Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tänkte dra igång ett projekt där jag kommer att jämföra rake mellan så många olika sajter som möjligt och så många olika nivåer som möjligt. Och jag behöver din hjälp för att samla in data.

Jag efterfrågar data från både limit och no limit, både short handed och full ring. Endast Texas Hold'em efterfrågas för tillfället.

Det jag behöver är skärmdumpar från PokerTracker/PokerOffice som tydligt visar nivå, antal händer och rake samt vilken sajt det handlar om. Nedan följer en liten guide för hur du går tillväga.

Skärmdump från PokerTracker

Gå till "Ring game player statistics" och välj under fliken "Preferences" vilken sajt du vill filtrera din data med. Endast en sajt per skärmdump, och det ska tydligt synas på skärmdumpen.

Exempel på hur man väljer "Party & Affiliates"

pref.jpg

När du sen har gjort inställningen går du till fliken "Summary" och tar en skärmdump på den.

Det här är viktigt att du får med när du tar skärmdumpen.

filter.jpg

Skärmdump från PokerOffice

* Har inte PokerOffice så om någon kan fixa en guide åt mig så gör gärna det *

Avklarade nivåer (10 000 händer)

Fixed Limit Short Handed

• Pacific - 5/10
    PartyPoker - 5/10

Fixed Limit Full Ring

• PartyPoker - 0.5/1

No Limit Short Handed

• PartyPoker - NL100
    PartyPoker - NL200
    PartyPoker - NL400
    PartyPoker - NL600
    PartyPoker (Monster) - NL200
    PartyPoker (Monster) - NL400
    Prima - NL100
    Prima - NL400

No Limit Full Ring

• PartyPoker - NL25

Hur du skickar in bilderna

Skicka ett mejl till niklas.modess@gmail.com med rubriken "Rakebilder" som innehåller bilderna. Eller så kan du använda t.ex. imageshack eller xs.to för att ladda upp bilderna och bara skicka dem i ett PM till mig.

OBS! SKICKA INTE BILDERNA I .BMP-FORMAT! Spara dem i JPEG, GIF eller PNG och skicka sen. Jag surfar genom min 3-mobil och har begränsat med trafik, därför kommer jag att ta bort för stora bilder.

Postad

När det gäller FL så är det väl "spreaden" mellan r/100 i BB och BB/100 som är relevant. r/100 kan väl variera ganska mycket beroende på hur vinnande/förlorande man är.

Edit: Menade inte att vara negativ. Med tanke på svängningarna kan du kan nog få FL-statistik inom vilket vinstintervall som helst på låt säga 10 000 händer

Postad

Skickar väll iväg en 4k händer ikväll.

När det gäller FL så är det väl "spreaden" mellan r/100 i BB och BB/100 som är relevant. r/100 kan väl variera ganska mycket beroende på hur vinnande/förlorande man är.

Edit: Menade inte att vara negativ. Med tanke på svängningarna kan du kan nog få FL-statistik inom vilket vinstintervall som helst på låt säga 10 000 händer

Det finns rätt många grov-grinders här, så varför inte höja "avklarad nivå"-gränsen till typ 30k händer?

Postad
Är antalet händer oväsentligt? Det kanske känns onödigt att skicka in för 200 händer, men om man har säg 3-4k händer, vill du ha dem då?

Det gör mig inget om man skickar 200 händer bara.

Jag är mycket välmedveten om svängningarna i FL, då jag själv har spelat FL SH väldigt mycket. Men den här datan jag samlar ihop tar bara hänsyn till hur mycket rake man betalar i förhållande till händer.

Vill du ha statistik från pot limit också?

En hel del av oss spelar det med...

Vi börjar med FL och NL, får se om jag kan ta PL senare.

Postad

Det jag menade var att om t ex Hjort kliver ned till min nivå och kör en 1000 händer och skickar till dig, så kommer han förmodligen redovisa en mycket högre r/100 än jag. (Sicken loser ;) ). Slutsatsen blir då att det nätverk han kör på är för jävla dyrt.

På Ongame t ex har jag betalt bra mycket mer r/100 på mina lägre nivåer trots raken är linjär upp till 5-10. (Tror jag).

Men får du mycket stats slätas det väl ut

Postad

jag tog summary för senaste veckan:

6spelare:

party6maxbz7.th.png

10spelare:

party10gk4.th.png

min gamla databas säger:

6spelare:

gammalparty6maxyq0.th.png

10spelare:

gammalparty10maxfi5.th.png

alltså, här får du NL100 och NL200 och FL5/10 och FL10/20 med tillräckligt sampel tror jag. allt från party.

Postad
Det jag menade var att om t ex Hjort kliver ned till min nivå och kör en 1000 händer och skickar till dig, så kommer han förmodligen redovisa en mycket högre r/100 än jag. (Sicken loser ;) ). Slutsatsen blir då att det nätverk han kör på är för jävla dyrt.

På Ongame t ex har jag betalt bra mycket mer r/100 på mina lägre nivåer trots raken är linjär upp till 5-10. (Tror jag).

Men får du mycket stats slätas det väl ut

du ska ta raken för hela bordet så då spelar det ingen roll hur du spelar

edit: se heltoks bilder

Postad
Det finns rätt många grov-grinders här, så varför inte höja "avklarad nivå"-gränsen till typ 30k händer?

Tveksamt om det tillför något, då variansen i rake är bra mycket mindre än i exempelvis bb/100. Jag skulle tippa på att det räcker med ett par tusen händer för att komma inom en hyfsad felmarginal, men det är ju bara en vild gissning. Nån av alla statistiknissar här på forumet borde kunna räkna ut det ganska lätt.

Postad

En fråga angående rake.

Sidorna räknar ut hur mycket man rejkar genom att räkna på att man rejkar en sjättedel (om det är semanna) av rejken i varje pot toavsett om man är med i potten eller inte.

Räknar PT på samma sätt eller räknar dom rejken som rejkats ur alla potter man vunnit? Det senare känns mest troligt eftersom dom siffrorna finns i HH:s man lagrat.

• 2 weeks later...
Postad

raken kommer variera beroende på hur ni spelar

har själv testat lika olika spelstilar, när jag spelade med runt 15-16%VP blev genomsnitts raken (för hela bordet) mkt lägre än när jag hade 30-35%VP