Gå till innehåll

Spelaragenter för poker?


Gladiator

Recommended Posts

Satt och funderade lite häromdagen då man numera ser alla typer av spelare i diverse Team. Kraven för att delta i ett team ligger betydligt lägre idag än det gjorde tidigare då endast "Tv-spelare" var med i ett Team. Jag och säkert flera andra duktiga mer eller mindre kända spelare kan nog tänka sig att avstå extra % för en Teamplats.

 

Min tanke var då att en person med ett stort kontaktnät inom Pokervärlden skulle kunna fungera som spelaragent och ha en bra förtjänst med % i flera spelare.

 

Jag hade Ola Brandborn i åtanke, han var dock inte intresserad. Han berättade däremot att flera andra hade tänkt i samma banor.

 

Så om någon går i Agenttankar eller planerar att starta/värva spelare till ett Team så är jag definitivt intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar sjalv pa en sajt och det har med team har diskuterats flitigt. Tyvarr kan du nog glomma att nagonsin spela i ett team som ar bundet/sponsrat av en sajt.

 

Jag anfor foljande argument:

 

1. Konkurrensen pa spelmarknaden har hardnat vasentligt det senaste aret.

 

2.Manga sajter har insett att ett team inte lonar sig i antalet registeringar/okad rake. Darfor har flera sajter skurit ner vasentligt pa sin sponsring av enskilda spelare eller team. Inte ens PokerStars funderade seriost pa att kopa arets varldsmastare verkade det som.

 

3. Den "tuta och kora"-menatlitet som radde med marknadsforingsbudgetarna for ett ar sen finns inte langre.

 

4. Du far definitivt ingen sponsring tack vare att du ar en duktig pokerspelare, allt handlar om hur mycket media du drar (vilket du iofs gor om du klonkar nan stor turre men savida det inte ar WSOP ME eller mojligen en WPT racker det inte).

 

5. Har precis raknat pa ett business case for att sponsra en enskild, kand, svensk pokerspelare. Kan meddela att det endast skulle ga ihop registrerings och rake-massigt om spelaren bedrev events tva dagar i veckan jamfort med kostanderna for rena annonser i media. Med detta och logistiken detta medfor kommer planerna troligen inte att forverkligas med mindre an att nagot exceptionellt hander. Den aktuella spelaren har dessutom avtal pa regelbunden mediaexponering.

 

Lycka till! Ar inte meningen att trycka ner dig, ville bara visa pa hur svart det ar att fa sponsring idag... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra Svar Jennez!

 

En fullsponsring tror jag också är omöjligt men många team är ju snarare halvsponsrade.

 

Betänk följande så kanske idén låter vettigare.

 

* Spelarna spelar mycket på siten, kanske tom exklusivt på den.

 

* Siten tar 50%~ av vinster på Liveturneringarna.

 

* Angående att dra Media så gör du ju det på EPTs tvbord och vinster. Är visserligen nischat till Pokerdelen av media(pokerdelen på kvällstidningarna online och poker.se mfl)

 

* Spelaren representerar siten på sin lokala klubb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra Svar Jennez!

 

En fullsponsring tror jag också är omöjligt men många team är ju snarare halvsponsrade.

 

Betänk följande så kanske idén låter vettigare.

 

* Spelarna spelar mycket på siten, kanske tom exklusivt på den.

 

* Vi har redan utvecklade VIP-program dar vi naturligtvis ar flexibla om man t.ex vill spela EPT eller motsvarande. Dock ar det inte fraga om ett team och det handlar i det fallet inte om mediaexponering utan snarare kundvard.

 

* Siten tar 50%~ av vinster på Liveturneringarna.

 

*Tyvarr ar detta en risktagning av stora matt. Aven om en och annan skulle klonka da och da betvivlar jag att det skulle tacka utgifterna for ett helt team pa 4-5 spelare.

 

* Angående att dra Media så gör du ju det på EPTs tvbord och vinster. Är visserligen nischat till Pokerdelen av media(pokerdelen på kvällstidningarna online och poker.se mfl)

 

*Som sagt, EPT:s finalbord racker inte. Det maste vara en turnering dar mediaintresset inte kommer att svalna tva dagar senare, till exempel WSOP eller en prestigefylld WPT. Tank registreringar och darefter intakter raknat i rake.

