Gå till innehåll

En hand som inträffar då och då, expertutlåtande är önskvärt


Santa_Bege

Recommended Posts

Spelar nissarna rätt här eller vad?

Att jag lägger mig med 45o är ju inte konstigt men när tre spelare klashar in i varandra pre-flop på nivån 50/100 i en 9-manna SnG, så trodde iaf jag att någon skulle sitta med en kvalitetshand. Men eftersom jag är så kass på matte så kanske det rent av är så att det var korrekt spelat av samtliga?

 

Button (t2070)

SB (t975)

BB (t1465)

UTG (t395)

UTG+1 (t1840)

Hero (t2140)

MP2 (t3260)

CO (t1355)

 

Preflop: Hero is MP1 with 4diamond.gif, 5heart.gif.

UTG raises to t395, 4 folds, Button raises to t2070, SB calls t925 (All-In), 1 fold.

 

Flop: (t3540) 7spade.gif, Theart.gif, Qheart.gif(3 players, 1 all-in)

 

Turn: (t3540) Jspade.gif(3 players, 1 all-in)

 

River: (t3540) Qspade.gif(3 players, 1 all-in)

 

Final Pot: t3540

Main Pot: t1285 (t1285), between Button, SB and UTG. > Pot won by SB (t1285).

Pot 2: t2255 (t2255), between Button and UTG. > Pot won by UTG (t2255).

 

Results in white below:

SB has Td Ah (two pair, queens and tens).

UTG has 7d Ad (two pair, queens and sevens).

Button has 4c Ac (one pair, queens).

Outcome: UTG wins t2255. SB wins t1285.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med. Såg fel på vem som hade vad. Förstår inte höjning med a7 där!

 

Herrn verkar vara mer än lovligt förvirrad. ;)

 

UTG har 395 i stacken och ska just till att äta 100+50 blinds. Pushar man inte A7s här är man sämst.

 

Button har 2000 i stacken, blindsen är förhållandevis låga, han har en skithand och väljer ändå att göra en isoleringshöjning med hela stacken. Att kallsyna UTGs push känns rätt tveksamt, att pusha som knappen gör är värdelöst.

 

SB har bara 975 i stacken och får skapliga pottodds med sin ATo, men borde ändå ha ett ganska enkelt kast här. 925 stack med 50/100 är inget panikläge och ATo borde rimligtvis vara dominerad här rätt ofta.

 

Således spelar UTG jättebra och de andra två jättesämst.

 

 

Dagens bonusfrågor till den allvetande, om än något argsinte, eurythmech:

 

a) Om knappen foldar är en push från SB standard och bra, ok, eller fortfarande supersämst?

 

b) Om knappen istället var BB och alla foldat fram till honom vore en syn standard och bra, ok, eller fortfarande supersämst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja för att sammanfatta då.

 

Utg gör ett bra spel. Du skrev skithand, men a7 är ju mer än duglig att pusha med där eftersom han är så short stacked och dessutom får blindsen nästa runda.

 

knappens raise är väl i syfte att vara ensam mot utg. Han kan mycket väl tänka att utg måste i stort sett pusha med vilken hand (inte direkt men han har ju ett väldigt stort urval av händer som han kan pusha där) som helst och då kan knappens hand, a4, mycket väl vara den bästa... Är ju dock inget move jag hade gjort.

 

Och sbs syn är ju inte bra. Han borde ju ana att bättre kort är ute efter en raise och reraise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt värre?

Jag körde det i handkonverteraren (http://poker-tools.flopturnriver.com/Hand-Converter.php)

Här är orginalet.

