Gå till innehåll

Hjälp med jobbansökan


AoZ

Recommended Posts

Håller på o knåpar ihop en jobbansökan.

Presonliga brevet är lite knepigt. Efter att inte ha fått svar på några tidigare ansökningar tänkte jag nu lägga om det personliga brevet helt o hållet.

 

Den gamla började:

Fann er annons på platsbanken och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten. Jag är en 27-årig gymnasieekonom med stora datorkunskaper både vad gäller hårdvara och mjukvara. Har sedan år 2000 arbetat på ....

 

Hittade en "guide" på karriärguiden som föreslog att man:

 

Inledande stycke, motivation, intresse

Läsaren skall bli nyfiken och lockas läsa vidare redan efter de första meningarna. Skapa ett intresse hos läsaren, marknadsför dig själv, berätta varför du vill att just du skall anställas. Berätta om de av dina egenskaper och drivkrafter som är relevanta för tjänsten i några korta meningar.

 

Andra och tredje stycket

Berätta om vad du lärt dig av dina erfarenheter, var ärlig och personlig, använd inga "standardformuleringar" typ "jag gillar att ha många bollar i luften". Hämta exempel från ditt CV från arbeten eller egenskaper du använt som är relevanta för arbetet du söker. Var kort i dina beskrivningar, spara lite till anställningsintervjun. Skriv också något om ditt privatliv, om du är flyttbar (om tjänsten kräver det), din familjesituation m.m.

 

Fjärde stycket

Avsluta! Föreslå att du kan berätta mer om dig själv vid en anställningsintervju. Du kan också ( om det är viktigt för dig) mycket kort beskriva din arbetssituation just nu, "just nu arbetar jag som timvikarie på...", eller "efter att jag avslutat mitt arbete som .... söker nu nya utmaningar, jag tror att arbetet som .... är en utmaning som passar mig".

 

Åstadkom detta då som DIREKT inledning:

 

Tjänstens namn, Ref nr: xxxx

 

En CAD-tjänst i Heroland är precis det jag letar efter! Detta beror på att jag ser mig helst i en CAD/CAM roll, då det är detta jag jobbat med sedan 2001 på XXX som är Sveriges största tillverkare av XXX. Heroland är den andra faktorn. Heroland, min födelseort, lockar extremt mycket då vi vill att barnen ska växa upp där.

 

Jag tycker förslag 2 låter ganska bra men kanske för "mycket"? Eller vad säger ni?

 

ps. Heroland är påhittat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag får läsa en massa CV i mitt jobb så har jag några synpunkter. Men det är mina personliga åsikter och du får ta det för vad det är.

 

Håller med om att 2:an är fär mycket.

 

Ta bort utropstecknet. Det ser inte bra ut att ha utropstecken i en ansökan. Det ser mer ut som ett reklam utskick.

 

Du behöver inte berätta vilket år du har börjat jobba med CAD/CAM eftersom det står i dina meriter.

 

Det första jag vill läsa är vem personen är och hur gammal den är. Det du missar i ditt första stycker är egenskaper och drivkrafter. Som läsare vil jag veta vad du har för personliga egenskaper och vad din drivkraft är. Ta med saker som "är en drivande person som..", "är social..", "har lätt för att samarbeta med andra.." m.m. Det som ska sälja dig i det personliga brevet är vem du är. Här kan du även ta med speciella saker som du vill trycka extra på som även är med i meritförteckningen.

 

Jag brukar alltid läsa meriterna först för att se att personen som söker jobbet verkligen är kvalificerad. Är han inte det så orkar/hinner man tyvärr inte läsa det personligabrevet. Man ska inte underskatta hur många ansökningar företagen får in. Hör du inte av dem ett par veckor efter att ansökningstiden gått ut så maila gärna dem för att höra hur det går. Det kan hända att din cv har försvunnit i mängden.

 

Be någon du känner läsa igenom meriter och det personliga brevet. Man blir lätt blind av det man skriver och man missar då uppenbara saker.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skickar ansökningar via email, hur bör man göra då?

