Gå till innehåll

NLT - HU, TP med drag får klurigt turnbeslut

Recommended Posts

Postad

Har satt mig på ett nytt bord för att vänta in flera spelare då en ny spelare sätter sig och visar sig ganska fort vara aggressiv och har höjt några händer preflop då denna hand dyker upp.

Seat 0 : Fi amount $105.00

Seat 4 (Button): Hero amount $94.40

Fi: Small Blind ($0.50)

Hero: Big Blind ($1.00)

** Dealing Down Cards **

Dealt to Hero: [Q:spade: J:heart:]

RAISE Fi, $3.00

RAISE Hero, $9.00 - Som sagt, han har höjt tidigare och jag passar på att höja tillbaks med en bra hand i position.

CALL Fi, $6.00

Flop:

Community cards: [J:spade: 9:spade: 8:heart: ]

CHECK Fi

BET Hero, $12.00 - Han visar svaghet och jag har top pair med stegdrag och betar strax över 60% pott.

RAISE Fi, $24.00

CALL Hero, $12.00 - Funderade här på att antingen lägga mig eller syna då all-in känns lite tomtigt med en så pass farlig bräda. Jag valde dock att syna för att se vad Fi gör på turn samt se om jag kan förbättra handen.

Turn:

Community cards: [2:spade:]

CHECK Fi

Hero ?

$66 i potten. En bet här gör mig committed men samtidigt så har Fi visat svaghet med en check och jag vill helst inte låta Fi dra med en hand som AT. Ska jag beta ut eller checka bakom och försöka dra till trissen, färg eller stege?

Postad

Först så tycker jag inte att QJ off är en bra hand. Dock så tycker jag du gör rätt som re-raisar. Skall handen spelas vill du vara aggressorn.

FI's miniraise på floppen luktar verkligen färgdrag för mig. Här tycker jag att du skall välja antingen att folda eller att re-raisa FI.

Som spelat föreslår jag att du checkar turn och ser vad FI gör på river.

Postad

jo en "gayraise" luktar verkligen färgdrag på floppen, därför hade jag synat och sedan lugnat mig och check-foldat om det kommer spader på turn/river...i detta fallet så hade jag checkat bakom på turn och hoppats på att han checkar på river, visst det är vekt men varför slänga ut en bet om man "vet" att han sitter på färgen?

Postad
FI's miniraise på floppen luktar verkligen färgdrag för mig. Här tycker jag att du skall välja antingen att folda eller att re-raisa FI.

Så du vill i princip re-raisa dig själv pot committed eller göra en min-raise som kostar dig halva din stack på bordet?

Själv tycker jag att FI's minraise på floppen luktar riktigt stark färdig hand och inte ett färgdrag som ni föreslagit.

Som handen utspelade sig inser jag att jag att det inte var en lättspelad hand men att största felet gjordes efter FI's check på turn. Se nedan.

CHECK FI

BET HERO, $35.00 <- Ett dumt bet då FI bara synar om han redan har mig slagen och dessutom inte ger mig någon chans att komma ifrån min hand om FI går all-in.

RAISE FI, $70.00 <- Doh. Då har han färg eller set. Jag anser mig själv fortfarande ha vissa outs, 3 tior till stege och med viss chans också 9 kort till damhög färg. Det ger mig runt 25% att vinna. Och pot oddsen ger mig över 5:1.

CALL HERO, $26.40

River: [7:spade:]

Summary:

HERO wins $188 with a Flush, Queen high.

FI shows Three of a Kind, nines. [9:club: 9:diamond:]

Jag klonkade som tur var. Men min analys av handen var nog korrekt, även om mitt turnbet går att ifrågasätta. En check bakom hade definitivt varit smartare. Jag skäms lite för hur jag spelade handen på turnen då jag föll pladask i fällan för FIs check.

Jag tyckte det var en intressant hand och förväntade mig mer svar men folk här verkar mest ha åsikter om att lägga eller pusha med KK preflop. 8-)

Postad

Även om jag personligen inte gav min åsikt i denna hand tycker jag definitivt att det är fler händer av denna typ som behöver analyseras.

Det är PRECIS såna här lägen man hamnar i och lätt hamnar i fällan precis som du sa, att man inte checkar bakom istället.

Jag försöker lära mig av mitt misstag varje gång jag faller för detta, än är jag inte där :roll:

Skönt att du klonkade hem till till slut, men nu har du lärt dig! ;)