Gå till innehåll

NLT - Öppet srt8 flushdrag efter höjning mot 2 pers?


Tude

Recommended Posts

Berneys Catfish [Hold 'em] (2.00|4.00 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- krilleaik sitting in seat 1 with $92.38

- babaniotis sitting in seat 2 with $100.40

- raljax sitting in seat 3 with $801.60

- TierBoy sitting in seat 4 with $400.00

- Sir_Tude sitting in seat 5 with $411.40 [Dealer]

- lerock sitting in seat 6 with $326.08

 

lerock posted the small blind - $2.00

krilleaik posted the big blind - $4.00

** Dealing card to Sir_Tude: 10 of Diamonds, 9 of Diamonds

babaniotis folded

raljax folded

TierBoy folded

Sir_Tude raised - $12.00

lerock called - $12.00

krilleaik called - $12.00

 

** Dealing the flop: 8 of Diamonds, 7 of Diamonds, 2 of Hearts

lerock checked

krilleaik checked

Sir_Tude bet - $40.00

lerock called - $40.00

krilleaik went all-in - $84.38

 

 

Ja enkelt ska jag ställa för att isolera eller vill jag ha med lerock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lekte fram 2 möjligheter i pokerstove

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 58.4718 % 58.47% 00.00% { Td9d }

Hand 2: 06.0908 % 06.09% 00.00% { Ac8h }

Hand 3: 35.4374 % 35.44% 00.00% { AhAs }

 

Hand 1: 43.3001 % 43.30% 00.00% { Td9d }

Hand 2: 52.9347 % 52.93% 00.00% { 8c8h }

Hand 3: 03.7652 % 03.77% 00.00% { AhAs }

 

nu är det inte så troligt att nån har AA, men ett högt pocket iaf.....men så om inte nån har set så är du favorit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär ju inte vinna mot krilleaik utan att förbättra ändå så det finns väl ingen mening att pusha ut lerock.

Det skulle ju vara om typ lerock har JJ som han kan tänka sig att släppa mot en re-raise OCH att krilleaik har en ett par lägre än 9, så att du på så sätt köper dig fler outs, men i de flesta fall så borde det väl vara bättre att försöka locka in lerock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand. Ser fram emot att förhoppningsvis få läsa lite intressanta analyser från nån räv här.

 

Själv är jag lost. Om jag har tur så beror det bara på att jag är trött, men jag tvivlar. :)

 

Om man av nån outgrundlig anledning skulle kunnat utesluta att lerock sitter på ett högre färgdrag hade jag lutat åt syn. Men eftersom man inte kan det gör jag nog det enkelt för mig och pushar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en av dom har överpar och den andra har triss. Då vinner du 38,4% av utfallen. Jag hade nog tryckt in allt nu.

 

Tycker jag är lite väl generaliserande, sett shortstackar trycka med bottenparet där så vi kan ha fler outs mot honom men jag håller med om att man vill ha med den andra killen såvida inte han har högre färgdrag.

 

Hur får man med honom bäst då och maximerar evet?

Roligare att fortf ha kommandot i handen så man kan ta ett frikort, blir jobbigt om han bettar ut pott på turn t.ex.

Syna?

Minraise?

Pott?

Allin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en av dom har överpar och den andra har triss. Då vinner du 38,4% av utfallen. Jag hade nog tryckt in allt nu.

 

Tycker jag är lite väl generaliserande, sett shortstackar trycka med bottenparet där så vi kan ha fler outs mot honom men jag håller med om att man vill ha med den andra killen såvida inte han har högre färgdrag.

 

Hur får man med honom bäst då och maximerar evet?

Roligare att fortf ha kommandot i handen så man kan ta ett frikort, blir jobbigt om han bettar ut pott på turn t.ex.

Syna?

Minraise?

Pott?

Allin?

 

Är det inte nästan bättre att stoppa in (antagligen all eller en del av keramiken) redan på flopp?

 

Väljer Hero att bara syna och Fi lika så, så kommer fi ha strax över 200 dollarer kvar (right?) och ett kort i Ruter kommer kunna få han att folda och inte helt omöjligt om ett till "stegkort", t.ex. 6:an, om han är väldigt försiktig av sig.

 

Har du en read/stats på han att han är väldigt slaskig och inte kan folda toppar så in med keramiken men att han har en sån stark hand är inte troligt.

 

Krilleaik checkraisar dig.

Lerock checksynar dig (drag? högre färgdrag? marginell hand? (A8))

 

Skulle troligtvis höja för att slippa beslutet på turnen och se ett till färgkort komma in med pengar kvar i stacken och se Lerock folda.

 

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand. Ser fram emot att förhoppningsvis få läsa lite intressanta analyser från nån räv här.

