Gå till innehåll

Vilken position räknas BB/SB till?


jaha81

Recommended Posts

Hej, en nybörjarfråga här..

När man kollar i starthandstabeller för tex limit holdem så nämns det ju i vilken position man bör folda, syna o höja med olika händer preflop.

 

Nu till frågan; räknas sb och bb som tidig eller sen position preflop, dvs om man sitter på bb, ska man kolla i tabellen för sen eller tidig position?

 

Lite RP - Myssion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol - var länge sen man höll på med tabeller. Folda inte.

 

Alla spelar inte efter tabeller. I Fixed är det bra att reraisa där för att ta kommandot om potten. Framförallt om du lirar 6-seated. Är det fullring och en i tidig positon har raisat och alla andra foldar så kan du räkna med att han har två höga kort eller ett par från kanske 88 och uppåt. Sen är det bara att försöka spela poker efter floppen.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs ingen FL guru men alla par kan ju leda till ett set(triss) på floppen och då e man ju giftig sen. Självklar syn.

 

Läste ngn FL-Bok för länge sedan och då rekommenderdes att man skulle lägga par under 66 i tidig pos fullring (utg + ngn plats till, inte blind pos)

 

Antar att värdet av PP är lägre i FL än NL som jag spelar där man iaf kan betta bort dragen (till skillnad från FL...)

 

Hursomhelst (trots bristade kunskap OCH intresse vid FL) så tycker jag att i den situation som du beskrev så är fold otänkbar. Given syn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den starthandstabell jag använde när jag började min karriär var gjord efter Ed Miller's Small Stakes Hold'em. Den innehöll info om mörkerpositionerna också. Miller förutsätter i och för sig väldigt lösa och passiva bord. Knappast några man hittar i sinnevärlden. Tabellen för tajta bord stämmer väl med de mest lösa borden som man kan finna på typ B2B's lägsta FL-bord och Svenska Spel förstås. Det var mer som en brasklapp, vad jag ville säga var att:

preflopspelet från blindsen är inte som någon annan position. Skaffa en tabell som beskriver starthänderna från mörkerpositionerna.

TT handen spelar du av det enkla skälet att du har högre chans att vinna potten än vad det kostar dig att vara med.

Med TT har du dessutom högre vinstchans än din del av vad som betalas av var och en. T ex om det är 3 som ser floppen har du högre chans än 33% att vinna potten, så ju fler höjningar desto bättre (om det finns cap!).

 

Nu hittade jag den pdf jag brukade använda!. Den har en complimentary oddstabell för att dra till olika händer också.

 

Hoppas du är FL-spelare bara.

 

Edit: Jag såg nu att tabellen inte rekomenderade cap från blindsen i någon pos med TT. Hmm.. Fast nu mer spelar jag SH. Då är det säker rätt att cappa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okay tack för alla svaren! jag har spelat en hel del nl innan men kände det som en kul grej at testa på fl igen.. låga par är ju såklart inte lika myckjet värda i fl som nl (dels pga utdragningar och dels pga att man inte får lika mycket betalt när man floppar set) men så vitt jag har förstått det så behövs det en separat tabell för blindsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...