Gå till innehåll

Fråga till datorkunniga: Har min MSN blivit kapad?


Dostojevski

Recommended Posts

Hej!

 

Idag läste jag artikeln angående Anders Henriksson och kapningen av hans MSN.

 

De senaste dagarna har jag undrat vad in i [h.....ete] som hänt med min MSN. Varje dag är visningsbilden bytt när jag loggar in, utan att jag själv ändrat bild. Kan detta vara ett tecken på kapning, eller kan bilden ändras automatiskt? Har ca: 10 bilder som man kan välja.

 

* Flytt till OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bild som visas är inställt på enskilda datorn. Använder du msn på olika datorer så har du med hög sannolikhet olika. Enklast att testa är väl att skaffa en ny msn och se om din gamla loggar in nångång under dagen.

 

Men om jag kapade någons msn skulle jag inte byta visningsbild direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för de snabba svaren. Jag avinstallerar och tänker aldrig använda skiten igen. Känns ju jävligt otäckt. Helt ärligt skulle jag inte vilja veta vad det beror på. Undrar bara hur fan någon kan veta att jag lirar poker och sen luska ut min email adress.

 

Förresten går det om jag avinstallerar MSN och använder det via en annan mail, elle kan eventuella pirater se allt nu? Kanske en dum fråga, men jag är ganska grön vad gäller hacking och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSN är ruggigt lätt att kapa. Min blev kidnappad av nån fjunig fjortis... vettefan hur..! Keylogger antagligen dock som nämnts i forum... antagligen inte för att stjäla pokermarker eftersom jag spelar på låga nivåer. Men har efter dett bytat alla email-adresser och alla lösenord på alla sajter jag besöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för de snabba svaren. Jag avinstallerar och tänker aldrig använda skiten igen. Känns ju jävligt otäckt. Helt ärligt skulle jag inte vilja veta vad det beror på. Undrar bara hur fan någon kan veta att jag lirar poker och sen luska ut min email adress.

 

Förresten går det om jag avinstallerar MSN och använder det via en annan mail, elle kan eventuella pirater se allt nu? Kanske en dum fråga, men jag är ganska grön vad gäller hacking och dyl.

 

Det här kanske är knäckande att höra, men vad fan...

 

Din MSN har inte kapats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

byt lösenord på din mail och till pokern nul!!!! och ändra din säkerhetsfråga (eller vad det heter)!!!

 

Det finns väl en risk att du har blivit kapad.

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=526674.

 

Kan någon berätta varför gmail är säkrare än hotmail?

 

Gmail är väll säkrare för att det inte finns större intresse att kapa det / mindre användare - mindre verkty ?!?!

 

Jag vet inte om det är svaret men man måste väll ha något program för att kapa ett hotmail konto?!?!

 

 

EDIT: finns program som kommer ihåg anvndarnamn / lösenord och flera av dessa kan generera lösenord som är säkrare ( blandar siffror / bokstäver )

Dom är dessutom i princip omöjliga att knäcka, att rekomendera då man kan radera alla uppgifter om lösenord och användarnamn på mailen och i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har surfat och kollat lite, men jag måste verkligen ha missat vad allt detta handlar om. Alla verkar ha blivit helt paranoida och avinstallerar MSN så snabbt dom kan.

Har försökt att läsa artiklar på Expressen där det står om nån som fått sitt email-konto kapat. Men det kan ju hända med vilket mailkonto som helst, förstår inte var MSN kommer in i bilden? Iofs, hör jag MSN så täcker jag på chattprogrammet, inte just en mailadress. Men eftersom alla avinstallerar så antar jag att det är just chattprogrammet som det pratas om.

Med MSN skickar man allt i klartext, så man ska självklart inte skriva lösenord och sånt där. Även om det ska till en hel del jobb för att nån okänd ska få tag på just din ip-adress och lyssna av trafiken. Men visst det är en risk. (Testa då t.ex. SimpLite för att få krypterad trafik med MSN)

 

Men annars? Hackat mailkontot kan ske på alla mailservrar. Nu råkar Hotmail vara extra utsatt för att dom är bland dom största. På samma sätt att Windows blir utsatt för en massa virus, dom är bland de största.

 

Har läst mer bland de senaste artiklarna som skrivit om bluffligor. En kille som lånar ut en massa pengar till nån som han anser sig känna, men det är inte den personen han tror utan nån annan som hackat ett konto. Men va fan? Om man nu känner nån och lånar ut 30 000 så kan man väl ta upp luren och ringa för att kolla att det verkligen är rätt person? Skylla människors dumhet på tjuvar är en klen ursäkt. Låt bli att låna ut då!!

 

Likadant på ett annat pokerforum är det hetsjakt mot MSN som jag inte kan förstå. Där påstås att enbart med en emailadress kan någon installera en keylogger genom MSN. Men hur det går till är döljt i mörker. Tycker jag också låter lite väl overkligt. Ännu en gång MSN är inte världens säkraste, men utan att användaren gör ett smack så är det omöjligt att installera en keylogger genom MSN. Tar användaren däremot emot en fil från nån får han skylla sig själv.

 

Man kan aldrig skydda sig mot sin egen dumhet. För en del krävs det att dom avinstallerar MSN för dom kan inte lita på sig själva, visst, gör det. Men det är ingen grund till att driva hetsjakt på MSN för det. Jag tänker då forsätta med MSN.

Byta lösenord då och då men det har jag alltid gjort. Men annars business as usual.

 

Kanske kommer lite utanför trådens inledande ämne, men blir irriterad på folk som inte har så bra koll som skrämmer upp andra som har ännu sämre koll. Skaffa er lite koll så är MSN tillräckligt säkert.

Jag är på inga sätt nån expert, och jag missar säkert saker också, men om det skulle finnas en sån stor lucka i MSN att man kan installera program på en annan persons dator utan att den personen vet eller gör nåt så skulle den luckan täppas igen direkt. En sån lucka skulle inte vara hemlig speciellt länge.

 

(PS. Om nån nu kan ge mig information på hur ett övertagande och installation av keylogger på nån dator utan att den användaren vet eller gör nåt aktivt så lägger jag mig direkt. Men innan dess....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa de inte så enkelt, MSN har ingen säkerhet inbyggd...

 

länk till idg.se

 

Så kanske man bör tänka om man verkligen behöver MSN, med tanke på alla "server" funktioner den har: fil-delning, starta fjärrhjälp, fjärrskrivbord, programdelning, i den nya lär man kunna dela ut hela sin disk om man känner för osv.... allt de där är ju sårbarheter... och en brandvägg hjälper ju inte mycket om man gett msn rätt att vara på nätet o lyssna med sina server portar på inkommande trafik, har man msn bör man verkligen se till att alla router/brandväggs funktioner spärra såna hacknings möjligheter.

 

Behöver man bara chatta så skaffa nån liten jabber klient tex, som inte har såna "server" funktioner överhuvudtaget(går att chatta fortfarande med dom som har msn/icq/aim/aol osv osv...o allt får man i en klient, utan att behöva ha flera olika för alla polare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Idag läste jag artikeln angående Anders Henriksson och kapningen av hans MSN.

 

De senaste dagarna har jag undrat vad in i [h.....ete] som hänt med min MSN. Varje dag är visningsbilden bytt när jag loggar in, utan att jag själv ändrat bild. Kan detta vara ett tecken på kapning, eller kan bilden ändras automatiskt? Har ca: 10 bilder som man kan välja.

 

* Flytt till OT - QoS *

 

Man kan väl ställa in så att man får en random visningsbild bland de, i ditt fall, 10 bilderna varje gång man loggar in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...