Gå till innehåll

Klippmatematik, approximera beteende från statistik?


lfx

Recommended Posts

Hallå, jag sitter just nu och försöker lösa ut lite Partybonusar på NL25, prövar också GT+ samtidigt för att kolla VP$IP, PFR m.m

 

Vad jag undrar lite är om det finns ngot program som kan räkna ut spannet över starthänder som folk spelar, tex har jag en kille vid ett bord som har dessa stats:

VP$IP 9%

PFR 4%

Hands: 200

Won $ @ showdown: 100%

 

ok, så han stoppar in pengar med 9% av alla händer, vilka innefattar dessa? han raisar med 4% vilka är det? Finns det något enkelt sätt att räkna ut? Samma sak med några som sitter med 43%, skulle vara intressant att veta ungefär vilka händer som är det sämsta de synar med..

 

Det finns 1326 olika starthänder (rätt?)

3 st AA:

Ah Ad

Ah Ac

Ah As

... osv, så här kan man ju räkna för att få reda på händerna, men finns det något enklare sätt? Hjort?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inget direkt enklare sätt, däremot är det ju rätt trivialt att skriva ett program som gör det åt en om man definiera hur man rankar starthänder. Dessutom skulle man ju då automatiskt kunna ta hänsyn till ens egna hålkort.

 

P.S. Det finns sex sätt att ha AA: AhAs, AhAd, AhAc, AsAd, AsAc, AdAc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast folk spelar kanske olika händer även om de har samma procent? Kanske man kunde kolla i hand histories vad de har spelat tidigare och visat upp... ser du hur han spelat TT och 77 kan du kanske dra lite slutsatser om andra par. Synar han med 98s spelar han nog högre suited connectors också osv.

 

Fast när du ändå programmerar kan du ju lägga in båda varianterna, bygg en skelettdistribution med kända händer och fyll ut på rimligt sätt så att du kommer upp i rätt VP$IP. Kanske man får ha olika distributioner för olika positioner, olika antal spelare och också? Jaja, det där praktiska överlåter jag åt dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...