Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om vi säger att i en turnering har vi följande läge: Jag är först att agera i en höjd flopp, potten är på 5000 och jag har 10000 i stacken. Om jag ska bluffa all in, är det ju lätt att se att en bluff behöver lyckas minst 33% av gångerna för att det ska gå runt, och allt efter det är ren profit. Men om vi säger att om jag blir synad har jag 20% chans att vinna handen, hur ska man ändra uträkningarna då, och vilket sätt är enklast att räkna ut det på?

* Lite RP - QoS *

Postad

Förstår inte hur du får det till att du bara måste lyckas 33% av gångerna.

Gör du det en gång och misslyckas har du tappat 10k, gör du det sen två gånger och lyckas så vinner du 10k. Alltså måste bluffen lyckas dubbelt så ofta som den misslyckas för att du ska plussa på den. 66% eller 2/3 av gångerna.

Om du har 20% chans att vinna även vid syn antar ajg att det är en semibluff vi pratar om, t.ex. nötfärgdraget? Då blir det ju genast mycket mysigare.

Bluff lyckas: +5k

Bluff missar: -10k

Bluff träffar: +15k

Så då börjat du närma dig att det räcker med 33% framgång på bluffen tror jag, men du är nog inte riktigt där. Misstänker att matte-experterna kommer att vara här snart. Sen känns det ju som att det borde vara mer aktuellt för cash-games än turneringar, i turneringar kan det ju vara +EV att folda AA preflop...

Postad

Nej, jag pratar turnering. Just den handen som inträffade igår var ungefär något såhär: Jag har ungefär 12000 i stacken efter att ha postat bb, motspelaren har mig täckt. Blinds på 100/200. En kille i mittenposition öppnar för en minimumraise, foldas till mig i BB och jag synar med QT eller nåt sånt. Jag synar.

Flop är bara rainbow rags, jag checkar och han betar 400, in i 1000 potten. Det är ett aningen svagt bet, antingen vill han ha syn och har hittat ett monster (vilket känns ganska otroligt) eller så mesar han sig bara och vill köpa potten billigt. Det känns ju ganska klent så jag slår om 1600 mer, 2000 totalt. Han steker lite och synar. Turn kommer en till hink, och jag funderar på om det är värt en all-in, på ungefär pottens storlek. Min read på motspelaren var att han inte är tillräckligt skicklig för att bara syna min checkraise med AA/KK/QQ så jag utesluter dom händerna. Jag börjar istället fundera på om han är dum nog att syna med AK, och vad det isånafall innebär för mina odds på en bluff. Det var så jag kom in på de här funderingarna, även om jag i det här fallet fått syn varit 90/10 underdog istället för 80/20.

(Som en notis kan jag säga att han foldade, och han sa att han hade AK. Jag sa snällt att jag hade TT.)