Vad skriver man i "själva" mailet? (bara hej, härmed ansöker jag.... Bifogar personligt brev samt CV)

 

PDF är det väl som gäller på CV och personligt brev?

 

Både word och pdf funkar. Men man ska ju inte ta förgivet att företaget kan öppna worddokument.

 

I mailet räcker det oftat att man bara skriver som du säger Hej. Jag heter XXX och härmed söker jag tjänsten ... och bifoga CV och personligt brev.

 

Det svåra med en ansökan är att skriva lagom mycket. Inte för lite och inte för mycket. Blir det för mycket orkar man inte läsa. Har man jobbat ett tag så är det ingen bra ide att räka upp sommarjobb på någon verkastad. Men är det ens första jobb gör man gärna det för att det inte ska se så tomt ut. Men då kan man ju lista upp relevanta kurser som man läst och vill visa upp. Skicka inte heller med en massa betyg från mellanstadiet utan skicka bara med betyg från din högsta utbildning. Har man jobbat ett tag så kan man skriva att betyg finns vid intresse.

 

Skriv alltid upp minnst två referenser om du har. Dessa ska också vara relevanta och vara någerlunda färska. Kolla med referenserna att det är okej med dem. Nogranna rekryterare ringer alltid upp referenserna. En fel rekrytering kan bli dyrt. Speciellt för ett tjänsteföretag.

 

Det personliga brevet ska inte vara mer än en A4. Ingen orkar läsa en uppsatts om det inte är ett jobb som journalist du säker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cheunce har redan täckt in allt det viktiga, så jag tänkte bara tipsa om några enkla grejer. Många CVn som jag läst innehåller mängder av språkfel - troligtvis bara pga slarv.

 

Gör en kort checklista, typ

 

1. Stavfel

2. Särskrivningar(!!!)

3. Ofullständiga meningar (Meningen "Fann er annons på platsbanken och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten" saknar subjekt, "Jag")

 

och så lämna bort hela ansökan till 2 personer som korrekturläser.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Ofullständiga meningar (Meningen "Fann er annons på platsbanken och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten" saknar subjekt, "Jag")

 

Lol, jag föll på den punkten i mitt första brev.

 

Stämmer det verkligen att "Fann er annons på platsbanken och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten" inte är korrekt svenska??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det verkligen att "Fann er annons på platsbanken och anmäler mig härmed som sökande till tjänsten" inte är korrekt svenska??

Ja. Som sagts saknas subjekt och det gör att det låter lite nonchalant. I övrigt tror jag att det är viktigt att skriva enkelt, korrekt, låta bli att använda svåra ord bara för sakens skull, och att skriva korta meningar.

 

Överdriv dina meriter (med måtta). Om du t.ex. använt ett datorprogram ett par gånger har du mycket goda kunskaper eller stor kännedom om programmet. Var väldigt kortfattad om du vill beskriva saker som inte har med relevanta erfarenheter och utbildningar att göra.

 

Du behöver inte skicka med några betyg eller ange några referenser i din ansökan. Skriv istället att betyg, intyg, och kontaktuppgifter till referenser skickas på begäran eller tags med vid intervjutillfälle. Däremot ska du såklart se till så att referenserna existerar och har positiva saker att säga om dig.

 

Ibland läser man i karriärguider och liknande om att det är viktigt att få sitt ansökningsbrev att sticka ut och att man kan göra det genom att skriva "personligt" istället för formellt. I call bullshit. Skulle du bli imponerad av någon som inleder sin ansökan skriven på rosa papper med "Hej!! Jag är en sprallig tjej på 28 jordsnurr!"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker panelen om detta personlig brev??

 

Tjänstens namn; Företag; Stad;

 

En CAD-tjänst i Heroland är precis det jag letar efter. CAD/CAM-operatör ser jag som ett utvecklande och intressant jobb där jag tror min kompetens kan vara till nytta för Er. Tidigare under året blev jag “head-huntad” av en konkurrent men tackade nej efter att ha blivit övertalad av vår VD. Att jobba självständigt och vara noggran, även under stress, är krav som jag dagligen uppfyller.

