Gå till innehåll

Vem spelar vad, FL el. NL?


Jennez

Vad lirar du huvudsakligen?  

242 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad lirar du huvudsakligen?



Recommended Posts

Tycker att det ar en hel massa FL i nyborjar- och HH-delen. Ar det verkligen sa manga som spelar FL?

 

Dags att kolla hur stor andel pf-are som spelar FL respektive NL. (Har kanske redan undersokts, men dags igen da!)

 

Motivera garna varfor ni gillar det ena battre an det andra.

 

Nej, jag vill inte ha ngn diskussion vilket som kraver mest skills.

 

Sjalv lirar jag enbart NLTH (turneringspoker) och har alltid gjort. Lirar jag CG sa ar det DC med favvisliren OH, 5 CD och 7CS som galler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart intressant ämne att diskutera!

 

Jag spelar nästan bara NL när det gäller Texas, någon gång lite FL för ombytes skull. PL gillar jag oxo, speciellt när det gäller turneringar (roligare när man slipper hamna i sitsen att det enda spel som finns är fold eller all in preflop, när blindarna är höga). Av någon anledning har det inte blivit mycket CG spelat när det gället PL TH för mig.

 

Den för mig avgörande faktorn är att det blir mer action i NL, jag är väldigt LAG i min stil, och då är knappast FL rätt.

 

Favoritspel just nu, i rangordning:

1. PLO, CG (relativ nybörjare, men älskar spelet)

2. NL TH, CG

3. PL TH, turneringar

4. NL TH, turneringar

5. 7CS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skälet till att det är en del FL spelare i nybörjarforumet kan vara att en del auktoriteter anser att FL är ett bra nybörjarspel därför att det är enklare.

 

Nu skulle vi inte diskutera det men jag reflekterar bara över inlägget.

 

Inte för att jag egentligen bryr mig så mycket om vad auktoriteter säger men alla som jag sett uttala sig om skillnaderna har sagt dylikt.

 

Brunson, Daugherty, Mcevoy, Harrington osv

 

Brandborn räknar inte jag som någon auktoritet tyvärr. Jag kan tänka mig att Sklansky kanske säger motsatsen också?

 

För mig är det i alla fall som NL har typ 2-3 extra dimensioner (Mao betydligt mera skills). Därför är det mycket roligare och givande.

 

FL är som att spela NL i tvångströja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FLT SH CG för att det kräver mest mod, matematikkunskaper, intelligens, styrka, initiativförmåga, kukstorlek, samt kunskaper i jakt och fiske.

 

Ibland spelar jag NL men då det är så väldigt, väldigt lätt tröttnar jag snabbt eftersom det är tråkigt att bara vinna konstant.

 

(Och så tycker jag att FL är roligare för att jag helt enkelt är bättre på det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL är lättare när man ska spöa fisk. Eller kanske inte så mycket lättare, men det går snabbare.

 

Jag tror bland Dolye och grabbarna som spelar High Stakes så kanske no limit är mer skill, men det krävs nog att de flesta motståndarna har mer tankekraft och mer tävlingsinsikt för att det ska märkas. De flesta pokerspelare vill spela för pengar och leta fisk, oavsett vilken nivå man spelar på. Sedan finns det en liten del som inte är nöjd med det utan måste spela mot de allra bästa och känna att man är bäst också.

 

Bara för att no limit holdem är det enda som syns på TV betyder det inte att det är det som proffsen spelar mest. När jag ser på Daniel Negreanus videoblogg och läser historier om high stakes games så låter det nästan som att man utesluter no limit holdem i sina mixed-games nu för tiden. I Negreanus videoblogg under WSOP sa han att dom brukar köra 7card stud, omaha, omaha hi lo och nåt mer, kanske 7card stud hi lo eller 2-7 tripledraw och mixa runt.

 

När det gäller high stakes har man kanske fler dimensioner, men på lägre nivåer som går ut på att leta fisk tycker jag det känns som ett jävla grind oavsett spel. Mer "vänta på nutsen" i NL och både fler och större potter i FL - i alla fall shorthanded. Jag väljer FL över NL 6 av 7 dagar i veckan i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med fixed limit, verkade ett bra sätt att lära sig utan att riskera allt man hade framför sig. Gav mig en bra grund att fortsätta på, samtidigt som jag blandade det med NL SnG och MTT.

Övergått helt till NL, då jag anser det roligare, på så sätt att det ibland blir mer action, större potter, men i samma vända större svängningar i rullen.

Roligast är definitivt NL, med djuupa stackar, då man ibland sitter o biter sönder naglarna när potterna växer, och ett enda beslut kan göra om man har en pluss/minus-session för dagen. Ger en annan känsla en FL.

Nu för tiden anser jag också NL vara enklast för mig och spela, vinner mest där. Sen är nog en semi-LAG spelstil inte det rätta för FL :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med FL för lite över ett år sen. Spelade nanolimits i början tills jag tyckte att jag kunde starthandstabellen i ssh. Sen bytte expekt nätverk och då började jag bonushora andra sajter och gick upp till microlimits. Blev dock mer och mer tiltad varje gång jag spelade, både av utdragningar och den äckligt höga raken. Vann en del men majoriteten av pengarna kom från bonusar. Så för 5 månader började jag spela nl. Mycket mindre tilt och mycket större högre winrate :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har spelat en hel del FL.

 

provade på NL för första gången nu i veckan. gick bra, plussade några inköp på NL25, NL50 och NL100 utan några större problem. upplevde iaf att jag hade edge.

 

verkar vara ett stort överlapp när det gäller teori, handreading och strategi.

 

FL är mitt primära game och inkomstkälla och kommer antagligen fortsätta vara det ett bra tag. men ska försöka lära mig NL också, kul att variera lite, blir rätt enformigt annars att harva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland verkar det som folk gör det synonymt mellan att tjäna pengar och hur lätt något är. Det är två helt olika saker. Den enda som är intressant är intentionsdjupet vilket innebär hur djupgående den teoretiska delen är.

Eftersom NL omfattar en större variation så innebär det fler variabler/situationer att hantera vilket innebär ett djupare intetionsdjup.

 

Jag är ganska övertygad om att skälet att vissa påstår att FL är lika svårt/svårare som NL beror på att edgen är mindre i FL. En duktig NL spelare får en större edge kontra en dålig. Skälet till detta är just att NL är svårare. Inte motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu så spelar jag nl, men hade en period på några mån där jag nästan bara spelade FL ( från 1-2 till 10-20)

 

men var aldrig nån vinnande spelare på FL så hoppade tillbaka till NL (som jag spelade allra först) och där är jag iaf. en hyffsad vinnare om jag inte tiltar ;)

 

 

Och nl är lite roligare , ibland, än FL :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...