Gå till innehåll

NLT - Squeeze med outs

jacobmal

Recommended Posts

Så SB har precis precis gjort en dålig syn som kostade honom ett halvt inköp eller ngt. det är lite rimligt att tro att han är tiltad.

Min image är nog hyfsat tight.

Floppen ger mig 10 outs, om alla är rena. det är troligt att fi sitter på Ax där X <K. han kan även ha ett lägre PP och nån annan skit.

Vad gör vi? Jag vill inte kasta mot omslag.

Party Poker ($20 no limit). Hand converted by Check Raised hand converter

Preflop (6 players): Hero is BB with aceh.gifqueens.gif

3 folds.

BTN raises $60.00.

SB calls ($50.00) [2.8:1].

HERO raises $270.00.

1 fold.

SB calls ($230.00) [2.78:1].

Flop (32 bets ($640) in pot, 2 players):

4c.gif5c.gif3d.gif

SB checks.

* Avancerad RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa lite disskusion i denna hand så är de lika bra att jag inleder...

Efter som du själv ger följande premisser att du inte vill kasta för omslag så ser jag egentligen bara två alternativ:

1. Betta ca 600 på floppen. Denna bet är såpass stor att du kommer vara commitad för en syn även vid ett omslag med oddsen 4-to-1, vi behöver med andra ord enbart ha ca 5 av våra "10 outs" som levande för att berättiga en syn, med förbehåll att vi faktiskt kan ha bäst hand.

2. Checka bakom på floppen.

Så för- och nackdelar med dessa spel...?

Fördelen med spel 1 blir klart väldigt stora om vi kan trycka bort honom från medium PP och annat "skräp". De vi vill är ju att plocka upp potten, om vi då kan få honom att slänga en del händer som har oss slagna just nu så har vi ju lyckats.

Innan jag gör över på nackdelarna vill jag passa på att kommentera de förslaget som gavs (att man skulle open-pusha), detta gillar jag inte alls. Vår hand blir alldeles för transparent och jag tror ett sådant spel lockar fram mer syner från medium pockets än vad ett std continuation bet gör.

Nackdelarna som jag kan se med att continuation beta floppen är att iom han har gjort en dålig syn tidigare så kan han vara lite små tiltad och då vara mer angelägen att ställa med alla träffar och PP. Men iom att vi kommer ha så otroligt bra odds för en syn så torde de många ggr väga upp för hans desperata spel. Givetvis kan detta även ha motsatt effekt hos fi, dvs han är rädd för att göra en dålig syn till och således är FE mycket högre än tidigare. Detta kräver helt klart en viss historik med fi för att avgöra åt vilket håll det är viktat (om något).

Fördelar med spel 2 är imo att vi kan ta ett grattis kort och därigenom förbättra vår hand, men samtidigt så kan vi också locka fram en bluff från fi på turn. Vilket betyder att vi troligtvis måste syna en bet av fi och ibland också på rivern med A-hög (givetvis beroende på brädans strucktur) för att spelet skall bli profitabelt. Vi föredrar givetvis om brädan är parad vi en sådan syn.

Nackdelarna med spel 2 är ganska givna och jag personligen hade oftast valt linje 1. Och för att linje 2 skall fungera och inte bli alltför transparent så kräver den också att du checkar bakom ibland med t.ex. AA här.

Det här kanske kan vara en start på en disskusion, så ni andra får hoppa in och såga min utläggning ;)

Länk till kommentar

ja du käre vän du har redan gett svaret på din egna fråga när du sa att du inte kommer kasta mot ett omslag.

frågan är då inte hur du ska spela, frågan är då om du vill låta han göra sig pot commited eller ej(om du ska ta spelet ifrån han eller), med andra ord om du vill gå upp mot ett eventuellt litet pocket par som han kan slå om din flopp bet o sedan måste syna ett ställ från din sida..

vill du ha med han i handen ska du beta ut ett normalt bet och ställa mot hans reraise o ta risken att han just då leder, han kan ju iofs vara lika oträffad som du och således lägga rakt ut. Finns ju även en liten möjlighet att han bluffställer med denna lösning men det skulle vara för han är tiltad..

vill du inte ha med han i handen ställer du rakt av men får då risken ta att han kan ha dig i riktigt bad shape ett visst fåtal ggr eller göra en tilt syn med lågt pocket..

du har ju redan gjort upp att pengarna åker in och då blir tankegången lite konstig i och med att du aldrig kommer ha ett lägg som utväg..

check finns inte för mig

Länk till kommentar

Om han är aggro kanske man kan tänkta sig försöka sig på en check-raise all-in?

Min tanke var också att en checkraise är absolut bästa spelet. Problemet är att det är svårt att göra en checkraise i sista position, när motståndaren redan checkat...

(Det går förvisso - genom att återöppna budgivningen med en fjompig liten minibet, hoppas motståndaren höjer på den för att vi just minibetar, ochsedan trycka all-in - men det är kanske att måla med lite väl stor pensel?)

Tar in kommentaren ur andra tråden. Absolut bästa spelet enligt mig om du får det att funka. Problemet är att potten blev för stor preflop för att kunna hitta ett sånt spel tror jag.

Tror inte något bet, varken den varianten, potbet eller all in får motståndarn att lägga ett pocket dock. Man ska inte syna 270 dollar preflop för o lägga 22-99 eller AK på en liknande bräda med 1200 kvar.

Länk till kommentar

Jag checkar med en hel del händer här. AQo är ju särskilt lämpligt eftersom man inte kan syna mot CR och man plockar in rätt hyffsat med equity på turnkortet i form av par+stege.

Och andra sidan är jag en flaska bacardi lemon in mot dåliga beslut nu.

Edit: Läste tydligen inte *så* noggrant. Botas antagligen bäst genom mer baccardi. Men jag lutar fortfarande åt check eftersom man har ett tunt drag som egentligen inte gynnas av flopaction. Checkar man kan man ju fortfarade dega in som en realistisk semibluff/bluffstopp på turn. Nackdelen är ju att det blir halvknepigt att få betalt vid träff.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Får väll ställa lite frågor för fortsatt diskution om ett intressant läge.

Vilken Hd har vi/fi?

Vad tror fi vi har för hd?

Finns det någon hand man kan tänkas bet/folda här?

Kommer vi vilja betta olika storlekar med olika händer i våran HD?

Hur frekvent kommer vi vilja checka bra händer här?

(fördelen blir ju att man skydar draghänder men får mindre händer att bluffa med)

Kommer han spela postflop bra eller kan han tänkas göra grova misstag.

I så fall, vilka kan han tänkas göra?

Antingen så spelar du AQo readbaserat eller så måste man ju väga in den i en helhetsstrategi.

Helhetsstrategin är ju helt klart intressant. Ingen som har kommit upp med ett datorprogram där man kan välja stackdjup,situation och Hdar för att sen försöka exploatera sig själv eller polarn?

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

även resultat i denna hand

i verkligheten var floppen 5c 4c 4d, men jag läste brädan fel...

jag tror att det bästa spelet hade varit att beta ut 2/3-3/4 av potten på floppen för att sedan syna ett omslag AI. näst bästa spelet är nog push. jag valde av ngn anledning att överbetta potten lite, typ 900 i 640. Det förvånade nog oss båda. Han synade iaf och turn var 7o. Här ställde han och jag fick syna med 1000-1.

Han hade A7cc.

Länk till kommentar