Gå till innehåll

När är det dags att börja sno blindsen?


sorkenkk

Recommended Posts

När anser ni att det är bäst att börja stjäla blindsen från knappen/cutoff i en MTT?

 

Själv tycker jag det är fullkomligt onödigt i början då man lätt kan fastna i händer om man träffar något halvdant på floppen efter att t.ex. big blind gått med.

 

Kan ta ett exempel från när jag spelade Sunday Million på Stars. Blindsen var 200/400, avg. stacken på runt 10k och det var ungefär vad jag hade. Jag höjde upp 3xbb från knappen efter roundfold med A7s och får syn av BB. Floppen kommer AJ3 och big blind checkar. Här måste man ju helt klart betta ut och visst det jag gjorde jag, typ 3/4 pot. Big blind synar direkt för att sen checka IGEN på turn och jag börjar ana något så jag gör likadant. På river kom det så att jag hade två överkort till min sjua och två lägre, låg typ AJ943. Big blind bettar då ut lite mindre än halvpot och jag känner mig tvingad att syna och han visade då upp AT.

 

Med den handen blåste jag 1200+2000+3000=6200, dvs mer än halva min stack, på en steal?? Helt onödigt eller hur?

 

 

Så när anser ni att det är dags att man börjar stjäla blindsen i en turnering? Tror det finns många olika åsikter om just detta.

 

PS. Sökte på forumet men kunde inte hitta någon bra liknande tråd då det kom upp så mycket när jag sökte på ämnet. Men ursäktar mig om det redan finns en liknande tråd och uppskattar om någon kan länka till den i så fall så jag får lufta min åsikter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en sån vanli händelse att du hittar A7 å BB hittar högre A.

 

Det är ett vinnande move det du gör, helt klart, iaf i längden.

 

Jo det tror jag med men det är ju så lätt att man fastnar i handen när man väl träffar topparet.

 

Dessutom handla inte tråden om just den handen utan om när det är dags att börja göra moves för att få blindsen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När anser ni att det är bäst att börja stjäla blindsen från knappen/cutoff i en MTT?

 

Själv tycker jag det är fullkomligt onödigt i början då man lätt kan fastna i händer om man träffar något halvdant på floppen efter att t.ex. big blind gått med.

 

Kan ta ett exempel från när jag spelade Sunday Million på Stars. Blindsen var 200/400, avg. stacken på runt 10k och det var ungefär vad jag hade. Jag höjde upp 3xbb från knappen efter roundfold med A7s och får syn av BB. Floppen kommer AJ3 och big blind checkar. Här måste man ju helt klart betta ut och visst det jag gjorde jag, typ 3/4 pot. Big blind synar direkt för att sen checka IGEN på turn och jag börjar ana något så jag gör likadant. På river kom det så att jag hade två överkort till min sjua och två lägre, låg typ AJ943. Big blind bettar då ut lite mindre än halvpot och jag känner mig tvingad att syna och han visade då upp AT.

 

Med den handen blåste jag 1200+2000+3000=6200, dvs mer än halva min stack, på en steal?? Helt onödigt eller hur?

 

 

Så när anser ni att det är dags att man börjar stjäla blindsen i en turnering? Tror det finns många olika åsikter om just detta.

 

PS. Sökte på forumet men kunde inte hitta någon bra liknande tråd då det kom upp så mycket när jag sökte på ämnet. Men ursäktar mig om det redan finns en liknande tråd och uppskattar om någon kan länka till den i så fall så jag får lufta min åsikter. :)

 

kan noga hålla med om att stjäla blinds är lite överskattat. många tvångshöjer any2 från knappen vid roundfold.

resteals kan man tjäna mycket mer på mot sådana spelare.

 

en sak att tänka på är att när proffsen tjatar om att stjäla så ingår det ante i deras turneringar vilket gr att man riskerar ungeär 3bb för att vinna 3bb istället för som i de flesta internettunrneringar riskera 3bb för att vinna 1.5bb.

 

men som alltid gäller det att känna sina motståndare. är de man har till vänster om sig för tighta kan man ju stjäla ofta men synar de allt så mer sällan och då istället strafffa dem när man har något genom att höja mer.

försök känna av vad som är minsta möjliga höjning som folkviker för. miniraisar kan funka runt bubblan och när blindsen är riktigt höga.

sen försvarar vissa sina blinds med any2, höj 1bb till mot sådana spelare om det ej blir genomskinligt.

