på handen i ett fall som detta? Jag valde alternativ 3 här, är det ett katastrofspel eller helt ok mot två tomtisar?

Jag är väl lite weak tight kör nl100,nl200 men AK personligen tycker jag

är en överskattad hand, antingen vinner du liten,medel pott eller torskar en större.

Jag hade nog callat att kolla på floppen, för jag vill inte ställa ett inköp rakt av med AK eller syna 1 helt inköp pre om han nu ställer mot dig sen.

1: Skulle inte ställa direkt av där, tror det är minus ev för du kmr få

syn ibland och då ligger du efter.

2: Säkrast... ? om prick lägga in en rejäl checkraise på han? Borde maximera bra

3: Bra spel, men finare om man har pos. Men om du ev vill syna inköpet preflop så re raise hårt!

Som sagt lyssna inte för mkt på mig

Postad
Sämst är nog att höja lite. All in är absolut EV+ tror jag. Syn är nog bäst. du får ju fint värde mot Ax om du träffar A.

Om han synar och A,K så kmr han inte få mkt action av tex JJ,QQ där han ska lägga in check raisen på flopp.

Men om han pushar preflop och får syn av dom så ligger han efter.

Jag skulle nog synat och dragit en checkraise på han om prick.

eller tänker jag fel?

Postad
Sämst är nog att höja lite. All in är absolut EV+ tror jag. Syn är nog bäst. du får ju fint värde mot Ax om du träffar A.

Om han synar och A,K så kmr han inte få mkt action av tex JJ,QQ där han ska lägga in check raisen på flopp.

eller tänker jag fel?

Även om han får syn (mot QQ,JJ)med en push pre så är det ett stort EV+ pga döda pengar.

Har båda fi PP så blir det ju ingen action på ett a på floppen visst. Man har i alla fall pottodds att dra. Men det finns inget spelsätt som är bäst mot alla komb fi kan ha

Postad

eller tänker jag fel?

Även om han får syn (mot QQ,JJ)med en push pre så är det ett stort EV+ pga döda pengar.

Har båda fi PP så blir det ju ingen action på ett a på floppen visst. Man har i alla fall pottodds att dra. Men det finns inget spelsätt som är bäst mot alla komb fi kan ha

sant....

Postad

Syn. Ställ är också positivt men mot extremtomtar är det oftast bäst att se fler billiga floppar och ösa på när man träffar.

Är det en tomte av sån magnitud som det verkar så kan du nog lura av honom rejält med pengar även om du träffar A/K och han sitter på QQ/JJ.

Såg en gång en sån här tomte i en hysteriskt rolig pot.

En hyfsad spelare limpar och tomten är med från BB. Potten var väl ca 4$. Floppen kommer A-10-x, den hyfsade spelaren missklickar och råkar satsa 55$ ist för 5$ som var meningen. Tomten blixtsynar och vinner på J-10 :D. Jag gratulerade honom till den utmärkta synen och började spela varenda hand som han var med i, varenda hand med andra ord.

Mot en sån spelare har 7-2os med god marginal EV+.

Med andra ord, syn, ge upp om du missar. Om du träffar, satsa pot eller överbetta ända till, och på rivern.

Postad
Syn. Ställ är också positivt men mot extremtomtar är det oftast bäst att se fler billiga floppar och ösa på när man träffar.

Är det en tomte av sån magnitud som det verkar så kan du nog lura av honom rejält med pengar även om du träffar A/K och han sitter på QQ/JJ.

En hyfsad spelare limpar och tomten är med från BB. Potten var väl ca 4$. Floppen kommer A-10-x, den hyfsade spelaren missklickar och råkar satsa 55$ ist för 5$ som var meningen. Tomten blixtsynar och vinner på J-10 :D. Jag gratulerade honom till den utmärkta synen och började spela varenda hand som han var med i, varenda hand med andra ord.

Med andra ord, syn, ge upp om du missar. Om du träffar, satsa pot eller överbetta ända till, och på rivern.

HAHAHA! =)

Postad

Bara jag som tycker det är ett klart inställ? Investera 100BB för att vinna potten som redan är på 30BB samtidigt som vi leder klart mot FI:s HD. Nog kan det ibland vara bättre att invänta ett ännu mer EV+-läge (ev. syn) men när det finns 30% av hela ens stack "up for grabs" trycker jag hellre in.

Postad

Sant, det är nog smartare att hålla ner pottstorleken preflop mot tomtarna, även om man förmodligen ligger före, och se till att tjäna pengarna då man träffar. Jag ska ju tillägga att jag fortfarande är ganska fiskig på cash game också, men nån gång ska man ju lära sig.

Hur gick handen då? Jo jag höjde upp till 40 cirkus för att i alla fall en av tomtarna skulle lägga sig. Icke, båda synade men floppen var fin - K 7 4 med två spader.

Så jag ställde in resten och båda synade såklart - Fi1 hade A7o och Fi2 hade KQo. Så spelet blev rätt ändå, jag fick in degen och chans till trippling till cirkus 75%

Att jag blev fett utdragen på river av en till Q är en annan femma. Sånt är ingen ovanlighet för mig direkt. Frågan är dock om jag hade fått in bägges stackar om jag bara synat preflop?

En kul sidnot är dock att han som vann handen sen försökte lära mig hur dumt det är att trebetta preflop med AK - medans det är helt ok att syna för 40% av sin stack med KQo eftersom han hade position.

Postad
Bara jag som tycker det är ett klart inställ? Investera 100BB för att vinna potten som redan är på 30BB samtidigt som vi leder klart mot FI:s HD. Nog kan det ibland vara bättre att invänta ett ännu mer EV+-läge (ev. syn) men när det finns 30% av hela ens stack "up for grabs" trycker jag hellre in.

Rätt, Allin pre hade nog varit det bästa. Syn mot reraise hade kanske varit det korrekta mot en normal FI, men det känns som sämsta spelet här. Vid syn hade jag missat floppen två gånger av tre och tvingats att folda mot en trolig sämre hand från Fi2.