 

Jag jobbar sjalv aven pa First Poker och har gjort reportage fran en hel dros EPT:er och en massa spelarintervjuer. Rapporterade aven fran WSOP for Poker.se och Expressen. Jag vet hur media tanker. Det ar sallan de basta spelarna som far uppmarksamhet, det ar den som vinner turneringen och de som redan har ett namn i pokervarlden. (obs! pokervarlden - inte pokersverige.)

 

* Spelaren representerar siten på sin lokala klubb

 

*All exponering ar naturligtvis bra men aterigen, kostnad jamfort med aterbetalning ar for daligt.

 

Jag kan ta Iremmats som exempel. Vill forst saga att jag hyser den storsta respekt for killen och hans pokerkunskaper. Han ar for ovrigt en riktigt trevlig prick och hyfsad bra pa bowling ocksa. Nar han vann i Deuville fick han valdigt lite media (relaterat till hans insats). Detta berodde naturligtvis pa att det var daligt med media pa sjalva turneringen plus en massa andra faktorer som jag inte orkar redogora for har. Inget personligt, det var bara daligt tajmat visavi presslaggning osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez: Du kommenterar alla svar ett för ett och motiverar ungefär att det är inte värt kostnaden och särskiljer VIPdelen. Men om du slår ihop alla delarna av kakan så kanske du kommer fram till att kostaden blir värt det. Jag säger inte att det är det, men kan mycket väl vara det.

 

Exempel (Vet inte hur bra VIPprogram Ni har men kanske täcker vipprogrammet självt det här)

 

Många spelare spelar på flera siter säg 3siter. Rake ca 1k per site.

Spelaren rakear då 3k$ varje månad.

 

36k $ på ett år. Om vi siktar in oss på EPT så kostar dem ca 6500$, finalen 12500$.

5dagars boende ca 150$ natten säg 1k$ för boende och 1$k för flyget.

 

4st EPTs kostar då 8500*4=34000$

 

Säg att spelaren inte spelat på Er site innan så skulle det innebära ett jättelyft, speciellt för en liten site då dessa 4-5spelare i Teamet skulle starta upp nya bord och generera rake från andra spelare. Plus alla fördelar med ett team.

 

Om spelaren redan spelar på Er site och antagligen har Rakeback(spelaren ger upp sin RB för teamet) och han tidigare rakade ca 1k$ med 40% RB skulle det innebära 600*12-2000=5200$.

Alltså siten betalar i det här exemplet 5200$ per spelare i teamet. Har man då valt bra spelare och har säg 30% av spelarnas vinster borde det evmässigt täcka den kostnaden/uteblivna inkomsten. Givetvis ett risktagande, men en bra affär EVmässigt.

 

Cynthax: nej gjorde inte det, tycker aldrig jag hittar något som jag söker efter med den. Jag är antagligen värdelös på att använda den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Like I said: VIP-programmet tacker in det dar.

 

Du ser det for mycket ur ditt eget perspektiv... Hur mycket rake/registreringar skulle ett teams narvaro pa en EPT generera?

 

Visst, teamet sjalva lirar pa siten och siten plussar $2k. For $36k kan jag fa 1 helsidesannons i ett manatligt utgivet magasin i ett helt ar och jag skulle fa mycket sakrare siffror pa vad dessa utgifter ger mig eftersom jag vet hur manga potentiella kunder som exponeras (och det skulle ge bra mycket mer an $2k i rake).

 

Eventuella vinster en spelare i teamet skulle gora raknar jag inte alls eftersom det ar for osakert.

 

Visst ar storrejkare vardefulla men det ar exponering i media som ar viktigt. Nya spelare, nya rejkare. Storrejkare far vi in via VIP-programmet anda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock får du ju inte 36k eftersom dessa spelaren spelar garanterat inte utan en bra Rakeback, är nog snarare 20-25k minus vad vipprogrammet kostar.

 

5aktiva spelare innebär ju att några till bord kommer igång på siten och därigenom genererar rake från andra spelare, hur mycket är svårt att säga, men de ökar trafiken vilket också gör nätverket attraktivare.

 

Vad gäller nyregisteringar och rake så är det väldigt svårbedömt för mig.

