Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle vara otroligt snält om jag fick några synvinklar på mitt spel men framförallt hans spel. Och att någon besvarar mina frågor.

Jag har tänkt igenom det här noga så snälla var seriös!

Bakgrundsfakta:

NLT 15 pers kvar jag ligger ca 5:a Ska nämnas att det var en 2$ freezout så det var inga superspelare.

Bordsstämning

Riktigt löst. Sen vi passera gränsen för ITM har det försvunnit 5 pers på 5 minuter.

Spelet

Hjälten i BB med KJo (30000)

Spelare 2 utg+2 (20000)

Blinds 1000/2000

OpeningBetRound

Hjälten post BB (2000)

Spelare 2 synar (2000)

Hjälten Check

Flop

Dealing Flop: [6 T Q ]

(Pot = 5000)

Hjälte bet (4000) <-- Inga konstigheter huh? För högt för lågt?

Spelare 2 synar (4000)

Var inte läge för en checksyn ur min synvinkel. För då hade jag fått en rejäl bet att syna.

Turn

Dealing Turn: [K ]

(Pot = 13000)

Hjälten bet (10000)

Spelare 2 allin (14000) <-- Den här är intressant. * läs nedan

Hjälten synar (4000) <-- inga konstigheter heller huh?

Kanske för mesigt bet. Fick kramp i tomtehjärnan och blev rädd för att förlora. Vid det här läget vet jag nästan att jag leder men hans allin får mig att tveka. Hmm kanske han har AJ. Men men har jag börjat får jag väl avsluta d hela.

River

Dealing River: [ J]

(Pot = 41000)

Showdown

Hjälten visar tvåpar K K J J

Spelare 2 visar stege T J Q K A <-- A T på hand hade han.

Result

Spelare 2 vinner (41000)

Avslutning

Min undran är spelade jag rätt eller fel? Och spelade han rätt eller fel?

Till saken hör även att jag hade snott hans blinds ett par gånger när det bara var ett fåtal kvar innan vi hamnade ITM. Så han var nog ganska frustrerad när det gällde mig. Han trodde sig nog veta att jag drog en bluff lite nu och då.

* Är det här ett bra bet från hans sida? Om han har läst mig rätt så drar han till 9 outs. Samt att han vet(läs gissar)att jag bluffar mycket det kan ju räknas som nån out. Kanske 11-12 outs? Alltså chansen att jag ska ge mig. Fast jag vet med stor säkerhet att den här killen inte tänkte igenom det här beslutet så noga. Skulle ni ha gjort det här draget mot mig om ni satt i samma sits?

* Lätt RP - H*

Postad

När du bettar på turn är du ju pot-committed, vilken han borde förstå, så hans bet måste ju vara ett valuebet enligt honom. Han kan väl få för sig att du inte har K eller Q, i och med att du inte höjde preflop, och om du brukar betta utan att träffa så är det väl inte orimligt att han tror att han har bäst hand.

Sen har han ju 4 outs för nöten, och 5 outs som antagligen ger honom bästa handen så... Chansen att du bluffar + 9 outs + 30% av stacken i potten redan... man måste ju känna till betalstrukturen för att avgöra om det är +EV eller inte, men personligen tycker jag inte att hans all-in är helt uppåt väggarna även om det säkert inte är optimalt (sen är ju jag sjukt aggressiv i turneringar så...). Foldar han har han 7BB, vinner han har han 21BB.

Däremot så verkar ju ditt bet på turn inte optimalt. Rimligtvis ska du väl sätta honom all-in där om du ska beta?

Skulle ni ha gjort det här draget mot mig om ni satt i samma sits?

Nej. 80 gånger av 100 hade jag gått all-in preflop, 19 gånger hade jag höjt 4BB sen gått all-in på flop, och den sista gången hade jag precis varit och pinkat och inte hunnit tillbaka till datorn, utan autofoldat. Hade aldrig någonsin limpat och synat.

Postad
När du bettar på turn är du ju pot-committed, vilken han borde förstå, så hans bet måste ju vara ett valuebet enligt honom. Han kan väl få för sig att du inte har K eller Q, i och med att du inte höjde preflop, och om du brukar betta utan att träffa så är det väl inte orimligt att han tror att han har bäst hand.

Det var väl det jag tänkte först. Hade jag höjt preflop så hade kanske inte denhär situationen uppståt. Då hade han kanske lagt sig på flopen. Men som sagt jag tomta till det och blev rädd för att förlora mina chips. Jag glömer allt jag har läst och kan i vissa situationer. Men det sitter ju endast i skallen på mig så det får jag allt rätta till själv.

Han spelade helt rätt punk slut.(på flopen)

Däremot så verkar ju ditt bet på turn inte optimalt. Rimligtvis ska du väl sätta honom all-in där om du ska beta?

Helt klart skulle jag ha gjort det men jag hade nån slags kännsla av att han inte trodde på mig så då blev jag snål och tomta till.

Nej. 80 gånger av 100 hade jag gått all-in preflop, 19 gånger hade jag höjt 4BB sen gått all-in på flop, och den sista gången hade jag precis varit och pinkat och inte hunnit tillbaka till datorn, utan autofoldat. Hade aldrig någonsin limpat och synat.

Det var sju spelare kvar på bordet så jag vet inte om det är optimalt att trycka med ATo UTG+2. Men men det är bara vad jag anser. Du får gärna utveckla det där.

Genomsnittet låg på kanske T25000 20-10 plats fick 1% av den totala vinstsumman sen 10-4 vet jag inte riktigt men det var väl jämt stegrande.

Det intresanta var att jag direkt efteråt, helt instinktivt började skrika tomte. Samtidigt som jag svingade musen mot skärmen. Men sen lungnade jag mig och började undersöka i saken. Då kom jag fram till att det var nog jag som var tomten. :D

Postad

Oavsett vad du gjorde för fel, så raisar fi ditt 10000 bet till 14000, alltså 4000 till för dig att syna all-innen. Något sådant MÅSTE han ju räkna med att få syn på, och att göra det när man har så få outs som han faktiskt har, och lågt par, känns värdelöst.

Nu hade han tur. Den turen håller inte i sig resten av livet.

Postad

Jag skulle inte syna preflop med bara 10 BB, och om jag raisar säg 4BB är jag ju nästan pot committed redan så därför kan jag ofta lika gärna trycka in stacken direkt. Alternativt raisa bara 3xBB.

Sen är väl som sagt inte ATo en dyngstark hand UTG+2... men det är väl desto större anledning att inte limpa om man ska spela den.

Postad

Det är den typen av flopp som jag skulle checkraisa all-in på, dels för att fi antagligen tar ett skott om jag checkar och dels eftersom det är viktigt att få sista ordet på all-innen. Dessutom är potten så pass stor att det är svårt att motivera en fold av öppet stegdrag + 3 överkortouts.

Postad

Helt klart så spelade jag för passivt. Det är nog ett av mina största fel.

I lägen när jag känner att jag är före så har jag tendens att växla ner och lägga mig på snigelfart :D I stället för att utnytja mitt överläge.

Hjorten

Hur tycker du att den andra spelaren spelade postflopp?