Gå till innehåll

NLT - JJ på SB möter raise


kausti

Recommended Posts

Suttit vid bordet ett tag. Ingen vidare koll på ve0oo. Har precis tappat typ hela dagens vinst pga. kasst spel, så är lite småarg på mig själv.

 

***** Hand History for Game 5077629077 *****

$25 NL Texas Holdem - Friday, September 01, 11:19:59 ET 2006

Table Table 98379 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Mr_Tunkki ( $33.53 )

Seat 3: ve0oo ( $16.70 )

Seat 4: ClubNuts ( $47.90 )

Seat 5: rjonsson0 ( $17 )

Seat 6: Fettballen ( $30.70 )

Seat 7: cazman114 ( $13.56 )

Seat 9: dapage44 ( $15.65 )

Seat 10: lieroppenaar ( $34.19 )

Seat 8: n3n1t ( $17.20 )

Seat 2: butt_rock_hero ( $25 )

n3n1t posts small blind [$0.10].

dapage44 posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to n3n1t [ :Jc::Jd: ] <-- Plockar upp JJ

lieroppenaar folds.

Mr_Tunkki folds.

ve0oo raises [$1]. <- Raise från Fi

ClubNuts folds.

rjonsson0 folds.

Fettballen folds.

cazman114 folds.

n3n1t: ??? <- Vad gör man här då?

 

I sen position så höjer jag te ungefär 3$. Men nu sitter jag på SB. Ska man ta det lugnare då?

 

Ska jag raisa till 3$ som vanligt?

 

Om vi säger floppen kommer 234 rainbow, vad gör jag då?

Om det kommer ett A eller en K på floppen? CB?

Om det kommer två överkort?

 

Observera att jag inte har nån koll på Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suttit vid bordet ett tag. Ingen vidare koll på ve0oo. Har precis tappat typ hela dagens vinst pga. kasst spel, så är lite småarg på mig själv.

 

***** Hand History for Game 5077629077 *****

$25 NL Texas Holdem - Friday, September 01, 11:19:59 ET 2006

Table Table 98379 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Mr_Tunkki ( $33.53 )

Seat 3: ve0oo ( $16.70 )

Seat 4: ClubNuts ( $47.90 )

Seat 5: rjonsson0 ( $17 )

Seat 6: Fettballen ( $30.70 )

Seat 7: cazman114 ( $13.56 )

Seat 9: dapage44 ( $15.65 )

Seat 10: lieroppenaar ( $34.19 )

Seat 8: n3n1t ( $17.20 )

Seat 2: butt_rock_hero ( $25 )

n3n1t posts small blind [$0.10].

dapage44 posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to n3n1t [ :Jc::Jd: ] <-- Plockar upp JJ

lieroppenaar folds.

Mr_Tunkki folds.

ve0oo raises [$1]. <- Raise från Fi

ClubNuts folds.

rjonsson0 folds.

Fettballen folds.

cazman114 folds.

n3n1t: ??? <- Vad gör man här då?

 

I sen position så höjer jag te ungefär 3$. Men nu sitter jag på SB. Ska man ta det lugnare då?

 

Ska jag raisa till 3$ som vanligt?

 

Om vi säger floppen kommer 234 rainbow, vad gör jag då?

Om det kommer ett A eller en K på floppen? CB?

Om det kommer två överkort?

 

Observera att jag inte har nån koll på Fi.

 

standardspelet här e ju re-raise men om man vill variera spelet så kan man bara syna och titta på floppen..men jag hade betat ut 75-100% av potten oavsett vad som kommer på floppen. kommer det Q-K-A på floppen eller många drag och vi får en re-raise i nyllet så kan ja nog överväga en läggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard spelet med JJ på SB torde ju inte vara Re-raise när det är fullring. Speciellt när det är någon i tidig position som höjt. Ska dock säga att jag inte spelar fullring själv. Men det känns knappast som om det är standard ens Short-Handed.

 

Själv tycker jag JJ ur position är en hand man ska ta det väldigt försiktigt med, speciellt om någon i tidig position höjt. Nu är det här iofs micro-limit så Fi kan ju i princip ha vad som helst. Men det ska vi väl inte anta utan read.

 

Syna Pre, beta ut rakt på flop i fall korten faller under 10. Raisar-Fi, syna för att eventuellt förbättra på turn. I fall du inte förbättrar Check-fold. I fall Fi enbart synar fortsätt beta på Turn, i fall Fi raisar, fold. Synar Fi enbart, check syn i fall det inte faller något farligt. Check-fold annars.