Skulle tro att Teamet inte generar så många men tror iofs inte heller en tv reklam generer särskilt många heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sagt vad VIP-programmet innehaller.

 

Jag kan av naturliga skal inte ga in pa alltfor mycket detaljer, men tro mig, jag raknade pa det i veckan och det gar inte ihop (sponsring vs tv-reklam, printmedia etc) och da gallde det som sagt en spelare - som dessutom har garanterad mediaexponering.

 

Det det ar saklart skillnad pa olika siters marknadsforingstaktik men storre siter (eller siter som tillhor storre natverk) har nog svart att gora en tillrackligt stor vinst pa ett team for att man inte skulle kunna investera de pengarna pa ett battre satt.

 

Men som sagt, jag onskar dig och ditt blivande team all lycka! Och kan du presentera siffror som gor mig (eller snarare min chef) overtygad sa lovar jag att vi ska sponsra dig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att spelaren inte spelat på Er site innan så skulle det innebära ett jättelyft, speciellt för en liten site då dessa 4-5spelare i Teamet skulle starta upp nya bord och generera rake från andra spelare. Plus alla fördelar med ett team.

 

Jag är antagligen korkad nu, men vilka är dessa fördelar med ett team från en pokersajts synvinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelare behöver är medieträning, inte sponsring.

 

Det spelar ingen roll hur bra du är på poker, om du inte är bra på att sälja dig själv och vara en person som "säljer" så behöver du klonka minst en WPT-vinst, som Jennez säger. Och även då är väl värdet rätt tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gladiator, du överskattar helt enkelt vilken effekt sponsrade spelare/pokerteam skulle ha. Det finns andra varianter som är långt mer kostnadseffektiva.

 

Dessutom är det sunkig marknadsföringsstrategi att bygga en kampanj runt något vars framgång man inte kan kontrollera. Det är sunkigt för en idrottsorganisation att basera en reklamkampanj t.ex. på att vinna serien eller på en en stjärnspelare, eftersom marknadsföringsavdelningen inte har någon som helst kontroll över hur det kommer att gå på planen, eller om stjärnan levererar eller ens är frisk. Tänk då på att poker innehåller mycket mer varians än vad idrott gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelare behöver är medieträning, inte sponsring.

 

Det spelar ingen roll hur bra du är på poker, om du inte är bra på att sälja dig själv och vara en person som "säljer" så behöver du klonka minst en WPT-vinst, som Jennez säger. Och även då är väl värdet rätt tveksamt.

 

Håller med Parre. Heja Ken Lennaard !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärnan i förslaget är ju att spelarna betalar sina egna platser genom rake på siten. Det i sin tur ökar aktiviteten och drar in rake från andra spelare. Teamet som syns på touren lockar säkert en del folk, tidningsartiklar om teamet och annan media är bra. m.m är fortfarande baksi kan skriva emr sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teamet som syns på touren lockar säkert en del folk
Vem då, de som redan spelar touren har väl majoriteten redan en favoritsite...

 

tidningsartiklar om teamet och annan media är bra
Och det äv väl just här meningarna går isär, där tex jennez menar att det inte är säkert att det blir några tidningsartiklar (om man inte vinner ME eller WPT dvs) eller media för den delen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Och nu finns Vegas agenturen, blir spännande o se hur framgångsrika dem blir.

 

Vegasagenturen gör dock en helt annan sak än att fixa ihop team till spelare - de ser till att just sina spelare får den press som Jennez efterfrågar. Kolla exempelvis artiklarna i Aftonbladet och Expressen nu inför WSOP, där vi exempelvis kan läsa att Mikka är förföljd av sjukdomar eller att Legato av många anses vara världens bästa pokerspelare. Aftonhoran är lat och kopierar de pressmeddelanden som sänds ut.

 

Vegas är med andra ord en bra/intressant kugge i maskineriet. Men den är inte till för att "sponsra våra polare/spelare" utan sajterna eller spelarna köper hjälp med att synas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste antingen ha D-kupa och vara känd från TV, vara homosexuell och känd från TV, vara löjlig och känd från TV eller haft onödigt med tur och klonkat en turnering, helst återgiven på TV.

 

Med andra ord ställs lika hårda krav på pokerspelare som på musiker, skådespelare och samhällsexperter. Skandal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...