 

PokerStars Game #6048309081: Tournament #30644384, $6.00+$0.50 Hold'em No Limit - Level IV (50/100) - 2006/08/25 - 17:06:52 (ET)

Table '30644384 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: paulogi (2070 in chips)

Seat 2: dapper21 (975 in chips)

Seat 3: galaxy313 (1465 in chips)

Seat 4: MR2Fast (395 in chips)

Seat 6: davidrod (1840 in chips)

Seat 7: V0ldem0rt (2140 in chips)

Seat 8: dip23 (3260 in chips)

Seat 9: Mabbs420 (1355 in chips)

dapper21: posts small blind 50

galaxy313: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to V0ldem0rt [4d 5h]

MR2Fast: raises 295 to 395 and is all-in

davidrod: folds

V0ldem0rt: folds

dip23: folds

Mabbs420: folds

paulogi: raises 1675 to 2070 and is all-in

dapper21: calls 925 and is all-in

galaxy313: folds

*** FLOP *** [7s Th Qh]

MR2Fast said, "chop"

*** TURN *** [7s Th Qh] [Js]

*** RIVER *** [7s Th Qh Js] [Qs]

*** SHOW DOWN ***

dapper21: shows [Td Ah] (two pair, Queens and Tens)

paulogi: shows [4c Ac] (a pair of Queens)

dapper21 collected 1160 from side pot

MR2Fast: shows [7d Ad] (two pair, Queens and Sevens)

dapper21 collected 1285 from main pot

*** SUMMARY ***

Total pot 2445 Main pot 1285. Side pot 1160. | Rake 0

Board [7s Th Qh Js Qs]

Seat 1: paulogi (button) showed [4c Ac] and lost with a pair of Queens

Seat 2: dapper21 (small blind) showed [Td Ah] and won (2445) with two pair, Queens and Tens

Seat 3: galaxy313 (big blind) folded before Flop

Seat 4: MR2Fast showed [7d Ad] and lost with two pair, Queens and Sevens

Seat 6: davidrod folded before Flop (didn't bet)

Seat 7: V0ldem0rt folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: dip23 folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: Mabbs420 folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Om knappen foldar är en push från SB standard och bra, ok, eller fortfarande supersämst?

 

b) Om knappen istället var BB och alla foldat fram till honom vore en syn standard och bra, ok, eller fortfarande supersämst?

 

Hehe. Det handlar väl mycket om personlig preferens...

 

Jag skulle pusha ATo i sb alla dagar i veckan om alla lagt sig här.

Vi vet ju hur desperat UTG är och det är ännu inte sent nog för oss att börja oroa oss analt mycket om vår överlevnad.

Att syna med A4s i bb...jag skulle ha svårt att lägga mig iaf, man får trots allt fina odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppades att något matteproffs kunde sätta upp oddsen och varför man skall syna/höja/folda. Hur jag skulle spelat i respektives ställe är för mig solklart. Den ende som enligt min mening gör rätt är shortstacken (UTG). Fast det är verkligen ingen rolig allin att göra. Man vill ju hellre ha de korten i senare position och att alla andra har foldat. Men om han gör rätt matematiskt det vet jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De matematiska oddsen med facit i hand går enkelt att kolla på twodimes.net eller liknande, men det är ointressant. Det intressanta är hur de personerna bör resonera.

 

UTG sitter i skiten med 395 marker och mörkarna uppe på 50/100 som han måste betala de två följande varven. Hans all-in är i princip av nöden tvungen. Så långt är det inget konstigt.

 

Så har vi knappen som ser UTG:s all-in och plockar upp A4s - en skräphand. Mot en trolig (eller t.o.m. väl tilltagen) handdistribution hos UTG är knappen ungefär 45%-ig (givet att alla andra lägger sig). Hade knappen istället varit BB och alla foldat till honom skulle synen kanske kunna ses som en kalkylerad risk, men i mina ögon onödig. Som det är nu har han två man bakom sig kvar att agera. Nu verkar han ha hört något om isoleringsspel och väljer att gå all-in.

 

SB plockar upp ATo en ok hand om knappen lagt sig (i bästa fall 55%-ig). MEN, knappen har gått all-in och nu är han en stor underdog (kanske 20-25%-ig) mot TROLIGA handdistributioner. Dessutom har han BB efter sig. En klar läggning.

 

Så, den enda som spelade rätt som handen utspelade sig nu var UTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...