Gå till innehåll

NLT - Stegdrag m. djupa stackar mot udda spel


parre

Recommended Posts

Svitens 5/10 ikväll. Sitter på runt 4000. Klart man lånar pengar av någon man redan är skyldig massor och klonkar rakt ut...

 

En intressant hand i alla fall. Fi1 sitter på runt 2500 innan handen, Fi2 på runt 4000.

 

Fi1 har spelat rätt udda. Slaskig och aggro preflop först in. Postflop går det att spela ut honom. Bara spelat en större pott när jag bluffade honom på turn och river när han hade en högst marginell hand och passade. Min image är jättelös och slaskig, men jag har spelat grym poker. Eftersom jag är nykter så kan jag bluffa i rätt lägen också eftersom folk vet att jag inte alltid är tom och degar in med 93o som jag gör på fyllan.

 

Fi2 har spelat tajt och foldat massor postflop. Sitter själv och svär åt dåliga träffar med AK och åt hans egna weaktajta spel...

 

I alla fall. Om jag minns rätt så höjde Fi1 till 50 preflop, standardraise. Ett par syner, jag synar med T9o från BB.

 

Flop:

J :spade: 8 :heart: 6 :heart:

 

Pott: ca 150

 

Jag leder ut för 100.

Fi1 synar 100.

Fi2 slår om till 300.

 

Jag väljer här att bara syna Fi2's höjning. Bordet är farligt, visst, men höjningen skriker inte direkt styrka. En bra hand höjer nog mer, betet är nog mest för att han har position och vill ha bort mig samt veta var han står i handen. Han har tidigare gjort mindre feelerbets och foldat mot omslag.

 

Jag synar alltså 300.

 

Nu till det intressanta - Fi1 slår om till 900 totalt.

 

Fi2 steker ett tag, säger att jag har för mycket kvar för att han ska spela vidare och viker.

 

Potten är nu totalt 1650.

 

Om jag synar så blir potten 2250 och Fi1 har ca 15-1600 kvar i stacken på turn.

 

Vad är min plan och vad ska jag göra? Vad har Fi1 för trolig HD? Och hur spelar jag bäst mot den?

 

(När den här handen utspelade sig hade jag efter ca 30 sekunders tänkande allt relativt klart för mig, men lämnar diskussionen öppen för tillfället.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi kan ha:

 

* Träff på knekten

* Färgdrag med 2 högre kort

* Färgdrag med träff, tex AJ hjärter

* kombodrag

* Set

 

Det enda handen som hade kunnat göra ett sånt move som du ligger före är väl 97 os. Nu vet jag inte hur slaskigt det är men det hade varit en enkel läggning i mina ögon.

 

Nu har du inte ens chansen att spela ut Fi eftersom han visar väldigt starkt att han är commitad till potten. Sen skriker hans spelmönster en stark hand.

 

Nu kommer du antagligen ha gått all in och Fi slängde sina 56 os men men ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn, reraise luktar stål. Fold!

Men sviten är ju inte internet precis :)

Men du har 6-8 outs. Han är ju nästan commited och eftersom du är slaskparre så kommer han ju inte lägga om han har nått som liknar en hand.

 

Nu kommer du antagligen ha gått all in och Fi slängde sina 56 os men men Wink

Fel, parre går all in och nissen viker upp JJ. Parre köper ut, en gång i livet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Träff på knekten

* Färgdrag med 2 högre kort

* Färgdrag med träff, tex AJ hjärter

* kombodrag

* Set

 

Träff på knekten tror jag inte på för fem öre. Inte set eller tvåpar heller. På den brädan är jag till 90% säker att ett set eller tvåpar eller knekt slår om mot mig när jag betar ut, inte när en tajt spelare slår om bakom och jag synar.

 

Kombodrag är en möjlighet - T9s, 97s, 75s. Absolut.

Färgdrag är också en väldigt trolig hand. XX i hjärter. Skulle bli väldigt förvånad om han spelar ett set eller ett tvåpar eller en knekt på samma sätt. AJ i hjärter - kanske, men vaddå, hatar folk pengar? AJ i hjärter borde väl slå om?

 

Grejen är att hans spel är så enormt jävla skumt och stämmer inte överrens med hur en halvt seminormal människa skulle spela en bra träff. Tyckte inte alls att det luktade stål, utan mest att det var antingen en semibluff-squeeze med färgdrag eller att han bara anar svaghet hos oss andra spelare och försöker köpa potten med något halvdant.

 

Mina tankar gick ungefär som så att hans HD borde väl till kanske 75% bestå av färgdrag, 15% av kombodrag, 5% av bluffsqueeze och 5% av jätteudda spelat stål (går ju inte att utesluta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är ju nästan commited och eftersom du är slaskparre så kommer han ju inte lägga om han har nått som liknar en hand.

 

Du tror inte att han passar färgdrag på en blank turn om jag degar in?