 

 

Om man av nån outgrundlig anledning skulle kunnat utesluta att lerock sitter på ett högre färgdrag hade jag lutat åt syn. Men eftersom man inte kan det gör jag nog det enkelt för mig och pushar.

Du utgår ifrån att lerock foldar ett färgdrag? Gör han inte det är det mycket bättre med syn,eftersom man kan komma att få se hela handen för 40. Minimerar sina förluster alltså.

Kfluffe om fi inte kan släppa ett högt överpar är synen mycket bättre. Dels vill du väl att han ska folda en all in med överpar. Dels betalar han väl av också i händelse av en träff så att man får bra implicita.

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kfluffe om fi inte kan släppa ett högt överpar är synen mycket bättre. Dels vill du väl att han ska folda en all in med överpar. Dels betalar han väl av också i händelse av en träff så att man får bra implicita.

 

Mot (otrovärdiga) AA så är man ju favorit och då är det lika bra att få in pengarna (om man tror att Fi synar). Ponera att ett stegkort eller ett till kort av ruter kommer. Då kanske man inte har de där implicita.

 

Brädan är redan läskig som den är för Fi och kommer då ett till steg- eller färgkort så kommer han bli ännu mer rädd och kan lättare (inte sagt att han alltid gör det) hittar folden.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

 

Håller fullständigt med!

Det jag menade fast jag tror jag kringla in mig själv i mina egna ord! :D

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

Som sagt korten vet inte om vad som är satsat och om turn blankar blir jag glad att jag inte tryckte in på floppen och fick se en blank turn. Nu kanske jag får se river gratis. Ett högt färgdrag vill jag inte se överhuvud taget men har en fi det så blir vinstchansen låg och det talar ju inte för att man ska trycka in. Sedan har du rätt i att vi vill att fi ska folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

Som sagt korten vet inte om vad som är satsat och om turn blankar blir jag glad att jag inte tryckte in på floppen och fick se en blank turn. Nu kanske jag får se river gratis. Ett högt färgdrag vill jag inte se överhuvud taget men har en fi det så blir vinstchansen låg och det talar ju inte för att man ska trycka in. Sedan har du rätt i att vi vill att fi ska folda.

 

Som sagt så vet inte korten om vad som ska komma men med vårat drag så är vi troligtvis favorit och då är det bara trycka in degen (och samtidigt försöka få bäst betalt på floppen).

 

Känns så Weakt att bara syna ner med detta starka drag.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

Som sagt korten vet inte om vad som är satsat och om turn blankar blir jag glad att jag inte tryckte in på floppen och fick se en blank turn. Nu kanske jag får se river gratis. Ett högt färgdrag vill jag inte se överhuvud taget men har en fi det så blir vinstchansen låg och det talar ju inte för att man ska trycka in. Sedan har du rätt i att vi vill att fi ska folda.

Men du tänker snett nu. Vi har runt 50% equity på floppen. Om vi missar att få in pengar på flopp och turn blankar, har vi tappat värde i handen. Om turn inte blankar har vi också tappat värde, eftersom det finns risk att fi inte betalar av något mer. Det sistnämnda är det ännu större risk för eftersom sidopotten är tom.

 

Ditt resonemang drar ner variansen, men drar också (kraftigt) ner ditt EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med din hand vill du hamna all-in eftersom du nog är favorit om du är med till river. Jag hade raisat så mycket att det blir naturligt att trycka in resten på turn (ser ut som en pott-rasie ungefär). Då får du förmodligen med dig fler händer (som du är favorit mot) hela vägen. Bygger på att du bestämmer dig för att trycka in degen, men i två steg.

 

Har svårt att se att det finns spel som är mycket bättre än pottraise med intentionen att ställa in på turn om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att ni är så rädda för att inte träffa turn. Jag ser hellre en blank turn med 100 investerat i potten än med 400 investerat när jag måste träffa rivern för att vinna.

Huh, vad snackar du om?

 

Om du inte trycker in mer pengar i potten på flopp finns risk att du antingen får ge upp handen på turn när den blankar, eller att du inte får ut mer pengar av fi om du träffar.

 

Jag tycker syn är horribelt här, dels för att du har en del döda pengar att plocka upp om första fi lägger och dels eftersom du kommer skapa dig ett läge med en tom sidopott, vilket gör att det är ännu svårare att få in mer pengar om du träffar och får ofördelaktiga pottodds om du missar. Dessutom gör du dig inte av med högre färgdrag.

 

Gör en potthöjning eller ställ in direkt.

Som sagt korten vet inte om vad som är satsat och om turn blankar blir jag glad att jag inte tryckte in på floppen och fick se en blank turn. Nu kanske jag får se river gratis. Ett högt färgdrag vill jag inte se överhuvud taget men har en fi det så blir vinstchansen låg och det talar ju inte för att man ska trycka in. Sedan har du rätt i att vi vill att fi ska folda.

