Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Ännu en hand där jag är ganska övertygad om att jag borde spelat annorlunda.

Bordsstämning

Tight, aggressivt. Det var därför jag blev misstänksam när han bettade så klent tror jag. När folk har stål så bettar de stenhårt på flop eller möjligtvis checkraisar.. antar att det är så man ska spela PLO.

OpeningBetRound

Game # 030,169,170 - Omaha High Pot Limit EUR 2/4 - Table "Glasgow"

Game ended Monday 2005-Jan-10 1:19:26 PM GMT

Players:

pan_Waldek (EUR 284.00 in seat 3)

fatsos (EUR 1,061.00 in seat 4)

vivaldi (EUR 1,796.75 in seat 5)

nek (EUR 481.50 in seat 6)

sanbell (EUR 337.00 in seat 7)

derby (EUR 180.00 in seat 8)

Dealer: vivaldi

Small Blind: nek (2.00)

Big Blind: sanbell (4.00)

nek was dealt: 4h - Kd - Kh - Ac

derby Fold

pan_Waldek Call (4.00)

fatsos Call (4.00)

vivaldi Call (4.00)

nek Raise (22.00)

sanbell Fold

pan_Waldek Call (20.00)

fatsos Call (20.00)

vivaldi Call (20.00)

pot: 96

Detta är säkert en typisk semibra hand som nybörjare som jag tenderar att övervärdera. Tänkte att det iaf finns ett hyfsat färgdrag och en möjlighet till hög stege. Spelade jag för hårt preflop? Sitter ju taskigt till.

Flop Ts - 6c - 8h

nek Check

pan_Waldek Check

fatsos Check

vivaldi Check

Det var ju inte så spännande.. hade jag bara haft två spelare efter mig hade jag kanske försökt bluffa bort dem, tror inte floppen hjälper någon särskilt mkt.

Turn

Dealing Turn: [ ]

Turn Ts - 6c - 8h - 6h

nek Check

pan_Waldek Bet (19.00)

fatsos Fold

vivaldi Call (19.00)

nek Call (19.00)

pot: 153

Hoppsan, där kom färgdraget, men samtidigt parar sig brädan. Här skulle jag nog ha lagt ner va? Blev som sagt misstänksam när pan var så försiktig, tänkte att färgen kanske skulle räcka.

River

Dealing River: [ ]

River Ts - 6c - 8h - 6h - 9h

nek Check

pan_Waldek Bet (55.00)

vivaldi Fold

nek Raise (110.00)

pan_Waldek Call (55.00)

japp, där kom färgen. var osäker på om den skulle räcka, men så kom ett till mesbet och jag bestämde mig för att han satt på triss så jag höjde (dumt!). Här borde jag nog ha funderat mer på vilken handdist. som skulle generera en syn. usch

Showdown

nek shows: 4h - Kd - Kh - Ac (a flush, king high)

pan_Waldek shows: 8s - Ad - 6s - Qh (a full house, sixes full of eights)

Result

pan_Waldek wins: EUR 374.50 (with a full house, sixes full of eights)

Rake: EUR 2.50

Avslutning

har skrivit mina egna kommentarer ovan men uppskattar andras synpunkter.

Postad

min erfarenhet av omaha är att om det ligger ett par på bordet så har till 90% någon trissen. Jag skulle inte ha bettat så hårt preflop som du gjorde eftersom det inte är en så bra hand. Efter flopen så skulle jag dragit ett 1/4 eller 1/2 potbett eftersom ingen borde ha tvåpar eftersom dem inte lär ha synat ett så högt preflop med med skitkort, möjligtvis så skulle någon kunnat ha floppat setet. På turnern vet jag inte hur jag skulle ha gjort, beror på hur många som var kvar i potten, men antagligen skulle du köpt potten om du bettat högt efter floppen. Det är ju lätt att säga i efterhand med facit på hand, men detta är vad jag skulle gjort...

är det någon som håller, med, lr är det helt galet??

Postad
nek Raise (22.00)

sanbell Fold

pan_Waldek Call (20.00)

fatsos Call (20.00)

vivaldi Call (20.00)

Detta är säkert en typisk semibra hand som nybörjare som jag tenderar att övervärdera. Tänkte att det iaf finns ett hyfsat färgdrag och en möjlighet till hög stege. Spelade jag för hårt preflop? Sitter ju taskigt till.