 

Jag tycker Jx hjärter känns som en mycket möjlig hand även om han spelar den tomtigt. Tror han får svårt att passa på turn med så lite kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började diskutera den här handen via MSN med en polare så vi tar väl resultatet och min analys av det hela.

 

Han kan inte ha set/tvåpar/överpar. Om han inte är totalt jävla efterbliven, och det verkade han inte vara. Vad, ska han kallsyna när halva leken (4,5,7,9,T,Q, hjärter) är jättescarecards? Då är han ju bara skadad. Och har han en färdig hand så har jag ändå åtta outs att köpa ut.

 

Jag är alltså relativt säker på att han gör en semibluff-squeeze med ett drag. Det är rätt konsekvent med spelstilen, vad ska VI ha som betar, slår om lite och synar ett litet omslag? Det skriker ju ”jag har en halvdan hand, ge mig potten” alternativt ”jag har drag, få se turn”. En färdig hand är alltså utesluten.

 

Om vi då tar en titt på vad han kan ha för händer så har vi kvar färgdrag, kombodrag och stegdrag. Vad har jag då för val förutom fold?

 

Syn eller all-in.

 

Om jag synar så är den enda av ovanstående händer som han kan syna en blank turn med ett kombodrag. All-in är uteslutet och idiotiskt. Vid en all-in får han lite bättre än 1:3 pottodds och jag kommer alltså bli synad. På turn däremot kan han enbart syna med kombodragen – och här har vi det vackra med det hela: OM han synar med ett kombodrag så kan jag dela potten eller till och med vinna hela potten på högsta kort om rivern blankar!

 

Det finns fyra viktiga faktorer i denna hand:

 

1) Min read – den viktigaste faktorn

2) Möjligheten att ge otillräckliga pottodds för hans förmodade HD på turn

3) Jag talar först på turn – en lika viktig faktor som min read, talar jag inte först så måste jag lägga

4) OM han nu har gjort något konstigt spel med en färdig hand så har jag åtta outs

 

Faktor ett är såklart viktig. Jag har redogjort för min read och motivationen ovan.

 

Faktor två är också jävligt viktig – han måste folda turn eller göra en tokdålig syn. Och som jag redogjorde ovan – mot kombodrag kan jag faktiskt vinna på high card tio (vaddå klonk att dra en 550BB-pott på tiohögt?) eller i alla fall splitta potten.

 

Faktor tre baseras hela spelet på – talar jag inte först på turn så spricker hela skiten likt en jävla IT-bubla.

 

Faktor fyra är en fin backup ifall han nu har gjort årets konstigaste spel på årets farligaste bräda med en färdig hand.

 

Som jag ser det så kommer jag i de allra flesta fall vinna potten på turn om den blankar (eller om jag träffar). Kommer det ett hjärter så check-foldar jag antagligen. Det finns två kort som kommer ge mig grova problem, nämligen de två korten som ger mig stege och är i hjärter. Då skulle jag verkligen få tänka om han ställer in på turn.

 

Så – mitt spel i handen var alltså att syna floppen. På turn kom en klöverfemma och jag ställde in honom.

 

Vad tycks om spelet och framförallt min analys av situationen? Avancerat och tillkrystat värre eller bara nöt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker oxo att Jx hjärter är det troligaste, men jag tycker inte att det är särskilt tomtigt spelat, tvärtom ett bra sätt att spela ett starkt drag mot två motståndare och position i mitten. Med ett så starkt drag/eventuell ledning vill man ha in så mycket cash som möjligt i potten, och det kan vara att skäl till att syna först, för att få med Fi2 i potten. När Fi2 sen höjer, ja då har ju Fi1 ett guldläge att återhöja redan på floppen, när han nästan säkert är stor favorit och potten har växt till sig.

 

Jag skulle nog själv kunna välja att spela A :heart: J :heart: , Q :heart: J :heart: eller liknande på det sättet med en Fi2 som sitter och har visat irritation över dåliga träffar, just för att få med honom i potten. Fast å andra sidan kanske jag är en tomte, vem vet! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja, så var jag lite sen med att få iväg mitt svar innan parre hann gå vidare...

 

Gillar i alla fall ditt reonemang och spel, om det stämmer att han sitter på en halvdan hand i stil med bara ett hjärterdrag. Har han Jxh så ligger vi pyrt till, men om din read säger att så inte är fallet så är ditt spel klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo - jag kan köpa Jx - då är det tungt värre. Fast å andra sidan så vill man med Jx på ett så slaskigt bord som det ändå var ofta höja när man raisat preflop och någon betar in i en.

 

Nu hade jag väl rätt i min read antar jag. Han stekte i någon minut, räknade potten, räknade noga sina marker, tänkte och skakade bittert på huvet och kastade handen i mucken. Så denna gång funkade det.

 

Vet inte - någon mer matematisk lagd person som orkar får gärna göra en matematisk EV-uträkning givet alla faktorer, skulle vara kul att se. Magkänslan säger rätt säkert att spelet är +EV i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...