demme1 Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. Dock tycker jag bara denna hand ställer till problem när man inte träffar A eller K. Idag betade jag ut med min AK mot en limpare. Floppen var bara rags, dessutom miniraise från honom preflop. Så jag anade Ax. Givetvis lade han inte sitt AQ och Q klonkade ju in på river.... Jag vet inte om jag kanske är ensam men jag börjar förlora förtroendet totalt för AA, KK, QQ, AK etc... Tycker aldrig de ger något. Citera
Che Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Vilka händer är det som ger ngt i såna fall? Citera
Amauri* Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. Gillar din raise preflop oavsett position och antalet limpare om ingen redan öppnat upp med en raise i en position före dig. Jag vet inte om jag kanske är ensam men jag börjar förlora förtroendet totalt för AA, KK, QQ, AK etc... Tycker aldrig de ger något. Fel på självförtoendet eller formkurvan i ditt pokerspelande just nu? Citera
demme1 Postad 8 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. Gillar din raise preflop oavsett position och antalet limpare om ingen redan öppnat upp med en raise i en position före dig. Jag vet inte om jag kanske är ensam men jag börjar förlora förtroendet totalt för AA, KK, QQ, AK etc... Tycker aldrig de ger något. Fel på självförtoendet eller formkurvan i ditt pokerspelande just nu? Nja, ingen jättefel. Det går ju inte bra, men jag plussar sakta. Visst kan AA-QQ ge €4 för mig på NL 0.25/0.5 men de som ger mest är ju utan tvekan pocketparen när de träffar och suited connectors. De potter (stora) som jag vunnit idag har varit md A4o i BB, 67s (stege) och set i treor. De jag backat 75%*inköp på har varit AK och AKs. Hula! Citera
dlinder Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Du överspelar nog dina AK ganska kraftigt om du förlorar 3/4 inköp på dom. Får du bara en syn preflop är det ju rätt naturligt att betta ut på floppen även om du missar, men får du syn igen då så bör du ju tänka till. Citera
Kricka Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Limpa in med AK ibland.. ..Guld när du träffar och när du inte gör det är det lätt att slänga dem.. ..Inte så kul om det är många med i handen dock.. Är ju rätt jobbigt med AK när man inte träffar och folk bara callar en pottbet på floppen.. Citera
demme1 Postad 8 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2005 Du överspelar nog dina AK ganska kraftigt om du förlorar 3/4 inköp på dom. Får du bara en syn preflop är det ju rätt naturligt att betta ut på floppen även om du missar, men får du syn igen då så bör du ju tänka till. Jepp, precis det jag ville åt. Får liksom svårt att lägga min hand efter flopbetet när jag kanske har €10 i poten och sitter (från början) med €25. Men man ska nog vara så kall. Lol, jag låter som ett barn som är rädd för tomtar, men jag hatar verkligen höga kort. Citera
Rah Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Idag betade jag ut med min AK mot en limpare. Floppen var bara rags, dessutom miniraise från honom preflop. Så jag anade Ax. Givetvis lade han inte sitt AQ och Q klonkade ju in på river.... Jag vet inte om jag kanske är ensam men jag börjar förlora förtroendet totalt för AA, KK, QQ, AK etc... Tycker aldrig de ger något. Ja men... då hade du ju honom precis där du ville, med tre outs? Citera
jeck Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. Pröva betta bara 4X BB's i tidig pos. preflop. betta mer om du sitter i sen pos och har några limpers framför dig. Får du mer än 1 caller och floppen bara är rags ta det lungt med köpandet då om du inte sitter i sista pos, du får oftast syn. Akta floppar där esset dyker upp tillsammans med t ex Q, J eller T Finns stor chans att nån kan ha träffat två par, så ibland kan det nästan vara värt att folda om du blir reraisad av en tight spelare när du har bettat ut. AK är annars en väldigt lättspelad hand, man vinner mycket på den och förlorar lite eftersom den är rätt enkel att folda. Just därför behöver inte raisen preflop vara mycket mer än 4X BBs Citera