Men du tänker snett nu. Vi har runt 50% equity på floppen. Om vi missar att få in pengar på flopp och turn blankar, har vi tappat värde i handen. Om turn inte blankar har vi också tappat värde, eftersom det finns risk att fi inte betalar av något mer. Det sistnämnda är det ännu större risk för eftersom sidopotten är tom.

 

Ditt resonemang drar ner variansen, men drar också (kraftigt) ner ditt EV.

Håller med att det drar ned variansen och att man ångrar att man inte degade in om man träffar turn. Därimot drar det inte ned EV anser jag. Kan du prestera någon form av EV-beräkning som stödjer det du säger? Du håller väl med om att syn är +EV i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte göra någon EV-beräkning. Klart att syn är +EV.

 

Förstår inte hur du kan förorda att slowspela bästa handen på flop när handen inte ens är färdig. Brukar du slowspela alla monster?

 

EDIT: Orkar inte göra beräkning, men här kommer ett litet resonemang. Antag att vi har att välja mellan syn och all-in.

 

Går du all-in kan du få fi att lägga sig. Du har då $40 döda pengar i potten och oftast minst 50% vinstchans. Får du syn av fi har du fortfarande stor chans att vinna potten.

 

Synar du finns stor risk att turn blankar och att du inte ens får se river. $80 åt skogen utan att se showdown. Tråkigt. Träffar du, får du ofta inte ut mer.

 

Jag tycker det är fullständigt självklart att det är mer +EV att pusha (eller potthöja och göra oss pottcomittade på turn) än att syna.

 

Känns som jag ältar samma sak om och om igen utan att komma någonvart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med din hand vill du hamna all-in eftersom du nog är favorit om du är med till river. .

Vill jag? Du måste kunna betta väldigt mycket mer än vad du har i stacken nu för att vilja att fi synar med en rimlig HD. Så bettar jag så vill jag ha en fold näst bäst är att potten ökar om vi är drygt 50% favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med din hand vill du hamna all-in eftersom du nog är favorit om du är med till river. Jag hade raisat så mycket att det blir naturligt att trycka in resten på turn (ser ut som en pott-rasie ungefär). Då får du förmodligen med dig fler händer (som du är favorit mot) hela vägen. Bygger på att du bestämmer dig för att trycka in degen, men i två steg.

 

Har svårt att se att det finns spel som är mycket bättre än pottraise med intentionen att ställa in på turn om det skulle behövas.

Vi är sannolikt knappa favoriter på floppen ja, men om turnen blankar vinner vi mindre än 1/3 så då ska man inte betta för värde, utan i så fall enbart som bluff. En bluff som dessutom blir mer tveksam än normalt pga att en är all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går du all-in kan du få fi att lägga sig. Du har då $40 döda pengar i potten och oftast minst 50% vinstchans.

Vi vill att fi lägger ett högre färgdrag. Vad finns det mer för anledningar att ställa? Såtillvida fi inte har högre färgdrag så gillar vi mer pengar i potten.

 

Synar du finns stor risk att turn blankar och att du inte ens får se river. $80 åt skogen utan att se showdown. Tråkigt.

Tror du verkligen att det är stor risk att vi inte får se river om turn blankar? Observera att vi har position. Tycker du att det är troligt att fi efter att ha check-dubbelsynat flopp sen betar ut på turn? (Man skulle också kunna tänka sig en miniraise för att vara "säker" på att få se två kort till. Dessutom slipper du då en tom sidopott.)

 

Träffar du, får du ofta inte ut mer.

Folk har väldigt svårt att lägga händer i stora potter.

 

Jag tycker det är fullständigt självklart att det är mer +EV att pusha (eller potthöja och göra oss pottcomittade på turn) än att syna.

Att höja pott här innebär att vi ställer fi all-in, så vad är skillnaden?

 

Jag skulle trots allt ha pushat, som jag skrev i mitt förra inlägg. Men jag vet inte om det är så självklart. Och det enda skälet till push är att fi kan sitta på högre färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tror sig folda ut ett högre färgdrag genom att pusha är det antagligen rätt att göra så men annars tror jag att en syn är bättre. Såsom actionen har gått tror jag att chansen är väldigt stor att vi får se rivern gratis och isåfall är en syn väldigt mycket bättre än att pusha floppen.

Det känns lite som att det är en uttalad sanning att man ska pusha floppen med OESD+FD bara för att man vet att man nästan alltid är 50/50. Det fokuserar mer på att man är garanterad en EV+ situation men glömmer att en annan situation (syn) ofta är mer EV+. Det är lite som att säga att all in pre-flop med AA är rätt, bara för att man garanterat går plus på det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...