Gå till innehåll

FLT - 88 i BB, för-/nackdel att fi är shortstacked?

Recommended Posts

Postad

Interpoker $1/2 Hold'em (7 handed)

Fortsätter bonushorandet på crypto.

Bordet har ca 35-40% flops seen. SB (relevant fi i denna hand) har bara 2sb kvar i stacken.

Preflop: Hero is BB with 8 :diamond: 8 :heart:

UTG folds, MP1 folds, MP2 folds, CO folds, button folds, SB calls, Hero raises, SB calls (and is all in)

En syn från sb om alla andra lägger sig brukar betyda antingen en medioker eller en monsterhand men sällan en (vanlig) bra hand. Brukar höja här med mediumpar, känns som att man ofta(st) är favorit även om man i de fall man är dog ofta är det rejält. Här är han ju dessutom shortstacked, vet inte om det ändrar ekvationen och i så fall åt vilket håll.

Flop: 2 :diamond: A :spade: A :club: (4 SB) (2 players)

Turn: Q :club: (2 BB) (2 players)

River: 3 :diamond: (2 BB) (2 players)

Rent instinktivt känns det ju skönt att det är en All-in situation men så blir det kanske för honom också?!?

Results:

Hero: shows [8d 8h] (Two Pairs, Aces and Eights, Queen high)

SB: shows [Jh 7h] (A Pair of Aces, Queen high)

Hero collected 2BB from Main pot

/Bjorn

* RP, lite kortare - QoS *

Postad

Spontant känns det som en fördel, eftersom han går all-in med vilka kort som helst. Pokerstove säger typ 70-30 för 88 mot any two. Säkert bättre också eftersom det är troligt att han själv hade höjt om han hade haft en bra hand.

Och vad är EV för 88?

Edit: känns som att jag missfortsod frågan. Kan försöka förtydliga, om han nu är shortstacked och inte hämtat mer cash så är det troligtvis hela rullen. Jag tror inte han foldar sin sb med några kort över huvud taget, vad ska han vänta på liksom? att dubbla upp en bb med AA eller? Och sen så gillar jag inte överkort med mediumpar så jag skulle tyckt det varit skönt utan fler beslutspunkter i handen.

Postad

Floppen är ju inte alls särskilt skrämmande eftersom två av essen är ute ur leken. Totalt två överkort när alla kort är ute måste ju ses som ett bra resultat för 88, särskilt när det bara finns 5 kort för motståndaren att träffa dem med.

För övrigt ser jag det definitivt som en nackdel att motståndaren är all-in eftersom 88 kan sno åt sig extra equity av en hand som JT genom att tvinga ut den när det kommer överkort och JT egentligen har odds att dra. Om man själv försvarar mot aggression så kan det ju vara skönt att vara all-in så att man inte foldar bort pottandel där man borde varit kvar.