Nickefik Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. För egen del brukar jag variera mig, ibland limpa in preflop. Missar jag floppen efter att ha höjt preflop kan jag också checka/folda. På så sätt vet inte mina motståndare hur jag spelar och när jag väl höjer efter en flop så betyder det mer. Bättre att välja tillfällen att höja än att regelbundet spela likadant. Det kan ju vara så att i ditt fall är det uppenbart hur du spelar med viss typ av kort, att de vet att du inte har något när du bettar en låg flop efter en preflop höjning. Citera
sherqs Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Det känns som att man aldrig träffar om man har AK därför så kör jag nästan alltid all in på den och hoppas på en syn Citera
romanista85 Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Tycker också man får ta hänsyn till om AK är suited eller inte. Anledningen till att jag reraisar är att inte bara för att få mycket pengar i potten utan även få bort folk som går in me alla världens kort! På floppen raisar jag även om jag inte träffar nåt, om en Q lr J kommer upp så gör det faktiskt ingen skillnad. Turn, raise igen (oftast 2xraise från floppen) och om det svaras är man mer eller mindre körd. Skiftar ibland med att checka vid floppen även om A lr K dyker upp. SJälvklart tar jag hänsyn till hur floppen ser ut, om det finns chans för färgdrag eller stege då höjer man så att det kostar för personen som sitter på eventuell färgchans/stegechans. Sedan om personen höjer vid floppen lr turn blir det en reraise. Om reraisen svarar eller reraisas igen då sitter personen antingen på triss i K eller smygtrissen(personen sitter med 77 och 7 dyker upp påfloppen eller två par. Man callar för att senare checka, om personen höjer kasta korten. Sammanfattningsvis kan jag säga att oftast vinner jag potten på Ak å höga kort men ett fåtal ggr får jag helt enkelt folda höga kort, även om jag pumpat in en del pengar i potten Citera
Zoogin Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag har funderat en del på AK också, iaf svårigheterna med den i tidig position. Är det idé att bara limpa in i tidig position, bara för att se floppen? Kommer ett A eller K på floppen och det finns några spelare bakom en kan det vara läge att check-raisa, man har förmodligen bästa handen, men inte så pass bra att man vill slowplaya den. Men lurar man någon att först betta så får man ändå in lite pengar på den. Får man dock syn/reraise där får man fundera lite noggrannare och agera beroende på bordet och spelaren/na som är kvar i handen. Blir man däremot höjd pre-flop av en spelare med dålig raising standard kan det vara ide att re-raisa ordentligt, eventuellt tom all-in beroende på potten och hur djupt pengarna är. Problemet jag ser med att höja en 4xBB eller mer preflop är att får man en syn så är det av en bra hand och då sitter de i position över en. Ett A eller K kommer bara ung 1/3 (har jag för mig var rätt siffra) av gångerna på floppen. Höjer man typ 5xBB preflop, får en syn bakom, missar floppen men bettar ändå, vilket bör vara närmre pottens storlek, säg 10xBB, så tycker jag man riskerar väldigt mycket för väldigt lite i vinst. Och foldar alla preflop så är vinsten endast 1,5xBB och det är ju inte det man vill vinna med AK, det vill man vinna med skithänder som man försöker sno blinds med. Har man däremot AK i sen position tycker jag man skall höja ordentligt för att få bort alla limpers och minimera antal spelare i potten. Där är det en relativt lättspelad hand. Citera
WeeM Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Själv brukar jag raisa ca 6BB preflop för att sedan beta rejält på flop oavsett träff. För egen del brukar jag variera mig, ibland limpa in preflop. Missar jag floppen efter att ha höjt preflop kan jag också checka/folda. På så sätt vet inte mina motståndare hur jag spelar och när jag väl höjer efter en flop så betyder det mer. Bättre att välja tillfällen att höja än att regelbundet spela likadant. Vad baserar du dessa tillfällen på förutom position och antal limpers? Att limpa med AK på lägre nivåer ser jag som inget annat än dumt, Du ger som vanligt när du limpar folk möjlighet att