 

CAM-operatör som jag är på YYY, Sveriges största tillverkare av XXX, innebär jag granskar och ger eventuell feedback åt kund och korrigerar felen i CAD-verktyget för att slutligen skicka ut produktionsanpassade underlag ut till fabriken. Jag är mycket van att jobba med UNIX som plattform då vår CAM-programvara kräver det. Kontakt med kunder har jag dagligen via email och telefon då jag även sedan årsskiftet fungerar som innesäljare.

 

Arbete med ansvar befattar jag mig gärna med. På YYY var jag tidigare under drygt ett år skiftsamordnare parallellt med CAM-tjänsten. Det ligger i skiftsamordnarens ansvar att produktionen går framåt och att personalen sköter sitt jobb.

 

Jag är xx år gammal och bor i Stockholm, tillsammans med sambon ZZZ, döttrarna HHH, 20mån gammal, och JJJ, 3 månader. Vi trivs i Stockholm men har funderat ett bra tag på att flytta upp till Heroland då vi vill att barnen ska växa upp i lappland precis som både jag och ZZZ har gjort. Jag är dessutom född i Heroland. När jag under semestern fick beskedet om att Konsum gått i konkurs, så tyckte vi att nu är det läge att våga satsa på en flytt till Heroland. Verksamheten på Konsum drivs dock vidare under konkursförvaltarens ledning fram till åtminstone sista september med förhoppning om att vi ska bli uppköpta. Även om Konsum inte skulle bli uppköpt så är vår önskan att flytta till Heroland då vi har många vänner och släkt i närheten.

 

Vid intresse av mig från Er sida finns det inga problem att träffas för en intervju med kort varsel. Inte heller om det skulle bli aktuellt med anställning då jag endast har 1 veckas uppsägningstid.

 

Hoppas verkligen på en intervju där jag gärna berättar mer om mig själv.

 

Med vänliga hälsningar

 

______________________________________

 

Åsikter? Tips? Meningsbyggnader? Styckeindelningar?

 

 

 

 

Ps. Heroland, konsum, XXX, YYY, ZZZ, HHH, JJJ är ej de riktiga namnen...

ps2. Ja det är en mycket viktig jobbansökan! Vill verkligen ha jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några spontana kommentarer:

 

Inledningsstycket börjar lite aggressivt. Jag tycker att du ska börja med att skriva att du jobbar som CAD/CAM-operatör men gärna vill flytta till Heroland och därför söker tjänsten. (som du är som klippt och skuren för bla bla bla)

 

Jag antar att du nämner att du blivit head-huntad för att visa att du är "attraktiv". Om du vill göra det tycker jag att du ska låta bli att skriva att du stannade kvar efter övertalning.

 

Det verkligen kryper i mig när jag läser Er istället för er.

 

Många meningar är lite konstigt uppbyggda. Ex. "Kontakt med kunder har jag dagligen..." borde vara "Jag har dagligen kontakt med kunder...". Jag gissar att du försöker att undvika att börja meningar med "jag", men det måste gå på nåt bättre sätt.

 

Stycket om dig och din familj är oproportionerligt stort. Det mesta där är antagligen helt ointressant för den som läser din ansökan.

 

Att det inte är några problem att komma på intervju och det där om uppsägningstid tycker jag att du ska stryka helt och hållet.

 

Tänk också på att din ansökan i första hand går ut på att berätta för arbetsgivaren varför DE vinner på att anställa just dig och kanske inte så mycket på att förklara varför tjänsten skulle passa dina levnadsförhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Svinto. Utförlig kritik hjälper verkligen. Keep em coming.

 

Några spontana kommentarer:

 

Inledningsstycket börjar lite aggressivt. Jag tycker att du ska börja med att skriva att du jobbar som CAD/CAM-operatör men gärna vill flytta till Heroland och därför söker tjänsten. (som du är som klippt och skuren för bla bla bla)

 

Jag håller med lite att det är lite aggro-stil på inledningen men jag måste säga att jag gillar den. I mina ögon så väcks det ett större intresse hos läsaren att läsa vidare jämfört med en traditionell "Jag är en 27-åring ekonom med datorkunskaper.... "

 

Jag antar att du nämner att du blivit head-huntad för att visa att du är "attraktiv". Om du vill göra det tycker jag att du ska låta bli att skriva att du stannade kvar efter övertalning.