 

Edit: Målet borde ju vara att komma till showdown så billigt som möjligt? Eller är jag helt fel ute? I fall det kommer ett A,K eller Q på flop, är det i princip bara att ge upp. Eventuellt kanske beta rakt ut för att representera A eller K de gånger Fi har PP 66-QQ.

 

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på reads hur jag spelar JJ på sb i en sådan här situation. Är det en aggressiv spelare blir det oftast en reraise och ett cb oavsett vad floppen ger. Mot en tight spelare kan det istället bli en syn och sedan beroende på floppen ett bet rakt ut eller en check-raise, check-fold.

 

Sedan beror det också på hur många som har synat utgångsraisen innan mig. Kan ibland köra en Bary liknande "bluff" där jag trycker upp potten ordentligt för att få bort så många som möjligt, alternativt vinner en hyffsat stor pott right there. Ganska farligt spel men har man en hyffsad hand som backar upp det kan det gå vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det också på hur många som har synat utgångsraisen innan mig. Kan ibland köra en Bary liknande "bluff" där jag trycker upp potten ordentligt för att få bort så många som möjligt, alternativt vinner en hyffsat stor pott right there. Ganska farligt spel men har man en hyffsad hand som backar upp det kan det gå vägen.

 

JJ har jag inget emot att bara syna bakom där, bättre att bluffhöja med skräp isåfall, iaf mot fi som antingen foldar eller pushar tillbaks.

 

I den här handen hade jag nog tagit det lilla lugna, JJ ur position mot en relativt tidig räjsare, reraisar man här så får man oftast omslag som man måste vika mot, eller fold, och då spelar det ingen roll att man hade JJ, och de gånger man får syn så hamnar man i en knepig situation postflopp. QQ hade jag höjt men JJ är lite på gränsen i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna Pre, beta ut rakt på flop i fall korten faller under 10. Raisar-Fi, syna för att eventuellt förbättra på turn. I fall du inte förbättrar Check-fold. I fall Fi enbart synar fortsätt beta på Turn, i fall Fi raisar, fold. Synar Fi enbart, check syn i fall det inte faller något farligt. Check-fold annars.

Att syna ett omslag enbart för att leta efter 2 outs låter som ett riktigt bra sätt att förlora pengar på. Synar vi ett ev. omslag på floppen gör vi det i tron om att vi har bäst hand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det också på hur många som har synat utgångsraisen innan mig. Kan ibland köra en Bary liknande "bluff" där jag trycker upp potten ordentligt för att få bort så många som möjligt, alternativt vinner en hyffsat stor pott right there. Ganska farligt spel men har man en hyffsad hand som backar upp det kan det gå vägen.

 

JJ har jag inget emot att bara syna bakom där, bättre att bluffhöja med skräp isåfall, iaf mot fi som antingen foldar eller pushar tillbaks.

 

I den här handen hade jag nog tagit det lilla lugna, JJ ur position mot en relativt tidig räjsare, reraisar man här så får man oftast omslag som man måste vika mot, eller fold, och då spelar det ingen roll att man hade JJ, och de gånger man får syn så hamnar man i en knepig situation postflopp. QQ hade jag höjt men JJ är lite på gränsen i detta fallet.

 

 

En reraise kan istället ge dig information. Tvärtemot vad du säger får man inte omslag ofta på FR på den här nivån. Omslagen kommer oftast med AA,KK eller AK. I de fall man får omslag kan man oftast lägga utan problem alternativt ta synen om det är ett miniomslag (som det oftast är) för att man då nästan får odds (i alla fall implicita) för att setta. Om fi synar kan man oftast utesluta de höga pp och sätta honom på två höga eller ett lägre pp och då öppnar du upp bra för att ta hem potten på floppen.

 

Problemet kommer då du bara synar pre och floppen kommer 3 låga kort. Då kan det vara svårt att sätta fi på högt PP, lågt PP eller 2 höga.

 

Ovanstående beror helt på reads men en generell regel är att JJ blir noll värt om man har en preflop "räjsare", flera synare bakom och dålig position postflop . Då måste man oftast floppa set för att ta hem potten utan att behöva bluffa sig ur problemet.

 

Angående bluffhöjningen med skräp har du väl i och för sig rätt i, men varierar man sig och bluffhöjjer hårt med bättre händer ibland är det lättare att ta hem potterna med skräp nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...