dra till 2 par mm med skit. Potterna blir ofta så små att folk har inga problem att folda så fort du börjar betta. Helt klart mycket bättre att höja och låta någon med ett sämre ess betala av. Folk brukar göra det på de lägre nivåerna. Hur länge ska folk sitta vid samma bord som dig och hur bra ska det vara för hinna uppfatta att du ibland limpar in med AK och ibland skickar på en raise? Håller med Jeck mfl raise 4xBB och betta ut på floppen oavsett träff(om man möter 2 eller färre, annars check utan träff), missar man floppen och får syn när man betar ut är det bara att hålla sig i skinnet på resten av gatorna. Ha det som tumregel ska du nog se att det ordnar sig Citera
gdaily Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Låter som att ni ska läsa SS hur Doyle spelar AK. Citera
Zoogin Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Låter som att ni ska läsa SS hur Doyle spelar AK. Kollade precis upp AK-kapitlet i SS. Men i den så är ju de initiala potterna större (blinds + ante) och så är stackarna ganska stora mot vad de är på flera internetsajter (ska säga att jag inte har koll på inköp/blinds-förhålandet på alla sajter ifs). Det borde betyda att värdet av att bara vinna potten direkt ökar plus att värdet av att man träffar sin hand är mycket större då motståndarna har mer pengar som man kan kräma ur dom. Är det med dagens struktur då inte bättre att ta det lite lugnare med AK preflop i tidig position? Åtminstonne en lägre höjning på ca 3xBB för att få bort de dåliga limphänderna men ändå få syn av händer som AQ? Citera
NoSense Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Ähhh jag har sagt det förr, och säger det igen. Vilket litet pocketpar som helst slår AKo ANYTIME! (iaf mer än 50% av gångerna ) Citera
jeck Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Problemet jag ser med att höja en 4xBB eller mer preflop är att får man en syn så är det av en bra hand och då sitter de i position över en. Ett A eller K kommer bara ung 1/3 (har jag för mig var rätt siffra) av gångerna på floppen. Höjer man typ 5xBB preflop, får en syn bakom, missar floppen men bettar ändå, vilket bör vara närmre pottens storlek, säg 10xBB, så tycker jag man riskerar väldigt mycket för väldigt lite i vinst. Och foldar alla preflop så är vinsten endast 1,5xBB och det är ju inte det man vill vinna med AK, det vill man vinna med skithänder som man försöker sno blinds med. Du får syn av mer sämre händer än bättre händer preflop om du bettar 4X, du får förmodligen syn av 50% av alla motståndare på lowlimit som har AQ om inte fler, nästan samma med JJ, just att nybörjare övervärdar Axo är ju ingen nyhet. + många callar dig med låga PP's och dom blir ju tvungna att lägga handen om dom inte träffar trissen om det finns något överkort ute på floppen. Sen även efter du har bettat på floppen så har du ju fortfarande cirka 13% eller något om jag inte minns fel att träffa ett ess eller kung på turn och träffar du då så är det väldigt stor chans att du kan vinna väldigt stort. Om vi säger att du skulle betta bara 50% av Potten på floppen mot en motståndare, så räcker det med att han lägger sig 51% av gångerna för att du ska gå plus på det i längden, lägger du då till domdära 13% du har på att träffa ess/kung på turn så kommer du garranterat tjäna på det i längden så länge du är hyfsatt säker på att inte bli re-raisad. Limpa in är det sämsta man kan göra om man inte är säker på att det kommer en raise. Folk träffar bara tvåpar och skit som WeeM sa. Citera