När tre stycken synar sitter du lite risigt till, men det innebär inte att det var fel att höja. Jag hade också höjt pott i det här läget.

Turn Ts - 6c - 8h - 6h

nek Check

pan_Waldek Bet (19.00)

fatsos Fold

vivaldi Call (19.00)

nek Call (19.00)

Här borde du ha lagt dig utan att tveka. Du har cirka två outs (kungarna) och inte odds att syna 19 euro. Även om pan_Waldek inte har kåk än utan bara en 6:a, så har han 8-9 outs att få in kåk på rivern. Dessutom kanske vivaldi sitter på nötfärgsdrag. Nej, det är bara att lägga ner.

Postad

Enligt min erfarenhet är just en hand innehållande KK (och inte två mycket relevanta sidokort) den hand som kan bli mest kostsam att höja med preflop.

Risken att man "fastnar" i potten och synar många småbets är stor.

Det är också en trevlig hand att limpa med då man med andra limpare ofta kan träffa set över set vilket är mindre sannolikt om man höjer ut andra lägre par.

Hade esset varit suited och du suttit på knappen kanske en höjning hade varit på sin plats.

Jag höjer mycket hellre med en hand typ 679T oavsett position.

Postad

Oftast så är det väl inte så lyckat att re-raisa rivern med färg på parat bord, det är jag övertygad om. Särskilt inte miniraise, väldigt låg chans att han foldar dvs. Det du kan försöka är väl ett bluff-pottbet, men det är oerhört riskabelt och jag vet inte om det är profitabelt heller...

Om du tror att chansen finns att han betar bara trissen på rivern så är det bättre att syna. Att höja med icke-nötterna på rivern är ett bra sätt att hamna i knipa...

Postad

Handen KKxx är nog den mest överspelade handen i PLO IMO. Att betta pott före floppen i SB är nog marginellt. Dock om du får tre motståndare som synar med händer som pan_W visade (han synade först av alla !) så är det inget fel. Men nu så misssar du floppen helt och hållet. Här beror det lite på vilka händer du höjer med som bestämmer hur du ska agera. Om du uteslutande skulle höja med höga par från SB så är det definitivt en check. Du vill inte betta ut med en stege på floppen. Dessutom passar floppen in i händer som synar höjningar, dvs typiskt mellankort i följd som 5678-89Tj.

Turn så får du ett svagt bet mot dig. Det absolut viktigaste i omaha är att bara dra till nötterna. Visst, du har två outs som du nästan säkert vinner med men att dra till en kunghög färg med två stycken i potten och ett par på bordet kan leda till stora förluster. Du vet helt enkelt inte var du står om du träffar. Jag skulle nog lägga ner på turn särskilt som vivaldi också synar.

Att pan_W bettar ut en tredje del av potten är ju lätt att förstå i efterhand eftersom han har den lägsta kåken med en möjlig färgstege ute. Han måste ju sätta dig eller vivaldi på en sexa efter synen på turn. Ang höjningen på river, ja du vet nog själv ;)

Postad

Men om du är nybörjare som du säger, varför inte göra alla mer eller mindre klantiga och onödiga misstag på en lägre limit än 2-4? Det kan lätt bli riktigt dyra "läropengar" på den nivån. :roll:

Postad
Men om du är nybörjare som du säger, varför inte göra alla mer eller mindre klantiga och onödiga misstag på en lägre limit än 2-4?

Hur dyrt det är beror väl på hur mycket pengar man har i övrigt och mycket nybörjare man är vad gäller poker i allmänhet?

Postad

På de lägre nivåerna spelar alla så tomtigt i omaha så det är knappt någon idé att lära sig där kanske? Säg att du vunnit 2 miljoner €, då är 2/4 väldigt lite för att lära sig omaha riktigt :)

Postad
På de lägre nivåerna spelar alla så tomtigt i omaha så det är knappt någon idé att lära sig där kanske? Säg att du vunnit 2 miljoner €, då är 2/4 väldigt lite för att lära sig omaha riktigt :)

jag har iofs bara vunnit 1 miljon eur. än så länge så jag kanske borde gå ner till 1/2 ;)