Gå till innehåll

NLT - Turnad flush HU


Gekko

Recommended Posts

Den här handen är HU så därför är omständigheterna lite speciella. Fi och jag har spelat väldigt hårt fram och tillbaka, mycket 3- och 4-bettande med marginella händer PF.

Fi är väldigt aggresiv PF men check synar gärna händer som top par eller mellan par istället för att leda själv.

Oftast leder jag drag på floppen men så här HU tycker jag de är extra viktigt att balansera drag händerna genom att ibland C/C och C/R, mest för att inte bli så transparent men även för att balansera för de ggr jag floppar hårt.

 

Eftersom varje hand är raisad PF och att de går check check på floppen så är de väldigt svårt att placera fi på någon direkt hand, som jag ser de så kan de vara allt mellan luft och stål. Vad jag vet så har inte fi varit "out of line" innan så de är troligtvis oftare en hand än luft här. Frågan är då hur vi spelar vidare...

 

5/10 effektiva stackar $1200

 

Pre-flop:

SB raise 30; Hero är BB call 25 (8 :diamond: 6 :diamond: )

 

Flop: 7 :club: J :diamond: K :diamond: (pot 70)

Hero check; SB check

 

Turn: 9 :diamond: (pot 70)

Hero bets 65; SB raise till 220; Hero...

 

* Avancerad RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, "raise till"?

 

En faktor som talar för att höja är ju att rivern har rätt många kort som antingen förstör din hand eller möjligheten till att få action. Alla ruter samt QT8, alltså 14/42 av den resterande leken och i viss mån även parkorten.

 

Jag har lite svårt att sätta honom på en stark färg här. Med alla essfärger så måste han ju nästan beta floppen pga equity och att han troligen tar potten. Med Q-T7/T7/7-5432 har han ett starkt kombodrag. Kvar blir Q-5432/T-5432/5-432/4-32/32. Alltså, av färgerna som är aningen rimliga att ha så slår du ändå 8/14.

 

Visst, han kan väl ha fått en impuls att plöstligt checka även ett väldigt starkt drag, men det får ju ses som aningen otroligt. Däremot kan jag ganska lätt se intrillad hålpipa eller kanske set i nior. Eller luft då. Par och tvåpar kan väl inte spela så här?

 

Angående betstorlek så är jag inte helt avigt inställd mot ett tryck. Potten hamnar ju på 510 efter syn så stället blir ju "bara" på ungefär 2ggr pott. Så då är vi ju inte helt utanför det orimligas gräns för vad gäller att kompensera för att slippa spela ur position på rivern och automatiskt få värde när ett av scarecardsen trillar in och man har bäst hand. En liten bonus där är ju också att ni redan spelat rätt vilt, även om jag misstänker att du inte är all-in typen.

 

En mindre höjning får väl ligga på 200-300. Fördelen med detta är ju att motståndaren kan känna sig tvungen att peela och sedan peta in resten av degen på rivern också pga pottodds. Men som sagt, mycket actiondödarkort är det. Plus att man faktiskt ger odds till nötflurredraget/kåken att spela om man höjer så pass lite.

 

Jag vet inte riktigt vad fördelen med syn är.

 

Om man synar och sen leder på rivern blir det ju bra konstigt och man bör ju verkligen inte kunna bli all-in med bäst hand särskilt ofta. Han måste ju sätta dig på bustat drag eller stark hand som vill ha värde. Att han då skulle ge sig på att bluffa ytterligare en gång känns bra otroligt.

 

Turnsyn och rivercheck ger ju honom maximal möjlighet att bluffa bort sig. Men den här handen är ju alldeles för stark för det.

 

Värt att tänka på är ju också att du inte får särskilt mycket mer värde mot bluffar om du höjer/ställer jämfört med om du synar. Han måste ju vara riktigt vild för att ofta 2-panga när du synar turn här. Dessutom så förlorar du ju värde de gånger han bluffar/semibluffar och du tar fel riverbeslut, vilket antagligen inte händer väldigt mycket mer sällan än de gånger du tar rätt riverbeslut.

 

Trött och tomtig som jag är så gillar jag ställ alt. höjning med 300 för att mjölka och även få suckersyn på river. Nästa alternativ är syn + donk (givet ingen ruter så klart) på river. ckc känns iskallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också mött majstro HU och jag måste säga att din read är lite väl smickrande. Min erfarenhet är att han betalar av ganska bra med marginella händer. Detta tillfälle ser jag som utmärkt för att stacka Fi och han är preis en sådan Fi man kan lura in med hela stacken genom att bit för bit få honom comittad. Jag tycker att en raise till ca 550-600 funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att han betalar av ganska bra med marginella händer.

Hur spelar du annars då?

 

Jag har lite svårt att se att man ska få så mycket mer pengar på river av någon som är svår att få betalt av på turn. Iom att han kommer folda många ggr pga scarecards på river om man syndonkar.

 

Och synsyn känns ju rätt barockt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att han betalar av ganska bra med marginella händer.

Hur spelar du annars då?

 

Jag har lite svårt att se att man ska få så mycket mer pengar på river av någon som är svår att få betalt av på turn. Iom att han kommer folda många ggr pga scarecards på river om man syndonkar.

 

Och synsyn känns ju rätt barockt.

 

I should have put it this way:

Min erfarenhet är att han ofta synar reraisar (och även som i detta fall rereraisar) med osedvanligt svaga händer. Det må hända att jag själv är lite weaktight och ovillig att riskera för mkt med marginella händer HU.

 

Jag förespråkar absolut inte synsyn men min tanke var att han framstår ofta som lite rädd för att riskera hela stack. Däremot synar han sig gärna comittad. Ett ställ fungerar kanske också bra men tror att vi mer sällan kommer att få mer av hans pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag fattade ju att du körde rankingen raise med ~300 och all-in på rivern givet inget fjärde färgkort alt. ställ/syndonk (även om deras interna ranking inte framgick).

 

Det jag är nyfiken på är om det finns någon rimlig profil man ska syna mot. Vare sig det synbet eller synsyn.

 

NL är ju inte alls mitt huvudspel, så jag är genuint intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu fattar jag vad du menar. Ledsen för lite långsamt fungerande synapser.

 

Mitt påpekande om readen var mest för att tillägga information. Jag menade emellertid att det kan ha betydelse för hur stor raise man lägger in med. Det är mindre värde att gå allin eller raisa stort eftersom han ofta känner sig potcomitted och sällan foldar vilket kort som än kommer på river.

 

Syn skulle jag endast spela mot en hyperaggro sämre spelare som jag vet bluffar bort hela stacken. För det mesta känns syn som ett dåligt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att ni förespråkar ett omslag på turnen och min read kanske va lite off, men de jag undrar över är om ni inte anser att de spelet blir alldeles för transparent? Vad ska jag liksom? Vad ska han syna med?

 

Nackdelarna som jag ser de med en syn är helt klart alla scare cards som kan komma på rivern. Men samtidigt så är inte alltid de lättaste spelet (att slå om igen) det spelet med högst +EV. Iom de så kan man ta in aspekter så som "protecting your hand vs. your stack" samt bluffvärde från hans holdings. Vilket är viktigast för oss?

 

Om vi reraisar honom och han synar, vad gör vi då på rivern om de kommer en Kung till eller ett ruter? Vilket ungefär summerar de korten vi inte vill se... C/C, C/F, Bet-fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...