Zoogin Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Limpa in är det sämsta man kan göra om man inte är säker på att det kommer en raise. Folk träffar bara tvåpar och skit som WeeM sa. Jo, det känns onekligen avigt att limpa in med en av de bästa starthänderna. Jag förundras egentligen hur jag verkligen kan förespråka att ta det lite lugnt med AK, det är ju en så stark hand...men men, här kommer lite vidare resonnemang. NL tycker jag handlar väldigt mycket om postflop-spel (det är oftast där de stora pengarna börjar komma in i potten) och positionsspel, därav min tvekan. Bara påståendet att spela AK likadant i tidig som sen position (kanske ingen som sagt det rakt ut, men jag har fått den uppfattning, dvs en hyfsat fet preflop raise med efterföljande fet bet på floppen oberoende av träff) känns konstig. Det innebär ju att man inte tar hänsyn till sin position. Nu kanske man inte behöver det med AK, men jag är lite kritisk. För sitter man i sen position och kan tunna ut fältet till en eller ett par motståndare med en raise sitter man ju grymt mycket bättre än om en eller ett par motståndare synar ens 4xBB bet när man raisat UTG. En annan anledning till att inte raisa är att man skall hålla potterna små om man anser sig vara en av de bättre spelarna. Har man då positionsnackdel tycker jag nog den regeln kan komma till användning här. Vidare, menar ni (som förespråkar en hyfsad preflopraise) att man inte ens skall/kan limpa när man sitter i någon blind. Då döljer man ju dessutom sin styrka extra bra. Men men, jag är relativt ny i NL, så jag kommer väl snart till insikt om jag nu har fel. Men hjälp mig gärna dit snabbare Citera
stugan Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Ak ar ju helt javla hopplos! Spelar inge roll hur mycket javla man bettar man kan ju inte utesluta nan hand for folk hanger ju med pa vad som helst. (0.25/0.5 NL). Sen om man traffar AK och bettar ut efter flop och nan callar har man ju halva stacken inne. Ska man gora sedan da....? Citera
Juzam Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 På ett passivt bord, där folk gärna klickar call, men inte raisar, skulle jag göra för vana att höja AK. Ju värre synare, desto hårdare bet. Undantag kan kanske göras på lilla blinden om alla foldat fram till dig. Men det är jag inte säker på. Är spelarna istället lite mer aggressiva har du större anledning att limpa i tidiga positioner och satsa på en limp-raise. Men se då till att raisa rejält. Sitter jag i sen position och många limpat höjer lite extra för att ge intryck av ett pottköp. Får jag syn, och träffar floppen, föröker jag kanske få fi att försöka köpen potten, varefter jag raisar. Hursomhelst har iaf jag spelat AK väldigt framgångsrikt på 0.25-50 NL. Väldigt många synar raisar preflop med skräp-ess, och föjer sedan hårda bet hela vägen. Väldigt lönsamt. Jag har ingen aning vad som står i de tidigare posterna.. Citera
WeeM Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 Ak ar ju helt javla hopplos!Spelar inge roll hur mycket javla man bettar man kan ju inte utesluta nan hand for folk hanger ju med pa vad som helst. (0.25/0.5 NL). Sen om man traffar AK och bettar ut efter flop och nan callar har man ju halva stacken inne. Ska man gora sedan da....? Trycka in resten av stacken. Citera
WeeM Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 Vidare, menar ni (som förespråkar en hyfsad preflopraise) att man inte ens skall/kan limpa när man sitter i någon blind. Då döljer man ju dessutom sin styrka extra bra. AK är ingen "färdig" starthand och därav finns det inte så stor anledning att maskera styrka, har du däremot AA/KK kan det väl vara läge att inte höja i blindsen. men det är lika bra att höja där med, det är så många som tror man är på steal och ska in och slaska ändå utan att behöva sätta dig på stål. Citera
Nickefik Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 AK är ingen "färdig" starthand och därav finns det inte så stor anledning att maskera styrka Det är sant att AK inte är en "färdig" hand, det är en "drawing" hand som mest troligt måste förbättras för att vinna. Det kan vara en fördel att maskera sin styrka när du sitter på någon av mörkarna och det har varit få synare. Genom en höjning säger du att du har en bra hand, medan en check säger att du är nöjd att limpa in. Kommer sedan ett A eller K på floppen finns det goda möjligheter att mjölka ur den stackaren som synat med ett svagare A eller K. Det här är inget jag gör speciellt ofta, men det kan vara ett bra sätt att variera sitt spel. Det skönaste som kan hända är när bordet har TJQ och någon annan sitter med K9 och är helt säker på att du inte har AK eftersom du inte höjde före floppen.... Citera
Recommended Posts