 

ditt fall är helt klart jobbigt. låg det färgdrag på floppen? beror ju på fi, utan info är det en jobbig situation. kan ej ge något konkret svar, beror ju på fi som sagt. tycker du gör rätt som checkar turn, men sen kommer han ju ofta betta river då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt fall är helt klart jobbigt. låg det färgdrag på floppen? beror ju på fi, utan info är det en jobbig situation. kan ej ge något konkret svar, beror ju på fi som sagt. tycker du gör rätt som checkar turn, men sen kommer han ju ofta betta river då.

 

Det kom regnbåge på flop och spelaren jag försökte stjäla av visste jag inte så mycket om förrutom att han inte spelade så många händer. Det var dessutom första gången jag gav mig på hans blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska vara värt att själa blindsen så bör de vara värda något jämfört med din stack, men inte så mycket att du blir potcomittad med kassa kort. Själv brukar jag ge mig på stölder när det som ligger i potten (blinds och antar) är mellan 5 och 10% av min egen stack. Om min stack är liten jämför med potten så kommer man ju i all in "mode" istället.

 

För att en raise ska klassas som stöld så ska korten man har, vara dåliga, eller i alla fall sämre än vad man kan förvänta sig från en raise en den positionen.

 

Att som du raisa med A7s på knappen kan inte klassas som stöld, det är en valueraise!!

 

Nästa problem med ditt exempel är att du betar flop, varför? Vad finns det att vara rädd för?

Har motsåndaren en ess så får han svårt att komma ikapp eller så bygger du potten med sämsta handen. Enda gången du ångrar en check på flop är när det kommer en K Q eller tia och BB sätter en hålstege.

 

Sen checkar du turn för du anara något, att han har en ess. Syna river "måste" du nog göra när du checkat på turn.

 

Du förlorade handen, men den var ettt dåligt exempel på att stöldförsök som gått snett.

 

Tänkt dig att du raisat i samma situation med T5s, du hade betat flopp men gett upp direkt när du blev synad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Generellt tror jag att blind stöld är något överskattat i online-poker. Du måste bilda dig en uppfattning om vem som är tight och vem som kan tänkas all-in re-raisa dig innan du väljer vem du skall stjäla av.

 

Att stjäla med färg+stege drag kan vara bra i vissa fall. Det optimala är om det kostar dig mindre än 10% av din stack och 10%-20% för bb och sb. Då har de tillräckligt lite för att det skall vara för dyrt att syna med många händer samtidigt som de har tillräckligt mycket för att inte gå all-in re-raise om de inte har hittat en monster.

 

Om bb/sb nu synar så kan du lättare sätta dem på en hand Troligen lägger de pp 22-66, 76s och liknande händer så dessa händer kan du utesluta. Om vi antar att du får en re-raise på KK, QQ, JJ och AK + ev AA så har du en hyffsad bild inför floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt tror jag att blind stöld är något överskattat i online-poker. Du måste bilda dig en uppfattning om vem som är tight och vem som kan tänkas all-in re-raisa dig innan du väljer vem du skall stjäla av.

 

Att stjäla med färg+stege drag kan vara bra i vissa fall. Det optimala är om det kostar dig mindre än 10% av din stack och 10%-20% för bb och sb. Då har de tillräckligt lite för att det skall vara för dyrt att syna med många händer samtidigt som de har tillräckligt mycket för att inte gå all-in re-raise om de inte har hittat en monster.

 

Om bb/sb nu synar så kan du lättare sätta dem på en hand Troligen lägger de pp 22-66, 76s och liknande händer så dessa händer kan du utesluta. Om vi antar att du får en re-raise på KK, QQ, JJ och AK + ev AA så har du en hyffsad bild inför floppen.

 

1. Har de den stackstorleken så är det i 90% av fallen bättre att pusha själv från början. Höjer du mindre där så har du ändå odds att syna med any two om han pushar.

 

2. Bästa stöldobjekten är mellanstackarna. De som är så här korta är mer desperata och har en vidare HD som de spelar tillbaka med, oavsett om det gäller syn eller push.

 

 

När du säger färg+stegdrag antar jag att du menar suited connector eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du rent tidsmässigt ska börja stjäla blindsen är ju precis innan bubblan, då alla plötsligt blir weaktighta, för att vänta ut spelare, så att de kommer ITM. Visst, du måste ju ha diverse reads på motsåndarna, en hyfsad stck förhållande till blindsen mm mm. Men generellt sett, det är DÅ du verkligen ska börja stjäla blindsen. Kör hårt;) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...