 

Givetvis är det därför. Men det känns som att jag är skyldig att ange en förklaring till varför jag inte tog det jobbet. (verkliga orsaken var att nuvarande arbetsgivaren "köpte" min lojalitet)

 

Det verkligen kryper i mig när jag läser Er istället för er.

 

Mmhh, Överdrivet att skriva "Er"?? Ändra till "er" ?

 

Många meningar är lite konstigt uppbyggda. Ex. "Kontakt med kunder har jag dagligen..." borde vara "Jag har dagligen kontakt med kunder...". Jag gissar att du försöker att undvika att börja meningar med "jag", men det måste gå på nåt bättre sätt.

 

Precis som du säger. Undviker att börja med Jag. Men jag tycker meningen "Kontakt med kunder har jag dagligen..." är korrekt (?)

 

Stycket om dig och din familj är oproportionerligt stort. Det mesta där är antagligen helt ointressant för den som läser din ansökan.

 

Tyckte oxå att det känns lite väl stort, men samtidigt så känns allt relevant. Jag vill få fram att jag själv är född i heroland så dem inte tror att jag är en 08a. Men visst det stycket bär kortas ner, tack!

Att det inte är några problem att komma på intervju och det där om uppsägningstid tycker jag att du ska stryka helt och hållet.

 

Anledningen till att jag skrev det är att jag bor nu 90mil ifrån denna arbetsgivare. Men kanske onödigt ändå?

 

 

Mer tips/åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger. Undviker att börja med Jag. Men jag tycker meningen "Kontakt med kunder har jag dagligen..." är korrekt (?)

Det kan vara ok att skriva enstaka meningar så men du har flera liknande konstruktioner i närheten av varandra.

 

Tyckte oxå att det känns lite väl stort, men samtidigt så känns allt relevant. Jag vill få fram att jag själv är född i heroland så dem inte tror att jag är en 08a. Men visst det stycket bär kortas ner, tack!

Du kanske kan få in ungefär "Jag har länge velat flytta tillbaka till Heroland men inte hittat den rätta tjänsten. Därför blev jag jätteglad när jag såg er annons." någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska ett CV se ut då? Alal "jobbsajter" listar totalt olika CV.

 

Mitt CV ser ut som följer:

 

MERITFÖRTECKNING - CV

 

 

 

 

Andreas Andreasson

Andreasvägen 1

555 55 Stockholm

2006-09-03

Telefon 08 – 555 555

Mobil 05 – 4548 47

E-post andreas@andreas.se

 

 

Anställningar, omfattning, samt arbetsuppgift

Myndigheten för Skolutveckling, konsult, webbredaktionen 050118-050320

CAMbolaget, heltid, CAM-operatör 010820-nuvarande

Skolverket, heltid, intranätet samt externa webben 991014-010817

Bengas Bud, heltid, lagerarbetare 990127-991014

Skolverket, heltid, intranätet samt externa webben 981009-981030

Skolverket, heltid, intranätet samt externa webben 980629-980731

 

 

Utbildning

 

Dreamweaver, fördjupningskurs 000517-000519

Gymnasium, Samhällsprogrammet - ekonomisk linje 1995-1998

Grundskola -1995

 

 

Övrigt

 

Innehar B-körkort samt egen bil.

Mycket stor datorvana.

Engelska talar jag flytande.

 

Om så önskas sänder jag gärna betygskopior samt referensuppgifter.

 

Med vänliga hälsningar

Andreas Andreasson

 

__________________

 

Nu blir det inte lika snyggt här då tabbarna ej hänger med.

 

Är detta ett CV?? eller har jag bara gjort en meritförteckning?

 

Se denna länk Ska ett CV verkligen se ut så här??

 

Tacksam för svar. Detta är ju löjligt....

 

EDIT: Vad ska jag skriva om det Engelska språket? Jag talar väl sådan englska som alla som bara har läst engelska på gymnasiet. Jag skulle inte vilja påstå att det är att tala engelska flytande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...